Αγγελική Οικονόμου, Πρόεδρος ΣΕΒΕΚ: Η ενίσχυση των εξαγωγών αποτελεί διαρκή προτεραιότητα

27 May 2021

Αγγελική Οικονόμου, Πρόεδρος ΣΕΒΕΚ: Η ενίσχυση των εξαγωγών αποτελεί διαρκή προτεραιότητα

Στην ανάδειξη και προώθηση των Ελληνικών Παραδοσιακών Προϊόντων από κρέας, εντοπίζει μια σημαντική ευκαιρία αναπτυξιακής και εξαγωγικής δυναμικής για τον κλάδο επεξεργασίας κρέατος. Την ίδια στιγμή, με την πανδημία να έχει φέρει τα πάνω κάτω, εκφράζει την άποψη ότι η επιχειρηματικότητα οφείλει να επιμείνει στη βασική γραμμή: «Ποιότητα, Καινοτομία, Ανταγωνιστικότητα, Σεβασμός σε Προμηθευτές- Πελάτες- Καταναλωτές- Αρχές».

Ο λόγος για την Αγγελική Οικονόμου, την νεοεκλεγείσα πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος, την οποία φιλοξενούμε αυτόν το μήνα στις σελίδες του Meat News. Συζητήσαμε μαζί της για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος επεξεργασίας κρέατος στο φόντο της πανδημικής κρίσης· για τη συμβολή του στην αειφορία και σε βιώσιμα συστήματα παραγωγής τροφίμων· αλλά και για την ανάγκη να αρθούν τα εμπόδια που υπάρχουν και να δοθεί η δυνατότητα εξαγωγών σε Αυστραλία, Αμερική, Καναδά –ένα θέμα για το οποίο «γίνονται προσπάθειες από το ΥΠΑΑΤ, αλλά δεν έχει επιτευχθεί ακόμη το επιθυμητό αποτέλεσμα».

Συνέντευξη στον Χρήστο Πραμαντιώτη.
[Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Μαΐου 2021 (Τ.93) του Meat News]

Meat News: Κυρία Οικονόμου, αναλαμβάνετε την προεδρία του ΣΕΒΕΚ εν μέσω μιας πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης. Πόσο έχει επηρεάσει τον κλάδο επεξεργασίας κρέατος η πανδημία της Covid-19: (α) στο επίπεδο διαδικασιών και όγκου παραγωγής και (β) στο επίπεδο των πωλήσεων;

Αγγελική Οικονόμου: Η πανδημία επηρέασε σημαντικά τον κλάδο επεξεργασίας κρέατος.

Η ζήτηση των προϊόντων μας μειώθηκε σημαντικά αφού η λειτουργία των επιχειρήσεων μαζικής εστίασης περιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό, ενώ άλλες παραμένουν εκτός λειτουργίας. Επίσης ο κλάδος του Τουρισμού λειτουργεί υποτυπωδώς.

Αν και οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο (S/M) εμφάνισαν σημαντική αύξηση, ωστόσο δεν είναι αρκετές για να καλύψουν τις απώλειες από τα υπόλοιπα κανάλια πωλήσεων, καθώς το ποσοστό πωλήσεων των εταιρειών του κλάδου κρεατοσκευασμάτων είναι μικρό στον συνολικό κύκλο εργασιών.

Εν κατακλείδι, σε αρκετές επιχειρήσεις το τελικό αποτέλεσμα παραμένει αρνητικό καταγράφοντας απώλειες πωλήσεων.

Πρώτη προτεραιότητα των επιχειρήσεων του κλάδου μας από την έναρξη της πανδημίας είναι η ασφάλεια των εργαζομένων σε συνδυασμό με την απρόσκοπτη τροφοδοσία της αγοράς.

Λόγω του αντικειμένου δραστηριότητας, το σύνολο σχεδόν των εταιρειών, ανεξάρτητα από την πανδημία, εφαρμόζουν πολύ αυστηρές πρακτικές υγειονομικής διαχείρισης που προβλέπονται από τα πρότυπα ποιότητας (IFS, BRC, HACCP, ISO) που εφαρμόζουμε.

Η συστηματική καθαριότητα με συστήματα αφρισμού, τα πρωτόκολλα απολύμανσης με ειδικά εγκεκριμένα απολυμαντικά για τη Βιομηχανία Τροφίμων ήταν και παραμένουν καθημερινή ρουτίνα και ως εκ τούτου η υιοθέτηση των ειδικών μέτρων κατά του Covid- 19 πολύ λίγο επηρέασε τους χώρους παραγωγής.

Η εφαρμογή όμως των πρόσθετων μέτρων που αφορούν σε λειτουργία εκ περιτροπής ώστε να διασφαλιστεί η προστασία των εργαζομένων και η συνέχεια της ομαλής λειτουργίας, η διεξαγωγή σε τακτική βάση διαγνωστικών test, ο πολλαπλασιασμός των πρωτοκόλλων απολύμανσης σε μη παραγωγικούς χώρους και πλήθος άλλων πρόσθετων μέτρων που ελήφθησαν, επέφεραν επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους.

Τέλος, ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε ακόμη στο σύνολό του είναι τα θέματα επισφάλειας που μπορεί να υπάρξουν και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μετά το άνοιγμα και την ομαλοποίηση της αγοράς.

Meat News: Πώς αντεπεξήλθε στη δύσκολη αυτή συνθήκη η ελληνική βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος;

Αγγελική Οικονόμου: Ανάλογα με την ανθεκτικότητα και την ευρωστία κάθε εταιρείας, αφ’ ενός αξιοποιήθηκαν τα μέτρα στήριξης της Ελληνικής Κυβέρνησης, αφ’ ετέρου η κάθε επιχείρηση προσπάθησε να αναθεωρήσει τη στρατηγική της προκειμένου να αντέξει και να αντεπεξέλθει σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία.

Αρκετές προσπάθησαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα ρίχνοντας το κέντρο βάρους στο οργανωμένο retail όπου αυτό ήταν εφικτό, άλλοι να ενισχύσουν την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές και κάποιοι άλλοι βέβαια περιμένουν να κάνουν απολογισμό στο τέλος αυτής της κατάστασης .

Meat News: Πολλές συνήθειες τροποποιήθηκαν τον καιρό της πανδημίας. Βλέπετε να παγιώνονται νέες τάσεις στην καταναλωτική ζήτηση σχετικά με τα προϊόντα κρέατος; Ποιες είναι αυτές;

Αγγελική Οικονόμου: Η πανδημία ευαισθητοποίησε περισσότερο τους καταναλωτές σε θέματα ασφάλειας και υγιεινής σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Καταγράφεται ένας εντονότερος σκεπτικισμός σχετικά με τα συστήματα ποιότητας και ασφάλειας των προϊόντων, τις πρακτικές παραγωγής, το περιβάλλον κ.ά.

Δηλώνουν τώρα περισσότερο πρόθυμοι να τιμήσουν με την προτίμησή τους εταιρείες που εφαρμόζουν υψηλά κριτήρια ποιότητας. Στο πλαίσιο αυτό αναμένουμε να υπάρξει μία μεγαλύτερη στροφή των καταναλωτών σε επώνυμα προϊόντα, τα οποία διασφαλίζουν στον μέγιστο βαθμό την υγιεινή, την ασφάλεια και την ποιότητα.

Αυτό μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για τον κλάδο μας, θα ωφελήσει τις οργανωμένες επιχειρήσεις που λειτουργούν με πολύ αυστηρά πρότυπα και μοντέρνα συστήματα ασφαλούς παραγωγής.

Meat News: Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι το 2020 ο κλάδος παρουσίασε αξιοσημείωτη στροφή προς τις εξαγωγές – μάλλον ως διέξοδο στη μικρότερη εγχώρια κατανάλωση που προκάλεσαν οι κλειστές υπηρεσίες εστίασης στην Ελλάδα. Βλέπετε ότι μπορεί να συνεχιστεί και να παγιωθεί η εξωστρέφεια (ως ανάγκη της βιομηχανίας, και ανεξαρτήτως της πανδημική κρίσης); Υπό ποιες προϋποθέσεις;

Αγγελική Οικονόμου: Η ενίσχυση των εξαγωγών πρέπει να αποτελεί διαρκή προτεραιότητα ανεξάρτητα από την πανδημική κρίση.

Δεδομένου ότι η εγχώρια παραγωγή έχει μεγάλες δυνατότητες που δεν καλύπτονται από τη ζήτηση στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, οι ελληνικές επιχειρήσεις ξεπέρασαν τα ελληνικά σύνορα όχι μόνο μέσω εξαγωγών, αλλά και με την ίδρυση επιχειρήσεων και εργοστασίων κυρίως στα Βαλκάνια αλλά και με συνεργασίες σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης και Β. Αμερικής.

Η προσπάθεια αυτή εντατικοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Αίτημά μας είναι η αποτελεσματική παρέμβαση των Αρμόδιων Υπουργείων, προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια στις εξαγωγικές δραστηριότητες από τις ειδικές διαδικασίες που εμποδίζουν τις εξαγωγές.

Το κρέας ανήκει σε μία ειδική κατηγορία προϊόντων και για τις εξαγωγές απαιτούνται ειδικές κτηνιατρικές άδειες.

Στο θέμα αυτό γίνονται προσπάθειες από το ΥΠΑΑΤ, αλλά δεν έχει επιτευχθεί ακόμη το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η επίλυση αυτού του θέματος θα μας έδινε τη δυνατότητα εξαγωγών σε Αυστραλία, Αμερική, Καναδά, όπου σήμερα δεν μας δίνεται σχετική αδειοδότηση.  

Μία από τις ευκαιρίες προκειμένου να μειώσουμε την εξάρτηση της βιομηχανίας μεταποίησης από το εισαγόμενο κρέας και να δημιουργήσουμε εξαγωγική και αναπτυξιακή δυναμική είναι η ανάδειξη, προβολή και προώθηση των Ελληνικών Παραδοσιακών Προϊόντων από κρέας.

Δεν είναι μόνο ο Γύρος με τον οποίο ως ΣΕΒΕΚ ξεκινήσαμε την κατοχύρωσή του, αλλά και πολλά άλλα παραδοσιακά προϊόντα από διάφορα μέρη της χώρας, που στηρίζονται στην ποιότητα, την παράδοση και τη διαφοροποίηση.

Για τον σκοπό αυτό, το πρώτο στάδιο είναι η μελέτη και η καταγραφή τους, στη συνέχεια η δημιουργία προδιαγραφών, η προστασία τους και τέλος η ανάδειξη, προβολή και προώθησή τους.

Meat News: Μιλώντας πιο γενικά, ποια πρέπει να είναι τα βασικά στοιχεία για τη στρατηγική της βιομηχανίας επεξεργασίας κρέατος, στο νέο οικονομικό και κοινωνικό τοπίο που διαμορφώνεται όσο βαδίζουμε προς την μετα-Covid «κανονικότητα»;

Αγγελική Οικονόμου: Πιστεύω ότι η απάντηση για την επόμενη μέρα μετά την Covid εποχή βρίσκεται στη φράση «Αναζήτησε τις Λύσεις στις Βασικές Αρχές του Επιχειρείν»:

Ποιότητα- Καινοτομία- Ανταγωνιστικότητα

Σεβασμός σε Προμηθευτές- Πελάτες- Καταναλωτές- Αρχές

Στο πλαίσιο αυτό, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, των γνώσεων, της εμπειρίας, των δεξιοτήτων του αντικειμένου και του βαθμού εξειδίκευσης.

Οι νέες τεχνολογίες, η καινοτομική δραστηριότητα, τα προϊόντα έρευνας και ανάπτυξης θα οδηγήσουν καθοριστικά τις εξελίξεις.

Οι ταχύτατες μεταβολές που συντελούνται στην αγορά και την κοινωνία επιβάλλουν την ταχεία προσαρμογή, την εγρήγορση και την ευελιξία των επιχειρήσεων ώστε, σε συνεργασία με τις αρμόδιες δημόσιες αρχές, να διασφαλίζεται ένα υγιές πλαίσιο ανταγωνισμού και λιγότερη γραφειοκρατία, που να ενισχύει τις προοπτικές εξέλιξης του κλάδου συνδέοντας τις σημερινές, αλλά και μελλοντικές ανάγκες του.  

Meat News: Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει με ένταση στην Ευρ. Ένωση εδώ και καιρό είναι η ανάγκη για αειφορία και βιώσιμα συστήματα παραγωγής τροφίμων. Ποια μπορεί να είναι η συμβολή του κλάδου επεξεργασίας κρέατος σε αυτόν τον τομέα;

Αγγελική Οικονόμου: Η βιώσιμη ανάπτυξη που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παρόντος, χωρίς να υπονομεύει την ικανότητα των μελλοντικών γενεών να ανταποκριθούν στις δικές τους, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ και αφορά σ’ όλους τους τομείς της οικονομίας, από τον πρωτογενή έως τον τριτογενή.

Η νέα στρατηγική που ανακοίνωσε η Κομισιόν το 2020 για το πρόγραμμα «Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο» κινείται στη σωστή κατεύθυνση και καλύπτει την ανάγκη των καταναλωτών να γνωρίζουν με ακρίβεια την προέλευση και την πορεία της τροφής από τον παραγωγό μέχρι το πιάτο τους.

Ο κλάδος μας στηρίζει την πρωτοβουλία αυτή και προετοιμάζεται προκειμένου να ανταποκριθεί επιτυχώς. Η αειφορία στην κτηνοτροφία απασχολεί τον Σύνδεσμο και αποτελεί αντικείμενο μελέτης από την Επιτροπή Τεχνικών Εμπειρογνώμων του ΣΕΒΕΚ, καθώς και από το Ινστιτούτο Προϊόντων Κρέατος.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου προετοιμάζονται για τις απαραίτητες προσαρμογές  σε όλα τα επίπεδα, ενδεικτικά στη μείωση αποβλήτων, μείωση απορριμμάτων τροφίμων, μείωση πλαστικού, μετάβαση σε ανακυκλώσιμα υλικά κλπ.

Meat News: Την προεδρία της CLITRAVI, του φορέα της βιομηχανίας επεξεργασίας κρέατος πανευρωπαϊκά, κατέλαβε προ διετίας μια γυναίκα, η Giorgia Vitali. Τώρα πλέον, έχουμε και στο τιμόνι του ΣΕΒΕΚ μια γυναίκα. Κατακτώντας «ανδρικά» κάστρα το κακώς θεωρούμενο «αδύναμο φύλο», νομίζετε ότι φέρνει αλλαγές και νέες νοοτροπίες; Σε ποια κατεύθυνση;

Αγγελική Οικονόμου: Δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι το φύλλο προσδιορίζει το αποτέλεσμα.

Πιστεύω στην ικανότητα, την εργατικότητα και τη θέληση των ανθρώπων.

Οι συνάδελφοι του κλάδου με τίμησαν εκλέγοντάς με στη θέση της Προέδρου του ΣΕΒΕΚ και δέσμευσή μου είναι να καταθέσω τον καλύτερό μου εαυτό και, σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη του Συνδέσμου, τα οποία φιλοδοξούμε να αυξήσουμε ενδυναμώνοντας περαιτέρω τον ΣΕΒΕΚ, να παρέχουμε στα μέλη μας οποιαδήποτε υποστήριξη χρειάζονται στην αναπτυξιακή τους προσπάθεια. Να συμμετέχουμε και να συνδιαμορφώσουμε την ευρύτερη προοπτική του κλάδου για το μέλλον. 

Ποια είναι η Αγγελική Οικονόμου

Διευθύνουσα σύμβουλος από το 2013 στην Εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ.

Εργάζεται περισσότερα από 38 έτη  σε ανώτατες Στελεχικές Θέσεις σε μεγάλες Εταιρείες (ΔΕΛΤΑ Α.Ε., VIVARTIA Α.Ε., CHIPITA A.E.)κυρίως στους τομείς Διοικητικών και Οικονομικών υπηρεσιών καθώς και του HR.

Είναι μέλος του ΣΕΒ και της ΕΑΣΕ καθώς και σε άλλους επαγγελματικούς φορείς και σωματεία.

Πτυχιούχος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά.

27 May 2021
Banner