Γιάγκος Βαμβακάς: Η αγορά τροφίμων αναζητά τις καινοτομίες

04 February 2015

Γιάγκος Βαμβακάς: Η αγορά τροφίμων αναζητά τις καινοτομίες

Υπάρχουν προϊόντα και τεχνολογίες που ουσιαστικά αυτό-χρηματοδοτούν μια επένδυση μέσω εξοικονόμησης πόρων, υπογραμμίζει ο Γιάγκος Βαμβακάς, διεθύνων σύμβουλος της Βαμβακάς Βιομηχανικός Εξοπλισμός Α.Ε. στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Meat News. Όπως λέει υπάρχουν στο χώρο των τροφίμων μικρές στοχευμένες επενδύσεις και γενικά η αίσθηση που μας μεταφέρει είναι ότι η αγορά έχει αναγνωρίσει την ανάγκη νέων τεχνολογιών και ουσιαστικά τις αναζητά.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη

Δημοσιεύτηκε στο Meat News, τ. 24, Φεβρουάριος 2015

 

Meat News: Κύριε Βαμβακά, η εταιρεία σας ασχολείται χρόνια με τον εξοπλισμό βιομηχανιών και βιοτεχνιών. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την ελληνική μεταποιητική δραστηριότητα; Ποιο είναι το επίπεδο εξοπλισμού της;

Γιάγκος Βαμβακάς: Μέσα από τα 80 χρόνια εμπειρίας και υποστήριξης έχουμε αποκομίσει τεράστια εμπειρία σε σχέση με τις ανάγκες και το επίπεδο εξοπλισμού. Έχουν περάσει εποχές που η ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία λειτουργούσε με τα απολύτως απαραίτητα και εποχές που οι επιλογές και ο εξοπλισμός που είχε ήταν πολλαπλάσιος και δεν αντικατόπτριζε τις πραγματικές ανάγκες και την δυναμική της εταιρείας και της αγοράς – οι εποχές των επενδυτικών προγραμμάτων.

Η περίοδος που διανύουμε βρίσκει πιο συγκρατημένη την αγορά, η οποία ναι μεν προσπαθεί να περιοριστεί στα πραγματικά απαραίτητα, αλλά αυτό το κάνει με γνώμονα την βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας, την μείωση του εργατικού ή ενεργειακού κόστους και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Άρα τόσο ο υπάρχων εξοπλισμός όσο και τα κριτήρια δημιουργούν μία δυνατότερη βάση για εξέλιξη.

 

Meat News: Τα τελευταία χρόνια η κρίση έχει επηρεάσει τις ελληνικές επιχειρήσεις στις επενδύσεις τους. Από την άλλη ο εκσυγχρονισμός προβάλλει ως απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Ποια είναι η συμβουλή που δίνετε στους πελάτες σας για να αντεπεξέλθουν σε αυτό το δύσκολο συνδυασμό;

Γιάγκος Βαμβακάς: Καλώς ή κακώς η ανάπτυξη δεν απαιτεί λιτότητα αλλά επένδυση. Η επένδυση εφόσον γίνεται με σωστά κριτήρια φέρνει τον εκσυγχρονισμό. Η συμβουλή μας είναι ότι τώρα πια υπάρχουν πολλά προϊόντα και τεχνολογίες που ουσιαστικά αυτό-χρηματοδοτούν την επένδυση μέσω εξοικονόμησης πόρων. Δηλαδή μπορεί μία βιομηχανία να έχει καλύτερο αποτέλεσμα με χαμηλότερο κόστος, κάτι που βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα θα προσφέρει την δυνατότητα και για άλλες επενδύσεις. Σε τέτοια προϊόντα θα πρέπει να στοχεύει η ελληνική αγορά, καθώς εφόσον τα περιθώρια αύξησης τιμών είναι μηδαμινά ο μοναδικός τρόπος αύξησης της κερδοφορίας είναι μέσω της συρρίκνωσης του κόστους.

 

Meat News: Αντιπροσωπεύετε κορυφαίες επιχειρήσεις του εξωτερικού με μια ευρεία γκάμα μηχανημάτων. Υπάρχει ενδιαφέρον στην ελληνική αγορά για όλα αυτά τα μηχανήματα; Και ακόμα είναι συμβατά (οικονομικά) με τις δυνατότητες των ελληνικών επιχειρήσεων;

Γιάγκος Βαμβακάς: Όπως αναφέρατε η εταιρεία μας παρέχει μία ευρεία γκάμα στην προσπάθεια που κάνουμε να καλύπτουμε διαφορετικές ανάγκες, τομείς και μεγέθη επιχειρήσεων.

Είναι γεγονός ότι υπάρχουν καταναλωτές που απαιτούν υπεραυτόματες γραμμές συσκευασίας δεκάδων ή και εκατοντάδων τεμαχίων ανά λεπτό, αλλά υπάρχει και μία πολύ μεγάλη αγορά μεσαίων και μικρών απαιτήσεων. Οπότε θα λέγαμε ναι, υπάρχει ενδιαφέρον και είναι συμβατά με τις ανάγκες και την δυναμική, εφόσον βέβαια τα κριτήρια του αγοραστή είναι η ποιότητα, η αποτελεσματικότητα, η εξοικονόμηση πόρων και σε κάποιες περιπτώσεις η διαφοροποίηση.

 

Meat News: Πολλές φορές ακούμε ότι η κρίση δημιουργεί και ευκαιρίες. Ισχύει αυτό από την εμπειρία σας; Υπήρξαν σημαντικές επενδύσεις από ελληνικές επιχειρήσεις σε επίπεδο εκσυγχρονισμού;

Γιάγκος Βαμβακάς: Όντως τα τελευταία χρόνια της κρίσης έγιναν κάποιες μεγάλες επενδύσεις, κυρίως από μεγάλους παίχτες της αγοράς που κατάφεραν όχι μόνο να αντέξουν το βάρος, αλλά και με συστηματικές κινήσεις να ενισχύσουν τα προϊόντα τους και να αναπτύξουν ή να αναπτυχθούν σε νέες αγορές.

Για παράδειγμα, με την υποστήριξη της τελευταίας τεχνολογίας και ζητούμενο την επέκταση της διάρκειας ζωής του συσκευασμένου κρέατος, το 2014 ολοκληρώσαμε μία μεγάλη εγκατάσταση στο χώρο του νωπού κοτόπουλου (ολόκληρου - τεμαχισμένου), οριζόντιας συσκευασίας με τροποποιημένη ατμόσφαιρα. Η διάρκεια ζωής του τελικού προϊόντος σχεδόν διπλασιάστηκε. Οπότε, καταλαβαίνετε τι εννοώ ανάπτυξη προϊόντος ή και αγοράς.

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι τέτοιες κινήσεις ήταν περιορισμένες. Με ιδιαίτερη χαρά όμως είδαμε εταιρείες, κυρίως στον χώρο των τροφίμων, να γίνονται πιο εξωστρεφείς, να προσέχουν πιο πολύ τα προϊόντα, την συσκευασία, το όλο branding και να κάνουν μικρές στοχευμένες επενδύσεις που στις περισσότερες περιπτώσεις «ανθίζουν» σε κάτι μεγαλύτερο.

 

Meat News: Αν και οι επιχειρήσεις κρέατος είναι ένα τμήμα μόνο των πελατών σας, θα θέλαμε την γνώμη σας για το επίπεδό τους, την ικανότητα που έχουν να ενσωματώνουν καινοτομίες.

Γιάγκος Βαμβακάς: Αυτό το διάστημα δραστηροποιούμαστε πολύ έντονα στο χώρο του κρέατος και κυρίως σε λύσεις επέκτασης της διάρκειας ζωής του νωπού με άριστα αποτελέσματα.

Τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, επαληθεύοντας τις μετρήσεις που μας δίνουν οι προμηθευτές μας από τις δικές τους αγορές, μας δείχνουν πως ο τελικός καταναλωτής αναζητά τη μικρή και φρέσκια συσκευασία με την οποία θα εξοικονομήσει χρόνο (και) από το μαγείρεμα. Το ίδιο από την πλευρά τους αναζητούν και οι επιχειρηματίες. Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του νωπού προϊόντος μετά τη σφαγή.

Οπότε συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι η αγορά τροφίμων δεν προσπαθεί απλά να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες, αλλά έχει αναγνωρίσει την ανάγκη και ουσιαστικά ψάχνει για αυτές.

 

Meat News: Γνωρίζοντας ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται και στα Βαλκάνια θα θέλαμε τη γνώμη σας για τις δυνατότητες που έχουν ελληνικές επιχειρήσεις να δρουν και στο εξωτερικό. Υπάρχουν αγορές και ευκαιρίες για τους Έλληνες επιχειρηματίες;

Γιάγκος Βαμβακάς: Η εταιρεία μας δραστηριοποιείται στην Βαλκανική αγορά από το 1997 με μεγάλη επιτυχία. Με απλά λόγια θα έλεγα ότι καμία αγορά δεν είναι εύκολη και κανένα προϊόν δεν πετυχαίνει χωρίς προσπάθεια, αλλά σίγουρα υπάρχουν δεδομένα που βοηθούν κάποιες κινήσεις να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα πιο σύντομα.

Η πολιτική σταθερότητα, το κόστος λειτουργίας και πρώτων υλών και το επίπεδο του ανταγωνισμού σε ορισμένους τομείς έχουν βοηθήσει πολλές ελληνικές επιχειρήσεις να φέρουν καλά αποτελέσματα σε χώρες των Βαλκανίων.

04 February 2015