Ο πληθωρισμός δείχνει σταθεροποιημένος για πρώτη φορά από το 2021, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση των τιμών στην ενέργεια.
Παρ’ όλα αυτά, ο πληθωρισμός των τροφίμων καλά κρατεί αφού διαμορφώθηκε στο 11,4%, τάση που μάλλον θα συνεχισθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του α΄ εξαμήνου.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν, σε ό,τι αφορά το λιανεμπόριο τροφίμων, πως και οι τιμές των πρώτων υλών, όπως για παράδειγμα το αγελαδινό γάλα, έχουν αρχίσει να μειώνονται σταδιακά. Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιες γαλακτοβιομηχανίες αγελαδινού γάλακτος άρχισαν σιγά-σιγά να μειώνουν τις τιμές τους σε κάποια προϊόντα.
Κι αν η παραπάνω είδηση αφορά το αγελαδινό γάλα, τα γαλακτοκομικά και τυριά που παράγονται από αιγοπρόβειο γάλα, παραμένουν τιμολογιακά σε υψηλά επίπεδα. Τιμοκαταλόγους με μειώσεις τιμών λαμβάνουν τα σούπερ μάρκετ και για την κατηγορία των σπορελαίων, προϊόντα που είχαν ανατιμηθεί πολύ πέρυσι, με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Επίσης, πολλά προϊόντα που εξακολουθούν να παράγονται με πρώτες ύλες οι οποίες είχαν αγοραστεί ακριβά, δύσκολα θα διατεθούν στην αγορά σε χαμηλότερες τιμές. Σε κάποιες περιπτώσεις πρώτων υλών, μάλιστα, οι τιμές παραμένουν υψηλές με ανοδική τάση, όπως π.χ. η ζάχαρη, γεγονός που προκαλεί ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από ζαχαρώδη και σοκολατοειδή έως τα αναψυκτικά.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η διαμόρφωση του πληθωρισμού των τροφίμων σε 11,4% οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις των τιμών σε ετήσια βάση κατά 19,1% σε γαλακτοκομικά και αυγά, κατά 16,2% στα έλαια και λίπη, κατά 13,8% στο ψωμί – δημητριακά, κατά 12,1% στον καφέ, κατά 12% στο κρέας, κατά 11% σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, κατά 8,5% στο μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμούς φρούτων.
Τους λογαριασμούς του σούπερ μάρκετ επιβαρύνουν ακόμη οι ανατιμήσεις στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,3% σε ετήσια βάση), ενώ κατά 13,9% ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι είναι τα φαρμακευτικά προϊόντα.
Η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 25,1% σε ετήσια βάση και κατά 13,4% σε μηνιαία βάση, καθώς και η μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού κατά 29,9% σε ετήσια βάση και κατά 0,5% σε μηνιαία βάση είναι ένα σημαντικό βήμα.
Το γεγονός της αποκλιμάκωσης των τιμών ή έστω της όχι τόσο μεγάλης αύξησής τους επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) σχετικά με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατά το α΄ τρίμηνο του 2023.
Το σίγουρο γεγονός είναι ότι οι υψηλές τιμές συνεχίζουν να πιέζουν τη ζήτηση, κάτι που φαίνεται από το γεγονός ότι στο α΄ τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 8,5% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1,3%.
Η πίεση που ασκείται στα νοικοκυριά φαίνεται και από τη συνεχιζόμενη ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπου στο α΄ τρίμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 17,7%, με την εν λόγω κατηγορία να «τρέχει» με ρυθμό ανάπτυξης 19%.
Πηγή: kathimerini.gr
Related Articles
Ο πληθωρισμός δείχνει σταθεροποιημένος για πρώτη φορά από το 2021, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στην υποχώρηση των τιμών στην ενέργεια.
Παρ’ όλα αυτά, ο πληθωρισμός των τροφίμων καλά κρατεί αφού διαμορφώθηκε στο 11,4%, τάση που μάλλον θα συνεχισθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του α΄ εξαμήνου.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν, σε ό,τι αφορά το λιανεμπόριο τροφίμων, πως και οι τιμές των πρώτων υλών, όπως για παράδειγμα το αγελαδινό γάλα, έχουν αρχίσει να μειώνονται σταδιακά. Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιες γαλακτοβιομηχανίες αγελαδινού γάλακτος άρχισαν σιγά-σιγά να μειώνουν τις τιμές τους σε κάποια προϊόντα.
Κι αν η παραπάνω είδηση αφορά το αγελαδινό γάλα, τα γαλακτοκομικά και τυριά που παράγονται από αιγοπρόβειο γάλα, παραμένουν τιμολογιακά σε υψηλά επίπεδα. Τιμοκαταλόγους με μειώσεις τιμών λαμβάνουν τα σούπερ μάρκετ και για την κατηγορία των σπορελαίων, προϊόντα που είχαν ανατιμηθεί πολύ πέρυσι, με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Επίσης, πολλά προϊόντα που εξακολουθούν να παράγονται με πρώτες ύλες οι οποίες είχαν αγοραστεί ακριβά, δύσκολα θα διατεθούν στην αγορά σε χαμηλότερες τιμές. Σε κάποιες περιπτώσεις πρώτων υλών, μάλιστα, οι τιμές παραμένουν υψηλές με ανοδική τάση, όπως π.χ. η ζάχαρη, γεγονός που προκαλεί ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, από ζαχαρώδη και σοκολατοειδή έως τα αναψυκτικά.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η διαμόρφωση του πληθωρισμού των τροφίμων σε 11,4% οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις των τιμών σε ετήσια βάση κατά 19,1% σε γαλακτοκομικά και αυγά, κατά 16,2% στα έλαια και λίπη, κατά 13,8% στο ψωμί – δημητριακά, κατά 12,1% στον καφέ, κατά 12% στο κρέας, κατά 11% σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, κατά 8,5% στο μεταλλικό νερό, αναψυκτικά και χυμούς φρούτων.
Τους λογαριασμούς του σούπερ μάρκετ επιβαρύνουν ακόμη οι ανατιμήσεις στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,3% σε ετήσια βάση), ενώ κατά 13,9% ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι είναι τα φαρμακευτικά προϊόντα.
Η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 25,1% σε ετήσια βάση και κατά 13,4% σε μηνιαία βάση, καθώς και η μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού κατά 29,9% σε ετήσια βάση και κατά 0,5% σε μηνιαία βάση είναι ένα σημαντικό βήμα.
Το γεγονός της αποκλιμάκωσης των τιμών ή έστω της όχι τόσο μεγάλης αύξησής τους επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) σχετικά με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατά το α΄ τρίμηνο του 2023.
Το σίγουρο γεγονός είναι ότι οι υψηλές τιμές συνεχίζουν να πιέζουν τη ζήτηση, κάτι που φαίνεται από το γεγονός ότι στο α΄ τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 8,5% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1,3%.
Η πίεση που ασκείται στα νοικοκυριά φαίνεται και από τη συνεχιζόμενη ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπου στο α΄ τρίμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 17,7%, με την εν λόγω κατηγορία να «τρέχει» με ρυθμό ανάπτυξης 19%.
Πηγή: kathimerini.gr