Ποινική και κοινοβουλευτική διερεύνηση κατά Αυγενάκη, προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά τις καταγγελίες του παραιτηθέντος προέδρου του ΕΛΓΟ Δήμητρα

20 May 2024

Ποινική και κοινοβουλευτική διερεύνηση κατά Αυγενάκη, προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά τις καταγγελίες του παραιτηθέντος προέδρου του ΕΛΓΟ Δήμητρα

Ο σάλος που έχει προκληθεί μετά την παραίτηση του προέδρου του ΕΛΓΟ Δήμητρα δείχνει να μην έχει κοπάσει. Έτσι, κι ενώ βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις Ευρωεκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα μέσω των βουλευτών του και τομεαρχών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Δικαιοσύνης, Β. Κόκκαλη και Αλ. Αυλωνίτη αντίστοιχα θα καταθέσουν μηνυτήρια αναφορά σχετικά με όσα καταγγέλλει ο ο κ. τα καταγγελλόμενα στην επιστολή παραίτησης του προέδρου του ΕΛΓΟ Δήμητρα, Σέρκο Χαρουτουνιάν, κατά του ΥΠΑΑΤ, Λ. Αυγενάκη.

Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει:

Αναλυτικά η ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων του κ. Κόκκαλη που συνυπογράφουν 20 ακόμη βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης:

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ

Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Θέμα: «Μονόδρομος για τον Υπουργό, Λ. Αυγενάκη, οι άμεσες εξηγήσεις στην Δικαιοσύνη για τις καταγγελίες του παραιτηθέντος Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ για τις πιέσεις και τις απευθείας αναθέσεις»

Η εφημερίδα documendo στο φύλλο της 15ης Μαΐου 2024, φιλοξενεί δημοσίευμα με τίτλο {Επιστολή «βόμβα» σε Μητσοτάκη από πρόεδρο ΕΛΓΟ: «Αδυνατώ να υπογράφω απευθείας αναθέσεις – Στη διάθεσή σας η παραίτησή μου}, το οποίο συνοδεύεται με την αυτούσια με ημερομηνία 6 Μάιου 2024 επιστολή του προέδρου του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού, «Δήμητρα», καθηγητή κ. Σέρκου Χαρουτουνιάν, απευθυνόμενη στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, στην διάθεση του οποίου θέτει την παραίτησή του από την Προεδρία του Οργανισμού.

Από την επισκόπηση της επιστολής προς τον Πρωθυπουργό, προκύπτει ότι οι λόγοι της παραίτησης του Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, διορισμένου από την παρούσα Κυβέρνηση και τον παρόντα Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, εποπτευόμενου Φορέα από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Αυγενάκη, συνοψίζονται σε δύο άξονες:

Αφενός στην ομολογία περί παντελούς έλλειψης μέριμνας από τον Υπουργό κ. Αυγενάκη, για την άσκηση παραγωγικού έργου, την λήψη μέτρων και την εφαρμογή ουσιαστικών πολιτικών αποφάσεων, που αφορούν σε μείζονα ζητήματα, όπως στην εκπόνηση σχεδιασμού για την εύρεση αλλοδαπών εργατών γης, στην ηλεκτρονική έκδοση των CMR (Δελτίων Αποστολής) που συνοδεύουν το εισαγόμενο γάλα, στην εκπόνηση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις (κατανομή κλήρου, είδος καλλιεργειών, κλιματική κρίση κλπ) και τις προοπτικές (εξαγωγικές δυνατότητες, τουρισμός κλπ) στην περιοχή της Θεσσαλίας, μη ενεργοποίηση του Ψηφιακού συστήματος «ΑΡΤΕΜΙΣ 2.0», το οποίο αποσκοπεί στην πάταξη της ελληνοποίησης γάλακτος, κ.ο.κ.

Αφετέρου στην ευθεία μείζονος σημασίας, καταγγελία, ότι ο ίδιος ο Υπουργός, κ. Αυγενάκης, παρεμβαίνει κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, παρεμποδίζοντας την άσκηση ουσιαστικού έργου και πιέζοντας για την άσκηση εντός του Οργανισμού, πελατειακών πολιτικών και την ανάπτυξη πελατειακών σχέσεων, δια της υιοθέτησης της τακτικής των απευθείας αναθέσεων, οι οποίες, δεν είναι απόρροια έκτακτων αναγκών αλλά «προφάσεων». Σύμφωνα δε με την καταγγελία - επιστολή του Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ο Υπουργός, κ. Αυγενάκης, “ζητά επιτακτικά”, με βάση ποικίλες προφάσεις, να υπογράφει ο Πρόεδρος του Οργανισμού απευθείας αναθέσεις έργων, παραθέτοντας και σχετικά στοιχεία, που επιβεβαιώνουν την εν λόγω καταγγελία.

Είναι σαφές, ότι η επιστολή παραίτησης του Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, εποπτευόμενου Φορέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, και η οποία τελεί σε γνώση του ίδιου του Πρωθυπουργού από την 6η Μαΐου 2024, θίγει την τακτική της προσχηματικής προσφυγής και επιλογής των απευθείας αναθέσεων έργων και προμηθειών, κατά ευθεία παράβαση του νόμου 4412/2016, αλλά και κατά παράβαση της Ευρωπαικής Νομοθεσίας, καθώς οι διατάξεις του 4412/2016 , αποτελούν την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς α) την Οδηγία 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, καταγγέλλει ότι ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, ασκεί πιέσεις, ώστε ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ως αναθέτουσα Αρχή, κατά την σύναψη δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, προμηθειών και έργων, να παραβιάζει το νόμο και τις αρχές της διαφάνειας και ισότητας, μετερχόμενη προφάσεις, δηλαδή ψευδή και ανυπόστατα στοιχεία, με σκοπό να επιλέγει την προσφυγή στην διαδικασία των απευθείας αναθέσεων, δηλαδή της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης και χωρίς την διαδικασία και τα εχέγγυα του ανοιχτού διαγωνισμού, προς εξυπηρέτηση Ημετέρων, αφού με αυτή την διαδικασία διαπραγματεύεται με έναν ή περισσότερους οικονομικούς φορείς της επιλογής του, επιλέγοντας με κριτήρια αδιαφανή και προκαλώντας οικονομική ζημία στο Δημόσιο και εν προκειμένω στον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.

Επειδή, για την σύναψη των δημοσίων συμβάσεων, υφίσταται ως γενικός κανόνας η προσφυγή στην ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία προς τον σκοπό διασφάλισης των θεμελιωδών αρχών της διαφάνειας, της ισότητας συμμετοχής στη διαδικασία ανάθεσης και του ανόθευτου ανταγωνισμού.

Επειδή, η προσφυγή στην διαδικασία των απευθείας αναθέσεων, συνιστά παρέκκλιση από τον κανόνα της διεξαγωγής διαγωνιστικής διαδικασίας και για τον λόγο αυτό λαμβάνει χώρα στις περιοριστικά προβλεπόμενες εξαιρετικές περιπτώσεις του άρθρου 32 παρ. 2 - 6 του ν. 4412/2016, οι οποίες πρέπει να ερμηνεύονται συσταλτικά (ΣΕ 1987/2021 σκ.12, Ε.Σ. 1418/2022, 1308/2021, 1361/2020, απόφαση ΔΕΕ της 11ης Σεπτεμβρίου 2014, ....... κατά ....., C-19/13, EU:C:2014:2194, σκ. 49).

Επειδή, η προσφυγή σε αυτή την εξαιρετική διαδικασία, δικαιολογείται κατά παρέκκλιση μόνο στις περιπτώσεις που ανακύπτει κατεπείγουσα ανάγκη εξαιτίας απρόβλεπτων για την αναθέτουσα αρχή γεγονότων, που δεν απορρέουν από δική της ευθύνη, και μόνον εφόσον η ανάγκη αυτή είναι επιτακτική, ώστε να καθιστά αδύνατη για την αντιμετώπισή της την τήρηση ακόμη και των σύντομων διαδικασιών της επισπευσμένης ανοικτής ή κλειστής διαδικασίας με προθεσμία 15 και 10 ημερών αντίστοιχα για την υποβολή των προσφορών.

Επειδή, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Αυγενάκης, σύμφωνα με την καταγγελία του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ασκεί πιέσεις, ώστε να υπογράφονται από το Πρόεδρο του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, απευθείας αναθέσεις, που δεν δικαιολογούνται, άρα ασκεί πιέσεις ώστε ο Πρόεδρος, ως καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, να χρησιμοποιεί αναληθείς προφάσεις, ως πρόσχημα προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία για την ανάθεση συμβάσεων, με σκοπό να δημιουργεί μια ψευδή αιτιολογία στην απόφαση επιλογής της διαδικασίας αυτής από την αναθέτουσα Αρχή, ενώ η αλήθεια είναι ότι δεν συντρέχουν οι σωρευτικώς τασσόμενες προϋποθέσεις του άρθρου 32 παρ. 2 εδ. γ’ του ν.4412/2016.

Επειδή, οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων και η χρηστή δημοσιονομική διαχείριση των διατιθέμενων προς το σκοπό αυτό δημοσίων πόρων (…)», ενώ επίσης, ο φάκελος δημόσιας σύμβασης συμπληρώνεται και επικαιροποιείται σε όλα τα επιμέρους στάδια της διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης, περιλαμβάνει δε κατ` ελάχιστον: α) (…) β) τον προϋπολογισμό της σύμβασης και την τεκμηρίωσή του, γ) στοιχεία της ωριμότητας της σύμβασης κατά τα άρθρα 49, 50, 51, 52 (…)».

Επειδή, η υποχρέωση προσφυγής στον κανόνα των δημοσίων συμβάσεων με ανοιχτή διαδικασία επιβάλλεται και από την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και την σύστοιχη αυτής αρχή της οικονομικότητας (άρθρο 33 περ. α΄ υποπερ. αα΄ του ν. 4270/2014 - Α΄ 143, βλ. Ελ Συν Ολ. 1312/2022 σκ. 12 - 13), ώστε, πέραν του σαφούς προσδιορισμού του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης, να καθίσταται εφικτός ο έλεγχος του τρόπου υπολογισμού της προϋπολογιζόμενης δαπάνης, της έκτασης και του εύλογου χαρακτήρα της δημοσιονομικής επιβάρυνσης και συνακόλουθα της νόμιμης διάθεσης του δημοσίου χρήματος και της λελογισμένης χρήσης των δημόσιων πόρων (ΕλΣυν Ολ. 2137/2020 σκ. 7 - 8, ΕλΣυν Τμ. Μείζ. - Επταμ. Σύνθ. 119/2020 σκ. 10 - 11).

Επειδή, η ανωτέρω καταγγελλόμενη συμπεριφορά εις βάρος του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, δημιουργεί αφενός μείζονα πολιτική και ποινική ευθύνη του ίδιου του Υπουργού, κ. Αυγενάκη, ο οποίος εμφανίζεται, σύμφωνα με την ως άνω επιστολή, ως ο ηθικός αυτουργός τέλεσης των εγκλημάτων κατ εξακολούθηση και κατ’ επάγγελμα της απιστίας σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς ως Υπουργός και ιεραρχικά προϊστάμενος του Προέδρου του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, εκμεταλλευόμενος την θέση του και τις εξ αυτής εξουσίες, ασκεί πιέσεις, ώστε να ενεργούνται παράνομες πράξεις με ζημία των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.

ΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ

Την κατάθεση του συνόλου των φακέλων των δημοσίων συμβάσεων έργου, υπηρεσιών και προμηθειών, που συνήφθησαν κατά το χρονικό διάστημα της θητείας του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Λ. Αυγενάκη, με αναθέτουσα Αρχή τον Οργανισμό ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, το συνολικό οικονομικό αντικείμενο αυτών, τον αριθμό προσφυγής στην διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, την αιτιολογία προσφυγής κατ’ εξαίρεση σε αυτή.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

1. Από την 6η Μαΐου 2024, ημερομηνία που ο Πρωθυπουργός έλαβε γνώση των ανωτέρω στοιχείων, έχει κληθεί προς παροχή εξηγήσεων;

2. Δεδομένης της άρνησης των καταγγελλόμενων γεγονότων, προτίθεται να προσκομίσει ενώπιον της Βουλής και των Εισαγγελικών Αρχών, το σύνολο των δημοσίων συμβάσεων, προς διαπίστωση ή αντίκρουση των καταγγελλόμενων από τον Πρόεδρο του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ;

20 May 2024