“Υποχρεωτική” διέλευση φορτηγών από το εθνικό δίκτυο
Related Articles
- 2,5% αύξηση του πληθωρισμού τον Ιούνιο – Ελάχιστη μείωση του πληθωρισμού τροφίμων
- Έρευνα της ΕΚΤ αναλύει πώς αντιμετώπισαν οι καταναλωτές την ακρίβεια το 2022-2023 – Μειώσεις δαπανών και αποταμιεύσεων
- Οι εχθροπραξίες στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν αναταραχές στο εμπόριο και ανατιμήσεις σε μεταφορές και προϊόντα
Φραγμό στη διέλευση βαρέων οχημάτων στο οδικό δίκτυο που βρίσκεται παράπλευρα στις εθνικές οδούς βάζει το Υπουργείο Υποδομών. Με απόφαση του υπουργού Χρ. Σπίρτζη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων για να μπορούν να διέρχονται από το παράπλευρο δίκτυο των εθνικών οδών πρέπει να φέρουν ειδική άδεια. Δικαίωμα τέτοιας άδειας έχουν όσοι είναι μόνιμοι κάτοικοι του πλησιέστερου ή γειτονικού στο σημείο διέλευσης δήμου και όσοι εμπλέκονται σε δημόσια ή ιδιωτικά έργα ή αγροκτηνοτροφικές δραστηριότητες στην περιοχή. Ακόμη εξαιρούνται της απαγόρευσης τα φορτηγά που ανήκουν σε επιχειρήσεις με έδρα κοντά στο παράπλευρο στις εθνικές οδικό δίκτυο.
Η απόφαση του υπουργού έρχεται να εξειδικεύσει πρόσφατη ρύθμιση για τον περιορισμό της κίνησης βαρέων οχημάτων στο παράπλευρο των εθνικών οδών δίκτυο. Η κίνηση των βαρέων οχημάτων στην παλαιά εθνική οδό και σε παραδρόμους –οι οποίοι κανονικά πρέπει να εξυπηρετούν μόνο τις τοπικές μετακινήσεις– έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, καθώς εταιρείες και οδηγοί φορτηγών (και όχι μόνο) προσπαθούν να αποφύγουν την καταβολή διοδίων στην εθνική οδό. Η πρακτική αυτή, όμως, επιδεινώνει τις συνθήκες κυκλοφορίας (και αυξάνει τις πιθανότητες ατυχημάτων) στα χωριά τα οποία διασχίζει η παλαιά εθνική οδός, ενώ επιταχύνει την καταστροφή του παράπλευρου δικτύου (φαινόμενο πολύ κοινό στην Αττική).
Τα πρόστιμα που προβλέπονται για τους παραβάτες είναι «τσουχτερά»: 1.000 ευρώ στον οδηγό και άλλα τόσα στον ιδιοκτήτη, τα οποία θα καταβάλλονται επιτόπου, ειδάλλως η τροχαία θα ακινητοποιεί το όχημα.
Η απόφαση αυτή έχει συναντήσει την αντίδραση των μεταφορικών εταιρειών. Το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών σε υπόμνημά του προς τον υπουργό είναι κατηγορηματικό: «Τα μέτρα αυτά δυσχεραίνουν ή/και αποκλείουν την εκτέλεση μεταφορικού έργου σε όλο το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας και επιβαρύνουν 27.000 δημόσιους μεταφορείς με κόστη τα οποία αδυνατούν να υποστηρίξουν. Τους εξαναγκάζουν δε να διέρχονται μόνον από τους αυτοκινητοδρόμους για τους εισπρακτικούς σκοπούς των παραχωρησιούχων εταιρειών».
Η ΓΣΕΒΕΕ σε επιστολή της ζήτησε την τρίμηνη αναστολή του μέτρου και την έναρξη διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου η όποια ρύθμιση τεθεί σε ισχύ να ανταποκρίνεται στη σημερινή πραγματικότητα.
Διαμαρτυρίες έχουν εκδώσει και τα Επιμελητήρια. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, «ένα δρομολόγιο μεταφοράς φορτίου από την Θεσσαλονίκη στην Αθήνα κοστίζει στον πελάτη 500 ευρώ, την ώρα που τα 120 ευρώ από αυτά θα πρέπει να δοθούν στα διόδια της διαδρομής».