Marc Feunteun: Υπάρχει μέλλον για τη βιομηχανία κρέατος

01 November 2015

Marc Feunteun: Υπάρχει μέλλον για τη βιομηχανία κρέατος

Αισιόδοξος για το μέλλον της βιομηχανίας κρέατος δηλώνει ο Marc Feunteun, διευθυντής εξαγωγών του ομίλου SVA Jean Roze. Ο γαλλικός όμιλος, σταθερά προσανατολισμένος στις εξαγωγές, συνεργάζεται σταθερά με την ελληνική αγορά πουλώντας περίπου 6.000 τόνους ετησίως. Ο κ. Feunteun βρέθηκε στη χώρα μας για την ετήσια βραδιά Bovillage και μας παραχώρησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη, όπου μιλά για την ελληνική αγορά, τις διαμαρτυρίες των Γάλλων κτηνοτρόφων, τη διεθνή συγκυρία.

Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη

Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Meat News, τεύχος Οκτωβρίου 2015, Νο 31

Meat Νews: Συνεργάζεστε χρόνια με την ελληνική αγορά. Η κρίση που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία επηρέασε και πόσο τις σχέσεις σας με τις ελληνικές επιχειρήσεις;
Marc Feunteun:
Η Ελλάδα είναι η πρώτη αγορά που αρχίσαμε να πουλάμε μετά την κρίση του 2000. Πουλάγαμε νεαρούς ταύρους σφαγιασμένους αποκλειστικά για την Ελλάδα. Φθάσαμε να πουλάμε περίπου 6.000 τόνους κάθε χρόνο. Λόγω της κρίσης τα τελευταία πέντε χρόνια αναλάβαμε το ρίσκο, αλλά με άτομα τα οποία γνωρίζαμε πολύ καλά. Ήταν μια πολύ σωστή στρατηγική γιατί καταφέραμε να διατηρήσουμε τους όγκους που πουλούσαμε την περίοδο 2009-2010 και μετέπειτα πετύχαμε αύξηση. Η κρίση ξαναήρθε φέτος και η κατάσταση ήταν πιο ανησυχητική απ’ ότι πριν τέσσερα χρόνια, γιατί εκτός από την οικονομική κρίση είχαμε και πολιτική κρίση τον Ιούλιο και δεν ξέραμε τι θα συμβεί. Οι τράπεζες ωστόσο βρήκαν τρόπους ώστε να μπορούμε να πληρωθούμε, βοηθήσαμε κι εμείς με τα πιστωτικά όρια, αλλά καταλαβαίνετε ότι έπρεπε κι εμείς να πληρωθούμε. Αναλάβαμε κάποιο ρίσκο, αλλά βρήκαμε λύσεις με τον Έλληνα αντιπρόσωπό μας τον κ. Σωτήρη Ναυπλιώτη και τους πελάτες. Είμαστε χαρούμενοι γιατί τα νούμερα δεν έχουν πέσει τόσο, οι πελάτες μας είναι σε πολύ καλή κατάσταση και είναι ευχαρίστηση μας να είμαστε εδώ και σε καλύτερη κατάσταση απ’ ότι ήμασταν πριν έξι μήνες.

Meat Νews: Παρακολουθούμε μια έντονη αναστάτωση στην Ευρώπη γύρω από τις τιμές των ζωικών προϊόντων. Πόσο έντονο είναι το πρόβλημα στη Γαλλία;
Marc Feunteun:
Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια υπάρχει αύξηση των τιμών των δημητριακών, της σόγιας, του πετρελαίου, των εξόδων διοίκησης κ.λπ. Όλα αυτά επιβαρύνουν τους αγρότες. Η τιμή του βόειου κρέατος, αν αφαιρέσουμε τον πληθωρισμό, είναι ίδια με πριν 30-40 χρόνια και ο αγρότης παίρνει τα ίδια με τότε, αυτό σημαίνει πως τα έσοδα φθίνουν. Η πολιτική της Ε.Ε. είναι αντιφατική, θέλει πολλούς μικρούς αγρότες, λιγότερη μεταφορά, ευχάριστο περιβάλλον. Αυτά είναι αντιφατικά αν προσπαθείς να είσαι ανταγωνιστικός με την Βραζιλία, την Αυστραλία, ή την Ινδία. Αν θέλεις να παράγεις κρέας στα τρία ευρώ δεν μπορείς να έχεις μια μικρή φάρμα με 20 ζώα, χρειάζεται μια φάρμα με 1000 ζώα.
Η νομοθεσία που ψηφίζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πρέπει να την σεβόμαστε θέλει καλύτερης ποιότητας κρέας, θέλει τα ζώα να είναι χαρούμενα και να μην υποφέρουν, θέλει τα νερά στο έδαφος να μην μολύνονται. Οι κτηνοτρόφοι χάνουν χρήματα και αυτό φαίνεται από τις φάρμες που κλείνουν, ή από αυτούς που στρέφονται στην καλλιέργεια δημητριακών. Και αυτό γίνεται παντού στην Ευρώπη, απλά δεν κάνουν πορείες διαμαρτυρίας όπως στην Γαλλία.
Οι κτηνοτρόφοι δεν κερδίζουν πλέον χρήματα, τα στοιχεία που έχω δείχνουν ότι συνολικά η βιομηχανία κρέατος κερδίζει 0,5% προ φόρων. Αυτό σημαίνει πως κάποιοι χάνουν και κάποιοι κερδίζουν 1 με 2%. Επίσης ξέρουμε πως μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι έχουν άσχημα αποτελέσματα. Στην Γαλλία η GAD πτώχευσε, την αγοράσαμε εμείς, η Vion έκλεισε τα εργοστάσια της στην Αγγλία. Αυτό σημαίνει πως ούτε η βιομηχανία κερδίζει και η κατάσταση είναι δύσκολη. Και όταν ακούς πως οι Αμερικάνοι φεύγουν από την Πολωνία τότε μπορώ να πω πως η κατάσταση δεν είναι καλή.

Meat News: Θα υπάρξει επίπτωση στις τιμές των κρεάτων που εισάγουμε στη χώρα μας;
Marc Feunteun:
Εάν λειτουργούσε μόνο η προσφορά και η ζήτηση οι τιμές θα έπρεπε να ήταν χαμηλότερες. Λόγω πολιτικών αναταραχών, με τους αγρότες να είναι στους δρόμους στην Γαλλία, οι τιμές είναι υψηλές και αυτό έχει συντελέσει και σε άλλες χώρες να είναι υψηλές. Η αλήθεια είναι πως στο βόειο οι τιμές θα έπρεπε να ήταν χαμηλότερες, υπάρχουν πολλές αγελάδες και νεαροί ταύροι που βγαίνουν αυτή τη στιγμή και μέχρι τα Χριστούγεννα. Νομίζω ότι σε δυο-τρεις μήνες, εκτός και αν γίνει επανάσταση ή οι αγρότες τρελαθούν, οι τιμές θα πέσουν και πάλι.
Το τι θα συμβεί μετά τα Χριστούγεννα, οπότε θα υπάρχει πολύ λιγότερο βόειο κρέας και οι τιμές θα ανέβουν και πάλι, εξαρτάται και από το πόσες εισαγωγές θα έχουμε από αγορές όπως η Βραζιλία. Γνωρίζετε τις διαπραγματεύσεις με τον Καναδά ή τις συζητήσεις μεταξύ Ε.Ε. και ΗΠΑ. Άμεσα δεν θα επηρεαστούν οι τιμές, αλλά αν οι τιμές μας συνεχίσουν να αυξάνονται θα επηρεαστούν οι καταναλωτές και θα αρχίσουν να αγοράζουν κρέας από τις ΗΠΑ ή από τον Καναδά. Αυτό είναι ανησυχητικό.

Meat Νews: Μεγάλη συζήτηση γίνεται στην Ευρώπη για την συμφωνία ΤΤΙΡ (Transatlantic Trade and Investment Partnership) μεταξύ Ε.Ε. και ΗΠΑ. Η ευρωπαϊκή αγορά κρέατος έχει κάτι να φοβάται ή να περιμένει από αυτή τη συμφωνία; Σας έχει απασχολήσει το ζήτημα;
Marc Feunteun:
Αρχικά οι κτηνοτρόφοι φοβόντουσαν και είχαν δίκιο. Οι αγρότες και η βιομηχανία έχουν δίκιο να ανησυχούν. Η συμφωνία δεν θα υπογραφεί αμέσως, δεν θα δούμε π.χ. 2.000 τόνους από τις ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ δεν έχουν πολύ βόειο κρέας τώρα, αλλά ξέρουμε την παραγωγική τους δυνατότητα και άμα η τιμή είναι καλή μέσα σε 18 μήνες μπορεί να έρθουν και να κατακλύσουν την αγορά. Βέβαια υπάρχει και το θέμα με τις ορμόνες, όπου δεν ξέρω πως θα αντιδράσει ο κόσμος. Οι ορμόνες στην Ευρώπη είναι παράνομες και θα παραμείνουν. Αυτό σημαίνει πως οι ΗΠΑ πρέπει να πουν πως το κρέας τους είναι χωρίς ορμόνες. Εμείς δεν επιτρέπεται να πάμε εκεί και να κάνουμε ελέγχους, μπορούμε να τους κάνουμε εδώ. Δυστυχώς τα τεστ για ορμόνες δεν αποδεικνύουν τίποτα, οπότε άμα θέλουν να κλέψουν θα κλέψουν. Στις ΗΠΑ όμως υπάρχει ένα κίνημα καταναλωτών που θέλει κρέας χωρίς ορμόνες, οπότε υπάρχει μια ευκαιρία για εμάς να πουλήσουμε εκεί.

Meat News: Από όσα γνωρίζω ταξιδεύετε σε όλο τον κόσμο. Δώστε μας μια εικόνα για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς κρέατος.
Marc Feunteun:
Πιστεύω πως υπάρχει ελπίδα γιατί υπάρχουν χώρες οι οποίες έχουν αυξημένα εισοδήματα. Η Κίνα έχει μια μεσαία τάξη 300 εκατ. ανθρώπων με τα ίδια έσοδα με τους Γάλλους, η Μαλαισία είναι μια τέτοια αγορά, επίσης η Τουρκία και η Αίγυπτος. Υπάρχουν χώρες σήμερα οι οποίες σε αντίθεση με το παρελθόν έχουν χρήματα και έχουν την αγοραστική ισχύ να διαθέσουν για ευρωπαϊκό κρέας το οποίο και επιζητούν γιατί δεν το είχαν, ή γιατί δεν μπορούσαν να το βρουν στη χώρα τους. Στα τελευταία τέσσερα χρόνια υπάρχουν πολλές χώρες που έχουν ανοίξει τις αγορές τους στην Ευρώπη. Υπάρχει η Ιαπωνία, η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, το Ιράν, η Αίγυπτος, η Τουρκία, η Αλγερία που είναι έτοιμες να αγοράσουν ευρωπαϊκό κρέας σε ευρωπαϊκές τιμές. Αν η Ευρώπη ή η Γαλλία είναι έτοιμες να γίνουν ανταγωνιστικές υπάρχει μέλλον σε αυτές τις αγορές. Έχουμε καλή γη, καλούς αγρότες, καλή ποιότητα και μπορούμε να ανταγωνιστούμε την Αυστραλία, την Βραζιλία ακόμα και την Ινδία. Έχουμε διαφορετική ποιότητα από τις ΗΠΑ και σήμερα το κρέας είναι πιο φθηνό στην Ευρώπη απ’ ότι στις ΗΠΑ που σημαίνει πως είμαστε ανταγωνιστικοί.
Στο χοιρινό το έχουμε αποδείξει, η Ευρώπη είναι πιο ανταγωνιστική από τις περισσότερες χώρες στον κόσμο. Με λίγη τύχη, με λίγες επενδύσεις και λίγη ανταγωνιστικότητα το βοδινό έχει μέλλον. Πουλάμε πλέον στην Αίγυπτο. Οι ανταγωνιστές μας εκεί είναι το Σουδάν, η Αυστραλία, η Αιθιοπία και η Ινδία και αυτή την χρονιά μπορεί να πουλήσουμε 1.000 τόνους, αυτό σημαίνει πως είμαστε ανταγωνιστικοί. Υπάρχει μέλλον για την βιομηχανία μας και σύντομα η κρίση θα είναι πίσω μας. Είμαι αισιόδοξος, έχω δει ελπίδα σε όλο τον κόσμο και πρέπει να κάνουμε κάποια πράγματα για να μπορούμε να είμαστε όπως πριν 20 χρόνια.

Meat News: Γνωρίζετε ότι στη χώρα μας η διακίνηση κρέατος γίνεται σε μεγάλο ποσοστό από κρεοπωλεία, σε αντίθεση με ό, τι συμβαίνει στη Γαλλία. Ποια είναι η σχέση των Γάλλων καταναλωτών με τα κρεοπωλεία;
Marc Feunteun:
Περίπου 20-25% του κρέατος πωλείται στα κρεοπωλεία και το υπόλοιπο πωλείται μέσω σούπερ μάρκετ. Αυτό που έχει αλλάξει είναι το ποσοστό του φαγητού που καταναλώνεται εκτός σπιτιού. Αυξάνεται συνεχώς. Οι κρεοπώλες μέσα στην κρίση, και γενικά όταν υπάρχει μια διατροφική κρίση, λειτουργούν καθησυχαστικά για τον κόσμο. Οι άνθρωποι αισθάνονται πιο ασφαλείς με έναν κρεοπώλη απέναντί τους, ο οποίος τους λέει ότι το ζώο μου είναι εντάξει, προέρχεται από αυτό το αγρόκτημα, γνωρίζω τον παραγωγό. Τα κρεοπωλεία κάθε φορά που παρουσιάζεται μια κρίση πάνε καλύτερα από τα σούπερ μάρκετ. Αυτό αλλάζει όταν ξεχνούν οι καταναλωτές και τα σουπερ μάρκετ έχουν χαμηλότερες τιμές και κάνουν προσφορές.

Ποια είναι η SVA

Η SVA Jean Roze ιδρύθηκε το 1955 από τον Jean Roze ο οποίος εμπορευόταν ζώντα βοοειδή. Ο Jean Roze ήταν φίλος με τον Jean Pierre Le Roch, τον ιδρυτή του ομίλου Intermarche, μια αλυσίδα με περίπου 2.000 σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη. Οι δύο εταιρείες μεγάλωναν ταυτόχρονα, δεν υπήρχε συμβόλαιο, δεν υπήρχαν μετοχές μόνο φιλία. Το 2000 ο Jean Roze παραιτήθηκε και πούλησε την SVA κατά 100% στην Intermarche. Η SVA έχει ιδιόκτητα σφαγεία και ασχολείται με το βόειο, το χοιρινό και το πρόβειο κρέας. Σήμερα διαθέτει 7 εργοστάσια όπου γίνεται τεμαχισμός και τυποποίηση, 6 σφαγεία- 3 για χοιρινό και 3 για βοδινό- όπου σφάζουμε περίπου 7.000 αγελάδες την εβδομάδα, 46.000 γουρούνια, 3.000 αρνιά και 3.000 μοσχάρια. Συνολικά αυτόν τον χρόνο θα παράξει 330.000 τόνους περίπου.
Λόγω της περιοριστικής πολιτικής στη Γαλλία ο όμιλος Intermarche δεν μπορεί να ανοίξει άλλα καταστήματα. Επίσης, όπως είναι ευνόητο, οι ανταγωνιστικοί όμιλοι σούπερ μάρκετ δεν πρόκειται να αγοράσουν κρέας από την SVA. Άρα ο μόνος τρόπος για να παραμείνει ανταγωνιστική η εταιρεία είναι να στραφεί σε νέες αγορές στην Ευρώπη και αλλού.

01 November 2015
Banner