Συνεχίζουν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα – στο 12,2% η ετήσια αύξηση
Related Articles
Με τον δείκτη τιμών στην κατηγορία των τροφίμων να καταγράφει τον Ιούνιο αύξηση 12,2% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022 και τον δείκτη των κρεάτων αντίστοιχα 11,4%, οι ανατιμήσεις στις τιμές των τροφίμων δεν φαίνεται να παρουσιάζουν κάμψη, παρότι ο ετήσιος πληθωρισμός βρίσκεται στο 1,8%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή παρουσίασε αύξηση τον Ιούνιο κατά 0,6% σε σχέση με τον Μάιο, ενώ η ετήσια αύξηση τον Ιούνιο σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022 ήταν στο 1,8%.
Η μεταβολή στον ετήσιο δείκτη προήλθε κυρίως:
- Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 12,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 7,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 7,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. - Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 11,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
• 7,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς.
• 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι κυριότερες μεταβολές τιμών τροφίμων από τη σύγκριση δεικτών Ιουνίου 2023 και Ιουνίου 2022 είναι: γαλακτοκομικά και αυγά 15,3%, λαχανικά 14,7%, έλαια και λίπη 14,2%, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων 13,2%, κρέατα 11,4%, ζάχαρη -σοκολάτες-γλυκά-παγωτά 10,9%, καφές-κακάο-τσάι 10,5%, φρούτα 10,3%, ψωμί και δημητριακά 9,5%, λοιπά τρόφιμα 15,6%.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ ΕΔΩ