Το ηλεκτρονικό εμπόριο πρωτοπορεί στην καινοτομία συσκευασμένων προϊόντων – Προβληματισμός στον κλάδο των τροφίμων
Related Articles
Οι εταιρείες συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών (CPG) ενδιαφέρονται έντονα για το μέλλον τους. Όπως είπε ο καινοτόμος στον τομέα των υπολογιστών Alan Kay, «ο καλύτερος τρόπος να προβλέψεις το μέλλον είναι να το δημιουργήσεις».
Η ανάλυση της Mintel αποκαλύπτει ότι η καινοτομία στις CPG είναι σε ύφεση τα τελευταία χρόνια, θέτοντας σε κίνδυνο την κερδοφορία και την επιβίωση των μεγάλων παικτών της αγοράς. Η Παγκόσμια Βάση Δεδομένων Νέων Προϊόντων της Mintel δείχνει ότι το 2024 μόνο το 35% των παγκόσμιων λανσαρισμάτων ήταν πραγματικά καινούρια προϊόντα. Αυτό είναι το χαμηλότερο ποσοστό που έχει καταγράψει η Mintel από το 1996, με το υπόλοιπο 65% να είναι επεκτάσεις σειρών, αναδιαμορφώσεις ή επαναλανσαρίσματα.
Η πτώση στην καινοτομία συμπίπτει με την αύξηση των τιμών από τις μεγάλες εταιρείες χωρίς προσφορά επιπλέον οφέλους στους καταναλωτές, κάτι που τους ωθεί να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τον Μάιο του 2024, σχεδόν το ένα τρίτο των ενηλίκων στις ΗΠΑ παραδέχτηκε ότι προτίμησε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τους τελευταίους δύο μήνες, μια τάση που μπορεί να συνεχιστεί.
Η οικονομική κρίση του 2008-9 οδήγησε τις μεγάλες εταιρείες CPG να μειώσουν τις καινοτομίες λόγω ανησυχιών για τις αποδόσεις των επενδύσεών τους. Ο καθηγητής Clayton Christensen του Harvard Business School αναφέρει ότι το 95% των νέων προϊόντων αποτυγχάνουν. Η ανάλυση της McKinsey για τα στοιχεία της Nielsen αποκαλύπτει ότι μεταξύ 2016 και 2020, μόνο το 25% της ανάπτυξης στον τομέα των CPG προήλθε από μεγάλες εταιρείες, ενώ το 45% από μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το 30% από ιδιωτικές ετικέτες.
Για να ενισχύσουν την καινοτομία, οι μεγάλες εταιρείες CPG δημιουργούν μονάδες επιχειρηματικού κεφαλαίου που επενδύουν σε νέες εταιρείες, αποκομίζοντας γνώσεις για νέες καταναλωτικές τάσεις και ευέλικτα επιχειρηματικά μοντέλα.
Στα τρόφιμα και ποτά, η καινοτομία έχει μειωθεί σημαντικά, με μόνο το 26% των νέων προϊόντων το 2024 να είναι πραγματικά καινούργια, σε σύγκριση με το 50% το 2007. Οι εταιρείες προτιμούν να λανσάρουν νέες ποικιλίες ή συσκευασίες για να προσφέρουν γνώριμες επιλογές στους καταναλωτές. Σύμφωνα με τον Jonny Forsyth της Mintel, η μεγαλύτερη καινοτομία των τελευταίων ετών προήλθε από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παρ' όλα αυτά, οι εταιρείες τροφίμων και ποτών αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού, χαμηλά περιθώρια κέρδους και την ανάγκη ελέγχου της θερμοκρασίας για τα φρέσκα προϊόντα.
Πηγή: cibum.gr