Αναγραφή της προέλευσης κρέατος και στη μαζική εστίαση ζητά η ΠΟΚΚ

27 September 2017

Αναγραφή της προέλευσης κρέατος και στη μαζική εστίαση ζητά η ΠΟΚΚ

Για τη διαζευκτική εφαρμογή της αναγραφής προέλευσης κρέατος στα σημεία λιανικής πώλησης (δηλαδή ή στη ζυγιστική μηχανή ή στην ταμειακή μηχανή), αλλά και την επέκταση της αναγραφής προέλευσης και στους χώρους μαζικής εστίασης, έκανε λόγο η Ομοσπονδία των κρεοπωλών στη χθεσινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. Η Επιτροπή συνεδρίαζε χθες Τρίτη 26/9 για να ακούσει τις απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων (όπως είχατε ενημερωθεί εδώ και λίγες ημέρες από το meatnews.gr) σχετικά με το νομοσχέδιο για τα νωπά-ευαλλοίωτα προϊόντα και για την αναγραφή προέλευσης σε γάλα και κρέας.

Η ΠΟΚΚ παραβρέθηκε στη συνεδρίαση διά του προέδρου της Σταύρου Πέρρου, ο οποίος αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που έφερε το ΥΠΑΑΤ και κατέθεσε τις ενστάσεις των κρεοπωλών, μιλώντας για άλλο ένα νομοθέτημα που στοχοποιεί τον παραδοσιακό κρεοπώλη.

Τις θέσεις της η Ομοσπονδία παρέδωσε και σε υπόμνημα, το οποίο μας απέστειλε σήμερα Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου, και το οποίο έχει ως εξής:

«Κυρία Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση. Είναι η πρώτη φορά που συμμετέχουμε ως ομοσπονδία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και θα ήθελα να μην ξεχαστούμε, ώστε να μας προσκαλείτε και να ερχόμαστε ευχαρίστως κάθε φορά που η συζήτηση θα αφορά το κρέας και την κτηνοτροφία.

Μπαίνω κατευθείαν στο θέμα, γιατί πραγματικά εξεπλάγην με το να συζητείται το θέμα των Ελληνοποιήσεων, να στοχοποιείται επί μακρόν ο κρεοπώλης, που είναι ο μόνος κλάδος πού άντεξε και προσπαθεί να ανταπεξέλθει κάτω από τις αντίξοες συνθήκες της αγοράς, τις αυξήσεις φόρων, τα πολυκαταστήματα, τις χονδρικές αγορές που γίνονται  λιανικές, τον αθέμιτο ανταγωνισμό από παραπλανητικές διαφημίσεις. Τα διαπιστώνουμε, τα καταγγέλλουμε σε όλα τα αρμόδια Υπουργεία και δεν ιδρώνει το αυτί κανενός. Και ενώ εμείς είμαστε αυτοί οι οποίοι προωθούμε ότι ποιοτικό παράγει αυτή η χώρα και θα έπρεπε να ψάξουμε για ένα τουλάχιστον κίνητρο να δοθεί στον κρεοπώλη. Ενώ πρωτοστατήσαμε για την ίδρυση της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε επιτέλους και να παίρνουμε ομόφωνες αποφάσεις για το καλό όλων μας και κυρίως για μία παραγωγική ανάπτυξη που μπορούμε να έχουμε και δεν έχουμε, γιατί υπάρχει δυσλειτουργία και πολλά προβλήματα ως προς την εφαρμογή των συμφωνηθέντων κινήσεων τα οποία χρονίζουν (π.χ. σύστημα Άρτεμις – ιχνηλασιμότητα, κλπ.), για να αναπτύξουμε  πρωτογενή  τομέα που θα φέρει τρείς και τέσσερες υπεραξίες  στον τόπο μας και ερχόσαστε σε μας να  επιβάλετε και άλλα μέτρα και άλλο φόρτο εργασίας και επιπλέον κόστος.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, η ομοσπονδία μας από το 1995 και έπειτα τονίζει συνεχώς και ανελλιπώς, σε όλους τους αρμόδιους Υπουργούς και Υφυπουργούς, τις αδυναμίες και παραλείψεις σε όλα τα στάδια της παραγωγής για ένα καλύτερο αύριο, διότι ζούμε από αυτό, και το καταφέραμε, με συμπαραστάτη το δημόσιο κτηνίατρο, που ναι μεν είναι ο ελεγκτικός μηχανισμός, αλλά κυρίως λειτουργεί ως σύμβουλος μας. Είναι αυτός που μας άλλαξε τη νοοτροπία και επενδύσαμε στη γνώση και στα κρεοπωλεία από ίδιους πόρους, με αποτέλεσμα να καταφέρουμε υπό έναν υγιή ανταγωνισμό μεταξύ μας, να επιβιώσουμε προσφέροντας μάλιστα καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες στον καταναλωτή.

Το παραδοσιακό κρεοπωλείο, από τις 3/4/2009 που εκδόθηκε η υπουργική απόφαση με αριθμό 282438/3-4-2009, με βάση το άρθρο 6, υποχρεώθηκε στην αναγραφή καταγωγής προέλευσης πωλούμενου κρέατος, υποχρέωση που συνεχίστηκε με την ΚΥΑ 412/8932, ενώ ακολούθησαν οι κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ αριθ.Α2861/14.8.2013 με το άρθρο 5 για την «Αναγραφή της καταγωγής – προέλευσης του κρέατος  στις ζυγιστικές μηχανές». To άρθρο αναλυτικά έχει ως εξής: 

«Οι εκμεταλλεύσεις/επιχειρήσεις της περίπτ. α της παρ. 2 του άρθρου 2, κατά την λιανική πώληση κρέατος και όσον αφορά την αναγραφή της καταγωγής – προέλευσης, υποχρεούνται στα κάτωθι:

α) Να διαθέτουν και να χρησιμοποιούν ζυγιστικές μηχανές οι οποίες εκδίδουν αυτόματα αυτοκόλλητες ετικέτες, στις οποίες να αναγράφεται η «καταγωγή − προέλευση» του κρέατος.

β) Να αναγράφουν υποχρεωτικά στα Ελληνικά την «καταγωγή- προέλευση» του κρέατος, σε οποιασδήποτε μορφής σήμανση χρησιμοποιούν στους χώρους του καταστήματός τους, στα σημεία διάθεσης, είτε πρόκειται για ταμπελάκια σε προθήκες – βιτρίνες κρέατος, είτε για πινακίδες ή πίνακες σε τοίχους του καταστήματός τους.»

γ) Στο έτοιμο συσκευασμένο προς πώληση κρέας που αγοράζουν από τις εκμεταλλεύσεις/επιχειρήσεις της περίπτ. β της παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας, πρέπει να είναι ήδη αναγραμμένη στα Ελληνικά η «καταγωγή προέλευση» του κρέατος καθώς και άλλα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία υποχρεωτικά στοιχεία, όπως βάρος, είδος κρέατος και τιμή.»

Τα παραδοσιακά κρεοπωλεία εφαρμόζουμε και ακολουθούμε κατά γράμμα τα παραπάνω αναγραφόμενα τόσο για την ενημέρωση του καταναλωτή, διότι αυτό είναι το ζητούμενο, αλλά και για να είμαστε σύμφωνοι με την νομοθεσία, γιατί όπως θα ξέρετε τα πρόστιμα που αντιστοιχούν σε κάθε κωδικό παράβασης είναι υπέρογκα. Η εφαρμογή αυτών τελικά δεν επέφερε την αναμενόμενη κατά κάποιους αύξηση της ελληνικής παραγωγής, αντιθέτως έφερε μείωση σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που γνωρίζετε και γνωρίζουμε.

Επιβαρύνθηκαν τα κρεοπωλεία με ένα επιπλέον κόστος, αγοράζοντας μια ζυγιστική μηχανή ύψους 1500 – 2000 ευρώ σε δύσκολους καιρούς, χωρίς να υπάρχει μέριμνα επιδότησης ή κάποιας στήριξης από το κράτος και αύξησαν την γραφειοκρατική δουλειά εντός του κρεοπωλείου.

Θεωρούμε αν μη τι άλλο υπερβολή την απαίτηση σας να εφαρμόσουμε το μέτρο από τη ζυγιστική στην ταμειακή μηχανή, η οποία δεν θα προσφέρει φυσικά καμία παραπάνω πληροφόρηση, ούτε αύξηση της παραγωγής, όπως πιστεύουν οι παραγωγοί, αλλά και εσείς που καταθέτετε την τροποποίηση του Νόμου.  

Αν πραγματικά πιστεύετε ότι με ένα Νόμο θα αυξηθεί η παραγωγή, όπως πίστευαν και οι προηγούμενοι είναι λάθος, τα στοιχεία που έχει το Υπουργείο σας καταδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Όσο μειώνεται η κατανάλωση στο κρεοπωλείο, μειώνεται και η παραγωγή, και το αντίστροφο. Γι’ αυτό και θα πρέπει να πάψετε να μας αντιμετωπίζετε εχθρικά, με την ολοένα και μεγαλύτερη επιβάρυνση της επιχείρησής μας και να σταθείτε αρωγοί μας, ενθαρρύνοντας το καταναλωτικό κοινό προς το παραδοσιακό κρεοπωλείο. 

Δεν συμφωνούμε λοιπόν, με το παραπάνω μέτρο, διότι κρίνουμε πως η πληροφόρηση του καταναλωτή ήδη επιτυγχάνεται αποτελεσματικά, με την αναγραφή της χώρας καταγωγής στην ζυγιστική μηχανή, υποχρέωση που έχουμε ήδη υιοθετήσει από τις επιταγές των παραπάνω αναφερόμενων Υ.Α. και είναι επαρκέστατη. Θέλουμε να σκεφτείτε σοβαρά και να συζητήσετε για τη διαζευκτική εφαρμογή, δηλαδή είτε μέσω της ζυγιστικής, είτε της ταμειακής μηχανής. Άλλωστε, και ο Ε.Κ. 1169/2011, κατά τις παραγράφους 19 και 31, απαιτεί την ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού μέσω της υποχρεωτικής καταγραφής της χώρας γέννησης, χωρίς να προσδιορίζει το μέσον, αλλά πάντα με βάση την αρχή της αναλογικότητας και αναλόγως του διοικητικού φόρτου για τους υπεύθυνους των επιχειρήσεων τροφίμων και τις αρχές επιβολής του Νόμου. Σύμφωνα με την οποία, οι επαχθείς παρεμβάσεις της κρατικής εξουσίας στα δικαιώματα του πολίτη οφείλουν να περιορίζονται και να υποχωρούν ενόψει της αρχής αυτής, κάθε φορά που η συγκεκριμένη δράση της διοίκησης δεν είναι πρόσφορη και αναγκαία για την επίτευξη του σκοπού που επιδιώκεται με αυτήν, με την έννοια ότι το ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να επιτευχθεί με ένα ανώδυνο ή ηπιότερο μέσο, όπως εν προκειμένω. Αλλά και αναλογική ώστε τα μειονεκτήματα που συνεπάγεται η εφαρμογή ενός συγκεκριμένου μέτρου να μην υπερισχύουν των πλεονεκτημάτων της και η αναμενόμενη ωφέλεια να μην είναι ποιοτικά και ποσοτικά κατώτερη από τη βλάβη που προκαλείται.  Συγκεκριμένα αναφέρει ο Νόμος:  

«(19) Εντούτοις, οι νέες απαιτήσεις όσον αφορά τις υποχρεωτικές πληροφορίες για τα τρόφιμα θα πρέπει να θεσπίζονται, εάν και όταν απαιτούνται, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας, της αναλογικότητας και της αειφορίας.

(31) Η αναγραφή καταγωγής είναι επί του παρόντος υποχρεωτική για το βόειο κρέας και τα προϊόντα με βάση το βόειο κρέας (1) στην Ένωση μετά την κρίση της σπογγώδους εγκεφαλοπάθειας των βοοειδών και έχει δημιουργήσει προσδοκίες στους καταναλωτές. Η εκτίμηση επιπτώσεων της Επιτροπής επιβεβαιώνει ότι η καταγωγή του κρέατος εμφανίζεται ως το πρωταρχικό μέλημα των καταναλωτών. Υπάρχουν και άλλα κρέατα που καταναλώνονται ευρέως στην Ένωση, όπως χοίρου, αιγοπροβάτων και πουλερικών. Είναι επομένως σκόπιμο να επιβληθεί η υποχρεωτική δήλωση καταγωγής των προϊόντων αυτών. Οι ειδικές απαιτήσεις καταγωγής μπορούν να διαφέρουν από τον έναν τύπο κρέατος στον άλλο σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά των ζωικών ειδών. Είναι σκόπιμο να προβλεφθεί, μέσω εκτελεστικών κανόνων, η καθιέρωση υποχρεωτικών απαιτήσεων που θα μπορούν να ποικίλλουν από τον έναν τύπο κρέατος στον άλλο, λαμβανομένης υπ’ όψιν της αρχής της αναλογικότητας και του διοικητικού φόρτου για τους υπευθύνους των επιχειρήσεων τροφίμων και τις αρχές επιβολής του νόμου.»

Μελετώντας το Νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην επιτροπή και θα δοθεί προς ψήφιση στη Βουλή τις επόμενες μέρες, μας προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι λείπουν αρκετά εδάφια από το Νομοσχέδιο το οποίο είχε δοθεί στη Δημόσια Διαβούλευση και στην οποία είχαμε καταθέσει και εμείς τις παρατηρήσεις μας, όπως και αρκετοί άλλοι. Συγκεκριμένα στο άρθρο 11 έχουν αφαιρεθεί εντελώς ολόκληρες προτάσεις, που αφορούσαν τη σήμανση των χοιρινών και τις υποχρεώσεις των σφαγείων και έχει παραμείνει μόνο το κομμάτι της ταμειακής μηχανής στοχευμένα στα κρεοπωλεία.

Γιατί δεν εκσυγχρονίζετε τόσα χρόνια το νομοθετικό πλαίσιο ελέγχων «από το στάβλο στο πιάτο» και αφήνετε ανοιχτό το παράθυρο των επαγγελματιών του κρέατος, που τροφοδοτούν τα καταστήματα μαζικής εστίασης (ταβέρνες, σουβλατζίδικα, κλπ,) μέσα από το οποίο η νομιμοφάνεια ξεπηδάει και κατασκευάζει τη συστηματική παρανομία; Υπάρχουν οι μηχανισμοί ώστε να αποδώσουν σωστά οι έλεγχοι, σε όλο το φάσμα της παραγωγής-εμπορίας-διακίνησης-πώλησης. Εμείς απαιτούμε να γίνουν εντατικότεροι.

Κατόπιν των ανωτέρω και για να διευκολύνουμε τη διαδικασία, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Καταστηματαρχών Κρεοπωλών προτείνει την επιμήκυνση του μέτρου όπου δεν υπάρχει καταγραφή και ενημέρωση του καταναλωτή, (ταβέρνες, σουβλατζίδικα, κλπ,) για να σταματήσει επιτέλους η στοχοποίηση μόνο του παραδοσιακού κρεοπώλη. Η εφαρμογή να περιληφθεί άμεσα στο παρόν νομοσχέδιο και στους 6 μήνες που δίνονται ως μεταβατική περίοδος να επιλυθούν και τα τυχόν τεχνικά προβλήματα.

Διαφορετικά, θεωρούμε πως όλα είναι ένα απλό πρόσχημα να στοχοποιηθεί ο παραδοσιακός κρεοπώλης, γεγονός που ως κλάδος θεωρούμε άδικο και δυστυχώς και αναποτελεσματικό για τους λόγους που αναφέραμε διεξοδικά.

Αγαπητοί κύριοι, αν δεν γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες και πράξεις για τον συντονισμό των παραπάνω θέσεων μας και δεν σταματήσουμε επιτέλους να στρουθοκαμηλίζουμε, δεν θα γίνουμε ποτέ ούτε αυτάρκεις αλλά ούτε και ανταγωνιστικοί  απέναντι στους Ευρωπαίους εταίρους μας που είναι και οι κύριοι εισαγωγείς μας και σε τελευταία ανάλυση ανταγωνιστές μας».

27 September 2017
Banner