ΟΣΔΕ 2025: Αγρότες στο… περίμενε
Related Articles
Με τις δεσμεύσεις να μένουν στα λόγια και τις εντάσεις να «σιγοβράζουν», η σημερινή συνάντηση στα γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ για το ΟΣΔΕ 2025 δεν έφερε ουσιαστική πρόοδο.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, είχε υποσχεθεί πως μέχρι το τέλος Απριλίου θα άνοιγε η πύλη δηλώσεων για τις εκτάσεις των παραγωγών. Ωστόσο, ο Απρίλιος τελειώνει και το μόνο που είναι βέβαιο είναι... η αναμονή.
Κρίσιμη χρονιά για επιδοτήσεις
Η φετινή χρονιά δεν είναι απλώς μία ακόμη περίοδος δηλώσεων. Το ΟΣΔΕ 2025 αποτελεί έτος αναφοράς για:
- τον υπολογισμό ενισχύσεων,
- τη μοριοδότηση στα Σχέδια Βελτίωσης,
- και τη συμμετοχή στα νέα αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα.
Κάθε καθυστέρηση ή λάθος μπορεί να μεταφραστεί σε απώλειες χιλιάδων ευρώ για τους παραγωγούς, εντείνοντας την αγωνία στον αγροτικό κόσμο.
Σύστημα-χρυσάφι με ερωτήματα
Το νέο πληροφοριακό σύστημα για τη διαχείριση της ΚΑΠ κοστίζει 19,84 εκατομμύρια ευρώ, ποσό σχεδόν δεκαπλάσιο από τα περίπου 2 εκατομμύρια της προηγούμενης περιόδου.
Αναπάντητα μένουν βασικά ερωτήματα:
- Γιατί τόσο υψηλό κόστος;
- Θα απλοποιήσει ή θα μπλέξει περισσότερο τις διαδικασίες;
Την ίδια ώρα, δεν υπάρχει ακόμη σαφές σχέδιο εφαρμογής των οικολογικών σχημάτων, προκαλώντας νέα αβεβαιότητα για τις επερχόμενες ενισχύσεις.
Ίδιες σκιές, νέοι φόβοι
Το φάντασμα των απευθείας αναθέσεων του παρελθόντος επανέρχεται.
Με τις έρευνες από τις ευρωπαϊκές αρχές και τα πρόστιμα στον ΟΠΕΚΕΠΕ ακόμη νωπά, πλανάται το ερώτημα:
- Θα είναι το νέο σύστημα πραγματικά διαφανές;
- Ή θα επαναληφθούν τα ίδια λάθη εις βάρος των αγροτών;
Σε αυτό το τοπίο ανασφάλειας, οι παραγωγοί φαίνεται πως είναι οι μόνοι που έχουν να χάσουν.
Το τίμημα της αδράνειας
Η σιωπή από τα κέντρα λήψης αποφάσεων μεγαλώνει τη δυσπιστία. Και το κόστος της αναμονής για τους αγρότες αυξάνεται.
Όπως το 1981, όταν το σύστημα εναέριας κυκλοφορίας των ΗΠΑ κατέρρευσε λόγω έλλειψης προσωπικού, έτσι και σήμερα υπάρχει κίνδυνος το αγροτικό σύστημα να βρεθεί σε κρίση, αν δεν υπάρξουν άμεσες λύσεις.
Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει:
Ποιος θα πληρώσει φέτος το κόστος της καθυστέρησης;