Πολλές ευκαιρίες για τη γυναικεία συνεταιριστικότητα

12 December 2016

Πολλές ευκαιρίες για τη γυναικεία συνεταιριστικότητα

Η Ελληνίδα αγρότισσα, με την άμεση και αποφασιστική της συμμετοχή στη δουλειά του χωραφιού και της κτηνοτροφικής παραγωγής, έχει κατακτήσει από μόνη της τα δικά της μετάλλια. Αυτό τόνισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Β. Αποστόλου, κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε εκδήλωση για τους Γυναικείους Συνεταιρισμούς, την οποία διοργάνωσε το Υπουργείο σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής και τη Γενική Γραμματέα Ισότητας των φύλων, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Η γυναικεία αγροτική συνεταιριστική δραστηριότητα και οικοτεχνία, φέρνει το πολύτροπο αποτύπωμα της δημιουργικής ικανότητας της Ελληνίδας γυναίκας, υπογράμμισε ο υπουργός, που σημείωσε ότι η γυναικεία συνεταιριστικότητα είναι μια υγιής συνεταιριστικότητα, και την αντιδιέστειλε στο πεδίο αυτό, προς τον κλασικό αγροτικό συνεταιρισμό.

Ζήτησε παράλληλα, η γυναικεία συνεταιριστικότητα να πιστέψει στις δυνατότητες που έχει «και να τολμήσει εξαγωγικά, να μην αυτοπεριοριστεί στην κάλυψη των αναγκών του τοπικού τουρισμού και τις ανάγκες της τοπικής τουριστικής γαστρονομίας».

Αναλυτικότερα, ο υπουργός είπε μεταξύ άλλων:

«Η γυναικεία αγροτική συνεταιριστική δραστηριότητα και οικοτεχνία, φέρνει το πολύτροπο αποτύπωμα της δημιουργικής ικανότητας της Ελληνίδας γυναίκας, που πάντα, ακόμη και στις πιο σκληρές και δύσκολες στιγμές της ιστορίας, έβρισκε τον τρόπο να δώσει διέξοδο στο αδιέξοδο, έβρισκε τη λύση εκεί πού όλα φαίνονταν άλυτα.

Τα προϊόντα που παράγουν στην οικοτεχνική τους δραστηριότητα ενέχουν την θαλπωρή, την φροντίδα, την ποιότητα και το μεράκι των πραγμάτων που  φτιάχνουμε στο σπίτι. Σε τούτα τα δύο μπορούμε να εντοπίσουμε την  μεγάλη τους προστιθέμενη αξία.

Η γυναικεία συνεταιριστικότητα είναι μια υγιής συνεταιριστικότητα. Παρότι αρκετοί γυναικείοι συνεταιρισμοί έχουν ήδη διανύσει πολλά χιλιόμετρα μέσα στο χρόνο, αυτού του είδους η δραστηριότητα άρχισε να παίρνει έκταση και να εντατικοποιείται τις δυο τελευταίες δεκαετίες.

Έχοντας ως αντικείμενο προϊόντα που άπτονται κατά το πλείστον της γυναικείας ικανότητας και δεξιοτεχνίας, όπως δηλαδή είναι τα γλυκά κουταλιού, οι μαρμελάδες, τα ζυμαρικά, οι πίτες, τα κεντήματα, ο τραχανάς, κλπ κράτησαν μια αυτονομία από τον κλασσικό αγροτικό συνεταιρισμό, και δεν προσεβλήθησαν από όλα εκείνα που κατέλυσαν στην κυριολεξία τον αγροτικό συνεταιρισμό στη χώρα μας.

Την ακεραιότητα και την υγιή αυτή κατάσταση θα πρέπει να την διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού, να αξιοποιήσει θετικά την αρνητική εμπειρία των γεωργικών και κτηνοτροφικών συνεταιρισμών για να μην υποπέσει στα ίδια ολισθήματα  με εκείνον.

Παράλληλα θα πρέπει να δει σύγχρονες μορφές διοίκησης και διαχείρισης, να εντάξει και να ενσωματώσει τις νέες τεχνικές, τα νέα εργαλεία της καινοτομίας και της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, να δώσει προσοχή  στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς, για να μπορέσει αν όχι να ξεπεράσει, να βελτιώσει τον δευτερεύοντα και επικουρικό χαρακτήρα στην ενίσχυση της οικονομίας του αγροτικού νοικοκυριού.

Να ενθαρρύνει και να προτρέψει όλο και περισσότερες γυναίκες να αξιοποιήσουν το κεφάλαιο που διατηρεί κάθε γωνιά της ελληνικής υπαίθρου.

Να πιστέψει στις δυνατότητες που έχει και να τολμήσει εξαγωγικά, να μην αυτοπεριοριστεί στην κάλυψη των αναγκών του τοπικού τουρισμού και τις ανάγκες της τοπικής τουριστικής γαστρονομίας.

Σίγουρα δεν μπορεί να είναι η οικοτεχνία που θα δώσει την δυναμική στην οικονομία και  θα δρομολογήσει τη χώρα μας στην αναπτυξιακή ανάταξη, όμως μπορεί για τα καλά να ενταχθεί στην παραγωγική, μεταποιητική και εμπορική δραστηριότητα  και να προσφέρει κάτι πολύ παραπάνω από την μέχρι τώρα συμβολή στον βιοπορισμό, να τονώσει την τοπική εργασία, να δώσει φρεσκάδα στις τοπικές οικονομίες.

Γιατί πραγματικά, μια περιήγηση στους χώρο της σημερινής έκθεσης, δίνει μια φρέσκια πνοή και μας υπενθυμίζει ότι η παραγωγική Ελλάδα, με  εκπρόσωπο εδώ σήμερα εσάς,  αντιστέκεται και αισιοδοξεί, ότι η ελληνική ύπαιθρος με τις τεράστιες δυνατότητές της, παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που ζούμε αυτά τα χρόνια, είναι αποφασισμένη όχι μόνο να μην το βάλει κάτω αλλά να  πετάξει το γάντι της πρόκλησης στην σύγχρονη αγορά, στις διατροφικές ανάγκες, αξίες και αξιώσεις του σύγχρονου κόσμου.

Διότι δεν είναι μόνο  η άμεση οικονομική σημασία που πάντα παρουσιάζει μια έκθεση προϊόντων αλλά  η συμβολική της αξία, για την άλλη Ελλάδα της ελληνικής υπαίθρου, όπου οι γυναίκες όχι απλά αντιστέκονται στα προβλήματα και τις δυσκολίες, αλλά ελπίζουν, αισιοδοξούν και παίρνουν πρωτοβουλίες, παράγοντας προϊόντα με υψηλή οικονομική και θρεπτική αξία. Αυτό όμως στην σύγχρονη ιδιαίτερα ανταγωνιστική κοινωνία φυσικά και δεν αρκεί. Είναι ανάγκη λοιπόν το καθένα από προϊόντα αυτά, να καθιερώσει με τα δικά του «προσόντα» το δικό του ονοματεπώνυμο, την δική του αναγνωρισιμότητα.

Ταυτόχρονα, μαζί με τις υπόλοιπες υπηρεσίες που παρέχει το δίκτυο του τουρισμού στην κάθε επιμέρους περιοχή, να συνθέσουν όλα μαζί το υφαντό της τοπικής οικονομίας, να μπουν στο καλάθι όπως συνηθίζουμε να λέμε των προϊόντων της περιοχής, οι πρεσβύτερες γυναίκες να μεταγγίσουν στις νεότερες την πολύτιμη τεχνογνωσία χρόνων.  Διότι, όπως πολύ καλά έχετε αντιληφθεί ο πυρήνας των σύγχρονων αγροδιατροφικών αξιώσεων λέει ότι η υγιεινή διατροφή βρίσκεται στα προϊόντα με ιστορική μνήμη και πως η παράδοση  έχει επανέλθει αποφασιστικά στο προσκήνιο των διατροφικών και οικονομικών αξιών».

12 December 2016
Banner