Μείωση της αγοραστικής δύναμης πανευρωπαϊκά, εξαιτίας της αύξησης των τιμών

31 August 2022

Μείωση της αγοραστικής δύναμης πανευρωπαϊκά, εξαιτίας της αύξησης των τιμών

Με τον πληθωρισμό να χτυπάει κόκκινο στην Ευρωζώνη και τις τιμές βασικών προϊόντων διατροφής να ανεβαίνουν ανησυχητικά, οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται ήδη στα πρόθυρα της απόγνωσης. Μέρα με τη μέρα παρατηρούν σημαντικές ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ και η μόνιμη ερώτηση των νοικοκυριών είναι «από πού να κόψουμε, τι να περιορίσουμε».

Κι αν υποθέσει κανείς πως τα έσοδα των Ελλήνων εργαζομένων/συνταξιούχων είναι περιορισμένα επομένως δυσανάλογα με τον πληθωρισμό, δεν έχει παρά να δει τι συμβαίνει στη Γαλλία, όπου κι εκεί η λιτότητα γίνεται τρόπος ζωής. Μένει να δούμε εάν οι προσπάθειες της γαλλικής κυβέρνησης να ενισχύσει οικονομικά τους πολίτες, θα έχει αποτέλεσμα και στην αγορά.

Οι Γάλλοι καταναλωτές έχοντας επίγνωση του κόστους εγκαταλείπουν τα ψάρια, αγοράζουν φθηνότερο κρέας και σνομπάρουν τα  βιολογικά τρόφιμα για να εξοικονομήσουν χρήματα από τις αγορές τους, όπως αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο τον επικεφαλής του μεγαλύτερου λιανοπωλητή τροφίμων και των αγοραστών της Ευρώπης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour, Alexandre Bompard, δήλωσε ότι οι συζητήσεις των οικονομολόγων σχετικά με το πότε θα κορυφωθεί ο πληθωρισμός ήταν μάταιες και αυτό που είχε σημασία ήταν η νέα, παγιωμένη προσέγγιση των καταναλωτών για τις αγορές.

«Κάνετε επιλογές υπέρ των χαμηλότερων τιμών, των πωλήσεων. Δεν πρόκειται να αγοράσω βόειο κρέας, αλλά το φθηνότερο χοιρινό. Δεν πρόκειται να αγοράσω ψάρια, δεν πρόκειται να αγοράσω βιολογικά», είπε ο Bompard. «Αυτό το φαινόμενο είναι εδώ και κερδίζει δυναμική τις τελευταίες εβδομάδες», είπε στο ετήσιο συνέδριο της γαλλικής ομοσπονδίας εργοδοτών Medef.

O  Alexandre Bompard ανέφερε πως η Carrefour και οι ανταγωνιστές της στη βιομηχανία τροφίμων προσαρμόστηκαν στη νέα λιτή νοοτροπία με διαφημιστικές εκστρατείες για το πάγωμα των τιμών σε μια σειρά προϊόντων καθημερινής χρήσης.

Η Tiphaine Demandolx, μια 50χρονη μητέρα τριών παιδιών δήλωσε στο Reuters, έξω από ένα σούπερ μάρκετ στο κέντρο του Παρισιού, ότι ήταν ιδιαίτερα προσεκτική στις αγορές της: «Προσπαθώ πραγματικά να βρω την καλύτερη αξία και μειώνουμε λίγο το κρέας. Όταν πηγαίνω για ψώνια, δεν προτιμώ απαραίτητα στο ίδιο κατάστημα. Προσπαθώ να βρω αυτό που έχει τις πιο προσιτές τιμές».

Ο πληθωρισμός έχει εκτοξευθεί σε επίπεδα ρεκόρ στις μεγάλες οικονομίες τον τελευταίο χρόνο, αρχικά λόγω των τεταμένων αλυσίδων εφοδιασμού μετά τον Covid και πιο πρόσφατα λόγω της εκτόξευσης των τιμών της ενέργειας στα ύψη, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο. Ο πληθωρισμός στην εγχώρια αγορά της Carrefour στη Γαλλία έφτασε το 6,8% τον Ιούλιο, το υψηλότερο ποσοστό από τότε που η Γαλλία άρχισε να χρησιμοποιεί τη μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον υπολογισμό των δεδομένων, στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Η Γαλλία έχει μετατοπίσει το κόστος του υψηλού πληθωρισμού από τους ώμους των καταναλωτών πιο επιθετικά από άλλες χώρες της Ευρωζώνης, θέτοντας ανώτατο όριο στις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας και ενισχύοντας τα εισοδήματα, με αυξήσεις μισθών για τους δημόσιους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους και επιδοτήσεις για τους φτωχούς.

Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν εμπόδισαν τους καταναλωτές να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες.

31 August 2022
Banner