«Κριγιάσι», ένα καινοτόμο προϊόν από κρέας
Related Articles
Ένα προϊόν από κρέας -το μοναδικό που συμμετείχε- κέρδισε τις εντυπώσεις στον φετινό διαγωνισμό ECOTROPHELIA. Πρόκειται για το «κριγιάσι», το οποίο έφτασε στην τελική φάση του διαγωνισμού, ανάμεσα σε άλλα ένδεκα (11) καινοτόμα προϊόντα που συμμετείχαν σε αυτό τον επιτυχημένο θεσμό που διοργανώνεται από το 2011, από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων.
Τι είναι όμως το προϊόν αυτό, με το περίεργο όνομα; Πρόκειται για οικιακού τύπου ιδιαίτερα νόστιμο προϊόν από εκλεκτό και τρυφερό μοσχαρίσιο κρέας, η παρασκευή του οποίου βασίστηκε σε παραδοσιακή συνταγή. Είναι μαγειρεμένο με γιγαρτέλαιο και λίπος από σφάγια της αυτόχθονης φυλής του Ελληνικού Μαύρου Χοίρου. Πρόκειται για προϊόν έτοιμο προς κατανάλωση, που προτείνεται ως κύριο πιάτο.
Η λέξη «κριγιάσι», όπως εξηγούν οι δημιουργοί του, απαντάται στην διάλεκτο των Ηπειρωτών και των Ελλήνων Μικρασιατών και σημαίνει νόστιμη μπουκιά μαγειρεμένου κρέατος.
Το κριγιάσι είναι ένα προϊόν «καθαρής ετικέτας», δηλαδή δεν περιλαμβάνει χημικά συντηρητικά. Έχει μειωμένη περιεκτικότητα σε λίπος και αλάτι, ενώ η παρουσία του γιγαρτελαίου και του λίπους του Ελληνικού Μαύρου Χοίρου αυξάνουν την περιεκτικότητά του σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.
Η παρασκευή του εν λόγω προϊόντος, στηρίζεται στις αρχές της πράσινης κυκλικής οικονομίας. Το γιγαρτέλαιο λαμβάνεται από τα γίγαρτα, δηλαδή τα κουκούτσια σταφυλιού, που είναι υποπροϊόντα της οινοποιητικής βιομηχανίας, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τα απόβλητα της βιομηχανίας τροφίμων. Παράλληλα περιέχει βιοενεργά συστατικά (εν προκειμένω φαινολικές ενώσεις) με αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές δράσεις.
Προϊόν ερευνητικής ομάδας
Το προϊόν σχεδιάστηκε στο Τμήμα Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας από την Επίκουρη καθηγήτρια Ελένη Κασαπίδου και τον κτηνίατρο-υγιεινολόγο, MSc,υποψήφιο διδάκτορα Γεώργιο Παπατζήμο. Στην ερευνητική ομάδα συμμετείχαν, επίσης, προπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος Χημικών Μηχανικών και του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων.
Η παραγωγή του προϊόντος πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Αφοί Τζήμα Α.Ε., στην Καστοριά, με τη συνεργασία των Γεωργίου Παπατζήμου και Ανδρέα Τζήμα, οι οποίοι κατέχουν πολύχρονη εμπειρία και πολύτιμη τεχνογνωσία στην παραγωγή προϊόντων κρέατος. Όπως αναφέρουν οι δημιουργοί αυτού του καινοτόμου προϊόντος, το κριγιάσι παρασκευάστηκε στοχεύοντας σε ομάδα καταναλωτών μεγαλύτερης ηλικίας, την αναφερόμενη ως ασημένια οικονομία (Silver Economy), που επιθυμούν τρόφιμα παραδοσιακά, θρεπτικά, υψηλής διατροφικής αξίας, υγιεινά, συνδυάζοντας ταυτόχρονα την ευκολία στην μαγειρική αξιοποίησή τους. Οι καταναλωτές της συγκεκριμένης ομάδας, που αποτελούν το 25% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, συχνά εκδηλώνουν προκατάληψη απέναντι στην αγορά έτοιμων προϊόντων τροφίμων παρά την υψηλότερη αγοραστική τους δύναμη. Αξίζει να αναφερθεί πως η παγκόσμια αγορά της ασημένιας οικονομίας για προϊόντα και υπηρεσίες αποτιμάται στα 15 τρισ. δολάρια. Όμως το κριγιάσι είναι κατάλληλο και για τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες καταναλωτών. Ελπίζουμε να το δούμε σύντομα στην αγορά…