Ευρωπαϊκή… καριέρα αναζητούν τα ελληνικά προϊόντα κρέατος

13 June 2018

Ευρωπαϊκή… καριέρα αναζητούν τα ελληνικά προϊόντα κρέατος

Τις προσπάθειες εξωστρέφειας που επιχειρεί η ελληνική βιομηχανία προϊόντων κρέατος αναλύει σε ειδικό αφιέρωμα που δημοσιεύει το τεύχος Ιουνίου του Meat News. Στο αφιέρωμα επιχειρείται η χαρτογράφηση των ελληνικών εξαγωγών, τα όπλα που διαθέτει στη φαρέτρα της η βιομηχανία, αλλά οι προτιμήσεις του Ευρωπαίου καταναλωτή. Ειδική αναφορά γίνεται επίσης στην πρόταση που υπέβαλε στην Κομισιόν ο ΣΕΒΕΚ για να υλοποιήσει πρόγραμμα προβολής και προώθησης προϊόντων κρέατος με βάση το χοιρινό και το κοτόπουλο, καθώς και στην κατάθεση του φακέλου για την κατοχύρωση του Γύρου ως ΕΠΙΠ.

Αύξηση εξαγωγών το 2017

Τις 7.000 τόνους άγγιξε πέρυσι η ποσότητα προϊόντων κρέατος που η χώρα μας εξήγαγε συνολικά, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξεως του 14,26% σε σύγκριση με το 2016. Μια αύξηση που αν μετρηθεί με όρους αξίας ήταν ακόμη μεγαλύτερη φθάνοντας το 15,23%. Λουκάνικα, σαλάμια, παρασκευάσματα, κονσέρβες παρουσίασαν δηλαδή μια εξαγωγική επίδοση που κινήθηκε ανοδικά και ασφαλώς όλοι ελπίζουν να μην είναι συγκυριακή, αλλά να φτάσει σε μεγέθη και να ξεπεράσει την εξαγωγική επίδοση που σημείωνε η ελληνική βιομηχανία κρέατος το 2010. Τότε δηλαδή που η εξαγόμενη ποσότητα έπιανε τις 10.000 τόνους αξίας άνω των 35 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση των εξαγωγών είναι μια εικόνα που απομένει στα επόμενα χρόνια να φανεί η μονιμότητά της, αλλά η οποία απαιτεί επίσης και την αντίστοιχη εξήγηση, που πρέπει να αναζητηθεί σε δύο κατευθύνσεις: α) Αφενός στην ελληνική κρίση που έχει χτυπήσει την εγχώρια κατανάλωση και δημιουργεί πιέσεις ώστε να βρεθεί διέξοδος για την πλεονάζουσα παραγωγή και να αντισταθμιστούν οι απώλειες στην εσωτερική αγορά. β) Αφετέρου στην προσπάθεια των ελληνικών βιομηχανιών κρέατος να λανσάρουν νέα προϊόντα, απογειώνοντας την πρωτοτυπία και την καινοτομία και «χτυπώντας» έτσι με νέους όρους τις πόρτες των αγορών του εξωτερικού με πρώτες αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποτελούν εξάλλου μια «εσωτερική» ενιαία αγορά.

Τα όπλα της βιομηχανίας

Προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, λιγότερο αλάτι, λιγότερο ζωικό λίπος και συντηρητικά, αλλαντικά με παρθένο ελαιόλαδο, προϊόντα από κοτόπουλο ελευθέρας βοσκής, αλλά και παραδοσιακά εδέσματα με… φήμη Ελλάδας όπως ο Γύρος, είναι μερικά από τα όπλα που διαθέτει στη φαρέτρα της η βιομηχανία, και με τα οποία επιχειρεί να… πολιορκήσει τον Ευρωπαίο –και όχι μόνο– καταναλωτή.

Τι θέλει ο Ευρωπαίος καταναλωτής

Το να «συναντήσουν» τα ελληνικά προϊόντα κρέατος τον Ευρωπαίο καταναλωτή είναι ένα ζήτημα πολυπαραγοντικό. Πρέπει να συνυπολογιστούν παράμετροι όπως: α) ο πόλεμος που δέχεται το κρέας και ειδικότερα το μεταποιημένο κρέας τα τελευταία χρόνια με αφορμή ιατρικές έρευνες που ανακύπτουν κάθε τόσο, β) η δημογραφική γήρανση σε αρκετές χώρες της Ε.Ε., γ) η παρατηρούμενη στροφή των καταναλωτών σε ποιοτικές διατροφικές επιλογές, δ) η έλξη των νεότερων ηλικιών από καινοτόμα προϊόντα, ε) η υφιστάμενη διατροφική κουλτούρα στις διάφορες χώρες της Ε.Ε., στ) η αποδεδειγμένη από πλείστες έρευνες εμπιστοσύνη στα ευρωπαϊκά πρότυπα παραγωγής και στο σύστημα ελέγχων, ζ) η οικονομική ανάκαμψη που φαίνεται να έρχεται δειλά-δειλά στο προσκήνιο. Αλλά και παράγοντες όπως: η τελική τιμή καταναλωτή, η κατάλληλη διείσδυση στα κανάλια διανομής των χωρών της Ε.Ε., καθώς και το ογκούμενο τουριστικό ρεύμα των τελευταίων ετών προς την Ελλάδα, το οποίο δυνητικά δημιουργεί «διατροφικούς πρέσβεις» των ελληνικών προϊόντων κρέατος.

Πληρέστερη ανάλυση, εκτιμήσεις, στοιχεία και πίνακες, αναζητήστε στο τεύχος Ιουνίου του Meat News που κυκλοφορεί.

13 June 2018
Banner