Γιώργος Αργυρίου: Δεν αναμένονται αξιόλογες μεταβολές στην αγορά κρέατος το 2019

08 February 2019

Γιώργος Αργυρίου: Δεν αναμένονται αξιόλογες μεταβολές στην αγορά κρέατος το 2019

Στα επίπεδα του 2017 κινήθηκε η αγορά κρέατος τη χρονιά που πέρασε, τόσο σε ποσότητες κρεάτων που εισήχθησαν, όσο και στις τιμές, ίσως με κάποιες μικρές μεταβολές. Αντίστοιχα σταθερή προβλέπεται και για το 2019 η αγορά, με τα μέχρι τώρα στοιχεία. Αυτές είναι οι εκτιμήσεις που μας έδωσε, λίγο πριν κλείσει το 2018, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εμπορικών Αντιπροσώπων κρέατος, Γιώργος Αργυρίου, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Meat News. H πιο αξιόλογη μεταβολή που σημειώνει, είναι η τάση για προσφορές, που επικράτησε το 2018 σε μεγάλο βαθμό, στην αγορά κρέατος.

Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη - Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιανουαρίου 2019 (Νο 67) του περιοδικού Meat News

Meat News: Δώστε μας μια εικόνα για το πώς κινήθηκε η αγορά κρέατος το 2018. Από τα στοιχεία που έχετε ως αντιπρόσωποι κρέατος σημειώθηκαν αξιόλογες μεταβολές;

Γιώργος Αργυρίου: To 2018 οι εισαγωγές κρέατος κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2017. Ίσως να είναι λίγο ανεβασμένα τα νούμερα στα πουλερικά. Στο μοσχάρι υπάρχει μια σταθεροποίηση, πιθανά αλλάζουν οι χώρες προέλευσης, αλλά οι συνολικές ποσότητες είναι περίπου στα ίδια επίπεδα. Αντίστοιχα το χοιρινό κινήθηκε σταθερά όπως το 2017.

Αξιοσημείωτο είναι ότι γίνονταν μεγάλες προωθητικές ενέργειες από τα σούπερ μάρκετ, τα cash and carry αλλά και από τις αλυσίδες κρεοπωλείων. Υπήρχε συστηματικά κάποια συγκεκριμένη προσφορά σε τεμάχια κρέατος – κυρίως σε χοιρινό και πουλερικά, που ήταν δέλεαρ για τον καταναλωτή. Αυτή ήταν μια έντονα αντιληπτή τάση για όλο το 2018, που κατά τη γνώμη μου ίσως βοήθησε στο να διατηρηθεί η κατανάλωση σταθερή.

Η χρησιμοποίηση της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου και των social media εξακολουθεί να είναι η επικρατούσα τάση διαφήμισης του κρέατος.

Meat News: Ποιες είναι οι τάσεις που βλέπετε να επικρατούν στην ευρωπαϊκή αγορά; (π.χ. τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι αναζητούνται κάποια premium τεμάχια, κρέας ωρίμανσης κλπ)

Γιώργος Αργυρίου:  Ίσως είμαστε οι πρώτοι που αρχίσαμε το 2008 να φέρνουμε δειγματοληπτικά στην ελληνική αγορά κάποια premium μοσχαρίσια τεμάχια κρέατος από Αμερική, Αυστραλία, Ουρουγουάη κλπ, που τότε ήταν σχεδόν άγνωστα στον Έλληνα καταναλωτή. Τώρα είναι πολλοί περισσότεροι οι εισαγωγείς που έχουν δραστηριοποιηθεί σε αυτό το κομμάτι, το οποίο έχει ένα μερίδιο αγοράς, αλλά είναι εξειδικευμένο και όπως όλοι μπορούν να αντιληφθούν η κατανάλωση είναι ελάχιστη σε σχέση με το σύνολο της κατανάλωσης κρέατος. Έχει όμως διαμορφωθεί μια αγορά κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη λιανική, αλλά και με τους σεφ, τα steak house, τα εξειδικευμένα εστιατόρια κρέατος.

Όσον αφορά στο κρέας ωρίμανσης, που στην Ευρώπη υπάρχει αρκετά χρόνια, στη χώρα μας έχει ξεκινήσει να διαδίδεται τα τελευταία ένα –δυο χρόνια, με πολύ λιγότερα τεμάχια από τα premium. Είναι μια τάση που δεν μπορεί εύκολα να διατηρηθεί στην ελληνική αγορά, γιατί είναι κατανοητό ότι ο χρόνος ωρίμανσης προσθέτει κόστος στο κρέας, άρα αυξάνει αρκετά και την τιμή. Βέβαια, δεν γνωρίζω πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον.

Ωστόσο η αγορά στα premium τεμάχια έχει τη δυναμική της και σε νωπά και σε κατεψυγμένα, απευθύνεται και στη λιανική μέσα από εξειδικευμένα κρεοπωλεία, αλλά και σε συγκεκριμένα σημεία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και περισσότερο στην εστίαση, όπου έχει διαμορφωθεί ένα ειδικό κοινό.

Meat News: Να μιλήσουμε και για τις τιμές. Υπήρξαν αλλαγές στις τιμές εισαγωγής το 2018; Αναμένεται κάποια διακύμανση το 2019;

Γιώργος Αργυρίου: Το κρέας γενικά είναι από τα πιο φθηνά είδη διατροφής, τουλάχιστον για τον Έλληνα καταναλωτή. Το βόειο κινήθηκε σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Κάποιες μικρές αυξομειώσεις παρατηρήθηκαν ανάλογα με τις περιόδους και τη ζήτηση των διαφόρων τεμαχίων. Το χοιρινό κινήθηκε πτωτικά, λόγω της έλλειψης εξαγωγών προς τρίτες χώρες, όπως γινόταν στο παρελθόν. Τα πουλερικά κινήθηκαν γενικά σταθερά, εκτός από τα ακριβά τεμάχια, όπως τα φιλέτα κοτόπουλου ή γαλοπούλας, τα οποία είχαν στο πρώτο εξάμηνο μια ιδιαίτερα αυξητική τάση, επειδή δεν υπήρχαν εισαγωγές από χώρες εκτός Ε.Ε., όπως η Βραζιλία που έμεινε εκτός αγοράς, αλλά μετά άρχισε μια κάθετη πτώση. Και τώρα ομαλοποιούνται οι τιμές σε επίπεδα 2016 -2017.

Όσον αφορά το 2019 είναι πολύ νωρίς να το προβλέψουμε. Έχει να κάνει με διάφορους παράγοντες, όχι τόσο της εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε., αλλά με τις δυνατότητες εξαγωγής εκτός Ε.Ε. που θα έχουν οι Ευρωπαίοι παραγωγοί και αυτό θα επηρεάσει τις τιμές. Υπάρχει αρκετή προσφορά και μοσχαρίσιου και χοιρινού κρέατος. Ειδικά στο μοσχαρίσιο και βοδινό παρότι η Βόρεια Ευρώπη βρίσκεται στην καρδιά του χειμώνα, δεν παρατηρείται κάποια έλλειψη στις ποσότητες.

Meat News: Παρατηρούνται αλλαγές στις χώρες προέλευσης;

Γιώργος Αργυρίου: Τα τελευταία χρόνια αξιοσημείωτη εμφάνιση κάνουν χώρες όπως η Πολωνία, που έχουν πάρει μερίδιο της αγοράς ιδιαίτερα στο βόειο κρέας και λιγότερο στα πουλερικά, λόγω τιμών και κυρίως λόγω χαμηλότερου κόστους παραγωγής σε σχέση με τις δυτικο-ευρωπαϊκές χώρες - Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, όπου το κόστος είναι πιο ακριβό.

Σημαντική παρουσία το 2018 είχε η Ισπανία, όσον αφορά στο μοσχάρι υψηλής ποιότητας. Υπάρχουν κι άλλες χώρες που έχουν παρουσία, όπως  η Βουλγαρία με τα πουλερικά της, η Ρουμανία και η Ουγγαρία αλλά και άλλες ανατολικές χώρες.

Meat News: Μέσα στη χρονιά που πέρασε είχαμε κάποιες διεθνείς συμφωνίες, ή τα μέτρα του Τραμπ που επηρεάζουν το εμπόριο κρέατος σε μεγάλες αγορές εκτός Ευρώπης. Υπάρχει κάποια συνέπεια στη δική μας αγορά;

Γιώργος Αργυρίου: Οι όποιες διεθνείς συμφωνίες προς το παρόν δεν έχουν παρουσιάσει κάποια προβλήματα στη χώρα μας. Αν και η χώρα μας είναι κυρίως εισαγωγική, ειδικά στο βόειο και το χοιρινό, αλλά και στα πουλερικά, δεν έχει φανεί ακόμη κάποια επίπτωση. Οι μεγάλες χώρες εξαγωγής, όπως Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο, είναι χώρες που ακολουθούν την ελληνική αγορά σε εβδομαδιαία βάση και στα τρία είδη κρέατος – βόειο, χοιρινό, πουλερικά, και δεν αφήνουν εύκολα την Ελλάδα να βγει εκτός των στόχων τους προς εξαγωγή.

Meat News: Πρόσφατα είχαμε την απόφαση της Κομισιόν για παράταση και το 2019 της δυνατότητας των κρατών μελών να παρέχουν ασφάλιση εξαγωγών προς την Ελλάδα. Πόσο επηρεάζει την αγορά κρέατος αυτή η απόφαση.

Γιώργος Αργυρίου: Η λήψη ασφάλειας πιστώσεων στην ελληνική αγορά προ κρίσης ήταν υπερτιμημένη διότι οι εισαγωγείς μπορούσαν να πάρουν μια αρκετά μεγάλη ασφάλεια πίστωσης, την οποία δεν την διαχειρίζονταν όλοι συνετά. Τη μετακυλούσαν με μεγάλες πιστώσεις στους πελάτες τους, με αποτέλεσμα αρκετοί εισαγωγείς να έχουν εκτεθεί πολύ στην ελληνική αγορά. Όταν μπήκαμε βαθιά στην κρίση, φάνηκαν τα προβλήματα. Ήταν λογικό να σταματήσουν οι ασφάλειες εξαγωγών προς την Ελλάδα, κυρίως λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας και των Ελληνικών τραπεζών. Υπήρχαν πελάτες με πολύ καλούς ισολογισμούς και κερδοφορίες που όμως δεν έπαιρναν ασφάλεια πίστωσης λόγω της κατάστασης της χώρας. Αυτό έχει αρχίσει δειλά – δειλά και εξισορροπείται και μπορώ να πω ότι το 2018 οι ξένοι ασφαλιστικοί οίκοι έδειξαν ότι σε πελάτες που έχουν καθαρούς ισολογισμούς με κερδοφόρες χρήσεις ανοίγουν ξανά τα όρια, λαμβάνοντας πάντα υπόψη μας ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.

Η τάση όλων των ευρωπαϊκών σφαγείων είναι να ελαχιστοποιήσουν την όποια πίστωση μπορούν να δώσουν. Περάσαμε μια περίοδο, το 2014 -2016, που πολλά σφαγεία ζητούσαν προπληρωμές. Παρόλα αυτά το εισαγωγικό εμπόριο συνεχίστηκε και ομαλοποιήθηκε. Οι ασφάλειες πίστωσης είναι ένα καλό εργαλείο για τους σωστούς επαγγελματίες, αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή στον τρόπο διαχείρισής τους.

Meat News: Υπάρχει και ένα μικρό εξαγωγικό εμπόριο κρέατος της χώρας μας. Αυτό πώς κινείται;

Γιώργος Αργυρίου: Μιλώντας και με άλλους αντιπροσώπους που ασχολούνται εξειδικευμένα με αυτό το κομμάτι, γνωρίζω ότι υπάρχει τάση αύξησης εξαγωγών αμνοεριφίων που είναι εξαιρετικής ποιότητας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δείχνουν η Ισπανία και η  Ιταλία, ωστόσο τα ζητούν κυρίως σε δυο περιόδους – Χριστούγεννα και Πάσχα. Θα ήταν ιδανικό να υπήρχε μόνιμη παρουσία των Ελληνικών αμνοεριφίων στην Ευρωπαϊκή αγορά όλες τις εβδομάδες του χρόνου, και να υπήρχε μια δυνατότητα τιμής ανά εβδομάδα, όπως γίνεται στις χώρες του εξωτερικού. Πιθανά αυτό να εδραίωνε το προϊόν στις ξένες αγορές και να έκανε τους Έλληνες εξαγωγείς πιο ευέλικτους.

Meat News: Μπορούμε να κάνουμε μια πρόβλεψη για το πώς θα κινηθεί η αγορά κρέατος το 2019;

Γιώργος Αργυρίου: Προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν θα υπάρχει κάποια ουσιαστική μεταβολή ποσοτήτων στις εισαγωγές, εκτός από μετατόπιση κάποιων μεριδίων αγοράς από μια χώρα προς κάποια άλλη. Κι αυτό κυρίως λόγω τιμών. Αν μια χώρα έχει τη δυνατότητα να προσφέρει πιο δελεαστικές τιμές θα πάρει μερίδια. Η τιμή πλέον είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγων που θα καθορίσει την προτίμηση των εισαγωγέων, βέβαια έχοντας πάντα ως δεδομένη τη διασφάλιση ποιοτικού κρέατος για τους Έλληνες καταναλωτές.

Στην Ελλάδα αρκετές ποσότητες, κυρίως κατεψυγμένων κρεάτων, καταναλώνονται κατά την τουριστική περίοδο. Ελπίζουμε ότι ο τουρισμός θα συνεχίσει να είναι αυξητικός, αν δεν υπάρξουν εμπόδια, όπως γεωπολιτικά ή αλλαγή στην τάση των μεγάλων tour operators κλπ. Αυτό επηρεάζει το εμπόριο των κατεψυγμένων, αλλά και των νωπών κρεάτων από τον Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο και παίζει ρόλο στο σύνολο της αγοράς. Εύχομαι το 2019 να είναι ένα έτος τουλάχιστον αντίστοιχο του 2018 και με μια μικρή δόση αισιοδοξίας να είναι και καλύτερο στην κατανάλωση κρέατος.

08 February 2019
Banner
Banner