Γιώργος Αργυρίου: Η κρίση μειώνει την κατανάλωση – οι εισαγωγές κρεάτων μένουν σταθερές και το 2014
Related Articles
Οι αλλαγές που επέφερε η οικονομική κρίση στην αγορά κρέατος άλλαξαν ορισμένα δεδομένα, όπως οι πιστώσεις στις εισαγωγές. Παρόλα αυτά οι εισαγωγές εξακολουθούν να βρίσκονται σε σταθερό επίπεδο και ο ρόλος των Ελλήνων αντιπροσώπων κρέατος είναι ιδιαίτερα σημαντικός, όπως υπογραμμίζεται από ένα σημαντικό στοιχείο: το 70% και πλέον των εισαγωγών κρέατος στη χώρα μας πραγματοποιείται από μέλη της Ένωσης Εμπορικών Αντιπροσώπων Κρέατος. Απευθυνθήκαμε στον κ. Γιώργο Αργυρίου με αφορμή την επανεκλογή του στη θέση του προέδρου της Ένωσης, και φιλοξενούμε τη συνέντευξη που μας παραχώρησε παράλληλα με την επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων για τις εισαγωγές που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος. Ο κ. Αργυρίου μας δίνει τη δική του εκτίμηση για την αγορά, αλλά και διάφορες χρήσιμες πληροφορίες για τις διεθνείς αγορές.
Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη
Δημοσιεύτηκε στο Meat News, T.28, Ιούνιος 2015
Meat News: Κύριε Αργυρίου πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η συνέλευση της Ένωσης Εμπορικών Αντιπροσώπων Κρέατος. Δώστε μας μια εικόνα για τα ζητήματα που απασχολούν τους αντιπροσώπους.
Γιώργος Αργυρίου: Κατά την τελευταία Γενική Συνέλευση αποφασίστηκε ομόφωνα να στηρίξουμε και να αναβαθμίσουμε το ρόλο του εμπορικού αντιπροσώπου. Η συμβολή μας στην αγορά του κρέατος είναι καθοριστική, δεδομένου ότι μιλάμε καθημερινά με πελάτες σε όλη την ελληνική επικράτεια και με παραγωγούς κρέατος και ομίλους σφαγείων σε όλη την Ευρώπη και κάποιοι συνάδελφοι με χώρες εκτός Ευρώπης, όπως η Ν. Ζηλανδία, η Ν. Αμερική κλπ.
Υπάρχει προβληματισμός των μελών μας για τη φθίνουσα πορεία της κατανάλωσης και κατ’ επέκταση της αγοράς κρέατος, όπως επίσης και η συνεχόμενη πίεση στους τρόπους πληρωμής (προπληρωμή ή άμεση καταβολή με την άφιξη), λόγω της έλλειψης αξιοπιστίας της χώρα μας στο εξωτερικό.
Meat News: Τα στοιχεία που επεξεργαζόμαστε στο παρόν τεύχος δείχνουν ότι η χώρα μας εξακολουθεί να στηρίζεται κατά βάση στις εισαγωγές κρέατος. Ποιος είναι ο ρόλος των Ελλήνων αντιπροσώπων σε αυτή τη διαδικασία;
Γιώργος Αργυρίου: Ο ρόλος των εμπορικών αντιπροσώπων είναι σημαντικός, και βάσει των στοιχείων μας, από τα μέλη της Ένωσης Εμπορικών Αντιπροσώπων Κρέατος πραγματοποιείται πάνω από το 70% των εισαγωγών, με ευθύνη και συνέπεια για τους Έλληνες πελάτες εισαγωγής και κατ’ επέκταση για τον Έλληνα καταναλωτή, προσπαθώντας πάντα να διασφαλίσουμε την υψηλή ποιότητα κρέατος σε ανταγωνιστικές τιμές.
Meat News: Ποια είναι η εκτίμησή σας για την αγορά και τις ροές της κατανάλωσης κρέατος;
Γιώργος Αργυρίου: Αναμφίβολα περνάμε περίοδο κρίσης σε όλα τα είδη κρεάτων από την παραγωγή, τη διακίνηση, την εμπορία, την επεξεργασία μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Η αγορά διανύει φθίνουσα πορεία και κυρίως στα ακριβά κομμάτια κρέατος. Έτσι παρατηρείται σταθερότητα ή και μικρή αύξηση στις ποσότητες πουλερικών και μείωση στην κατανάλωση μοσχαρίσιου κρέατος.
Meat News: Επηρεάστηκαν σε αυτή την περίοδο της οικονομικής κρίσης οι εισαγωγές κρέατος και πόσο;
Γιώργος Αργυρίου: Όπως ανέφερα και προηγουμένως, κατά τη διάρκεια της κρίσης οι εισαγωγές κρεάτων επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, αφενός με πτώση τζίρου και ποσοτήτων, αφετέρου στους τρόπους πληρωμής όπου έγιναν ριζικές αλλαγές. Οι ασφαλιστικοί οργανισμοί πιστώσεων έχουν μειώσει σημαντικά την έκθεσή τους στην ελληνική αγορά και οι όποιες πιστώσεις δίνονται με πολλή φειδώ και μόνο σε απολύτως φερέγγυους εισαγωγείς. Γενικότερα οι τρόποι πληρωμής έχουν αλλάξει και πλέον η προπληρωμή ή ακόμη η πληρωμή τοις μετρητοίς με την άφιξη των κρεάτων έχουν καθιερωθεί.
Οι πιστώσεις του παρελθόντος τελικά, μόνο κακά αποτελέσματα έφεραν στην ελληνική αγορά, διότι μόλις ξεκίνησε η κρίση, απογυμνώθηκαν οι αδύναμοι κεφαλαιακά εισαγωγείς, οι οποίοι αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας, τα οποία φάνηκαν αμέσως. Προ κρίσης, επικρατούσε η συνήθεια να υπάρχει πίστωση 30 ημερών για τα νωπά και 45-60 ημερών για τα κατεψυγμένα για τους εισαγωγείς και εκείνοι πιεζόμενοι από τον ανταγωνισμό της αγοράς ήταν υποχρεωμένοι να διπλασιάζουν ή ακόμα και να τριπλασιάζουν αυτή την πίστωση στους πελάτες τους, οι οποίοι πωλούσαν εισπράττοντας άμεσα από τον τελικό καταναλωτή. Δυστυχώς στη χώρα μας, δεν υπάρχει ξεκάθαρη νομοθεσία για τον τρόπο πληρωμής όπως σε άλλες χώρες ούτως ώστε να προστατεύεται το υγιές εμπόριο.
Meat News: Παρακολουθώντας τις διεθνείς συγκυρίες (π.χ. ρωσικό εμπάργκο) πόσο επηρεάζονται ή αναμένεται να επηρεαστούν οι εισαγωγές κρέατος στη χώρα μας; Αναμένεται κάποια διακύμανση τιμών;
Γιώργος Αργυρίου: Το ρωσικό εμπάργκο σε ορισμένα είδη κρεάτων βοηθάει έμμεσα την αγορά, διότι κρατάει τις τιμές των κρεάτων (χοιρινά, βοδινά) σε χαμηλά επίπεδα με μικρές αυξομειώσεις. Για την ελληνική αγορά η οποία είναι ήδη υπό κρίση, αυτό βοηθάει αρκετά να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα τιμών αρκετές κατηγορίες κρεάτων. Εξ’ άλλου το ρωσικό εμπάργκο δεν επηρέασε άμεσα τη χώρα μας στον κλάδο του κρέατος, διότι δεν υπήρχαν εξαγωγές ή και εισαγωγές κρεάτων από και προς τη Ρωσία. Αντίθετα, σε άλλους τομείς της αγροτικής οικονομίας (φρούτα, λαχανικά), έχει επηρεαστεί πολύ αρνητικά.
Meat News: Από την ανάλυση των στατιστικών στοιχείων που κάνει το περιοδικό μας τακτικά προκύπτουν κάποιες ανακατατάξεις στους προμηθευτές, χωρίς όμως και να αλλάζουν σημαντικά. Επίσης έχουμε δει οργανωμένες προσπάθειες εισόδου στη χώρα νέων προμηθευτών (π.χ. Ισπανία, Πολωνία). Εσείς έχετε κάποια εκτίμηση;
Γιώργος Αργυρίου: Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε είσοδο στην ελληνική αγορά άλλων χωρών, όπως η Πολωνία και η Ισπανία, ακόμη και Βαλκανικών, όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία, που προσπαθούν να πάρουν μερίδιο στις αγορές, άλλοτε μικρότερο και άλλοτε μεγαλύτερο. Το μέλλον θα δείξει ποιες από αυτές τις ανερχόμενες χώρες εξαγωγής κρέατος θα παραμείνουν στην ελληνική αγορά ή απλά θα είναι περαστικές. Παρόλα αυτά, οι παραδοσιακές χώρες, όπως η Γαλλία στο μοσχαρίσιο κρέας και Ολλανδία - Γερμανία στο χοιρινό, διατηρούν σημαντικά ποσοστά, με μεγάλη απόσταση από τις υπόλοιπες χώρες. Ας λάβουμε υπόψη ότι η Γαλλία και η Ολλανδία, έχουν επενδύσει μακροχρόνια με σωστό marketing στην ελληνική αγορά, προμηθεύοντας κρέατα υψηλού επιπέδου ποιότητας και προδιαγραφών σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, πράγμα που έχει αναγνωριστεί από τους Έλληνες εισαγωγείς.
Meat News: Θα ήθελα μια δική σας τοποθέτηση για το πώς βλέπετε τη λειτουργία της αγοράς κρέατος στη χώρα μας.
Γιώργος Αργυρίου: Η αγορά κρέατος είναι στάσιμη και επιφυλακτική, εν αναμονή των υπόλοιπων οικονομικών εξελίξεων για τη χώρα. Οι εταιρείες κρέατος που έχουν κάνει επενδύσεις, ελπίζουν σε μια ανάπτυξη στον τομέα κρέατος και κρεατοσκευασμάτων, λαμβάνοντας υπόψη μας τα υψηλής ποιότητας προϊόντα που διαθέτουν στην αγορά. Από την άλλη βέβαια, η κατανάλωση δε βοηθάει και συνεχώς συρρικνώνεται. Χαρακτηριστικό του πόσο ρευστή είναι η αγορά, είναι το γεγονός ότι βάσει στοιχείων, η τελευταία εβδομάδα του μήνα και η πρώτη του επόμενου μήνα είναι ικανοποιητικές σε επίπεδο λιανικών πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες εβδομάδες του μήνα είναι πτωτικές. Επίσης, το οποιοδήποτε πολιτικοοικονομικό γεγονός αρκεί για να διαταράξει την κατανάλωση κρέατος. Δυστυχώς ο Έλληνας καταναλωτής δεν έχει μόνο να αντιμετωπίσει την πτώση των εισοδημάτων του αλλά και τη γενικότερη αβεβαιότητα που υπάρχει. Αυτό όπως καταλαβαίνετε επηρεάζει άμεσα και τις εισαγωγές κρεάτων.
Meat News: Τον τελευταίο χρόνο έχει παρατηρηθεί μια έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στο πρόβειο κρέας. Οι αντιπρόσωποι παίζουν κάποιο ρόλο σε αυτή τη διαδικασία;
Γιώργος Αργυρίου: Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια συνάδελφοι εμπορικοί αντιπρόσωποι έχουν βοηθήσει στην εξαγωγή ελληνικών κρεάτων (αρνιά - κατσίκια), κυρίως κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και του Πάσχα, σε αγορές όπως η Ιταλία, η Ισπανία και άλλες. Αναμφίβολα ο ρόλος του εμπορικού αντιπροσώπου είναι σημαντικός και στον εξαγωγικό τομέα, και προσωπικά θεωρώ ότι μπορεί να αναπτυχθεί περισσότερο δεδομένου ότι η Ελλάδα παράγει ένα εξαιρετικό προϊόν όπως τα ελληνικά αρνιά και κατσίκια που τυγχάνουν ιδιαίτερης φήμης και ζήτησης στο εξωτερικό.
Καλό θα ήταν να μην είναι βέβαια μόνο περιστασιακά στις δυο ανωτέρω περιόδους, αλλά να λειτουργεί σε μια μόνιμη βάση διαμορφώνοντας τις τιμές ανά εβδομάδα ή ανά περίοδο, όπως ακριβώς γίνεται με τις αντίστοιχες τιμές εισαγόμενων κρεάτων. Σημαντικό στοιχείο είναι η σοβαρότητα που πρέπει να επιδείξουν οι Έλληνες εξαγωγείς αμνοεριφίων, διασφαλίζοντας πάντα την ποιότητα που συμφωνούν και επιδεικνύοντας συνέπεια στις εμπορικές σχέσεις με τους ξένους ενδιαφερόμενους.