Ψηφίστηκε το «καλάθι του νοικοκυριού» – Οι αντιδράσεις των καταναλωτικών οργανώσεων

27 October 2022

Ψηφίστηκε το «καλάθι του νοικοκυριού» – Οι αντιδράσεις των καταναλωτικών οργανώσεων

Ψηφίστηκε χθες 26/10/2022 από την Ολομέλεια της Βουλής κατά πλειοψηφία η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης για το «καλάθι του νοικοκυριού» για τα προϊόντα, που είναι είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση, και που θα διατίθενται σε προσιτή τιμή. «Ναι» στην τροπολογία είπαν Ν.Δ. και Κίνημα Αλλαγής, «όχι» ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, ενώ «παρών» δήλωσε η Ελληνική Λύση. Η τροπολογία είχε κατατεθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ και άλλες περιβαλλοντικές διατάξεις», το οποίο επίσης ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία.

Οι αντιδράσεις των καταναλωτικών οργανώσεων

Εν τω μεταξύ, οι καταναλωτικές οργανώσεις κρίνουν το μέτρο ως αναποτελεσματικό μια που οι τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων είναι ήδη υπερβολικά αυξημένες και η προσθήκη τους στο «καλάθι του νοικοκυριού» δεν ελαφρύνει τους καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει να είναι διαρκώς στο «κυνήγι» της φθηνότερης τιμής, αφού αυτές αλλάζουν κάθε μέρα σχεδόν ή και διαφοροποιούνται από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ.

Οι οργανώσεις δεν παραλείπουν να σημειώσουν πως οι τιμές των προϊόντων πρώτης ανάγκης έχουν αυξηθεί από 20% έως 40% τους τελευταίους 6 μήνες, που σημαίνει πως το μέτρο με το «καλάθι» εξυπηρετεί μόνο τους επιχειρηματίες και όχι τους καταναλωτές, αφού η μοναδική λύση για τη συγκράτηση των τιμών είναι η μείωσή τους.

Ο εκπρόσωπος του Κέντρου Προστασίας Καταλανωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλιδης χαρακτηρίζει ως αιχροκέρδεια το μέτρο και ως αποτυχία της κυβέρνησης να συγκρατήσει τις τιμές, λέγοντας: «Το συγκεκριμένο μέτρο προκαλεί προβλήματα στον υγιή ανταγωνισμό και δημιουργεί συνθήκες προπαγάνδας, αφού ουσιαστικά κατευθύνει τους καταναλωτές, για το που θα πάνε να ψωνίσουν. Ουσιαστικά λένε στους καταναλωτές ότι θα υπάρχουν ελεγχόμενες αυξήσεις. Τι θα πει ελεγχόμενες αυξήσεις; Πώς θα μπορέσει να συγκρίνει συνέχεια ο καταναλωτής τις τιμές ομοειδών προϊόντων σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις; Το μέτρο για το ‘’καλάθι της νοικοκυράς’’ αποτελεί μια ξεκάθαρη κοροϊδία σε βάρος των καταναλωτών και πρέπει να το δούμε όλες οι οργανώσεις με τη δέουσα σοβαρότητα. … Θα μπορούσαν να ζητήσουν από τις επιχειρήσεις να τους στείλουν τις αυξήσεις για κάθε προϊόν από την 1η Ιουνίου 2021 με κοστολογική αποτύπωση. Για παράδειγμα, για ποιους λόγους η τιμή του γάλακτος πήγε από τα 1,40 στα 1,80 ευρώ; Επίσης, για ποιο λόγο η τιμή ενός προϊόντος ετικέτας ανέβηκε κατά 50%, τη στιγμή που δεν υπάρχει ενδιάμεσος, η συσκευασία είναι ίδιας αξίας και οι αγρότες δεν προχώρησαν σε αυξήσεις; Μόλις πάρει τα στοιχεία αυτά η κυβέρνηση, θα μπορεί να κάνει ελέγχους για τις διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ των εταιρειών. Όποιες λένε ψέματα, να δοθούν οι επωνυμίες στους καταναλωτές και τότε θα δούμε τι θα πάθουν αυτές που αισχροκερδούν».

Από τη μεριά της Ένωσης Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) η κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου, χαρακτηρίζει μηδαμινά τα οφέλη για τους καταναλωτές, τονίζοντας: «Οι τιμές των προϊόντων ‘’εκτοξεύονται’’ διαρκώς και έχει παγιωθεί μία κατάσταση με πολύ ακριβά τα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Βλέπουμε σε αυτά αυξήσεις από 20%-40% το τελευταίο εξάμηνο και την ίδια στιγμή οι τιμές ανεβαίνουν κάθε εβδομάδα. Από τη στιγμή που με το μέτρο για τα πενήντα προϊόντα δε μιλάμε για πάγωμα αλλά για συγκράτηση τιμών, το μέτρο θα είναι αναποτελεσματικό και θα έχει ελάχιστα ή και μηδαμινά οφέλη για τους καταναλωτές. Ουσιαστικά, μιλάμε για ευχολόγιο και στηριζόμαστε στην καλή πίστη των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες δημιουργούν τις τιμές. … Στην ουσία ο καταναλωτής θα πρέπει να μην ασχολείται με τίποτα άλλο, από το να ελέγχει συνέχεια τις τιμές των προϊόντων, για να γλυτώσει, για παράδειγμα, ένα ευρώ. Να σημειώσουμε ακόμα ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί με βάση τις τιμές των προϊόντων στις 5 Οκτωβρίου. Όμως, έχουμε καταγγελίες ότι το προηγούμενο βράδυ οι εταιρείες με κλειστά τα φώτα προχώρησαν σε γενναίες αυξήσεις τιμών. Οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατούν… ‘’μικρό καλάθι’’ αναφορικά με το συγκεκριμένο μέτρο».

«Επικοινωνιακό παιχνίδι» χαρακτήρισε ο κ. Γ. Λεχουρίτης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) το «καλάθι του νοικοκυριού, λέγοντας αναλυτικά: «Πρόκειται για ένα επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης. Με 50 προϊόντα που θα μπουν στο "καλάθι του νοικοκυριού" δεν πρόκειται να χτυπηθεί η ακρίβεια. Υπάρχει αισχροκέρδεια και κερδοσκοπία, οι τιμές των καυσίμων και της ενέργειας είναι στα ύψη, αυτά προκαλούν την ακρίβεια. … Θα σας πω ενδεικτικά γιατί ανεβαίνουν οι τιμές: Ο τόνος πέλετ που πέρυσι τέτοια εποχή έκανε 319 ευρώ, σήμερα κοστίζει 810 ευρώ. Αυτή η αύξηση δεν δικαιολογείται. Δεν είναι θέμα ζήτησης, είναι θέμα κοστολογίου και αισχροκέρδεια. Ακριβαίνει το πετρέλαιο κίνησης και η βιομηχανία μεταφέρει το επιπλέον κόστος στο προϊόν. Άλλο παράδειγμα αισχροκέρδειας και κερδοσκοπίας: Το 2021, χωρίς να υπάρχει πόλεμος, η τιμή των αλεύρων τετραπλασιάστηκε. Η βρώσιμη ελιά Αγρινίου, ξεκινάει από το χωράφι στα 50 λεπτά και καταλήγει στο πιάτο του καταναλωτή στα 6 και 7 ευρώ, δηλαδή ποσοστό κέρδους 1.000%. Οι οργανώσεις καταναλωτών δεν είναι απέναντι σε καμία κυβέρνηση. Οι οργανώσεις καταναλωτών είμαστε σύμμαχοι με τους καταναλωτές και τις παραγωγικές τάξεις, διεκδικούμε φθηνά προϊόντα για τον καταναλωτή και δεν κάνουμε πόλεμο σε κανέναν. Όσοι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό ακολουθούν λάθος στρατηγική. Ζητάμε να μπει πλαφόν στο ποσοστό κέρδους των βασικών προϊόντων. Να οριστεί για κάθε προϊόν πόσο θα αυξάνεται η τιμή του από το χωράφι στο ράφι των σουπερμάρκετ. Αυτή είναι η πεμπτουσία στης ακρίβειας».

Γιώργος Καββαθάς: Θα σπρώξει ακόμα περισσότερους καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ

Αρνητική είναι και η θέση των εκπροσώπων των μικρομεσαίων οργανώσεων. Χαιρετίζοντας τον ετήσιο χορό της Ένωσης Κρεοπωλών Αθήνας - Αττικής (15/10/2022) ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, αναφερόμενος στο μέτρο της κυβέρνησης για το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» σχολίασε ότι «είναι ένα μέτρο, το οποίο θα σπρώξει ακόμα περισσότερους καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ, δυσχεραίνοντας ακόμα περισσότερο τη θέση των μικρών, συνοικιακών κρεοπωλείων και των άλλων επαγγελματιών του μικρού λιανεμπορίου».

Η θέση της ΓΣΕΒΕΕ, όπως αποτυπώθηκε με δηλώσεις στα ΜΜΕ: «Ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Σεπτέμβριο του 2022 αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 12%! Οι μεγαλύτερες αυξήσεις προήλθαν από την στέγαση (35,4%) όπου συμπεριλαμβάνονται ηλεκτρισμός και φυσικό αέριο και τις μεταφορές (14,2%). Η πρωτογενής αιτία της ακρίβειας είναι η ενέργεια. Οι αυξήσεις στο ηλεκτρικό προκαλούν αλλεπάλληλα κύματα ανατιμήσεων σε όλο το εύρος της οικονομίας. Επομένως, για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτούν οι τιμές που επιβάλει το ολιγοπώλιο της ενέργειας. Όσο η κυβέρνηση αφήνει ανεξέλεγκτους τους παρόχους ενέργειας, όπως συμβαίνει εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, η ακρίβεια και ο πληθωρισμός θα καλπάζουν. … Δεν θα έχει όμως κανένα αποτέλεσμα γιατί ακόμη κι αν δεν γίνουν αυξήσεις σε εκείνα τα προϊόντα που θα τελούν υπό επιτήρηση, θα γίνουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα. Προϊόντα για τα οποία δεν αξιολογείται η προστιθέμενη αξία τους για την ελληνική παραγωγή και οικονομία. …  Κι ο οικογενειάρχης ή ο εστιάτορας τι πρέπει να κάνει; Να ψάχνει κάθε εβδομάδα την αντίστοιχη λίστα της προηγούμενης εβδομάδας για να συγκρίνει τις τιμές στα μακαρόνια Νο 6 ή στο μακρύκοκκο ρύζι Καρολίνας; Και όλη αυτή η “έρευνα αγοράς” να γίνεται σαν να μην εκτινάσσονται οι λογαριασμοί ενέργειας, οι τιμές των καυσίμων και τα ενοίκια στα ύψη; Σαν να μην συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών-καταναλωτών;».

Πηγή: Ethnos.gr, ΟΤ.gr

27 October 2022
Banner