Ποιότητα και γευστική απόλαυση με την υπογραφή της φύσης

16 January 2020

Ποιότητα και γευστική απόλαυση με την υπογραφή της φύσης

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη επίσημη παρουσίαση της καμπάνιας Signed by Nature στην Ελλάδα, με εκδήλωση που οργάνωσε η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ) σήμερα Πέμπτη 16/1/2020 στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Την εκδήλωση χαιρέτισε η υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή, που μίλησε με θερμά λόγια για την ελληνική εκτατική αιγοπροβατοτροφία και σημείωσε ότι έχουμε ποιοτικό αιγοπρόβειο κρέας αλλά δεν αρκεί να το ξέρουμε μόνο στην Ελλάδα, πρέπει να προβληθεί εντατικά και να αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη εξωστρέφεια.

«Σε τι δίνουν σημασία οι καταναλωτές σε Ελλάδα και Ευρώπη; Στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την ευζωία, τις μεθόδους εκτροφής. Σε αυτά ακριβώς έχουμε το απόλυτο πλεονέκτημα» είπε η κ. Αραμπατζή, που κέρδισε τα θετικά σχόλια των παρευρισκομένων όταν ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό της δήλωσε: «Αν υπήρχαν Όσκαρ Διατροφής, αναμφίβολα το ελληνικό αιγοπρόβειο κρέας θα κέρδιζε κάθε χρόνο το Όσκαρ Κρέατος».

Λίγο νωρίτερα, ανοίγοντας την εκδήλωση, ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ Λευτέρης Γίτσας είχε αναφερθεί στο θετικό οικολογικό αποτύπωμα της εκτατικής αιγοπροβατοτροφίας, που εξαιτίας αυτού του λόγου καλύπτει και απαντά στις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τους προβληματισμούς των, νέων κυρίως, καταναλωτών.

«Πρόκειται για μία αειφόρο διαδικασία με την υπογραφή της φύσης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γίτσας κάνοντας έτσι τη σύνδεση με την καμπάνια Signed by Nature, το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα προβολής της αειφόρου αιγοπροβατοτροφίας, το οποίο «τρέχει» για την επόμενη τριετία η Διεπαγγελματική.

Τα μηνύματα του Signed by Nature

Την παρουσίαση της καμπάνιας Signed by Nature έκανε στο κοινό η Βίκυ Κωστοπούλου, Μέλος Δ.Σ. ΕΔΟΚ και Συντονίστρια του προγράμματος, η οποία εστίασε στα χαρακτηριστικά της ελληνικής εκτατικής αιγοπροβατοτροφίας καθώς και στα οφέλη που αυτή η δραστηριότητα αποδίδει στο περιβάλλον, στην κοινωνία, στην οικονομία, προσφέροντας επιπλέον κρέας υψηλής διατροφικής αξίας.

Περιέγραψε συνοπτικά τα κεντρικά μηνύματα της καμπάνιας, αλλά και τις δράσεις που θα ξεδιπλωθούν στη διάρκεια του τριετούς προγράμματος που συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε.

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση του Προγράμματος Signed by Nature. Από αριστερά οι: Βίκυ Κωστοπούλου (Μέλος Δ.Σ. ΕΔΟΚ, Συντονίστρια Προγράμματος), Ιωσήφ Μπιζέλης (Καθηγητής Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών), Γιώργος Πεχλιβανίδης (τμήμα Συστημάτων Ποιότητας Novacert), Δημήτρης Πέτσιος (Κλινικός Διαιτολόγος), Γιάννης Μπαξεβάνης (executive σεφ, Μπριγάδα)

Τόπος-Βλάστηση-Ζώο-Τρόφιμα, μια αλυσίδα αξίας

«Εκτατική κτηνοτροφία και αειφορία» ήταν το θέμα το οποίο πραγματεύθηκε στην πολύ ενδιαφέρουσα εισήγησή του ο Ιωσήφ Μπιζέλης, Καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Ζωικής Παραγωγής).

Ο κ. Μπιζέλης εξήγησε ότι σήμερα η κτηνοτροφία βρίσκεται αντιμέτωπη με πολλαπλούς αντιπάλους και γι’ αυτό είναι αναγκαίο, ειδικά για την εκτατική κτηνοτροφία, να αναδειχθούν συστηματικά και σημείο προς σημείο, όλα τα πλεονεκτήματα που αυτή συνεπάγεται. «Το σύστημα Τόπος-Βλάστηση-Ζώο-Τρόφιμα, είναι μια αλυσίδα που παράγει υπεραξία», υπογράμμισε ο Καθηγητής του ΓΠΑ, και τόνισε ότι σήμερα η ισορροπία μεταξύ φυσικών οικοσυστημάτων και εκτατικής κτηνοτροφίας έχει διαταραχθεί, με αποτέλεσμα σοβαρή περιβαλλοντική υποβάθμιση.

«Η εγκατάλειψη της εκτατικής κτηνοτροφίας έχει συνέπειες σε μεγαλύτερες εδαφικές εκτάσεις γιατί επηρεάζει μια σειρά ευρύτερες δραστηριότητες, από την παραγωγή προϊόντων, το εμπόριο, μέχρι και τον τουρισμό» σημείωσε ο κ. Μπιζέλης καταλήγοντας στην ανάγκη να υποστηριχθεί η εκτατική αιγοπροβατοτροφία από πολλές πλευρές ταυτόχρονα: την Πολιτεία, τις αρμόδιες υπηρεσίες, τα πανεπιστήμια, τις τοπικές κοινωνίες.

Αειφόρος παραγωγή κρέατος αιγών και προβάτων

«Στις σημερινές συνθήκες η αειφορία είναι βασικός πυλώνας της Κοινωνικής Ευθύνης των επιχειρήσεων, και ουσιαστική απαίτηση των πελατών τους» σημείωσε ο Γιώργος Πεχλιβανίδης, Γεωπόνος, Επικεφαλής τμήματος Συστημάτων Ποιότητας της Novacert.

Στην παρουσίασή του με τίτλο «Αειφόρος παραγωγή κρέατος αιγών και προβάτων – Η απάντηση στις απαιτήσεις της σύγχρονης παραγωγής τροφίμων» ο κ. Πεχλιβανίδης όρισε την αειφόρα αιγοπροβατοτροφία μιλώντας για την προσφορά της στην κοινωνία (π.χ. διάσωση πολιτιστικού πολούτου, υψηλή ποιότητα και ασφάλεια τροφίμου), στο περιβάλλον (διατήρηση βιοποικιλότητας, προστασία της φύσης από καταστροφές, θετικό οικολογικό αποτύπωμα κ.ά.), στην οικονομία (εισόδημα κτηνοτρόφου, πρώτη ύλη σε παραγωγικές μονάδες, θετική επίδραση στο αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο). «Πρόκειται για χαρακτηριστικά που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για να αυξήσουμε τη θέση μας στις αγορές», κατέληξε ο κ. Πεχλιβανίδης.

Η σημασία του κρέατος στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους

Η σημασία του αίγειου και πρόβειου κρέατος στη διατροφή του ανθρώπου, ήταν το θέμα της εισήγησης του Δημήτρη Πέτσιου (Κλινικός Διαιτολόγος – Αθλητικός Διατροφολόγος – Master Practitioner Διατροφικών Διαταραχών), ο οποίος όμως παρουσίασε πολύ περισσότερες πλευρές, αφού ξεκίνησε μιλώντας για τη σημασία του κρέατος στην ίδια την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.

Είναι εξελικτικά επίμονη βιολογική ανάγκη να τρεφόμαστε και με κρέας υπογράμμισε ο κ. Πέτσιος, κάνοντας επίσης λόγο για την αμφίδρομη σχέση νοημοσύνης και διατροφής.

Χαρακτήρισε κρίσιμο να αποκαλυφθούν διάφοροι ευρέως κυκλοφορούντες μύθοι, αλλά και να ακυρωθεί η εκτεταμένη παραπληροφόρηση που πλασάρεται καθημερινά σχετικά με την κατανάλωση κρέατος, και αναφέρθηκε λεπτομερώς στα οφέλη που έχει για την ανθρώπινη υγεία η κατανάλωση αιγοπρόβειου κρέατος.

Τόνισε τέλος την ανάγκη για το κρέας αιγοπροβάτων να συναντηθεί με νέες τάσεις, χρησιμοποιώντας ένα παράδειγμα από χώρες του εξωτερικού, όπου πληθαίνουν νέες τάσεις κατανάλωσης αιγοπρόβειου σε κρέατος σε εναλλακτικές συνταγές παραδοσιακών τους γευμάτων (π.χ. μπέργκερ από κατσικίσιο κιμά).

Ψήφος εμπιστοσύνης στο ελληνικό προϊόν

Στην ανάγκη να εκτιμήσουμε το ελληνικό αιγοπρόβειο κρέας και να του δώσουμε τη θέση που του αξίζει, αναφέρθηκε τέλος ο Γιάννης Μπαξεβάνης, executive σεφ και μέλος της Μπριγάδας, σημειώνοντας, και με συγκεκριμένα παραδείγματα μάλιστα, ότι πολλές φορές καταλαμβάνει τον Έλληνα μια ανεξήγητη ξενομανία.

«Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε, να εκπαιδεύσουμε τον κόσμο να αγοράζει ελληνικά προϊόντα, πόσο μάλλον αρνί και κατσίκι, που είναι από τα ωραιότερα στον κόσμο», υπογράμμισε προτρέποντας και τους κτηνοτρόφους να μεριμνούν για να παράγουν ακόμη καλύτερο προϊόν.

Η εκδήλωση έκλεισε δίνοντας την ευκαιρία στους παρευρισκόμενους να δοκιμάσουν μερικές ξεχωριστές γευστικές προτάσεις, στο γεύμα με το οποίο ολοκληρώθηκε αυτή η πρώτη εν Ελλάδι παρουσίαση του προγράμματος Signed by Nature.

16 January 2020
Banner
Banner