Η 4η βιομηχανική επανάσταση χτυπάει την πόρτα της ελληνικής βιομηχανίας κρέατος

14 October 2019

Η 4η βιομηχανική επανάσταση χτυπάει την πόρτα της ελληνικής βιομηχανίας κρέατος

Η τεχνολογική επανάσταση των τελευταίων χρόνων (Industry 4.0) στην παραγωγή, τα logistics, αλλά και τον ποιοτικό έλεγχο στη βιομηχανία κρέατος και προϊόντων του, ήταν τα ζητήματα που αναλύθηκαν το Σάββατο 12/10 στην εκδήλωση που οργανώθηκε στο πλαίσιο της νέας έκθεσης FOODTECH 2019.

Οι νέες εφαρμογές της ψηφιακής εποχής, οι τάσεις που επηρεάζουν σήμερα τις επιλογές των καταναλωτών, αλλά και η εξωστρέφεια του κλάδου ήταν τα θέματα που ανέδειξαν οι προσκεκλημένοι ομιλητές, Στέλιος Σκαρίμπας (Διευθύνων Σύμβουλος Elvida Foods), Μάρκος Σκευοφύλαξ (Γεν. Διευθυντής BIZERBA), Θεόδωρος Καλλίτσης (Τεχνολόγος Τροφίμων – Κτηνίατρος, Perrotis College της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης & Μπίκας Α.Ε.), Νίκος Σολωμάκος (Επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας) και Γιώργος Βογιάννου (Τεχνολόγος Τροφίμων, PROVIL).

Η συζήτηση, την οποία συντόνισε η Μαργαρίτα Τσάκωνα (Γεωπόνος-Επιστήμης Τροφίμων, μέλος ΠΕΤΕΤ), πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της επιστημονικής ημερίδας με τίτλο «Τεχνολογίες και καινοτομίες στην παραγωγή και συσκευασία τροφίμων και ποτών» και έδωσε την ευκαιρία σε όσους την παρακολούθησαν, να πάρουν μια γεύση από το μέλλον της βιομηχανίας κρέατος, ένα μέλλον που έχει ήδη αρχίσει όμως, καθώς η ψηφιακή τεχνολογία και σύγχρονες εφαρμογές χρησιμοποιούνται σήμερα σε πολλές από τις διαδικασίες της παραγωγής και της διακίνησης. «Σήμερα έχει μειωθεί αρκετά το κόστος εισαγωγής της νέας τεχνολογίας και δεν είναι πλέον απαγορευτικό για μια βιομηχανία, όπως στο παρελθόν» είπε χαρακτηριστικά ο Στέλιος Σκαρίμπας, δίνοντας και παραδείγματα για το πώς η ELVIDA έχει ενσωματώσει τις εξελίξεις αυτές εκμεταλλευόμενη την επανάσταση που φέρνει στον 21ο αιώνα το γρήγορο Ιντερνετ για τη βιομηχανία. Ο ίδιος μίλησε για μια νέα κατάσταση όπου μπορείς να ελέγχεις τις διαδικασίες από το κινητό σου, ενώ αναφέρθηκε ακόμη και στις «χωρίς χαρτί» διαδικασίες που έχει υιοθετήσει η εταιρεία φεύγοντας οριστικά από αυτό το ατελείωτο χαρτομάνι που επιβάλλουν οι κανόνες και η τήρησή τους. Οι αλλαγές είναι πλέον ραγδαίες και για να είναι σε θέση η βιομηχανία κρέατος να ενσωματώσει όλες αυτές τις εξελίξεις, ο ΣΕΒΕΚ (αντιπρόεδρος του οποίου είναι ο κ. Σκαρίμπας) δημιουργεί δομές συνεχούς επιμόρφωσης των στελεχών των μελών του, όπως ανέφερε ο ομιλητής.

Ο Μάρκος Σκευοφύλαξ από την πλευρά της BIZERBA, μίλησε για τον διαρκή στόχο της καινοτομίας που θέτει ως στόχο η εταιρεία συμμετέχοντας από το 2011 στην ομάδα για την εξέλιξη του Industry 4.0 στη Γερμανία. Ο ίδιος μίλησε για μια νέα γενιά μηχανημάτων που αυτοδιαχειρίζονται και αυτοβελτιώνονται αποτελώντας μέρη μιας αυτόματης αλυσίδας παραγωγής όπου όλα τα συστήματα συντονίζονται από μια κεντρική μονάδα συντελώντας τελικά σε ταχύτερη παραγωγή, χαμηλότερο κόστος, μεγαλύτερο κέρδος και ανταγωνιστικότητα.

Η Διαφάνεια είναι, κοντά στους ήδη γνωστούς (υγιεινή, αειφορία κλπ.), ένας καινούργιος όρος επιλογής τροφίμου από τον καταναλωτή, υπογράμμισε ο Θεόδωρος Καλλίτσης από το Perrotis College και την Μπίκας Α.Ε.. Την χαρακτήρισε μάλιστα έναν υπερ-παράγοντα επηρεασμού της καταναλωτικής επιλογής και σημείωσε με παραδείγματα την ξεχωριστή συμβολή που μπορεί να έχει η τεχνολογία στην ανάδειξη του ελληνικού ποιοτικού κρέατος μιλώντας μάλιστα για τον χαρακτηρισμό του, την καταγραφή όλων των στοιχείων και την κωδικοποίησή τους, που θα φτάνουν έως το τέλος της αλυσίδας, δηλαδή τον καταναλωτή. Σημαντικό ρόλο σε αυτά θα παίξει το ερευνητικό έργο GreQuM, που αφορά την εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών για αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού κρέατος, ανέφερε ο κ. Καλλίτσης.

Παράγοντες όπως η τιμή, η καλή μεταχείριση των ζώων, η εμπιστοσύνη, είναι καθοριστικοί στην επιλογή του καταναλωτή ανέφερε ο Νίκος Σολωμάκος από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, χρησιμοποιώντας στοιχεία ερευνών κοινού που έχουν δημοσιευθεί πρόσφατα. Η ευζωία των ζώων αναδεικνύεται και πανευρωπαϊκά καθοριστικός παράγοντας επιλογής κρέατος, όπως έδειξε και το Ειδικό Ευρωβαρόμετρο που δημοσίευσε προ διετίας η Ε.Ε. Πρόκειται, είπε ο κ. Σολωμάκος, για μία γενικότερη τάση την οποία έχουν λάβει υπόψη τους και οι μεγάλοι του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου θέτοντας αυστηρά πρότυπα στους προμηθευτές. «Κοστίζει πολύ η ευζωία των ζώων;» αναρωτήθηκε καταλήγοντας ο κ. Σολωμάκος, για να απαντήσει ότι οφείλουμε να δούμε το κέρδος που ενυπάρχει, εφόσον η τήρηση των κανόνων καλής μεταχείρισης των ζώων συμβάλλει στην καλύτερη ποιότητα, στην υψηλότερη παραγωγικότητα, αλλά ανταποκρίνεται και στην εικόνα σεβασμού των ζώων, που απαιτεί από τον κλάδο κρέατος ο καταναλωτής.

Στις εξαγωγικές δυνατότητες της ελληνικής βιομηχανίας κρέατος αναφέρθηκε κατά την ομιλία του ο Γιώργος Βογιάννου (PROVIL) εντοπίζοντας από την πλευρά του τρία στοιχεία που παρατηρούνται στη χώρα μας και πρέπει να ξεπεραστούν: έλλειψη εξαγωγικής κουλτούρας, απουσία ελληνικού μπραντ, απουσία συνεργασιών. Τα ελληνικά προϊόντα κρέατος έχουν πολλές δυνατότητες είπε, και αναφέρθηκε ειδικότερα στην περίπτωση του χοιρινού Γύρου που μπορεί να εξαχθεί σε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες, ενώ σημείωσε ότι υπάρχουν και άλλα προϊόντα που μπορούν να κινηθούν με μεγάλες αξιώσεις στη διεθνή αγορά στηριζόμενα σε καθαρά ελληνική συνταγή, φέρνοντας ως παράδειγμα το χωριάτικο λουκάνικο όπως π.χ. αυτό με το πορτοκάλι, που εντυπωσίασε όσους το δοκίμασαν στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια εκθέσεων στις οποίες πήρε μέρος η PROVIL.

14 October 2019
Banner
Banner