Δυσβάσταχτα κόστη για τους γεωργοκτηνοτρόφους, από το ράλι των τιμών στα καύσιμα
Related Articles
Με την κλιμακούμενη αστάθεια στη Μ. Ανατολή που έρχεται ως συνέχεια των ΗΠΑ να αποχωρήσουν από τη συμφωνία για τα πυρηνικά του Ιράν, αλλά και ως αποτέλεσμα της απόφασης των χωρών του ΟΠΕΚ να μην αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου, οι αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων άρχισαν εδώ και μερικές ημέρες να γίνονται αισθητές όχι μόνο στην τσέπη του καταναλωτή, αλλά και στην παραγωγική διαδικασία. Ομοίως και στην αγροτική παραγωγή.
Η ανεξέλεγκτη πορεία των τιμών στα καύσιμα έχει δημιουργήσει μεγάλο προβληματισμό στον κτηνοτροφικό κόσμο, ο οποίος ήδη είχε να αντιμετωπίσει το υψηλό κόστος παραγωγής και τις χαμηλές τιμές που παίρνει ο παραγωγός.
Γεωργοί και κτηνοτρόφοι καλούνται να αντιμετωπίσουν δυσβάσταχτα και απρόσμενα επιπρόσθετα κόστη κατά την παραγωγική διαδικασία των προϊόντων φυτικής και ζωικής προέλευσης, με τα προβλήματα να εστιάζονται ήδη στην εκτίναξη του κόστους μετακινήσεων και μεταφορών, οι οποίες επηρεάστηκαν από την αφρενάριστη αύξηση της τιμής πετρελαίου (diesel) κίνησης, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει σε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομίας και τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Ανεξάρτητος βουλευτής Λάρισας Γιώργος Κατσιαντώνης.
Ο γεωργοκτηνοτροφικός κόσμος βρίσκεται ξαφνικά ενώπιον εξόδων εκτός του προϋπολογισμού που έχει ήδη κάνει. Παράδειγμα, και πάλι από την ερώτηση του κ. Κατσιαντώνη: τα αυξημένα κόστη μεταφοράς από και προς τις μονάδες και τα επιπλέον κόστη για τα δρομολόγια μεταφοράς ζωοτροφών - από την Λάρισα σε όμορο Νομό, όπου το καπέλο στην τιμή λόγω αύξησης της τιμής πετρελαίου ξεπερνά τα 100€, ενώ σε περίπτωση που αφορά μεταφορά από/σε Νομό μετά διοδίων, το κόστος μπορεί να ξεπεράσει και τα 200€, σημειώνει ο βουλευτής Λάρισας, και επισημαίνει επιπλέον ότι:
- η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς αγροτικό πετρέλαιο,
- η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη τριάδα των Χωρών – πρωταθλητών σε τιμές καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω του ότι υπάρχει υψηλή φορολόγηση αυτών μετά τις από 1/1/2017 υπέρογκες αυξήσεις (ΕΦΚ & ΦΠΑ), καθώς π.χ. σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι περίπου 0,94 €.
Κάνοντας λόγο για αλοίωση του ανταγωνισμού, εφόσον η Ελλάδα είναι «η μοναδική Χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχει θεσπίσει την ειδική κατηγορία αγροτικού πετρελαίου με μηδενικό, άλλως σημαντικά μειωμένο φορολογικό συντελεστή, προκειμένου να διευκολύνει την πρωτογενή παραγωγή του αγροκτηνοτροφικού κόσμου», ο κ. Κατσιαντώνης ρωτά τους υπουργούς αν προτίθενται να προβούν σε άμεσες ενέργειες προκειμένου «να θεσπιστεί το πλαίσιο παροχής αγροτικού πετρελαίου για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες και κτηνοτρόφους, ως εφαρμόζεται σχετικώς και στις λοιπές Χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», αλλά και αν προτίθενται να επιβάλουν «πλαφόν στις τιμές καυσίμων, ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας που παρατηρούνται το τελευταίο διάστημα».