Μείωση 1,25% στις τιμές τροφίμων το Μάιο, συγκριτικά με το 2023, βλέπει το ΙΕΛΚΑ
Related Articles
Μειωμένες για πρώτη φορά ήταν οι τιμές σε βασικές κατηγορίες τροφίμων τον Μάιο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Αυτό ανακοίνωσε το ΙΕΛΚΑ, εξετάζοντας την εξέλιξη των τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, δίνοντας την ευκαιρία στο υπουργό Ανάπτυξης να αποδώσει τη μείωση στα μέτρα της κυβέρνησης.
Από τις 23 κατηγορίες προϊόντων, οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση. Τα φρέσκα κρέατα βρίσκονται σε αυτά τα προϊόντα που παρουσίασαν αύξηση 1,64%.
Ο δείκτης τιμών τροφίμων-εμπορευμάτων όπως καταγράφηκε από τον FAO (Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών) μειώθηκε κατά περίπου 10% το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Παρασκευή. Παρ’ ότι ο δείκτης που ασχολείται με το κόστος των πρώτων υλών, η απότομη πτώση του φέρνει θετικά νέα για τους καταναλωτές καθώς οι τιμές των τροφίμων είναι η πρώτη φορά που μειώνεται, μετά το 2022 και τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Το αποτέλεσμα αυτής της πτώσης γίνεται με αργούς ρυθμούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στον πληθωρισμό των τροφίμων που έχει αρχίσει κι αυτός να μειώνεται.
Με δεδομένη την παγκόσμια κατάσταση στα τρόφιμα, η νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ εμφανίζει μειωμένες τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, συγκρίνοντας τις τιμές από τον Μάιο του 2023 έως τον Μάιο του 2024.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ έχουν ως εξής:
Η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του -1,25% (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).
Η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μαϊου και ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.
- Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Βούτυρα και αυγά: -7,50%
- Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -5,62%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -4,04%
- Τυροκομικά: -3,97%
- Αλκοολούχα ποτά: –3,74%
Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.
- Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,85%
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,42%
- Έτοιμα γεύματα: +3,13%
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +3,05%
- Νερά και αναψυκτικά: +2,79%
Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση.
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
Προσφορές και εκπτώσεις και η εποχικότητα του Πάσχα. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων. Πολλές από τις προσφορές του Πάσχα εφαρμόστηκαν το 2024 τον Μάιο, ενώ το 2023 τον Απρίλιο, κάτι που τεχνηέντως οδήγησε σε υψηλότερες τιμές τον Απρίλιο, αλλά και σημαντικά χαμηλότερες τον Μάιο.
Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024. Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.
Στα μέτρα της κυβέρνησης αποδίδει τη μείωση ο Σκρέκας
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Σκρέκας, υποστήριξε πως τα μέτρα της κυβέρνησης ήταν εκείνα που συνετέλεσαν στη μείωση των τιμών, λέγοντας:
«Για πρώτη φορά οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Μάιο είναι μειωμένες (-1,25%) σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενώ επίσης για πρώτη φορά 14 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων καταγράφουν μείωση. Ο αγώνας για την αναχαίτηση της ακρίβειας είναι συνεχής. Γι’ αυτό ακριβώς η τάση πτώσης των τιμών στα σούπερ μάρκετ, όπως καταγράφεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, αποδεικνύει ότι τα μέτρα έχουν σταδιακά αποτελέσματα, δημιουργώντας τις συνθήκες και για περαιτέρω αποκλιμάκωση. Η Ελλάδα έλαβε τα περισσότερα και πιο δραστικά μέτρα από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και αυτά αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς παρά την αρνητική και στείρα κριτική της αντιπολίτευσης. Εμάς, όμως, μας ενδιαφέρει το όφελος των καταναλωτών και των οικογενειών τους. Γι’ αυτό δεν σταματάμε, συνεχίζουμε. Με μέτρα που αντιμετωπίζουν την ρίζα του προβλήματος και θα έχουν μόνιμο αποτέλεσμα».