Meet the Lamb – από το 2017 και για τρία χρόνια

09 December 2016

Meet the Lamb – από το 2017 και για τρία χρόνια

Εγκρίθηκε από την Κομισιόν η πρόταση προώθησης του πρόβειου κρέατος, που υπέβαλε η ΕΔΟΚ – Περισσότερα από 3 εκατ. ευρώ θα διατεθούν συνολικά για προβολή σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία – Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα και ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τον κλάδο

 

Γράφει ο Χρήστος Πραμαντιώτης

Δημοσιεύθηκε στο Meat News, No 43, Νοέμβριος 2016

 

Νέους δρόμους για το ελληνικό αιγοπρόβειο κρέας ανοίγει η έγκριση που έδωσε η Κομισιόν στο πρόγραμμα προώθησης υπό τον τίτλο Meet the Lamb, το οποίο υπέβαλε τον περασμένο Απρίλιο η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος - ΕΔΟΚ. Το πρόγραμμα αφορά την προβολή και προώθηση πρόβειου κρέατος στις αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Ελλάδας. Στην ουσία, το πρόγραμμα προβολής του πρόβειου στις τρεις αυτές αγορές-στόχους, αφορά μια μεγάλη τριετή εκστρατεία την οποία κατά μεγάλο μέρος θα χρηματοδοτήσει η Ε.Ε. Πρόκειται αναμφίβολα για μια σημαντική επιτυχία της ΕΔΟΚ, η οποία συντόνισε την προετοιμασία και την υποβολή του προγράμματος, του οποίου το ύψος δαπανών φθάνει τα 3.200.000 ευρώ.

Η είδηση βεβαίως χαροποίησε και σκόρπισε αισιοδοξία στα στελέχη της Διεπαγγελματικής, που δήλωναν ότι η εξέλιξη αυτή θα δώσει αποφασιστική ώθηση στον κλάδο της αιγοπροβατοτροφίας στη χώρα μας, ιδιαίτερα μάλιστα στην παρούσα οικονομική συγκυρία.

Το πρόγραμμα Meet the Lamb, το οποίο υπέβαλε και «κέρδισε» η ΕΔΟΚ στο πλαίσιο του Κανονισμού 1144/2014 (που αφορά την προώθηση αγροτικών προϊόντων στην εσωτερική αγορά ή/και σε τρίτες χώρες), στοχεύει στην ενημέρωση των επαγγελματιών (κτηνοτρόφων, εμπόρων, μεταποιητών), καταναλωτών και διαμορφωτών της κοινής γνώμης στις επιλεγμένες αγορές-στόχος της Ε.Ε., για το πρόβειο κρέας.

Πρακτικά, πρόκειται για την πολιτική της Κομισιόν να στηρίξει ενέργειες ενημέρωσης και προώθησης των γεωργικών προϊόντων, προκειμένου να βοηθήσει τους επαγγελματίες του γεωργικού τομέα να εισέλθουν στις διεθνείς αγορές ή να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους σ’ αυτές, καθώς και να αυξήσει την ευαισθητοποίηση των Ευρωπαίων καταναλωτών όσον αφορά τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι Ευρωπαίοι γεωργοί και κτηνοτρόφοι.

 

Στόχοι του προγράμματος

Στην πρόταση που υπέβαλε η ΕΔΟΚ –όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Meat News– υπονοείται ότι, μέσω του προγράμματος Meet the Lamb, θα επιχειρηθεί να συστηματοποιηθεί εφεξής η παραγωγή του πρόβειου κρέατος με στόχο να διοχετευτεί στην αγορά προϊόν και στις περιόδους εκτός «εποχικότητας», καθώς η εποχική κατανάλωση είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του αιγοπρόβειου κρέατος - ιδιαιτέρως στην Ιταλία και την Ισπανία, αλλά και στην Ελλάδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την ανάλυση των τριών αυτών αγορών-στόχων που έχει κάνει η ΕΔΟΚ, προκύπτει σαφώς ότι οι προκλήσεις για το αιγοπρόβειο κρέας είναι κοινές και στις τρεις αυτές χώρες και αφορούν:

- τη βαθμιαία «απόσυρση» του πρόβειου κρέατος από τις σύγχρονες τάσεις κατανάλωσης σε συνδυασμό με τη χαμηλή διείσδυσή του σε νεαρότερα κοινά,

- την έντονη εποχικότητα που χαρακτηρίζει την κατανάλωση του αιγοπρόβειου κρέατος, επιφέροντας εν τέλει μείωση στην κατανάλωσή του.

Στους υπολογισμούς της ΕΔΟΚ είναι ότι με το Meet the Lamb θα επέλθει ένα επιπλέον σημαντικό όφελος, καθώς χάρη στο πρόγραμμα θα ευνοηθεί η ελληνική παραγωγή στο σύνολό της, αποκτώντας για πρώτη φορά πλαίσιο, σύστημα και δομή (προγραμματισμός γεννήσεων, πάχυνση κ.ά.). Μέσα από την ουσιαστική αλλαγή που προτίθεται να φέρει το πρόγραμμα στον τρόπο παραγωγής από τη συστηματοποίησή του με άξονα την επιχειρηματικότητα, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις απασχόλησης στον αγροτικό τομέα της χώρας. Πρέπει να σημειωθεί ακόμη, ότι μια επιπλέον διάσταση του σχεδιασμού είναι η παραγωγή και μεγαλύτερων ζώων.

 

Οφέλη σε όλη την αλυσίδα

Στην ουσία, όλη η αλυσίδα παραγωγής αιγοπρόβειου κρέατος έχει να ωφεληθεί, στο βαθμό που τα πράγματα λειτουργήσουν με βάση τον (λεπτομερέστατο, είναι η αλήθεια) σχεδιασμό.

Ο παραγωγός: Θα ωφεληθεί από την ανάδειξη της ελληνικής εκτροφής και την αξιοποίηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που θα οδηγήσει τελικά στην παραγωγή και μεγαλύτερων ζώων. Αναμένεται έτσι ότι το υφιστάμενο παραγωγικό μοντέλο θα αποκτήσει δομή, ευνοώντας και την τιμολογιακή πολιτική, ενώ ταυτόχρονα θα αναδειχθεί η τεχνογνωσία του πρωτογενούς τομέα.

Ο επαγγελματίας: Η δυνατότητα νέων κοπών και τρόπων μαγειρέματος, με τη συμβολή του μεγαλύτερου ζώου, θα διευκολύνει τον κρεοπώλη στην πώληση, δίνοντάς του τα κατάλληλα εργαλεία που θα απαντούν στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες και καθιστώντας τον ακόμη περισσότερο «σύμβουλο του καταναλωτή». Επιπλέον, η υψηλότερη απόδοση που θα προσφέρει ένα μεγαλύτερο σε διάπλαση ζώο, σε συνδυασμό με τις νέες κοπές, θα παρέχει μεγαλύτερα και σημαντικότερα περιθώρια κέρδους.

Η μεταποίηση: Με τη συμβολή του μεγαλύτερου ζώου, η βιομηχανία μεταποίησης κρέατος θα μπορέσει να δημιουργήσει και να προσφέρει ποικίλα παρασκευάσματα με βάση το πρόβειο κρέας, προκειμένου να δοθεί επιπλέον προστιθέμενη αξία στα μειωμένης εμπορικής αξίας κομμάτια του πρόβειου.

Ο επαγγελματίας της εστίασης: Οι νέες κοπές θα ανταποκρίνονται με τον καλύτερο τρόπο σε βασικές ανάγκες του επαγγελματία της εστίασης, ενώ χάρη στον κατάλληλο προγραμματισμό θα εξασφαλιστεί η παρουσία νωπού κρέατος στην αγορά και τους καλοκαιρινούς μήνες.

 

Μια τριετία πλούσια σε δράσεις

Το πρόγραμμα θα εξελιχθεί μέσα στην επόμενη τριετία με μια έντονη καμπάνια και στις τρεις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία), με γενικές ενέργειες αλλά και εξειδικευμένες δράσεις, απευθυνόμενες όλες προς επαγγελματίες που ασχολούνται σε όλη την αλυσίδα του αιγοπρόβειου κρέατος, αλλά και προς τους καταναλωτές. Ενδεικτικά μόνο, αναφέρονται: νέα ταυτότητα του προϊόντος, βίντεο, έντυπο υλικό, τηλεοπτικές εκπομπές, οδηγός κοπής για επαγγελματίες, δημιουργία και διατήρηση σταθερών σχέσεων με διαμορφωτές της κοινής γνώμης, εκδηλώσεις και σεμινάρια για επαγγελματίες, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, προώθηση στα σημεία πώλησης, γευσιγνωσίες.

Είναι φανερό ότι ένας πραγματικός οργασμός δραστηριοτήτων θα ακολουθήσει στη διάρκεια της επόμενης τριετίας. Βασική προϋπόθεση, βέβαια, η ακρίβεια και ο συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων κλάδων. Τα στοιχήματα για τους Έλληνες παραγωγούς, τώρα αρχίζουν. Η επόμενη μέρα για το αιγοπρόβειο κρέας μπορεί να είναι πολύ διαφορετική, πολύ καλύτερη, με αφετηρία το Meet the Lamb, έναν τίτλο που θα είναι το κύριο χαρακτηριστικό της καμπάνιας και που σύμφωνα με τις πληροφορίες μας θα συνοδεύεται από το μήνυμα «Η γεύση της ζωής μας»…

 

 

Λευτέρης Γίτσας, πρόεδρος Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος

Μπορούμε να γίνουμε όχι μόνο αυτάρκης, αλλά και εξαγωγική χώρα στο αιγοπρόβειο

«Μια τιτάνια προσπάθεια ήταν αυτή που καταβάλαμε στη Διεπαγγελματική, με δεδομένο ότι στην πραγματικότητα οι δομές της δεν είναι ακόμη τέτοιες που να μπορούν με ευκολία να μπουν σε τέτοιες προετοιμασίες. Παρ’ όλα αυτά τα καταφέραμε» λέει ενθουσιασμένος στο Meat News ο Λευτέρης Γίτσας, πρόεδρος της ΕΔΟΚ, μιλώντας για την έγκριση του προγράμματος Meet the Lamb. Και συνεχίζει: «Το πρόγραμμα που υποβάλαμε είχε πίσω του μια χώρα ολόκληρη, όχι συμφέροντα επιχειρηματικά όπως γίνεται σε άλλες τέτοιες περιπτώσεις. Η πρότασή μας περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε όλη την αλυσίδα του κρέατος, από τον κτηνοτρόφο μέχρι και τον καταναλωτή: δηλαδή πώς θα παράγει καλύτερα ο παραγωγός, τι αλλαγές πρέπει να κάνει ο κρεοπώλης που θα το προβάλει, πώς θα διαχωριστεί το γάλακτος από το μεγάλο το αρνί (κάτι που δεν το είχαμε μέχρι τώρα), ποια θα είναι η συμβολή της μεταποίησης (που σήμερα είναι πενιχρή στο αιγοπρόβειο κρέας) ώστε να προσδώσει και αυτή προστιθέμενη αξία. Και φυσικά ο μεγάλος όγκος των δράσεων θα είναι προς τον καταναλωτή, να εμπιστευθεί ξανά το αρνί –άλλωστε είναι στο DNA του Έλληνα– να ανακαλύψει εκ νέου τη διατροφική του αξία, να δει νέους τρόπους μαγειρέματος.

Εν πάση περιπτώσει, είναι πολλά που πρέπει να γίνουν σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να αυξηθεί και πάλι η κατανάλωση. Οι δράσεις που θα γίνουν αποσκοπούν να φέρουν και πάλι το αιγοπρόβειο στο επιθυμητό σημείο γιατί αυτό είναι και το μεγάλο πλεονέκτημα στην κτηνοτροφία της χώρας μας. Εκεί είναι που μπορούμε να σταθούμε, εκεί είναι που μπορούμε να γίνουμε όχι μόνο αυτάρκης, αλλά και εξαγωγική χώρα.

Τώρα πρέπει να ζητήσουμε από τους Έλληνες κτηνοτρόφους την καταβολή των εισφορών στην ΕΔΟΚ, όπως έχει αποφασιστεί ήδη από πέρυσι. Να αρχίσει από την 1η Νοεμβρίου να αναγράφεται στα τιμολόγια η εισφορά για το κάθε είδος κρέατος, η οποία όπως έχουμε ξαναπεί είναι ασήμαντη κατ’ άτομο αλλά συνολικά είναι ένα σημαντικό ποσό που θα μας επιτρέψει να καταβάλουμε τη δική μας συμμετοχή για την εκτέλεση αυτού του προγράμματος. Είναι λοιπόν αυτό που μας αναλογεί και νομίζω ότι ήρθε η ώρα να πάψουμε να γκρινιάζουμε και να μην τα περιμένουμε όλα από το κράτος. Ήρθε η ώρα να κάνουμε αυτό που μας αφορά. Κι αυτό που μας αφορά είναι να περιφρουρήσουμε και να αναδείξουμε εμείς οι ίδιοι αυτό το εκπληκτικό προϊόν που έχουμε. Εξάλλου, είναι πεποίθησή μου ότι η Διεπαγγελματική βρίσκεται στη φάση που πρέπει εμείς να κάνουμε γι’ αυτήν κι όχι απλώς να περιμένουμε από αυτήν. Όταν δημιουργήσουμε όλες τις αναγκαίες δομές, τότε και η Διεπαγγελματική θα είναι σε θέση να κάνει αυτά που πρέπει για όλο τον κλάδο του κρέατος».

 

 

Εγκρίθηκαν άλλα 7 προγράμματα

Το πρόγραμμα που υπέβαλε η ΕΔΟΚ για το πρόβειο κρέας δεν είναι το μοναδικό που ενέκρινε η Κομισιόν. Οκτώ είναι συνολικά τα ελληνικά προγράμματα που εγκρίθηκαν, συνολικού προϋπολογισμού 17.437.721 ευρώ (με κοινοτική συμμετοχή 16.384.710 ευρώ) και διάρκεια υλοποίησης από 1 έως 3 έτη. Εκτός του αιγοπρόβειου, τα εγκριθέντα προγράμματα αφορούν προϊόντα όπως επιτραπέζιες ελιές, κονσερβοποιημένα φρούτα, κηπευτικά, καθώς και καλάθι προϊόντων σε περιφερειακό επίπεδο. Σημειώνεται ότι από τη χώρα μας υποβλήθηκαν συνολικά 41 προτάσεις για απλά προγράμματα (εκ των οποίων εγκρίθηκαν 8 όπως προαναφέρθηκε) και 3 προτάσεις για πολυπρογράμματα (κοινές προτάσεις οργανώσεων από διαφορετικά κράτη μέλη της Ε.Ε.) χωρίς να τύχουν έγκρισης.

Αξίζει επιπλέον να αναφέρουμε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο υποβλήθηκαν: α) 199 προτάσεις για απλά προγράμματα, από τις οποίες έγιναν αποδεκτές 60 (συνολικού προϋπολογισμού 121,3 εκατ. ευρώ) και β) 27 προτάσεις για πολυπρογράμματα, από τις οποίες έγιναν αποδεκτές 6 (συνολικού προϋπολογισμού 16,8 εκατ. ευρώ).

09 December 2016
Banner