Didier Marteau: Η αειφορία στο κέντρο όλων των λύσεων που προτείνουμε

12 December 2015

Didier Marteau: Η αειφορία στο κέντρο όλων των λύσεων που προτείνουμε

Υπεύθυνος για το πανευρωπαϊκό μάρκετινγκ των λύσεων που προτείνει η Sealed Air για τη συσκευασία του νωπού κόκκινου κρέατος, ο Ντιντιέ Μαρτό είναι στην πραγματικότητα ο άνθρωπος που φροντίζει για την προώθηση και εδραίωση των εξαιρετικά καινοτόμων προτάσεων αυτής της παγκόσμιας εταιρείας. Βρέθηκε στην Αθήνα για λίγες μέρες στα τέλη Οκτωβρίου, στο πλαίσιο της καθιερωμένης πανευρωπαϊκής συνάντησης των στελεχών προώθησης-πωλήσεων της Sealed Air, μια συνάντηση που στοχεύει στον απολογισμό έτους της ευρωπαϊκής ομάδας, στον προγραμματισμό του επόμενου έτους και φυσικά στον καλύτερο και αποδοτικότερο συντονισμό. «Αυτές οι συναντήσεις γίνονται μια φορά το χρόνο και για φέτος επιλέξαμε να την πραγματοποιήσουμε στη χώρα σας προκειμένου να δείξουμε ότι στεκόμαστε δίπλα στα στελέχη μας που δραστηριοποιούνται εδώ, σε αυτές τις δύσκολες –προσωρινά, θέλω να πιστεύω– συνθήκες που αντιμετωπίζει η ελληνική αγορά» μας είπε ο Ντιντιέ Μαρτό, στον λίγο χρόνο που καταφέραμε να του «κλέψουμε» εν μέσω ενός εξαιρετικά φορτωμένου προγράμματος συναντήσεων και συνεδριάσεων.

Συνέντευξη στον Χρήστο Πραμαντιώτη
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Meat News, τεύχος Δεκεμβρίου 2015, Νο 33

Meat News: Κύριε Μαρτό, η καινοτομία είναι νομίζω ένα από τα δυνατά σημεία της Sealed Air. Θέλω να μας πείτε ποιες καινοτομίες έχετε να παρουσιάσετε την τρέχουσα περίοδο. Ας ξεκινήσουμε όμως πρώτα από το οικονομικό. Πόσα χρήματα δαπανά ετησίως η Sealed Air στον τομέα της καινοτομίας;
Didier Marteau:
Περίπου το 2% του τζίρου. Ο τζίρος της εταιρίας ανήλθε πέρυσι στα 7,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Άρα αυτό σας δίνει μια ιδέα για το ποσόν που δαπανάμε για το σύνολο της Έρευνας και Ανάπτυξης. Πρέπει όμως να σας πω ότι επειδή η Sealed Air είναι μια παγκόσμια εταιρεία, δεν έχει έναν ειδικό προϋπολογισμό για την Ευρώπη. Μπορεί για μερικά χρόνια να έχουμε πολλά projects για την Ευρώπη και συνεπώς να αφιερώνουμε περισσότερους χρηματικούς πόρους, και άλλα χρόνια να έχουμε περισσότερα projects αλλού. Βέβαια είναι αλήθεια ότι το ευρωπαϊκό σκέλος της εταιρείας είναι ιδιαίτερα καινοτόμο, καθώς υπάρχουν πολλές διαφορετικές χώρες, διαφορετικές ανάγκες και μεγάλος ανταγωνισμός, κι έτσι ιστορικά έχουμε δημιουργήσει πολλές καινοτομίες μέσω της ευρωπαϊκής μας ομάδας.

Meat News: Ποιες καινοτομίες έχετε επομένως να παρουσιάσετε;
Didier Marteau:
Στην αγορά του φρέσκου κόκκινου κρέατος έχουμε πολλές νέες λύσεις τις οποίες έχουμε εισαγάγει τα τελευταία τρία χρόνια. Γενικά μιλώντας, έχουμε προϊόντα όπως σακούλες, φιλμ, rollstock κ.λπ. Ωστόσο, κινούμαστε στην κατεύθυνση όχι μόνο μιας εταιρείας συσκευασίας, αλλά και μιας εταιρείας βασισμένης στη γνώση. Δεν προσφέρουμε μόνο λύσεις συσκευασίας, αλλά επενδύουμε και στην επεξεργασία τροφίμων, ενώ μελετάμε και τους διατροφικούς κανονισμούς/ρυθμίσεις, διότι ως εταιρεία χρειάζεται να καταλάβουμε και να εξηγήσουμε στον πελάτη μας πώς εξελίσσονται οι νομοθεσίες και πώς συμμορφωνόμαστε με αυτές, και αυτό είναι αρκετά πολύπλοκο. Θα το τοποθετήσω λοιπόν ως εξής: Ιστορικά είμαστε μία εταιρεία συσκευασίας και παραμένουμε, αλλά θέλουμε να αναγνωριζόμαστε όλο και περισσότερο συνολικά ως μία εταιρεία συσκευασίας που στηρίζεται στη γνώση και προωθεί τα ζητήματα της αειφορίας.
Για να ξαναγυρίσουμε στο νωπό κόκκινο κρέας, διαθέτουμε για παράδειγμα εδώ κι ένα χρόνο ένα νέο προϊόν, μία νέα σακούλα, την OptiDure, η οποία επιτρέπει την ορθή μεταφορά του κρέατος εντός των βιομηχανικών μονάδων ή από τη μία βιομηχανική μονάδα στην άλλη, ή από τη βιομηχανία στον έμπορο. Έχουμε, λοιπόν, αυτήν τη σακούλα η οποία αποτελεί πραγματική ανακάλυψη από τεχνολογικής απόψεως, γιατί είναι πιο λεπτή –άρα έχει λιγότερο πλαστικό– εν τούτοις έχει καλή συμπεριφορά και αντίσταση στην σκληρή μεταχείριση ώστε να επιτυγχάνεται ορθή μεταφορά. Επίσης είναι ιδανική από την άποψη της προστασίας του κρέατος, δεν υπάρχει άνοιγμα της σακούλας, γιατί δεν θέλουμε να διακυβευθεί η ασφάλεια του τροφίμου ούτε να υπάρχουν δυσάρεστες διαρροές στο σημείο πώλησης. Άρα επιτυγχάνουμε: μεγαλύτερη αντοχή, ακεραιότητα συσκευασίας, καλύτερη ερμητικότητα, καλύτερη όψη - η σακούλα δίνει καλύτερη όψη στο κρέας, συρρικνώνεται σωστά και είναι πολύ γυαλιστερή. Πρόκειται για μια τελείως νέα γενιά σακούλας, βασισμένη στη νέα τεχνολογία.
Ταυτόχρονα προωθούμε και άλλες λύσεις, για τη λιανική. Γνωρίζετε τη συσκευασία τροποποιημένης ατμόσφαιρας (MAP - Modified Atmosphere Packaging). Η εφαρμογή μας για τη MAP είναι η Mirabella, μια συσκευασία την οποία λανσάραμε πριν από λίγα χρόνια. Τώρα προσπαθούμε να την επεκτείνουμε (εκτός από το προκατασκευασμένο σκαφίδιο) στην κατεύθυνση της θερμοδιαμόρφωσης (thermoforming). Η λύση αυτή επιτρέπει τη μείωση του ύψους της συσκευασίας, χάρη σε μία συγκεκριμένη τεχνολογία διπλού φιλμ. Έτσι, βλέπεις καλύτερα το κρέας γιατί είναι σε επαφή με το φιλμ, δεν έχουμε αποχρωματισμό του κρέατος και δεν χρησιμοποιούνται πρόσθετα. Πρόκειται για νέας τεχνολογίας φιλμ. Μπορούμε να εκθέσουμε αυτή την ελκυστική συσκευασία κάθετα και όχι μόνο οριζόντια στο σουπερμάρκετ, ενώ επίσης πρέπει να αναφέρω στα βασικά πλεονεκτήματα της Mirabella το γεγονός ότι εφαρμόζεται σε πιο ρηχό δισκάκι κι έτσι κατά τη μεταφορά εξασφαλίζεις περισσότερα πακέτα ανά τετραγωνικό μέτρο. Συνεπώς, όταν έχεις περισσότερα μικρότερα πακέτα στο φορτηγό, χρειάζεσαι λιγότερα φορτηγά. Με αυτό τον τρόπο έχουμε εξοικονόμηση ενέργειας, οικονομία στα χρήματα και βέβαια μεγαλύτερη αειφορία.

Meat News: Θυμάμαι ότι την πρόταση Mirabella την είχα δει πριν από έξι-επτά χρόνια στο Packforum, το κέντρο έρευνας και καινοτομίας που έχει η Sealed Air στο Παρίσι.
Didier Marteau:
Σωστά. Το καινούργιο είναι ότι σήμερα δεν μιλάμε πλέον μόνο για ένα προκατασκευασμένο δισκάκι. Στη βιομηχανία είτε αγοράζεις το σκαφίδιο και μετά βάζεις το φιλμ είτε φτιάχνεις το δίσκο στη θερμοδιαμορφωτική μηχανή. Αυτή είναι και η βασική διαφορά, για την οποία η αγορά δεν ήταν ακόμη έτοιμη πριν από μερικά χρόνια. Η λύση αυτή είναι οικονομικά αποδοτικότερη κι επίσης κάποιος ο οποίος διαθέτει θερμοδιαμορφωτική γραμμή μπορεί να τη χρησιμοποιήσει για να κάνει τη Mirabella. Δεν χρειάζεται να αλλάξει τεχνολογία, και το συνολικό κόστος συσκευασίας είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλες λύσεις.
Ένα επίσης σημαντικό πεδίο για εμάς είναι το skin packaging (το φιλμ αγκαλιάζει το κρέας σαν… δεύτερο δέρμα). Έχουμε αναπτύξει λύσεις για το πεδίο αυτό, θα έχετε ακούσει βεβαίως για τη συσκευασία Darfresh. Το καινούργιο που κάνουμε τώρα είναι να αναπτύξουμε μια νέα λύση, την Darfresh on Tray, με την οποία περνάμε στον δίσκο. Είναι δηλαδή το αντίθετο της Mirabella: από τη θερμοδιαμόρφωση περνάμε στο δισκάκι. Η Darfresh on Tray είναι μία λύση με την οποία όταν κάνεις συσκευασία δεν έχεις υπολείμματα στο τέλος, γιατί δεν χρησιμοποιείς περισσότερο φιλμ από όσο χρειάζεσαι. Συνήθως, με τις άλλες μηχανές, παίρνεις ένα κομμάτι φιλμ και χρησιμοποιείς μόνο ένα μέρος του, το υπόλοιπο το πετάς. Στην Darfresh on Tray, η μεγάλη καινοτομία είναι ότι χρησιμοποιείς μόνο όσο φιλμ χρειάζεσαι –η διαδικασία δεν παράγει άχρηστο φιλμ– και έτσι είναι αποδοτικότερο και πιο φιλικό στο περιβάλλον. Επίσης αυτή η μηχανή δουλεύει πολύ γρηγορότερα από ό,τι οι υπόλοιπες στην αγορά. Το σύστημα αυτό εξασφαλίζει μέχρι και 40% μείωση στη χρήση φιλμ και μέχρι και 45% γρηγορότερη λειτουργία από τα υπόλοιπα συστήματα. Διαπιστώνουμε ότι τελευταία υπάρχει στη βιομηχανία κρέατος μια τάση να μετακινείται από τη MAP στο skin. Η πρότασή μας Darfresh on Tray ήρθε λοιπόν στη σωστή στιγμή. Γιατί; Διότι αν και γενικά είναι κοστοβόρα η μετακίνηση από τη MAP στο skin, εν τούτοις με τη λύση που μόλις σας ανέλυσα η γραμμή γίνεται αποδοτικότερη, ταχύτερη, οικονομικότερη κι έτσι τελικά η βιομηχανία έχει έναν καλό λόγο να στραφεί γρηγορότερα στο skin.

Τέσσερις κατευθυντήριες αρχές

Meat News: Αυτά ακούγονται καλά νέα για τη βιομηχανία του κρέατος αλλά και για το λιανεμπόριο. Εξηγήστε μας όμως, γιατί ο πελάτης θα έπρεπε να εμπιστευτεί τις λύσεις που προσφέρει η Sealed Air;
Didier Marteau:
Πριν από μερικά χρόνια πρόεδρος της εταιρείας έγινε ο Jerome Peribere, ο οποίος και άλλαξε πολλά πράγματα στη Sealed Air. Η νέα διοίκηση προσδιόρισε αυτό που αποκαλούμε «τέσσερις αξίες-οδηγούς». Τέσσερις κατευθυντήριες αξίες επί τη βάσει των οποίων αναπτύσσουμε κάθε νέα λύση με στόχο να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες της αγοράς σήμερα και στο μέλλον.
Η πρώτη είναι η επιχειρησιακή αποδοτικότητα και αφορά περισσότερο τον επεξεργαστή, εκείνον που κάνει τη συσκευασία. Όταν μιλάμε για επιχειρησιακή αποδοτικότητα αναφερόμαστε στην ταχύτητα, στην απόδοση της επένδυσης για τον πελάτη, στο σωστό συνολικό κόστος.
Η δεύτερη αξία είναι η ασφάλεια τροφίμων. Η ασφάλεια τροφίμων σχετίζεται και με την απουσία σπατάλης. Θέλουμε να εξηγήσουμε στους πελάτες μας πώς οι δικές μας λύσεις στη συσκευασία μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της συνολικής σπατάλης κρέατος που χρησιμοποιείται σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ασφάλεια τροφίμων σημαίνει να αναπτύξεις και μία μέθοδο που θα εξασφαλίζει ότι η συσκευασία δεν θα ξανανοίξει. Εάν ανοίξει η συσκευασία τότε μπορεί να έχει διαρροή, μπορεί να μολυνθεί στα καταστήματα, κάτι που δεν θέλεις γιατί θα πρέπει να πετάξεις το κρέας.
Η τρίτη αξία είναι το χτίσιμο της μάρκας. Η μάρκα είναι σημαντική. Οι λύσεις που προτείνουμε ξεκινούν από τη βασική σκέψη ότι η εμπιστοσύνη συνδέεται με μία μάρκα. Αυτό επιτυγχάνεται όταν τοποθετείς το προϊόν με διαφορετικό τρόπο, όταν ενισχύεις τη μάρκα με καλύτερη οπτική του πακέτου, όταν έχεις καλύτερη εκτύπωση. Στην ίδια κατεύθυνση επίσης, χρησιμοποιούμε όλο και περισσότερο το ανακυκλώσιμο PET. Έχουμε πολλές ιδέες και μία δημιουργική ομάδα που μας βοηθάει να φανταστούμε πώς θα δείχνει το πακέτο.
Η τέταρτη αξία είναι η επιμήκυνση της ζωής του προϊόντος στο ράφι. Αυτό είναι σημαντικό για όλους: για τη βιομηχανία, για το λιανεμπόριο και για τον καταναλωτή. Χρησιμοποιούμε πολύ την τεχνολογία μας στο πώς μπορούμε να επεκτείνουμε τη διάρκεια ζωής του φρέσκου κρέατος. Δεν χρησιμοποιούμε πρόσθετα, χρησιμοποιούμε την τεχνολογία και φροντίζουμε να συμμορφωνόμαστε πλήρως με τους κανονισμούς τροφίμων.
Αυτές οι τέσσερις αξίες της Sealed Air θεωρούμε ότι ανταποκρίνονται στις τάσεις και στις ανάγκες της βιομηχανίας, του λιανεμπορίου και του καταναλωτή. Επομένως οι άνθρωποι μας εμπιστεύονται γιατί αυτές οι τέσσερις αξίες ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες τους. Εκτός όμως από τις τέσσερις αξίες-οδηγούς, υπάρχει και κάτι ακόμη. Γινόμαστε όλο και περισσότερο μια εταιρεία που στηρίζεται στη γνώση. Όταν σας μιλώ για καινοτομία, όταν σας μιλώ για τους κανονισμούς στα τρόφιμα, όταν μιλώ για τον εξοπλισμό, όλα αυτά αφορούν τη γνώση. Έτσι, δεν πουλάμε απλώς μια σακούλα ή ένα φιλμ. Θέλουμε να πουλήσουμε νέες εφαρμογές γιατί ο πελάτης θέλει να διαφοροποιηθεί έναντι του ανταγωνισμού του.

Εικόνες από το μέλλον της συσκευασίας κρέατος

Meat News: Τι οδηγεί τις εξελίξεις στην καινοτομία;
Didier Marteau:
Η αειφορία, η βιωσιμότητα είναι νομίζω πάνω από όλα. Είναι για εμάς στο κέντρο κάθε νέας λύσης που προτείνουμε. Η μείωση του αντίκτυπου που έχει η παραγωγή τροφίμων στο περιβάλλον, η εξοικονόμηση ενέργειας, η λιγότερη σπατάλη τροφίμων, όλα αυτά είναι στοιχεία της αειφορίας. Ακόμη, μιλώντας με όρους κοινωνικής χρησιμότητας, θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι με τις λύσεις που προσφέρουμε, με την καλύτερη συσκευασία, δίνουμε πρόσβαση στη διατροφή σε περισσότερους ανθρώπους γιατί με τον τρόπο αυτό το προϊόν μπορεί να φτάσει πιο μακριά, να ταξιδέψει περισσότερο παραμένοντας ασφαλές για κατανάλωση, προστατευμένο. Επομένως η αειφορία είναι στην πραγματικότητα ένα σύνολο πραγμάτων, ένας συνδυασμός, και αυτή ακριβώς είναι που οδηγεί τις εξελίξεις στην καινοτομία.

Meat News: Και τι να περιμένουμε στο κοντινό μέλλον στον τομέα της καινοτομίας για τη συσκευασία κρέατος;
Didier Marteau:
Θα σας δώσω μερικές ενδείξεις για το πού βαδίζουμε. Η ενεργή συσκευασία είναι ένα σημείο στο οποίο σκύβουμε και δουλεύουμε πολύ, προσπαθώντας ταυτόχρονα να μείνουμε πιστοί στη νομοθεσία για τα τρόφιμα. Επίσης δουλεύουμε πάνω σε λύσεις που θα αφορούν την επικοινωνία της συσκευασίας και θα είναι ταιριαστές με τις νέες τεχνολογίες τηλεπικοινωνιών, όπως π.χ. πληροφόρηση μέσω του smartphone. Ένα ακόμη στοιχείο είναι η ευκολία. Οι άνθρωποι σήμερα έχουν λιγότερο χρόνο για να διαθέσουν στο μαγείρεμα. Η άνεση λοιπόν είναι ένα ακόμη στοιχείο-κλειδί για τις τάσεις στον κλάδο της συσκευασίας κρέατος και μελετάμε λύσεις που θα διευκολύνουν τη ζωή του καταναλωτή και ταυτόχρονα θα υπηρετούν και την ασφάλεια του προϊόντος.

Η καινοτομία απάντηση στην κρίση και στην Ελλάδα

Meat News: Η οικονομική δυσπραγία που αντιμετωπίζει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει επηρεάσει καθόλου τη δραστηριότητα της Sealed Air, τις σχέσεις με πελάτες κλπ.;
Didier Marteau:
Η δυσχερής οικονομική κατάσταση έχει δημιουργήσει πολύ μεγάλες δυσκολίες και οι Έλληνες έχουν υποφέρει πολύ τα τελευταία χρόνια. Αν μιλήσουμε για τη δραστηριοποίησή μας στη χώρα σας όμως, ακόμη κι αν η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη, αισθανόμαστε την υποχρέωση να προσπαθούμε να φέρνουμε καινούργιες λύσεις. Τόσο στην Ελλάδα όπως και σε όλες τις άλλες χώρες. Θέλουμε να προσθέτουμε αξία. Εννοώ ότι όταν έχεις λιγότερα χρήματα, δεν θέλεις να τα σπαταλάς άσκοπα. Κι έτσι γίνεται ακόμη πιο σημαντικό σε συνθήκες οικονομικής δυσπραγίας να φέρνουμε το είδος των λύσεων που αναπτύσσουμε. Γιατί αυτές στοχεύουν να μειωθεί περαιτέρω η σπατάλη τροφίμων κι επομένως η σπατάλη χρημάτων.
Δεν είναι μόνο η Ελλάδα. Ολόκληρη η Ευρώπη δεν βρίσκεται σε μια εποχή ανάπτυξης, όπως γνωρίζετε. Νομίζουμε ότι βοηθάμε σε αυτή την κατάσταση, γιατί εισάγουμε καινοτομία. Και η καινοτομία έρχεται να ταιριάξει, να απαντήσει στις ανάγκες που δημιουργεί αυτή η κατάσταση. Η επέκταση της ζωής του προϊόντος στο ράφι και η ασφάλεια ενδιαφέρουν πάρα πολύ το λιανεμπόριο. Σας ανέφερα ήδη προηγουμένως το OptiDure, τη Mirabella. Αυτές οι λύσεις ταιριάζουν πολύ στις ανάγκες της αγοράς κρέατος, σε όλους εκείνους που θέλουν να επενδύσουν με τρόπο ώστε να προσθέσουν αξία στο προϊόν. Συνεπώς για εμάς ο τρόπος για να αντιμετωπιστεί η κρίση στην Ευρώπη, και στην Ελλάδα φυσικά, είναι οι καινοτόμες λύσεις. Σε αυτό θέλουμε να κάνουμε τη διαφορά. Γιατί οι ανάγκες είναι εκεί και το κλειδί είναι να συζητήσουμε για τη συνολική αξία. Αξία δεν είναι μόνο η τιμή της σακούλας αλλά κάτι πολύ περισσότερο. Τελικά αυτό που κάνουμε είναι να προωθούμε μια αξία. Όχι μια σακούλα, αλλά μια αξία, και το πώς αυτή μπορεί να επιλύσει ένα μεγαλύτερο πρόβλημα.
Με παρόμοιο τρόπο θα σας απαντήσω και στην ερώτησή σας για ενδεχόμενα προβλήματα με πελάτες σε αυτή τη συγκυρία της κρίσης. Δεν είναι στην Ελλάδα η έδρα μου, αλλά ξέρω ότι η τοπική μας ομάδα προσπαθεί να διατηρήσει τις σχέσεις με τον πελάτη. Φυσικά, θέλουμε να πληρωνόμαστε για το προϊόν και την υπηρεσία που προσφέρουμε, αλλά προσπαθούμε να βρίσκουμε τρόπους (ο τοπικός συνεργάτης μας δηλαδή) που θα εξυπηρετούν και τα δύο μέρη μιας σχέσης, διότι προσπαθούμε να έχουμε το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Η Sealed Air έχει πολύ καλές σχέσεις με τον πελάτη γιατί όπως σας εξήγησα δεν φέρνουμε απλώς μια σακούλα, φέρνουμε μια σειρά λύσεων. Αυτό μας βοηθά να χτίσουμε ισχυρές σχέσεις με τον πελάτη. Η φιλοσοφία μας δεν είναι απλώς να καλύψουμε μια ανάγκη, ούτε απλώς να πουλήσουμε μια αξία, αλλά να μοιραστούμε μια αξία με τον πελάτη μας με στόχο την κοινή μας ανάπτυξη. Και όταν συναντάμε προβλήματα στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, εκείνο που κάνουμε είναι να προσπαθούμε να διατηρήσουμε τη σχέση. Αυτός είναι ο κανόνας που ακολουθούμε. Η σχέση με τον πελάτη είναι σημαντική για εμάς. Επαναλαμβάνω ότι υπάρχει μια αξία για την οποία ασφαλώς θέλουμε να πληρωθούμε, αλλά επίσης χτίζοντας μακροχρόνιες σχέσεις, ο πελάτης καταλαβαίνει τι εννοούμε όταν μιλάμε για αξία.

12 December 2015
Banner