Κώστας Κεχαγιάς: Στην επόμενη 10ετία η εικόνα του κρεοπωλείου θα αλλάξει άρδην

28 March 2022

Κώστας Κεχαγιάς: Στην επόμενη 10ετία η εικόνα του κρεοπωλείου θα αλλάξει άρδην

Related Articles

Για δεύτερη τριετία πρόεδρος του σωματείου κρεοπωλών Καβάλας ο Κώστας Κεχαγιάς, αγαπάει αυτό το επάγγελμα που το βρήκε από τον πατέρα του. Σήμερα συνεχίζει τη δουλειά στο κρεοπωλείο που μετρά πέντε δεκαετίες παρουσίας. Σε όλο τον Νομό Καβάλας υπάρχουν περί τα 50 ενεργά μέλη του σωματείου, λέει ο κ. Κεχαγιάς, όμως αναγνωρίζει ότι η διασπορά στους δήμους και στα χωριά, δυσκολεύει κάπως τη μεταξύ τους επικοινωνία. «Είναι μεγάλες οι αποστάσεις, αλλά μιλάμε πολύ συχνά για όλα τα θέματα που απασχολούν τον καθένα από εμάς και τον κλάδο συνολικά» λέει ο Κώστας Κεχαγιάς, και αναφέρεται φυσικά όχι μόνο στους… στεριανούς Καβαλιώτες, αλλά και στους συναδέλφους που βρίσκονται στη Νήσο Θάσο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον Χρήστο Πραμαντιώτη. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Meat News Νο 102, Μάρτιος 2022

Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο πρόεδρος του σωματείου της Καβάλας μιλά στο Meat News για όλα τα θέματα που αντιμετωπίζει ο κάθε μεμονωμένος κρεοπώλης στον Νομό Καβάλας, αλλά και για τη δραστηριότητα του σωματείου.

Meat News: Ποια είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζετε σε σχέση με το επάγγελμα;

Κ. Κεχαγιάς: Αναμφίβολα, πρέπει να πούμε ότι το τελευταίο διάστημα είμαστε αντιμέτωποι με μια μεγάλη αύξηση στις τιμές στο μοσχάρι. Βέβαια είχε να ανεβεί σχεδόν δέκα χρόνια – πέρα βέβαια από τις εποχικές διακυμάνσεις: έπεφτε λίγο το καλοκαίρι, ανέβαινε το χειμώνα, δεν πειράζαμε την τιμή την είχαμε σταθερή. Εδώ και έξι μήνες όμως το μοσχάρι έχει ξεφύγει. Αγοράζουμε 1,00-1,30€ παραπάνω. Ποιο είναι τώρα το πρόβλημα. Εμείς αγοράζουμε το κιλό 1 ευρώ ακριβότερα, αλλά αυτή η τιμή είναι με το κόκαλο. Επειδή όμως πουλάμε κυρίως χωρίς κόκαλο, το πραγματικό κόστος του πωλούμενου γίνεται μεγαλύτερο. Αυτή η αύξηση δεν μπορεί να περάσει στον καταναλωτή, δεν γίνεται να κάνουμε τέτοια αύξηση στον πελάτη· έτσι απορροφάμε σημαντικό μέρος της αύξησης. Αυτό φυσικά είναι πανελλαδικό φαινόμενο, όπως κατάλαβα μιλώντας με συναδέλφους από όλη την Ελλάδα. Προφανώς, επειδή το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί πολύ, ζητάνε και οι παραγωγοί παραπάνω τιμή – και καλά κάνουν οι άνθρωποι, πρέπει να ζήσουν. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ο καταναλωτής να παραμένει κρατημένος στις αγορές του, για να βγει οικονομικά.

Στους προηγούμενους μήνες είδαμε μεγάλες αυξήσεις στο αρνί και στο κατσίκι – 10 χρόνια είχαμε να το δούμε στις τιμές που πήγε το περσινό Πάσχα. Από την άλλη, είναι παγωμένες οι τιμές στο χοιρινό εδώ και δύο χρόνια, οι παραγωγοί είναι σε απόγνωση.

Meat News: Αν οι τιμές σάς δημιουργούν προβληματισμό, το ίδιο θα συμβαίνει και με την έκρηξη στους άλλους παράγοντες κόστους.

Κ. Κεχαγιάς: Ναι, ασφαλώς. Πολύ σοβαρό πρόβλημα είναι οι λογαριασμοί στο ηλεκτρικό ρεύμα. Έχουμε ξεπεράσει το 80% αύξηση και με τα τελευταία εκκαθαριστικά που ήρθαν, κάποιοι συνάδελφοι έμειναν άφωνοι βλέποντας λογαριασμούς των δυόμισι και τριών χιλιάδων ευρώ. Δεν ξέρουμε τι να κάνουμε. Και τις ελαφρύνσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για το ρεύμα δεν τις έχουμε δει ακόμη στους λογαριασμούς. Αλλά το πρόβλημα έχει αρχίσει από τον Σεπτέμβριο. Δεν είναι μόνο τους τελευταίους μήνες.

Meat News: Επομένως το κόστος της πρώτης ύλης και το κόστος λειτουργίας αποτελούν τα πλέον βασικά θέματα με τα οποία είναι αντιμέτωπος ο κρεοπώλης στην Καβάλα.

Κ. Κεχαγιάς: Ναι, αλλά πρέπει επιπλέον να προσθέσω και τα θέματα του ανταγωνισμού των μεγάλων αλυσίδων. Η ιδιαιτερότητα είναι ότι εδώ μας πλήττει μόνο τις ημέρες των γιορτών, Χριστούγεννα και Πάσχα, που χτυπάνε τις τιμές. Έχουμε πελάτη όλο τον χρόνο και τον χάνουμε τις ημέρες των γιορτών, που μπορεί να ψάξει μια πιο οικονομική επιλογή. Τον υπόλοιπο χρόνο έχουν κανονικές τιμές και κάνουν κάποια προσφορά μια φορά το μήνα. Πάντως πρέπει να πω ότι γίνεται πόλεμος με τα κρέατα από τα cash and carry που πουλάνε χονδρική, που είναι και αρκετοί στο Νομό και στους κοντινούς Νομούς.

Meat News: Ο εφοδιασμός στην Καβάλα πώς λειτουργεί;

Κ. Κεχαγιάς: Πολλοί συνάδελφοι αγοράζουν από σφαγεία που έχουν παραγωγούς δικούς τους και σφάζουν, και χοιρινά και μοσχάρια, ενώ μεγάλο επίσης ποσοστό εξυπηρετείται από εμπόρους των γειτονικών Νομών και από τη Θεσσαλονίκη. Υπήρχαν παλαιότερα μονάδες πτηνοτροφικές που τις στηρίξαμε πολύ, αλλά έχουν κλείσει τώρα.

Meat News: Πώς θα χαρακτηρίζατε τις σχέσεις σας με τις ελεγκτικές αρχές;

Κ. Κεχαγιάς: Θα το πω απλά. Τους θέλουμε για να γινόμαστε κι εμείς καλύτεροι. Σαν σωματείο οργανωνόμαστε κι εμείς, έχουμε τα βιβλία θερμοκρασιών ψυγείων, το βιβλίο που υπογράφουν οι αστυκτηνιατρικοί έλεγχοι, είμαστε οργανωμένοι σε τέτοια θέματα. Οι περσινές γιορτές, Χριστούγεννα και Πάσχα, πέρασαν αναίμακτα. Προσπαθούμε κι εμείς να συμμορφωνόμαστε με τους κανόνες, οπότε τα πράγματα κυλούν ομαλά…

Meat News: Πώς βλέπετε το μέλλον αυτού του επαγγέλματος; Πώς μπορεί να εξελιχθεί;

Κ. Κεχαγιάς: Το θέμα του κρεοπωλείου έχει ανοίξει πάρα πολύ. Τα κρεοπωλεία κινούνται προς την κατεύθυνση να προσφέρουν όλο και κάτι περισσότερο. Μερικοί εξελίσσονται προς την κρεοτεχνία, βλέπεις βιτρίνες που μοιάζουν με ζαχαροπλαστείου. Τα πιο παραδοσιακά κρεοπωλεία επιδιώκουν να κρατήσουν τον κόσμο προσφέροντας την ανθρώπινη σχέση και την ποιότητα, όπως το βρήκαμε από τους πατεράδες μας. Στα επόμενα 10 χρόνια τα κρεοπωλεία θα αλλάξουν πολύ. Θα φύγουν συνάδελφοι που είναι στα όρια ή κοντά στα όρια της συνταξιοδότησης, σημερινοί 50άρηδες και 55άρηδες, και έρχονται πιο νέοι και θα αλλάξει άρδην η εικόνα. Ο κρεοπώλης θα πάει περισσότερο προς τα παρασκευάσματα, που είναι κάτι ιδιαίτερο, διαφορετικό και προσφέρουν ταυτόχρονα την ευκολία. Εύκολο και γρήγορα έτοιμο, αυτό είναι το μυστικό του παρασκευάσματος. Δεν εννοώ μόνο ότι κάποιος θα περάσει και θα πάρει 5 σουβλάκια –παρασκεύασμα είναι κι αυτό– αλλά μπορεί να πάρει 5 σουβλάκια μαριναρισμένα.

Meat News: Υπάρχουν προβλήματα όπως αυτά που είπαμε στην αρχή και υπάρχει ανάγκη το σωματείο να δραστηριοποιηθεί. Και να κρατήσει τα μέλη κοντά, σε συνοχή και συμμετοχή. Τι μπορεί να κάνει ένα σωματείο για όλα αυτά;

Κ. Κεχαγιάς: Ανέλαβα την προεδρία πριν από τρία χρόνια και επιχειρήσαμε να βγάλουμε ως σωματείο ένα κοινωνικό πρόσωπο προς τα έξω. Π.χ. να βοηθήσουμε μια φτωχή οικογένεια, να ακουστούμε δημόσια λίγο παραπάνω, να έχουμε κοινωνική δράση μέσω της εκκλησίας βοηθώντας όσους είναι σε ανάγκη. Κινηθήκαμε και ευρύτερα. Για παράδειγμα, πριν λίγους μήνες, όταν έκλεισαν ως διαμαρτυρία τα καταστήματα εστίασης τούς συμπαρασταθήκαμε, κλείσαμε κι εμείς τα μαγαζιά μας τη μέρα εκείνη. Πριν από λίγο μάθαμε ότι κάηκε μια ταβέρνα στην Καβάλα. Αποφασίσαμε να βοηθήσουμε τον άνθρωπο, να αγοράσουμε μια συσκευή, να δώσουμε κρέατα μέχρι να ορθοποδήσει γιατί έπαθε μεγάλη ζημιά. Αυτό το κοινωνικό πρόσωπο θέλουμε να δείξουμε στην τοπική κοινωνία. Το να βγάλεις το κοινωνικό πρόσωπο προς τα έξω είναι μια πολύ μεγάλη και χρήσιμη δουλειά που μπορεί να κάνει ένα σωματείο επαγγελματιών. Ταυτόχρονα, για να υπάρχει συνοχή χρειάζονται συνελεύσεις. Έχουμε βάλει στόχο δύο συνελεύσεις τον χρόνο, πάντα πριν τις γιορτές, κι εκεί ο κόσμος όντως απελευθερώνεται: λένε τα προβλήματά τους, ιδέες που μπορούμε να υλοποιήσουμε για να ακουστεί το σωματείο μας. Όλοι θέλουν να γίνει κάτι καλό για το σωματείο.

Προσπαθούμε κι άλλα πράγματα, ανοίγουμε θέματα. Και πάμε βήμα-βήμα. Για παράδειγμα, βγάλαμε και πήραν όλοι βιβλία θερμοκρασιών από το σωματείο μας –βοήθησε και το σωματείο της Θεσσαλονίκης σε αυτό. Κάνουμε βήματα, αρέσει σε όλους αυτό, το βλέπουν…

Meat News: Για το τέλος, θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο;

Κ. Κεχαγιάς: Πρέπει οπωσδήποτε να αναφερθώ σε δύο σημαντικούς ανθρώπους του κλάδου που έφυγαν πρόσφατα από κοντά μας. Θέλω να εκφράσω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια για τον Σταύρο Πέρρο, τον προηγούμενο πρόεδρο της ΠΟΚΚ, που χάθηκε άδικα, και για τον Γιώργο Καλοχριστιανάκη, πρώην πρόεδρο του σωματείου της Θεσσαλονίκης, που ήταν πολύ καλοί φίλοι με τον πατέρα μου.

28 March 2022
Banner