ΙΕΛΚΑ: Με το χέρι στο… κουμπαρά για τα ψώνια των Χριστουγέννων

14 December 2022

ΙΕΛΚΑ: Με το χέρι στο… κουμπαρά για τα ψώνια των Χριστουγέννων

Χριστούγεννα μεν, το κόστος μεγάλο, δε και οι καταναλωτές αντιδρούν με συστολή στις αγορές τους, αφού βλέπουν τον πληθωρισμό αμετακίνητο. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ το κοινό είτε στρέφεται στις προσφορές, είτε προσπαθεί να αποφύγει ορισμένες αγορές, προσπαθώντας να κατεβάσει τον προϋπολογισμό των γιορτών, όσο μπορεί.

Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας αναφέρει πως «αν και διατυπώνεται, γενικά, μια συγκρατημένη αισιοδοξία για τα Χριστούγεννα στην κατανάλωση, ωστόσο, οι καταναλωτές υπολογίζουν πολύ το κόστος για να προχωρήσουν σε αγορές και τα στοιχεία δείχνουν ότι ξοδεύουμε 25% παραπάνω από το εισόδημα μας κι αυτό το επιπλέον 25% τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή από αποταμίευση».

Η έρευνα διενεργήθηκε 9-11 Νοεμβρίου 2022, με δείγμα 1.000 καταναλωτών, από τις 9 έως 11 Νοεμβρίου και από τις απαντήσεις προκύπτει πως:

Το 81% του κοινού έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.

Ποσοστό 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος

Το 62% δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του

Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

Ποσοστό 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του

Το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του

Ποσοστό 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει απολύτως κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο εδώ παρουσιάζεται σταθεροποίηση αφού γύρω στο 35% του συνόλου των αγορών και για τις αγορές τροφίμων στο 10%.

Για τα αιτία της ακρίβειας οι καταναλωτές την αποδίδουν σε εξωγενείς παράγοντες, στην κερδοσκοπία και στον υψηλό ΦΠΑ.

14 December 2022
Banner