Βίκυ Κωστοπούλου: Διαμόρφωση ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου για το πρόβειο

21 September 2017

Βίκυ Κωστοπούλου: Διαμόρφωση ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου για το πρόβειο

Την αλλαγή του τρόπου παραγωγής στην κρεοπαραγωγό προβατοτροφία και τη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου φιλοδοξεί να υποβοηθήσει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Meet the Lamb, το οποίο υλοποιεί για λογαριασμό της ΕΔΟΚ η γνωστή και εξειδικευμένη στο μάρκετινγκ τροφίμων εταιρεία Sopexa. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε η διευθύνουσα σύμβουλος του ελληνικού τμήματος της εταιρείας, Βίκυ Κωστοπούλου, περιγράφει τους στόχους του προγράμματος και υπογραμμίζει τη σημασία της ύπαρξης και της ενδυνάμωσης των διεπαγγελματικών οργανώσεων, ώστε να μπορούν να υλοποιούνται επικοινωνιακές καμπάνιες με στρατηγικούς στόχους.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη. Δημοσιεύθηκε στο Meat News, τ.52, Σεπτέμβριος 2017

 

Meat News: Κυρία Κωστοπούλου, η Sopexa υλοποιεί το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Meet the Lamb της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος ΕΔΟΚ. Μιλήστε μας λίγο για το πρόγραμμα.

Βίκυ Κωστοπούλου: To Meet the Lamb είναι το πρώτο πρόγραμμα που υλοποιείται στην Ελλάδα για την προώθηση του πρόβειου κρέατος. Πρόκειται για ένα καίριας σημασίας πρόγραμμα, το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε, μεταξύ πολλών άλλων προτάσεων και το χρηματοδοτεί σε ποσοστό 75%, ενώ το υπόλοιπο 25% της χρηματοδότησης προέρχεται από τις εισφορές που συγκεντρώνει η ΕΔΟΚ.

Ο σχεδιασμός και η στρατηγική του προγράμματος είναι αποτέλεσμα μίας βασικής αρχικής διαπίστωσης: η κατανάλωση του πρόβειου κρέατος έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να μειώνεται. Αυτό οφείλεται σε 3 κύριους παράγοντες:

  1. Την υψηλή εποχικότητα της κατανάλωσης που σημειώνεται κυρίως την περίοδο του Πάσχα.
  2. Τον «αποκλεισμό» του πρόβειου κρέατος από τις σύγχρονες τάσεις κατανάλωσης σε συνδυασμό με τη χαμηλή διείσδυσή του σε νεαρότερα κοινά-στόχος.
  3. Την αρνητική εικόνα του προϊόντος, που έχει συνδεθεί με επιβαρυντικό/ αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία.

Οι παραπάνω παράγοντες έχουν ως συνέπεια το πρόβειο κρέας να απουσιάζει συχνά από το καθημερινό τραπέζι του καταναλωτή. Αυτό αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία εάν ληφθεί υπόψη ο υψηλός βαθμός αυτάρκειας της χώρας μας που αγγίζει το 90%.

Η Sopexa, έχοντας θέσει ως στόχο την άρση των εμποδίων που συναντά η κατανάλωση του πρόβειου κρέατος, σχεδίασε τη στρατηγική του προγράμματος. Δόθηκε προτεραιότητα στην «αποκατάσταση» του πρόβειου κρέατος, προκειμένου να δημιουργηθεί μια νέα, σύγχρονη και θετική εικόνα η οποία, αναδεικνύοντας την υψηλή διατροφική αξία του, θα μειώσει την έντονη εποχικότητα της κατανάλωσής του.

Μέσω της γνώσης και εμπειρίας της στον κλάδο του κρέατος, η Sopexa πρότεινε τη δημιουργία νέων εύχρηστων και μικρότερων κοπών για το πρόβειο κρέας, που θα δίνουν τη δυνατότητα μεριδοποίησης, έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να ετοιμάζει γεύματα σε σύντομο χρόνο και να δοκιμάζει τρόπους μαγειρέματος που να ανταποκρίνονται στις σημερινές απαιτήσεις και τρόπο ζωής του.

Οι νέες αυτές κοπές θα προκύψουν από ένα μεγαλύτερο σφάγιο με υψηλότερη απόδοση, κάτι που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα και για τον κρεοπώλη. Για τη δημιουργία τους θα απαιτηθεί συνεπώς ένα μεγαλύτερο ζώο, το οποίο θα είναι αποτέλεσμα πάχυνσης ή μεγαλύτερης διάπλασης, ευνοώντας τις νέες κοπές.

Στόχο αποτελεί να δημιουργηθεί ένας καινοτόμος τρόπος παραγωγής με κρεοπαραγωγικό προσανατολισμό συμπληρωματικά στο γαλακτοπαραγωγικό που υπάρχει έως σήμερα στον κλάδο.

Αυτό θα επιφέρει μία καίρια αλλαγή στην ελληνική παραγωγή πρόβειου κρέατος, δίνοντάς της για πρώτη φορά ένα επιχειρηματικό μοντέλο παραγωγής με σταθερή ποιότητα και συγκεκριμένες προδιαγραφές.

Επίσης θα εξασφαλίσει στην αγορά ένα νέο προϊόν που θα καλύπτει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα τις περιόδους του καλοκαιριού και φθινοπώρου, όπου έως σήμερα παρατηρείται έλλειψη.

Εντέλει, η στρατηγική του προγράμματος θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη για όλη την αλυσίδα του κλάδου: στον παραγωγό, δίνοντας μία νέα οικονομική διέξοδο, στον κρεοπώλη μέσω της μεγαλύτερης απόδοσης των ζώων, στο μεταποιητή με την ανάδειξη προϊόντων όπως αλλαντικά και παρασκευάσματα από πρόβειο κρέας, στον επαγγελματία της εστίασης που επιζητά εύχρηστες κοπές και στον τελικό καταναλωτή, με πιο εύκολες και οικονομικότερες χρήσεις.

Ας μην ξεχνάμε φυσικά και τον πολύ σημαντικό για την ελληνική οικονομία κλάδο του τουρισμού, που αναζητά μεριδοποιημένες λύσεις και στρέφεται έως τώρα, ελλείψει αυτών, στον ανταγωνισμό, με κυρίαρχη τη Ν. Ζηλανδία.

 

Meat News:  Ποιες δράσεις προβλέπονται στο πλαίσιο του προγράμματος;

Βίκυ Κωστοπούλου: Ένα πλούσιο πλέγμα δράσεων αναμένεται για τα επόμενα χρόνια. Οι δράσεις θα αναπτυχθούν σε Ελλάδα, Ιταλία και Ισπανία, με κεντρικό άξονα τη στρατηγική που σας παρουσίασα και στόχο τόσο τους επαγγελματίες όσο και τους καταναλωτές.

Εκτός από την παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις του κλάδου των τροφίμων, που θα ευνοήσει σημαντικά τις εμπορικές συμφωνίες αλλά και την εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου –να σημειώσω εδώ ότι ήδη έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία οι δυο εκθέσεις του πρώτου έτους, η Food Expo στην Ελλάδα και η Tuttofood στην Ιταλία- προβλέπονται εξειδικευμένες δράσεις σε εστιατόρια και παραδοσιακά κρεοπωλεία -δεδομένης της ηγετικής τους θέσης και του ρόλου τους- όπως θεματικές εβδομάδες προώθησης για το καταναλωτικό κοινό με ενημέρωση για τα οργανοληπτικά και διατροφικά οφέλη του προϊόντος. Επίσης έχουν σχεδιαστεί μεγάλης εμβέλειας δράσεις, όπως φεστιβάλ κρέατος, διαφημιστικές καμπάνιες, συνεργασία με τηλεοπτικές εκπομπές και εκπομπές μαγειρικής, συνεργασία με bloggers για δημιουργία συνταγών και παρασκευασμάτων με βάση το πρόβειο κρέας, παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα κ.α.

Παράλληλα, για τους ίδιους τους κρεοπώλες έχει σχεδιαστεί, σε συνεργασία με ειδικούς του χώρου του κρεοπωλείου και της εστίασης και υπό την αιγίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, ειδικός οδηγός κοπής του πρόβειου κρέατος, που θα προβάλλει τους νέους τρόπους κοπής και την τεχνογνωσία του κλάδου των κρεοπωλών.

 

Meat News: Με αυτή την έννοια μπορούμε να πούμε ότι το πρόγραμμα αυτό έρχεται να καλύψει ανάγκες που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες. Πώς λοιπόν προέκυψε τώρα το Πρόγραμμα Meet the Lamb;

Βίκυ Κωστοπούλου: Είναι γεγονός πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει προτεραιότητα σε συλλογικά όργανα όπως είναι οι διεπαγγελματικές ενώσεις του αγροδιατροφικού τομέα, των οποίων ενθαρρύνει και προωθεί τη δημιουργία. Αυτοί οι φορείς έχουν υψηλή προτεραιότητα σε ό,τι αφορά την επιλεξιμότητά τους ως δικαιούχοι Προγραμμάτων Προώθησης.

Αναμφίβολα, η δημιουργία και ύπαρξη της ΕΔΟΚ ήταν κομβικό σημείο για το σχεδιασμό, την κατάθεση και κυρίως την έγκριση του Προγράμματος.

Εξάλλου, η ίδια η εμπειρία και συνεργασία της Sopexa ως διεθνές δίκτυο με άλλες διεπαγγελματικές ενώσεις του κλάδου του κρέατος (Interbev, Eblex) έχει αποδείξει ότι ικανή κι αναγκαία συνθήκη για την επιτυχή υλοποίηση των προγραμμάτων είναι πράγματι η ύπαρξη συλλογικών διεπαγγελματικών φορέων. Οι διεπαγγελματικές έχουν τη δυνατότητα και τη δύναμη να λειτουργήσουν ως συνδετικός κρίκος, δημιουργώντας μία ουσιαστική συναντίληψη σε πολύπλοκα και απαιτητικά σχέδια στρατηγικής -όπως αυτή του υφιστάμενου προγράμματος- μεταξύ όλων των κρίκων της αλυσίδας, κινώντας μηχανισμούς που δύνανται να εξελίξουν και να αναβαθμίσουν ακόμη και το ίδιο το παραγωγικό μοντέλο.

Από την εμπειρία μας γνωρίζουμε επίσης ότι σημαντική κινητήριος δύναμη για τέτοια εγχειρήματα αποτελούν οι ίδιες οι εισφορές στις οποίες βασίζεται η λειτουργία των διεπαγγελματικών, δίνοντάς τους ουσιαστική δυνατότητα αυτονομίας και οικονομικής ανεξαρτησίας, μέσω της κάλυψης της συγχρηματοδότησης / ίδιας συμμετοχής του προγράμματος (σ.σ. 25% στο υφιστάμενο πρόγραμμα).

 

Meat News: Αναφέρεστε στο μηχανισμό των εισφορών των διεπαγγελματικών ενώσεων, που εδώ όμως έχει προκαλέσει τριγμούς. Ποια είναι η εμπειρία σας από τους φορείς του εξωτερικού;

Βίκυ Κωστοπούλου: Πέρα από τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, η σημασία των εισφορών είναι πολύ σημαντική και για την υλοποίηση εκστρατειών επικοινωνίας του κλάδου. Όπως για παράδειγμα επιτρέπουν κάλυψη για συλλογικές διαφημιστικές καμπάνιες με στόχο την αύξηση κατανάλωσης όλων των ειδών κρέατος.

Για παράδειγμα, η γαλλική διεπαγγελματική Interbev, μία από τις πιο δυναμικές του κλάδου, διαθέτει, μέσω των εισφορών, ένα σημαντικό προϋπολογισμό τον οποίο επενδύει σε δράσεις επικοινωνίας για τη στήριξη της κατανάλωσης του κρέατος. Εξάλλου, η καμπάνια για την προώθηση των γαλλικών εξαγωγών βόειου κρέατος μέσω της μάρκας Bovillage –ευρέως γνωστή στην ελληνική αγορά- δεν θα ήταν εφικτή αν δεν υπήρχαν οι εισφορές που συγκεντρώνει η Interbev. Μέσω τέτοιου τύπου δράσεων δημιουργείται και τεκμηριώνεται η ανταποδοτικότητα των εισφορών, οι οποίες λειτουργούν ουσιαστικά όπως έχουν θεσπιστεί, ενισχύοντας περαιτέρω τη βιωσιμότητα και δύναμη του κλάδου.

Θέλω να ελπίζω ότι η Ελληνική Διεπαγγελματική θα γνωρίσει την ίδια επιτυχία στο έργο της και ότι θα γίνει κατανοητό και στην ελληνική αγορά ότι η δύναμη του κάθε κλάδου είναι ανάλογη του βαθμού της συμμετοχής όλων και αποτέλεσμα των συμφωνιών των μελών της, και όχι των διαφωνιών τους. Της το εύχομαι ολόψυχα!

21 September 2017