Δ. Γαλανάκης: Χρειάζεται καμπάνια ενημέρωσης των συναδέλφων

18 October 2016

Δ. Γαλανάκης: Χρειάζεται καμπάνια ενημέρωσης των συναδέλφων

Μια σειρά ιδέες και προτάσεις για το μέλλον του κλάδου διατυπώνει ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Ν. Μεσσηνίας, Δημήτρης Γαλανάκης. Κεντρική ιδέα η ενημέρωση τόσο των συναδέλφων, όσο και η πλατιά εκπαίδευση των καταναλωτών, αλλά και των μελλοντικών καταναλωτών, που είναι τα παιδιά.

Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Meat News, Τ. 42, Οκτώβριος 2016

-Δώστε μας μια εικόνα για τον κλάδο στο νομό σας: πόσα καταστήματα υπάρχουν, ποια είναι η δυναμικότητά τους στην περιοχή, κ.λπ.

Με επίσημα στοιχεία της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας το 2010 στο νομό υπήρχαν 150 κρεοπωλεία πλην των Σουπερ Μάρκετ. Στη δύναμη του Σωματείου είναι γραμμένα αρκετά λιγότερα και ο λόγος είναι ένας: δεν επιθυμούμε να έχουμε εγγραφή συναδέλφων που δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την συνδικαλιστική στήριξη του επαγγέλματος, απλά για να αυξήσουμε τα ονόματα στο μητρώο του Σωματείου. Θέλουμε συναδέλφους με ενδιαφέρον για το επάγγελμα και τα προβλήματα. Το σημαντικό είναι ότι έχουν μπει νέα παιδιά στο επάγγελμα και θα πρέπει να τα εντάξουμε και να τα δραστηριοποιήσουμε. Θεωρώ ότι αυτό συμβαίνει και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Είναι καιρός ο συνδικαλισμός να μην τους απογοητεύσει.

 

-Πείτε μου ποια ιδιαίτερα προβλήματα αντιμετωπίζει το σωματείο σας στη Μεσσηνία.

Ως σωματείο το 1996 φροντίσαμε με τη δημιουργία Συνεταιρισμού Κρεοπωλών να λειτουργήσουμε τα βιομηχανικά σφαγεία, τα οποία από την ολοκλήρωσή τους και για δέκα χρόνια δεν είχαν λειτουργήσει παρά τις δυο επιδοτήσεις από την Ε.Ε. Στη συνέχεια, με επένδυση ιδιώτη έχει εκσυγχρονιστεί και έχει γίνει πρότυπο για την Ελλάδα.

Τα προβλήματα που έχουμε γενικότερα δεν διαφέρουν με όλα τα προβλήματα των συναδέλφων ανά την Ελλάδα, όπως προσφορές από σούπερ μάρκετ για κρέατα χαμηλής κατηγορίας, λαθροσφαγές, παράνομη πώληση κρεάτων από παραγωγούς.

Σοβαρά προβλήματα με υπηρεσίες δεν υπάρχουν γιατί υπάρχει μια πολύ καλή συνεργασία, με κατανόηση για τα προβλήματα που ανακύπτουν. Οι προσπάθειες μας είναι προς το να βελτιωθούμε και όχι να είμαστε αρνητικοί. Για παράδειγμα, σχετικά με τα ζωικά υποπροϊόντα, ενώ έχουμε την νομοθεσία της Ε.Ε. που μας επιτρέπει μια ποσότητα να την εναποθέτουμε στους κάδους, την οποία έχουμε κοινοποιήσει και στον Εισαγγελέα, έχουμε κάνει συνεργασία με εταιρεία συλλογής και πληρώνουμε για την συλλογή τους, για να διατηρούμε την πόλη μας καθαρή.

 

-Υπάρχουν προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού; Πώς τα αντιμετωπίζετε;

Πάντα θα υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Στη Γαλλία πριν 20 χρόνια τα κρεοπωλεία από μερίδιο αγοράς στο 70% έφτασαν στο 35%. Τότε η κυβέρνησή τους αποφάσισε να βάλει δικλίδες ασφαλείας, όπως υποχρεωτική ποιοτική κατάταξη, κατηγοριοποίηση κρέατος βάσει διαφόρων δεδομένων (συνοχή μυϊκής μάζας, λίπος, ηλικία ζώου, περιοχή εκτροφής). Αυτό ανέδειξε και πάλι το κρεοπωλείο της γειτονιάς γιατί αυτά τα χαρακτηριστικά τα έχει μόνο ο κρεοπώλης. Στην Ελλάδα δεν εφαρμόζεται ακόμα τίποτα. Σκεφτείτε η επί χρόνια νομοθετημένη υποχρεωτική ποιοτική κατάταξη των χοίρων μέχρι και σήμερα δεν εφαρμόζεται.

Στο εξωτερικό φτιάχνεις παρασκευάσματα στο κατάστημα σου όταν κλείσεις. Για να φτιάξεις ένα παρασκεύασμα στην Ελλάδα θέλεις κατάστημα 100 τετραγωνικών μέτρων, για να το διαχωρίσεις σε εργαστήριο και σημείο πώλησης. Στο εξωτερικό (Βρυξέλες, Γερμανία, Γαλλία) σε κρεοπωλεία 40 τετραγωνικών πωλούνται από ψητά κοτόπουλα μπροστά στο μαγαζί, μέχρι και σάντουιτς με βάση το καπνιστό κρέας. Με την τεχνολογία υπάρχουν καπνιστήρια με όγκο οικιακού ψυγείου για να μπορεί ο κάθε επαγγελματίας να προσφέρει στον πελάτη του καπνισμένα προϊόντα χωρίς συντηρητικά διατηρησιμότητας. Το υπουργείο το απαγορεύει δια ροπάλου, γιατί; Ελπίζω με τη νέα νομοθεσία για την αδειοδότηση καταστημάτων να ξεμπλοκάρουν οι μικροί επαγγελματίες και να επενδύσουν με νέα προϊόντα το κατάστημα τους, όπως ζυμαρικά, ποτά, κατεψυγμένα χωρίς να χρειάζεται να εμπλέκονται υπηρεσίες όπως το υγειονομικό, ο δήμος κ.λπ. με χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχων και πιθανά μη αδειοδότησης λόγω τετραγωνικών. Γιατί ένα μικρό μαγαζί δεν μπορεί να ταξινομήσει τα εμπορεύματα και θα πρέπει να είναι τεράστιο, με ότι συνεπάγεται σε λειτουργικά έξοδα (ενοίκια, τέλη δήμου, φωτισμό και άλλα);

 

-Πώς βλέπετε την πορεία του κλάδου; Πού θα πρέπει να επικεντρώσει η ΠΟΚΚ την προσοχή της;

Ένας κλάδος που δεν προσέχει πώς εξελίσσεται το επάγγελμα του είναι καταδικασμένος. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι τα περιθώρια ανάπτυξης υπάρχουν ακόμα. Προτάσεις καταρχήν προς τους συνδικαλιστές να βγάλουμε το κεφάλι από την άμμο, να σταματήσουμε την μεμψιμοιρία, να αγκαλιάσουμε τα νέα παιδιά του επαγγέλματος που και μόρφωση έχουν και αγωνία για την δουλειά τους, άλλα όταν μαθαίνουν για κόντρες εσωτερικές και ίντριγκες απομακρύνονται από τα σωματεία. Θα πρέπει να γίνει μια καμπάνια ενημέρωσης και προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των συναδέλφων, χωρίς κομματικές παρωπίδες, ανοικτά και καθαρά, με ενημέρωση με τον όποιο δυνατό τρόπο.

Επιτρέψτε μου όμως να εκφράσω και μερικές προσωπικές σκέψεις για την συνέχεια του επαγγέλματος.

Η οποιαδήποτε ενημερωτική καμπάνια για το ποιοτικό κρέας πρέπει να γίνεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης γιατί έχει πρόσβαση σε ένα πλήρες οργανωμένο δίκτυο δημοσιογράφων. Έφτασε ο καιρός να βγει στον κόσμο τι σημαίνει ποιοτικό κρέας, από τον παραγωγό μέχρι το τραπέζι. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνει γρήγορα γιατί έρχονται Χριστούγεννα και θα έχουμε πάλι ταμπέλες προσφορών. Όχι ότι θα ανατρέψουμε πολλά πράγματα, άλλα θα δώσουμε στίγμα αλλαγής.

Μην ξεχνάμε ως συνδικαλιστές ότι πρέπει να περάσουμε στους συναδέλφους πως οι πελάτες που απευθυνόμαστε είναι νέα νοικοκυριά, που λόγω σπουδών δεν ασχολήθηκαν με την κουζίνα, αλλά σήμερα έχουν μικρά παιδιά και αγωνιούν για τη σωστή διατροφή τους. Εμείς ως επαγγελματίες θα πρέπει να έχουμε συνεχή ενημέρωση και τρόπους προώθησης γνώσης στον πελάτη.

Προωθητικές ενέργειες που μπορώ να προτείνω είναι:

-Παρουσίαση του κρέατος ποιότητος, με τρόπους κοπής και μαγειρέματος. Να οργανωθεί σε διάφορα σημεία ανά νομό, σε πλατείες για να είναι προσιτό στον απλό κόσμο και όχι σε κλειστές αίθουσες .

-Οργάνωση σε κάθε νομό, σε συνεργασία με την ΠΟΚΚ και το Υπουργείο Παιδείας, μιας δίωρης παρουσίασης του κρέατος στα σχολεία. Θα πρέπει να τους μεταδώσουμε τι προσφέρει στην υγεία τους το κρέας, τις βιταμίνες που προσφέρει στην ανάπτυξη τους και τι σημαίνει το προϊόν που παίρνεις να είναι ποιοτικό. Επίσης τα ίδια τα παιδιά μπορούν να εκπαιδευτούν να φτιάχνουν διάφορα εδέσματα με βάση το κρέας, όπως μπιφτέκια, σουβλάκια κ.λπ. Τα παιδιά είναι οι καλύτεροι διαφημιστές του κλάδου αλλά και οι μελλοντικοί πελάτες του επαγγελματία κρεοπώλη.

-Και τέλος πρέπει με κάθε τρόπο να μεταφέρουμε στα νοικοκυριά ότι δεν έχει αξία ότι πήραν ένα φτηνό προϊόν και κέρδισαν 3 – 5 ευρώ, αλλά το τελικό ποιοτικό αποτέλεσμα στο τραπέζι. Γιατί ενώ έχουν ξοδέψει πολλαπλάσια χρήματα για υλικά παρασκευής, ρεύμα και χρόνο, όλα αυτά λόγω κακής ποιότητος κρέατος κινδυνεύουν να αποτύχουν.

Όλα αυτά προϋποθέτουν καλή γνώση της επικοινωνιακής πολιτικής σε όλες τις βαθμίδες και εξέλιξη των δημοσίων σχέσεων με τα ΜΜΕ, μια δουλειά απαιτητική αλλά δικλείδα ασφαλείας για τους επαγγελματίες του κλάδου.

18 October 2016