Σύσσωμος ο ευρωπαϊκός κλάδος κρέατος διαμαρτύρεται για τις ονομασίες των φυτικών υποκατάστατων

10 September 2020

Σύσσωμος ο ευρωπαϊκός κλάδος κρέατος διαμαρτύρεται για τις ονομασίες των φυτικών υποκατάστατων

Τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος και το πώς ονομάζονται τα προϊόντα αυτά εγείρουν σοβαρά ερωτήματα. Και τα ερωτήματα αυτά σχετίζονται με την αναγκαία πληροφόρηση του καταναλωτή, την πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας και τη δύναμη του σύγχρονου μάρκετινγκ, το οποίο αναμιγνύει μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και αξίες.

Τη θέση αυτή εκφράζουν για ακόμη μία φορά κορυφαίες ευρωπαϊκές οργανώσεις του κλάδου κτηνοτροφίας και κρέατος.

Σε κοινή ανακοίνωσή τους κτηνοτρόφοι, πτηνοτρόφοι, συνεταιριστές, το εμπόριο και η βιομηχανία κρέατος, αλλά και οι κρεοπώλες, επισημαίνουν το παράδοξο να υπάρχουν προϊόντα βίγκαν τα οποία αποκαλούνται «μπιφτέκι», «λουκάνικο», «μπριζόλα» κλπ.

«Αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε την επιθυμία ενός τμήματος των Ευρωπαίων καταναλωτών να αυξηθούν τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος στην αγορά. Ωστόσο, αναμένουμε ένα δίκαιο και συνεπές μάρκετινγκ που θα σέβεται τόσο τους καταναλωτές όσο και τη δουλειά που κάνουν γενιές και γενιές κτηνοτρόφων και επαγγελματιών κρέατος σε όλη την Ευρώπη!» υπογραμμίζουν στην ανακοίνωση οι εκπρόσωποι των οργανώσεων: Σύνδεσμος Μεταποιητών και Εμπόρων Κρέατος Πουλερικών (AVEC), Σύνδεσμος Ευρωπαϊκών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος (CLITRAVI), κτηνοτρόφοι και συνεταιριστές (COPA-COGECA), Ευρωπαϊκό Φόρουμ Εκτροφέων Παραγωγικών Ζώων (EFFAB), Διεθνής Συνομοσπονδία Κρεοπωλών (IBC), Ευρωπαϊκή Ένωση Εμπορίου Ζώντων Ζώων και Κρέατος (UECBV).

Οι παραπάνω οργανώσεις υποστηρίζουν ότι αν τα βίγκαν προϊόντα ονομάζονται σαν να ήταν γαλακτοκομικά και κρέας, αυτό σαφώς παραπλανά τους Ευρωπαίους καταναλωτές, αφού θεωρεί ότι αυτές οι απομιμήσεις είναι «ισοδύναμο» υποκατάστατο των πρωτότυπων. «Η υποκατάσταση είναι μια ισχυρή ιδέα του μάρκετινγκ που αποσκοπεί να πει στους καταναλωτές ότι απλώς αντικαθιστούν ένα προϊόν με ένα άλλο», λένε οι οργανώσεις, οι οποίες ωστόσο θυμίζουν ότι ναι μεν τα φυτικά υποκατάστατα μπορούν να αποτελέσουν πηγή πρωτεΐνης, στην ουσία όμως δεν μπορούν να εγγυηθούν την ίδια διαθρεπτική πρόσληψη με τα ζωικά προϊόντα που προσπαθούν να μιμηθούν!

«Επιπλέον, δεν μπορούμε να δεχτούμε την παρουσίαση αυτών των εξαιρετικά επεξεργασμένων προϊόντων ως πιο υγιεινές επιλογές, δεδομένου ότι συχνά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετα, αλάτι, ζάχαρη και λιπαρά. Σε αυτήν την κατεύθυνση, οι παραγωγοί αυτών των προϊόντων απομίμησης στην πραγματικότητα ασκούν ένα μεροληπτικό μάρκετινγκ που ιεραρχεί τον τύπο παραπάνω από την ουσία».

Οι ονομασίες που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά για τα κρέατα και τα προϊόντα τους είναι τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, σημειώνουν οι φορείς στην ανακοίνωσή τους. «Μπέικον, ζαμπόν, καρπάτσιο, μπριζόλα, φιλέτο, παϊδάκια, σαλάμι είναι όλες παραδοσιακές ονομασίες που έχουν διαμορφωθεί με το πέρασμα των χρόνων, από τη σκληρή δουλειά κτηνοτρόφων και κρεοπωλών με αρκετά μεγάλες διαφορές από περιοχή σε περιοχή, καθιστώντας τα αντίστοιχα προϊόντα πράγματι μοναδικά. Κανείς σήμερα δεν χρειάζεται να εξηγήσει τι είναι αυτά τα προϊόντα ή τι να περιμένει όταν τα αγοράζει! Αυτός είναι και ο λόγος που αυτές οι ονομασίες δεν χρειάστηκαν ποτέ μέχρι τώρα προστασία. Εφόσον στην Ευρώπη προστατεύουμε την τοπική και περιφερειακή μας κληρονομιά με Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΓΕ) και Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης (ΠΟΠ), θα πρέπει να είμαστε συνεπείς και να προστατεύουμε επίσης τις ονομασίες πιο κοινών αγαθών που είναι επίσης αποτέλεσμα της κληρονομιάς μας».

Με την εμπορική ανάπτυξη των φυτικών υποκατάστατων, διακυβεύεται αυτή η κοινή κληρονομιά, και αυτό συμβαίνει διότι η βιομηχανία παραγωγής αυτών των προϊόντων εκμεταλλεύθηκε ένα ευρωπαϊκό νομικό κενό και χρησιμοποιεί για όφελός της τις ισχυρές κοινές ονομασίες που κατά παράδοση είχαμε για τα γαλακτοκομικά και το κρέας. Θέτοντας στο επίκεντρο αυτή τη λογική, οι κορυφαίοι φορείς του ευρωπαϊκού κλάδου κτηνοτροφίας και κρέατος αρχίζουν να κοιτούν στον πυρήνα του ζητήματος: «Ο κλάδος των φυτικών υποκατάστατων δηλώνει ότι είναι δημιουργικός και καινοτόμος. Θα έπρεπε όμως να είναι και δίκαιος! Έχει, ειδικά σήμερα, την ευκαιρία να δημιουργήσει νέα προϊόντα με νέες ονομασίες, να κερδίσει την καταναλωτική αναγνώριση και να σημειώσει οικονομική επιτυχία. Πώς μπορεί το λόμπι των φυτικών υποκατάστατων να ισχυρίζεται ότι δεν παραπλανά τους καταναλωτές, από τη στιγμή που χρησιμοποιεί ονομασίες κρέατος προκειμένου να δώσει πληροφορίες για την υφή και τη γεύση του δικού του προϊόντος; Εάν ένα προϊόν ισχυρίζεται ότι είναι διαφορετικό από κάποιο άλλο, πρέπει να έχει και τη δική του ονομασία. Μια βιομηχανία που προσπαθεί να γίνει mainstream δεν χρειάζεται να χτίσει τη δόξα της στηρίζοντας το δικό της μάρκετινγκ σε ήδη υπάρχοντα προϊόντα και σε μια μάχη εναντίον τους!»

Για την ευρωπαϊκή κτηνοτροφία, σημειώνουν, δεν είναι μια αντιπαράθεση, αλλά μια έκκληση για σωστή αναγνώριση και σεβασμό προς το έργο εκατομμυρίων Ευρωπαίων αγροτών και εργαζομένων στον κλάδο κτηνοτροφίας. «Αυτοί διατηρούν τις αγροτικές περιοχές ζωντανές, παρέχοντας στους πολίτες μας ποιοτικό κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία απολαμβάνουν και καταναλώνουν όλες οι γενιές ως μέρος της ευρωπαϊκής γαστρονομικής κληρονομιάς και της ισορροπημένης διατροφής» λένε οι έξι οργανώσεις και απευθυνόμενες προς τους Ευρωβουλευτές υπογραμμίζουν: «Το νομικό πλαίσιο που προστατεύει τις ονομασίες στον γαλακτοκομικό τομέα δημιούργησε ένα ζωηρό περιβάλλον και διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές είναι βέβαιοι γι’ αυτό που αγοράζουν. Συνεπώς, δεν θέλουμε μόνο να διασφαλιστεί αυτό που ήδη έχουμε, αλλά να επεκταθεί το ίδιο επίπεδο προστασίας σε όλα τα άλλα ζωικά προϊόντα. Για τους ακόλουθους λόγους, οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής αλυσίδας παραγωγής ζωικών προϊόντων καλούν τους ευρωβουλευτές να υπερασπιστούν την αρχική τροπολογία όπως εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2019 και να μην αποδεχθούν συμβιβασμούς επ' αυτού. Δεν μπορούμε να συμβιβαστούμε στο δικαίωμα των καταναλωτών να έχουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τις διατροφικές πτυχές των προϊόντων που αγοράζουν».

10 September 2020
Banner