Ο νέος πόλεμος που μαίνεται στη Μέση Ανατολή, μεταξύ άλλων, προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στην οικονομία, γεγονός που τόνισε ο Γρηγόρης Στεργιούλης, στέλεχος του ενεργειακού κλάδου και πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο των Ελληνικών Πετρελαίων των ΕΛΠΕ ο οποίος μίλησε στην ΕΡΤ για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου που φαίνεται να ανεβαίνουν, με το πρόβλημα να μεταφέρεται όχι μόνο στους καταναλωτές, αλλά και στο ενεργειακό κόστος που επιβαρύνει τους επαγγελματίες της λιανικής καθώς και πρωτογενούς παραγωγής.
Η παραγωγή πετρελαίου είναι γύρω στα 100 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και η διαδικασία διαμόρφωσης τιμών στο πετρέλαιο δεν διαφέρει με τίποτα από τα υπόλοιπα προϊόντα. Δηλαδή, υπάρχουν οι παραγωγοί, υπάρχουν οι ενδιάμεσοι χονδρέμποροι, τα διυλιστήρια – τα οποία διυλίζουν το αργό πετρέλαιο – και τελικά οι καταναλωτές.
«Οι παραγωγοί προσπαθούν να συντονιστούν μεταξύ τους. Υπάρχει το OPEC+ που είναι η κύρια δύναμη πετρελαιοπαραγωγών χωρών που τελευταία πήρε και μια δεύτερη δημιουργική ομάδα θα έλεγα, τους BRICS, όπου οι μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, το 47 περίπου τοις εκατό ανήκουν και εκεί. Αποκτούν δηλαδή παραγωγική και οικονομική διάσταση. Το δεύτερο κομμάτι είναι οι έμποροι. Είναι αυτοί οι οποίοι αγοράζουν ποσότητες με ρίσκο από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και μέσα από τραπεζικό δανεισμό προσπαθούν να αποκτήσουν ποσότητες που θα τις πουλήσουν στα διυλιστήρια ανά τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι αν οι έμποροι αποτύχουν, θυμηθείτε την πανδημία. Τότε οι τιμές θα κατρακυλήσουν και θα βρεθούν σε μια δυσάρεστη κατάσταση. Θα χάσουν; Δύσκολο. Οι υπόλοιποι τώρα διυλιστήρια και καταναλωτές πληρώνουν τελικά όλη την προηγούμενη αλυσίδα. Οι καταναλωτές που πληρώνουν όλη την αλυσίδα, είναι και οι πιο αμέτοχοι της ιστορίας».
Στην ερώτηση σχετικά με το εάν θα επηρεαστεί η τιμή του πετρελαίου ο κ. Στεργιούλης σχολίασε: «Φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει υποτροπή. Βέβαια αυτά είναι υποθέσεις. Γι’ αυτό και βλέπουμε 3% μείωση της τιμής του πετρελαίου. Η πρόσκληση του Ιράν προς αραβικές χώρες να μειώσουν την παραγωγή, άρα να αυξηθούν οι τιμές, δεν φαίνεται να έχει ευήκοα ώτα στη φάση αυτή. Οι μεγάλες λοιπόν εταιρείες – γιατί κοιτάμε τα προθεσμιακά συμβόλαια – φαίνεται πως κινούνται στην περιοχή των 90 δολαρίων το βαρέλι. Είναι οι τιμές που βλέπουμε να κινούνται την περίοδο αυτή και το τρίμηνο που έρχεται. Αν όμως έχουμε μια κλιμάκωση, σαφώς θα έχουμε και άνοδο των τιμών, των επιτοκίων, του ρίσκου, των τιμών, των περιθωρίων, πιθανώς και φυσικά της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, που κι αυτή επηρεάζει πάρα πολύ τις τιμές του καταναλωτή».
Ο κ. Στεργιούλης εξέφρασε την άποψή του, ως διέξοδο για την αύξηση των τιμών, τις διακρατικές συμβάσεις. «Είναι η υπερφορολόγηση, η φορολόγηση των υπερκερδών των κατεχόντων κερδών και το σημαντικότερο από όλα, η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για να μπορέσουν να κινηθεί η οικονομία, ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μεταφορές και τα υπόλοιπα να κινηθούν, ώστε να ομαλοποιηθεί αυτές οι πιθανές αυξήσεις».
Πηγή: ertnews.gr
Related Articles
Ο νέος πόλεμος που μαίνεται στη Μέση Ανατολή, μεταξύ άλλων, προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στην οικονομία, γεγονός που τόνισε ο Γρηγόρης Στεργιούλης, στέλεχος του ενεργειακού κλάδου και πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο των Ελληνικών Πετρελαίων των ΕΛΠΕ ο οποίος μίλησε στην ΕΡΤ για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου που φαίνεται να ανεβαίνουν, με το πρόβλημα να μεταφέρεται όχι μόνο στους καταναλωτές, αλλά και στο ενεργειακό κόστος που επιβαρύνει τους επαγγελματίες της λιανικής καθώς και πρωτογενούς παραγωγής.
Η παραγωγή πετρελαίου είναι γύρω στα 100 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και η διαδικασία διαμόρφωσης τιμών στο πετρέλαιο δεν διαφέρει με τίποτα από τα υπόλοιπα προϊόντα. Δηλαδή, υπάρχουν οι παραγωγοί, υπάρχουν οι ενδιάμεσοι χονδρέμποροι, τα διυλιστήρια – τα οποία διυλίζουν το αργό πετρέλαιο – και τελικά οι καταναλωτές.
«Οι παραγωγοί προσπαθούν να συντονιστούν μεταξύ τους. Υπάρχει το OPEC+ που είναι η κύρια δύναμη πετρελαιοπαραγωγών χωρών που τελευταία πήρε και μια δεύτερη δημιουργική ομάδα θα έλεγα, τους BRICS, όπου οι μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, το 47 περίπου τοις εκατό ανήκουν και εκεί. Αποκτούν δηλαδή παραγωγική και οικονομική διάσταση. Το δεύτερο κομμάτι είναι οι έμποροι. Είναι αυτοί οι οποίοι αγοράζουν ποσότητες με ρίσκο από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες και μέσα από τραπεζικό δανεισμό προσπαθούν να αποκτήσουν ποσότητες που θα τις πουλήσουν στα διυλιστήρια ανά τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι αν οι έμποροι αποτύχουν, θυμηθείτε την πανδημία. Τότε οι τιμές θα κατρακυλήσουν και θα βρεθούν σε μια δυσάρεστη κατάσταση. Θα χάσουν; Δύσκολο. Οι υπόλοιποι τώρα διυλιστήρια και καταναλωτές πληρώνουν τελικά όλη την προηγούμενη αλυσίδα. Οι καταναλωτές που πληρώνουν όλη την αλυσίδα, είναι και οι πιο αμέτοχοι της ιστορίας».
Στην ερώτηση σχετικά με το εάν θα επηρεαστεί η τιμή του πετρελαίου ο κ. Στεργιούλης σχολίασε: «Φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει υποτροπή. Βέβαια αυτά είναι υποθέσεις. Γι’ αυτό και βλέπουμε 3% μείωση της τιμής του πετρελαίου. Η πρόσκληση του Ιράν προς αραβικές χώρες να μειώσουν την παραγωγή, άρα να αυξηθούν οι τιμές, δεν φαίνεται να έχει ευήκοα ώτα στη φάση αυτή. Οι μεγάλες λοιπόν εταιρείες – γιατί κοιτάμε τα προθεσμιακά συμβόλαια – φαίνεται πως κινούνται στην περιοχή των 90 δολαρίων το βαρέλι. Είναι οι τιμές που βλέπουμε να κινούνται την περίοδο αυτή και το τρίμηνο που έρχεται. Αν όμως έχουμε μια κλιμάκωση, σαφώς θα έχουμε και άνοδο των τιμών, των επιτοκίων, του ρίσκου, των τιμών, των περιθωρίων, πιθανώς και φυσικά της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου, που κι αυτή επηρεάζει πάρα πολύ τις τιμές του καταναλωτή».
Ο κ. Στεργιούλης εξέφρασε την άποψή του, ως διέξοδο για την αύξηση των τιμών, τις διακρατικές συμβάσεις. «Είναι η υπερφορολόγηση, η φορολόγηση των υπερκερδών των κατεχόντων κερδών και το σημαντικότερο από όλα, η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για να μπορέσουν να κινηθεί η οικονομία, ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μεταφορές και τα υπόλοιπα να κινηθούν, ώστε να ομαλοποιηθεί αυτές οι πιθανές αυξήσεις».
Πηγή: ertnews.gr