Τοπικά προϊόντα κρέατος στο μενού των ξενοδοχείων

20 February 2015

Τοπικά προϊόντα κρέατος στο μενού των ξενοδοχείων

Μια μεγάλη προσπάθεια με φιλοδοξίες, αλλά και πολλή δουλειά

 

Ένα συχνό ερώτημα που βασανίζει τα μυαλά όλων μας όταν σκεφτόμαστε την οικονομική δυσχέρεια της χώρας, είναι το εξής: Θα μπορούσαμε να έχουμε κάνει κάτι για να την αποφύγουμε; Κι αφού δεν μπορέσαμε να την αποφύγουμε, τι μπορούμε να κάνουμε τώρα;

Οι απαντήσεις μπορούν να είναι πολλές, ανάλογα με την προέλευσή τους. Όλες όμως συγκλίνουν σε μερικά σημεία, ένα εκ των οποίων είναι ότι αυτή η χώρα δεν δικαιούται να μην αξιοποιεί τα πλεονεκτήματά της. Και στα πλεονεκτήματά της αναμφίβολα συγκαταλέγεται η πλούσια γαστρονομική της παράδοση.

 

Κείμενο – ρεπορτάζ: Χρήστος Πραμαντιώτης

Δημοσιεύτηκε στο Meat News, τ.24, Φεβρουάριος 2015

 

 

Όσοι έχουν επισκεφθεί άλλες χώρες της Ευρώπης, έχουν ασφαλώς να θυμούνται ότι στη διαμονή τους εύκολα βρήκαν και δοκίμασαν τοπικές γεύσεις και προϊόντα. Και είναι αλήθεια ότι χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία έχουν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούν για να εκμεταλλευτούν την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα τοπική τους κουζίνα, προτρέποντας με κάθε δυνατό τρόπο τους επισκέπτες να δοκιμάζουν τοπικές γεύσεις και διαφημίζοντας έτσι τη χώρα και το προϊόν. Αλλά και δίνοντας με αυτό τον τρόπο μια σημαντική ευκαιρία στους παραγωγούς να «ανοίξουν» τις δουλειές τους και να συμβάλουν στην ανάπτυξη του τόπου και της χώρας τους. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις σημαντικό κρίκο στην προσπάθεια αποτελούν βεβαίως τα ξενοδοχεία και εν γένει οι χώροι όπου διαμένουν οι τουρίστες.

Αυτή ακριβώς η κατάσταση, που αποτελεί μια μόνο πλευρά του γαστρονομικού τουρισμού, είναι ακόμη για την Ελλάδα ψιλά γράμματα. Αν και η χώρα μας διαθέτει τεράστιο πλούτο σε τοπικές συνταγές και προϊόντα, δεν επέλεξε μέχρι σήμερα να επενδύσει σε αυτόν. Και λέμε «μέχρι σήμερα», γιατί είναι λίγα χρόνια τώρα που κάτι δείχνει πως αρχίζει να κινείται…

Δεν είναι απλώς μια άλλη ιδέα, είναι στην πραγματικότητα μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας.

 

Αγροδιατροφική Σύμπραξη στην Κρήτη

Το να βρουν τα τοπικά διατροφικά προϊόντα τη θέση τους στο μενού ενός ξενοδοχείου είναι μια ιδέα που έχει απασχολήσει πολλούς παραγωγούς. Στην Κρήτη φαίνεται πως η υπόθεση επιχειρείται να μπει σε ένα δρόμο. Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης έχει βάλει στόχο τη διασύνδεση της αγροτικής παραγωγής με τον τουρισμό μέσα από την αύξηση της κατανάλωσης κρητικών προϊόντων στις ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού.

Στην Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης συμμετέχουν η Περιφέρεια Κρήτης, τα Επιμελητήρια, ένα από κάθε νομό του νησιού, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης, ομάδες και δίκτυα παραγωγών και τυποποιητών, ενώσεις αγροτικών συνεταιρισμών, καθώς και ιδιωτικές εταιρείες του αγροδιατροφικού τομέα της Κρήτης. «Στην Κρήτη ήδη έχουμε πιστοποιήσει και συνεχίζουμε, με σκοπό να πιστοποιήσουμε όσο γίνεται περισσότερα εστιατόρια ξενοδοχείων, όπου θα καταναλώνονται τοπικά, ποιοτικά προϊόντα» λέει στο Meat News o πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης, ο Μανόλης Χνάρης.

Ο κ. Χνάρης, που είναι επίσης περιφερειακός σύμβουλος της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, υπογραμμίζει ότι η προσπάθεια αυτό τον καιρό στρέφεται στην πιστοποίηση, ενός έστω εστιατορίου σε μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα ή αλυσίδες ξενοδοχείων, και στα εστιατόρια μικρότερων μονάδων, με το σήμα ποιότητας της «Κρητικής Κουζίνας». Στο μενού τους τα πιστοποιημένα εστιατόρια θα προσφέρουν κρητικά παραδοσιακά πιάτα και εδέσματα, τα οποία θα ετοιμάζονται κατά κύριο λόγο με τοπικά, ποιοτικά προϊόντα. Βέβαια, όπως αναφέρει ο ίδιος, η προσπάθεια αυτή θα αποφέρει καρπούς και θα έχει μετρήσιμα αποτελέσματα από τη νέα σεζόν.

Σε ερώτησή μας αν η προσπάθεια αυτή συμφέρει τους ξενοδόχους, είπε: «Εννοείται ότι τους συμφέρει» και τα λόγια του δείχνουν το πάθος και την αγωνία του να επιτευχθεί ο στόχος και το στοίχημα αυτό και τελικά τα ντόπια προϊόντα να διεισδύσουν και να καθιερωθούν στα ξενοδοχεία.

«Οι ξενοδόχοι έχουν να κερδίσουν, καθώς θα προσφέρουν ό,τι πιο ιδιαίτερο, ποιοτικό και ασφαλές έχει ο τόπος μας. Δεν μπορεί ο τουρισμός να συνεχίσει να στηρίζεται μόνο στο τρίπτυχο “Κρήτη, θάλασσα και ήλιος”. Πρέπει να καταφέρουμε να διασυνδέσουμε τους δύο πυλώνες της οικονομίας του νησιού μας, τα προϊόντα του πρωτογενή τομέα με το τουριστικό προϊόν, πετυχαίνοντας ταυτόχρονα να γίνει η Κρήτη σημαντικός γαστρονομικός προορισμός. Εκεί έχουμε επενδύσει και σε αυτό τον σκοπό έχουμε στρέψει τις προσπάθειές μας. Πιστεύω πως με τη νέα σεζόν θα έχουμε πιστοποιήσει αρκετά ξενοδοχεία. Εκτός όλων των άλλων, σκοπεύουμε να κάνουμε και μια σχετική καμπάνια, με την οποία θα προβάλουμε τα ξενοδοχεία που έχουν πιστοποιηθεί με το σήμα ποιότητας ΚΡΗΤΗ. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να διευκρινίσω ότι το σήμα αυτό αφορά κάθε χώρο εστίασης, όχι μόνο τα ξενοδοχεία, αλλά και τα εστιατόρια».

Αναμφίβολα, οι τοπικοί παραγωγοί και τυποποιητές κρέατος, οι κρητικές επιχειρήσεις κρέατος, θα βγουν όλοι ωφελημένοι από αυτή την προσπάθεια. Ήδη, όπως λέει στο Meat News ο κ. Χνάρης, «έχουμε πιστοποιήσει σημαντικές κρητικές επιχειρήσεις κρέατος. Μέχρι τώρα, γνωρίζουμε ότι δύσκολα τα ξενοδοχεία “άνοιγαν τις πόρτες τους” στα ντόπια προϊόντα κρέατος. Αυτό τώρα αρχίζει να αλλάζει. Δημιουργώντας το σήμα ποιότητας ΚΡΗΤΗ, καταφέραμε να ορίσουμε μια κοινή αφετηρία και βάση, στην οποία συναντιούνται παραγωγοί, επιχειρήσεις και ξενοδόχοι, για να διαπραγματευτούν προς αμοιβαίο όφελος. Και προς όφελος του αγροδιατροφικού τομέα της Κρήτης».

MANOLHS XNARHS_kriti

Μανόλης Χνάρης, Αγροδιατροφική Σύμπραξη Περιφέρειας Κρήτης: «Ήδη έχουμε πιστοποιήσει σημαντικές κρητικές επιχειρήσεις κρέατος. Μέχρι τώρα, γνωρίζουμε ότι δύσκολα τα ξενοδοχεία “άνοιγαν τις πόρτες τους” στα ντόπια προϊόντα κρέατος. Αυτό τώρα αρχίζει να αλλάζει»

 

 

 

 

Ελληνικό Πρωινό

Όμως και οι ξενοδόχοι έχουν κάνει την κίνησή τους. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια «τρέχει» το πρόγραμμα Ελληνικό Πρωινό. Σκοπός του προγράμματος, που έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), είναι ο εμπλουτισμός του πρωινού που προσφέρουν τα ελληνικά ξενοδοχεία, με προϊόντα της ελληνικής γης αλλά και παραδοσιακά τοπικά εδέσματα της κάθε περιοχής της Ελλάδας. Σύμφωνα με τις μελέτες που έχει πραγματοποιήσει το ΞΕΕ, η «ελληνική» σύνθεση πρωινού κερδίζει τα τελευταία χρόνια έδαφος όχι μόνο σε μεγάλα ξενοδοχεία, αλλά και σε μικρές πανσιόν ή παραδοσιακούς ξενώνες. Το ελληνικό πρωινό περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα: ψωμί, αρτοσκευάσματα, βούτυρο τοπικής παραγωγής, μέλι, τυρί τοπικής παραγωγής, γιαούρτι παραδοσιακό τοπικό, τυρόπιτες-χορτόπιτες, αυγά, αλλαντικά τοπικά, ελιές, γάλα, καφέ ελληνικό ή τσάι, φρούτα και χυμούς εποχής τοπικούς κ.ά.

Οι υπεύθυνοι του προγράμματος Ελληνικό Πρωινό εκτιμούν ότι η προσπάθεια της διαμόρφωσης και ανάδειξης του ελληνικού πρωινού θα αποφέρει προστιθέμενη αξία στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν, αναδεικνύοντας την τοπική ταυτότητα κάθε περιοχής, με αποτέλεσμα την αύξηση της τοπικής παραγωγής η οποία θα αποτελεί και τον κύριο προμηθευτή των ξενοδοχείων. Η σύνδεση της ξενοδοχίας με τους τοπικούς παραγωγούς ποιοτικών τοπικών προϊόντων θα έχει πολλαπλές κοινωνικές και οικονομικές θετικές επιπτώσεις στον πρωτογενή τομέα και το περιβάλλον, στην απασχόληση και την ανάπτυξη. Αυτές ακριβώς οι ιδέες υπάρχουν πίσω από την υλοποίηση του προγράμματος.

«Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια πάρα πολύ έντονη τάση να προσεγγίσουμε ξανά τα παραδοσιακά προϊόντα. Οπότε, δεδομένου ότι εμείς εκπροσωπούμε έναν πολύ μεγάλο φορέα που αναφέρεται σε όλα τα ξενοδοχεία της χώρας, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, σκεφτήκαμε να προσπαθήσουμε να φέρουμε κοντά τα ξενοδοχεία με τους παραγωγούς» μας λέει η Σίσσυ Αγγελοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος Ελληνικό Πρωινό. Η ίδια μιλώντας στο Meat News εξηγεί ότι η προσπάθεια για το Ελληνικό Πρωινό ξεκίνησε από το 2010. «Προσπαθούμε να επισκεφθούμε διάφορες περιοχές της χώρας για να δημιουργήσουμε τα λεγόμενα Τοπικά Σύμφωνα. Επισκεπτόμαστε κάθε περιοχή, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα τοπικά προϊόντα που παράγει και προσπαθούμε να συνθέσουμε το λεγόμενο τοπικό πρωινό. Τι προτείνουμε εμείς σαν πρωινό της Μακεδονίας, του Βόρειου Αιγαίου κ.λπ.».

Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται τα Πρότυπα Πρωινά – ήδη υπάρχουν 21 τέτοιες συνθέσεις για τις διαφορετικές περιφέρειες της χώρας. «Προς το παρόν, έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε πρωινό για την Κρήτη, για τα Δωδεκάνησα, για την Ανατολική Μακεδονία, τη Δυτική, την Κεντρική. Δηλαδή, όπου υπάρχει διαφοροποίηση στην πρώτη ύλη, υπάρχει και διαφοροποίηση στο πρωινό» σημειώνει η κα Αγγελοπούλου.

Τα αλλαντικά αποτελούν, όπως είπαμε, μέρος του ελληνικού πρωινού, με μερικούς πολύ σημαντικούς εκπροσώπους, όπως το απάκι, το σύγλινο, η λούζα, το νούμπουλο, το λιόκαυτο και πολλά άλλα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα. «Υπάρχουν ξενοδοχεία στην Κρήτη, που προτιμούν να χρησιμοποιούν απάκι αντί για μπέικον ή πανσέτα αντί για γαλοπούλα. Άλλα ξενοδοχεία στην Πελοπόννησο χρησιμοποιούν το σύγκλινο. Τελικά αξιοποιούν το προϊόν κάθε περιοχής», σημειώνει η κα Αγγελοπούλου, που μας ενημερώνει ότι μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί 400 ξενοδοχεία στο πρόγραμμα, ενώ μόλις πέρυσι άρχισαν να εντάσσονται και παραγωγοί στο σύστημα: «Αυτό που θέλαμε σαν Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο ήταν να ξεπεράσουμε τα διακόσια ξενοδοχεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, και στη συνέχεια να αποταθούμε στους παραγωγούς. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, κι όχι Εμπορικό. Ουσιαστικά θέλαμε να ταξιδέψουμε ανά την Ελλάδα, να μάθουμε στους ξενοδόχους και στις τοπικές Ενώσεις τι είναι το Ελληνικό Πρωινό, με μια έννοια να τους “εκπαιδεύσουμε” δηλαδή, και εν συνεχεία να ανοίξουμε τις πόρτες και στους παραγωγούς».

Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας συμμετέχει σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με δικό του περίπτερο για το Ελληνικό Πρωινό. Έτσι θα κάνει και φέτος στην έκθεση HORECA (6-9/2/2015) και θα είναι εκεί για να δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το Πρόγραμμα.

???????????????????????????????

Σίσσυ Αγγελοπούλου, πρόγραμμα Ελληνικό Πρωινό: «Επισκεπτόμαστε κάθε περιοχή, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα τοπικά προϊόντα που παράγει και προσπαθούμε να συνθέσουμε το λεγόμενο τοπικό πρωινό»

 

 

 

 

 

Ένα μεγάλο «συν»

Το αλλαντοποιείο Στρεμμένου είναι μια από τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Ελληνικό Πρωινό, ως προμηθευτές στην κατηγορία «Αλλαντικά». Ο επικεφαλής της Δημήτρης Παπαδόπουλος μιλά με πολύ καλά λόγια για την πρωτοβουλία αυτή. «Οι υπεύθυνοι του Προγράμματος έχουν κάνει πολλή δουλειά, έχουν γυρίσει την Ελλάδα, έχουν πάει σε ένα σωρό επιχειρήσεις που παράγουν ελληνικά τοπικά προϊόντα, έχουν κάνει μια σειρά διασυνδέσεων με ξενοδοχεία. Ενδεχομένως μέχρι τώρα το αποτέλεσμα να είναι δυσανάλογα μικρό σε σχέση με τον κόπο, όμως τίποτα δεν ξεκινάει με τη μια, και τίποτα δεν είναι εύκολο στην Ελλάδα σήμερα».

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι «σαφώς είναι διαβατήριο να είσαι πιστοποιημένος, κυρίως για την αξιοπιστία των λεγομένων σου. Και η πιστοποίηση ότι συμμετέχουμε στο Ελληνικό Πρωινό είναι ένα “συν”». Προεκτείνοντας τη σκέψη του ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ότι σήμερα «η δυσκολία στα ξενοδοχεία έγκειται στις τιμές, επειδή και το τελευταίο ευρωλεπτό, μετράει. Όμως, είναι άλλο το φθηνό και άλλο το διαφορετικό, το γευστικό, το ποιοτικό. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Δεν υπάρχει λόγος να βάλει κάποιος αλλαντικά Στρεμμένου στο ξενοδοχείο του, αν δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει και να το προβάλει ότι είναι Στρεμμένου, και να το σερβίρει με ένα διαφορετικό τρόπο σαν ένα γκουρμέ και διαφορετικό, ποιοτικό προϊόν. Αυτό θα κάνει τη διαφορά σε σχέση με το English breakfast που διαλαλούσαν παλαιότερα ότι προσφέρουν τα ξενοδοχεία. Από το English breakfast φτάσαμε σήμερα να προσφέρονται και κάποια ελληνικά προϊόντα στο πρωινό των ξενοδοχείων, και αυτό είναι μια μεγάλη πρόοδος. Είναι άγνωστο πότε η πρόοδος θα είναι τέτοια που τα τοπικά ελληνικά προϊόντα να είναι στον πυρήνα του πρωινού και να υπάρχουν συμπληρωματικά ξένα προϊόντα για τις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει ελληνικό καλό προϊόν. Θέλει το χρόνο του...».

Αυτό πάντως για το οποίο ο κ. Παπαδόπουλος δείχνει σίγουρος, είναι ότι τα ξενοδοχεία σίγουρα θέλουν να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό και γι’ αυτό πρέπει να εντάξουν στο μενού τους και γκουρμέ γεύσεις. «Είτε είναι η φάβα από τη Σαντορίνη, είτε είναι το δικό μας το προσούτο, το Ακροκώλιον, χρειάζεται τα ξενοδοχεία να έχουν σημαντικά διαφοροποιημένα προϊόντα τα οποία θα προσφέρουν στον πελάτη που θα έρθει να δώσει τα λεφτά του, έναν ακόμη σκοπό για τον οποίο πήγε εκεί κι όχι κάπου αλλού».

PAPADOPOYLOS_stremmenos

Δημήτρης Παπαδόπουλος, Αλλαντικά Στρεμμένου: «Είτε είναι η φάβα της Σαντορίνης είτε το δικό μας το προσούτο, το Ακροκώλιον, χρειάζεται τα ξενοδοχεία να έχουν σημαντικά διαφοροποιημένα προϊόντα τα οποία θα δώσουν στον πελάτη που θα έρθει να δώσει τα λεφτά του, έναν ακόμη σκοπό για τον οποίο πήγε εκεί κι όχι κάπου αλλού»

 

 

Στροφή στην ποιότητα

Δέκα ξενοδοχεία έχουν εντάξει και προσφέρουν Κερκυραϊκό πρωινό, μας πληροφορεί ο Χρήστος Λαβράνος, από την Κερκυραϊκή Εταιρία Κρεάτων - COMECO. Ο ίδιος σημειώνει ότι η υπόθεση «Ελληνικό Πρωινό» σιγά-σιγά ακούγεται όλο και περισσότερο, αλλά και ότι «αν ξεκινήσουν να μπαίνουν στα ξενοδοχεία τοπικά προϊόντα από κάθε περιοχή, αυτό θα είναι για όλους καλό». Παράλληλα, όμως, υποστηρίζει ότι «το μόνο που μπορεί να γίνει είναι η αναβάθμιση της ποιότητας του τουρισμού. Όταν τα ξενοδοχεία υιοθετούν την πρακτική all inclusive, προσφέροντας πολύ φτηνά πακέτα, αυτοί δεν μπορούν να προμηθευτούν από εμάς, θέλουν πάρα πολύ χαμηλό κόστος». Ωστόσο, αρχίζει να παρατηρείται μια διαφορετική κίνηση: «Εμείς για να μπούμε στα ξενοδοχεία πριν από δύο-τρία χρόνια, ήταν ένα όνειρο… Ήταν πάρα πολύ δύσκολο για όποιον φροντίζει να έχει ποιοτικό κρέας. Τα τελευταία χρόνια, όμως, βλέπουμε σε κάποια ξενοδοχεία, εκεί που είχαμε δύο-τρεις κωδικούς, να έχουμε τώρα δεκαπέντε. Έχει αρχίσει να ζητάει ο κόσμος κάτι παραπάνω κι έτσι τα ξενοδοχεία έχουν ανεβάσει την ποιότητα». Από την άλλη, «ένας τουρίστας μέσου επιπέδου και άνω, θέλει σίγουρα να δοκιμάσει κάτι τοπικό. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που κι εμείς αν πάμε διακοπές κάπου, θέλουμε να δοκιμάσουμε ένα τοπικό προϊόν».

Ο κ. Λαβράνος έχει και αυτός ιδιαίτερη ευαισθησία για τα τοπικά προϊόντα της Κέρκυρας και για τους τοπικούς παραγωγούς, και πρέπει να αναφέρουμε ότι εδώ και καιρό η COMECO συμμετέχει σε ένα δίκτυο παραγωγών που ονομάζεται «Η Κέρκυρα παράγει». Στην ουσία, λέει ο κ. Λαβράνος, πρόκειται για μια κοινή προσπάθεια να ενώσουν τις δυνάμεις τους επιχειρηματίες του νησιού, να έχουν συνέργειες, να συμμετέχουν μαζί σε εκθέσεις, να συνδυάσουν τα προϊόντα τους (π.χ. κερκυραϊκό αλλαντικό και κερκυραϊκή μπίρα), να προσπαθήσουν με καλύτερους όρους και για την εξωστρέφεια, την έξοδο των προϊόντων τους στο εξωτερικό. Είναι μια προσπάθεια που, όπως λέει ο κ. Λαβράνος, έχει πάει πολύ καλά και σε τοπικό αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο.

Σε μια σκληρή πραγματικότητα όπως η ελληνική, γίνεται όλο και περισσότερο προφανές ότι το σχέδιο και η επιμονή είναι μερικοί αποφασιστικοί παράγοντες προκειμένου να επιτευχθεί η πολυπόθητη ανάπτυξη για τις επιχειρήσεις και τη χώρα. Είναι κρίσιμο να μπορείς να πουλήσεις με τον καλύτερο τρόπο αυτό που έχεις, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτό είναι τόσο ποιοτικό. Αυτό δείχνουν και τα συμπεράσματα είτε από την προσπάθεια της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης στην Κρήτη είτε από την ιδέα του Ελληνικού Πρωινού που προωθεί το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας. Όπως λένε μάλιστα τα στελέχη του τελευταίου, «Μην ξεχνάμε ότι εκατοντάδες μικροί γαστρονομικοί θησαυροί, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, μας περιμένουν να τους ανακαλύψουμε και να τους αξιοποιήσουμε δημιουργικά». Μαθήματα που θα έπρεπε να τα έχουμε διδαχτεί εδώ και πολλά χρόνια…

LAVRANOS XRHSTOS_low

Χρήστος Λαβράνος, Κερκυραϊκή Εταιρία Κρεάτων: «Ένας τουρίστας μέσου επιπέδου και άνω, θέλει σίγουρα να δοκιμάσει κάτι τοπικό. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που κι εμείς αν πάμε για διακοπές κάπου, θέλουμε οπωσδήποτε να δοκιμάσουμε τοπικά προϊόντα»

 

20 February 2015
Banner
Banner