Σημαντική αύξηση τιμής στο κρέας κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ

06 May 2025

Σημαντική αύξηση τιμής στο κρέας κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ

Οριακή αύξηση 0,23% καταγράφηκε στις τιμές των προϊόντων στα μεγάλα σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο του 2025 σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Παρ' ότι οι τιμές συνολικά παρουσιάζουν σταθερότητα, ορισμένα είδη – και κυρίως το φρέσκο κρέας – παρουσίασαν αξιοσημείωτες αυξήσεις.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το φρέσκο κρέας αυξήθηκε κατά 10,08% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2024, αποτελώντας μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Η ανοδική αυτή τάση αποδίδεται από το ΙΕΛΚΑ πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής). 

Συνολικά, από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που μελετήθηκαν, οι 12 σημείωσαν αύξηση και οι 11 μείωση. Η μέση μεταβολή για το σύνολο του 12μήνου Μαΐου 2024 - Απριλίου 2025 δείχνει μικρή υποχώρηση -0,34%, ενώ σε μηνιαία βάση (Απρίλιος 2025 σε σχέση με Μάρτιο 2025), παρατηρείται πτώση -0,79%.

Τι ακριβότερο και τι φθηνότερο

Πέρα από το φρέσκο κρέας, αυξήσεις καταγράφηκαν στα μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+14,45%), στα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+2,79%), στα φρούτα και λαχανικά (+1,80%) και στα νερά, χυμούς και αναψυκτικά (+1,55%). Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων.

Αντίθετα, μειώσεις τιμών σημειώθηκαν σε απορρυπαντικά (-9,43%), τροφές κατοικιδίων (-5,98%), προϊόντα παντοπωλείου (-4,90%), κατεψυγμένες ζύμες (-4,05%) και είδη προσωπικής υγιεινής (-3,36%). Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

Τι συγκρατεί τις τιμές

Η ήπια αύξηση συνολικά αποδίδεται σε αρκετούς παράγοντες:

  • Τη μείωση του πληθωρισμού τους τελευταίους 18 μήνες.
  • Τη μεγάλη κυκλοφορία προϊόντων στις μεγάλες αλυσίδες, που ευνοεί τις ταχύτερες αναπροσαρμογές τιμών.
  • Την ευρεία χρήση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με χαμηλότερο κόστος.
  • Τις εντατικές προσφορές και εκπτώσεις.
  • Τη θεσμική πίεση από την Πολιτεία, με νέο κώδικα δεοντολογίας που τέθηκε σε ισχύ τον Μάρτιο.

Μεθοδολογία της έρευνας

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ στηρίχθηκε σε πραγματικά στοιχεία πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψίες. Αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας προϊόντων (ποσό ανά όγκο πωλήσεων) για κάθε κατηγορία, συγκρίνοντας Απρίλιο 2025 με Απρίλιο 2024, ώστε να αποτυπωθεί η πορεία των τιμών αλλά και των επιλογών των καταναλωτών.

Η έρευνα επαναλαμβάνεται κάθε μήνα και εστιάζει αποκλειστικά στο οργανωμένο λιανεμπόριο, το οποίο πλέον αποτελεί τον κύριο τρόπο διάθεσης βασικών ειδών διατροφής στη χώρα.

06 May 2025
Banner