Ιάκωβος Σαγιάς: 50 και πλέον χρόνια εμπειρίας στον εξοπλισμό του κρεοπωλείου
Related Articles
Μια συζήτηση με τον Ιάκωβο Σαγιά έχει πάντα ενδιαφέρον. Με παρουσία 50 και πλέον χρόνων στον χώρο του εξοπλισμού κρεοπωλείου, έχει συνεργαστεί με 2-3 γενιές επαγγελματιών και γνωρίζει τα προβλήματα του κλάδου περισσότερο από τον καθένα. Στη συνέντευξη που φιλοξενούμε περιγράφει τον κλάδο και τη σχέση που έχει αναπτύξει μαζί του, σχέση που συνεχίζει η επόμενη γενιά της επιχείρησης, ενώ ήδη έχει κάνει την εμφάνισή της και η τρίτη γενιά.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον Γιώργο Κατερίνη. Δημοσιεύτηκε στο Meat News Νο 112 (Φερβουάριος 2023)
Η επιχείρηση εξοπλισμού του Ιάκωβου Σαγιά λειτουργεί από το 1971. Συνυφασμένη με την κεντρική κρεαταγορά στο Ρέντη, έχει δεθεί επαγγελματικά με τον κλάδο του κρεοπωλείου, ενώ έχει αναπτύξει ένα δίκτυο πελατών σε όλη την Ελλάδα. Ο ίδιος ο… πατριάρχης της επιχείρησης, ο Ιάκωβος, όπως τον γνωρίζουν πολλοί επαγγελματίες, παρότι έχει πάρει τη σύνταξή του, εξακολουθεί να δίνει το παρών στο χώρο, πλάι στα παιδιά του που συνεχίζουν στο ίδιο μοτίβο της οικογενειακής επιχείρησης.
«Έχουν περάσει από τον χώρο μας 2-3 γενιές επαγγελματιών, είμαστε αγαπητοί γιατί η συμπεριφορά μας πάντα ήταν και είναι φιλική και όχι στενά επαγγελματική – κι όχι επειδή μας έφερναν τα χρήματά τους», μας λέει και δικαιολογημένα περηφανεύεται για τους πολλούς φίλους που έχει κάνει στο χώρο αυτό και τις στενές σχέσεις που έχει αναπτύξει. Μια σχέση που συνεχίζουν τα παιδιά του, που βρίσκονται στο τιμόνι της επιχείρησης.
Αυτή η σχέση ήταν ο μοχλός για να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες και οι κίνδυνοι της τελευταίας 12ετίας. Και σε αυτό το διάστημα που όλες οι επιχειρήσεις δοκιμάστηκαν, η εταιρεία του Ι. Σαγιά διατήρησε όλο το προσωπικό της και συνεχίζει να εξοπλίζει τον κλάδο που γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον.
«Οι τιμές μας όλα αυτά τα χρόνια έχουν παραμείνει σταθερές γιατί σεβόμαστε τη συνεργασία που έχουμε με τα εργοστάσια και λόγω των ποσοτήτων που παραγγέλνουμε και γιατί παραμένουμε σταθεροί σ’ αυτή τη συνεργασία όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά και οι συνεργάτες μας στα εργοστάσια, με τη σειρά τους, παρακάμπτουν πολλές φορές τη σειρά παραγγελιών που έχουν από άλλα κράτη και μας δίνουν προτεραιότητα, τροφοδοτώντας μας πάντα σε τακτές ημερομηνίες ώστε να μην υπάρχουν ελλείψεις», εξηγεί ο κ. Σαγιάς, το «μυστικό» της επιχείρησης.
Meat News: Κατά την περίοδο της πανδημίας που υπήρχαν ελλείψεις, εσείς πώς ανταποκριθήκατε;
Ι. Σαγιάς: Προσπαθούμε να τις παρακάμψουμε. Δεν είναι απόλυτη η συνεργασία, όπως γινόταν παλιότερα, που κάναμε μια παραγγελία και σε 10-15 μέρες έρχονταν τα προϊόντα. Κι αυτό γιατί το 95% των προϊόντων μας είναι εισαγόμενα. Αλλά η πείρα όλα αυτά τα χρόνια μας έχει οδηγήσει να επιλέξουμε εργοστάσια που διαθέτουν αξιόπιστα προϊόντα και ο κόσμος πλέον το ξέρει και το αναγνωρίζει. Δεν μας ενδιαφέρει μόνον η τιμή αλλά και η αξιοπιστία του προϊόντος.
Η μεγάλη μας επιτυχία, εκτός όλων των άλλων εταιρειών που φέρνουμε στην Ελλάδα, είναι η εισαγωγή της γαλλικής κρεατομηχανής Dadaux. Όλοι, ακόμα και αυτοί που για οικονομικούς λόγους δεν την αγοράζουν, αναγνωρίζουν πως είναι ο «βασιλιάς» των μηχανημάτων. Στο χώρο μας υπάρχουν πραγματικά τα πάντα, όσα χρειάζεται ένας κρεοπώλης, ένα τεχνίτης εργαστηρίου κρέατος, ένα σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν όλα τα μηχανήματα, όλα τα ανταλλακτικά και όλα τα αναλώσιμα που χρησιμοποιούν αυτοί οι κλάδοι.
Meat News: Υπάρχουν κάποιοι νεωτερισμοί, εξοπλισμοί που προστέθηκαν τα τελευταία χρόνια;
Ι. Σαγιάς: Πάντα υπάρχουν καινούργια μηχανήματα. Όπως η «μόδα» του vacuum που έχει βγει σχετικά πρόσφατα στην Ελλάδα. Ίσως να είμαστε οι πρωτοπόροι που φέραμε τέτοια μηχανήματα και μάλιστα πολλά μοντέλα. Επίσης κάναμε εισαγωγή σακούλες κατάλληλες και από θέμα υγιεινής, αλλά και από θέμα ανθεκτικότητας.
Κάτι που επίσης θεωρούμε σημαντικό είναι να υπάρχει αξιόπιστο σέρβις σε όλα τα μηχανήματα που εισάγουμε. Το συνεργείο μας διαθέτει ίσως τους κορυφαίους τεχνικούς που υπάρχουν στον κλάδο και τα μηχανήματα που έρχονται εδώ φεύγουν πάλι σαν καινούργια.
Η γκάμα των προϊόντων μας, την οποία γνωρίζουν όλοι όσοι είναι στον κλάδο, είναι ό,τι χρειάζεται ένα κρεοπωλείο, ό,τι χρειάζεται ένα εστιατόριο, ό,τι χρειάζεται ένα εργαστήριο κρέατος, υπάρχουν πάντα σε μεγάλη παρακαταθήκη. Διαθέτουμε μαχαίρια, μασάτια, είδη προστασίας εργαζομένων, όπως γάντια μεταλλικά, ποδιές, θήκες μαχαιριών κ.λπ. από τα καλύτερα και πιο αξιόπιστα εργοστάσια της Ευρώπης.
Έχουμε δημιουργήσει ένα σύγχρονο e-shop, σεβόμενοι τη συνεργασία μας με τους επαγγελματίες του κλάδου.
Meat News: Ποια είναι η εικόνα που έχεις από τον κλάδο του κρεοπωλείου; Έχει αλλάξει το επάγγελμα, κάποτε επισκέπτονταν όλοι την Κεντρική Αγορά.
Ι. Σαγιάς: Αυτό είναι ένα πρόβλημα για εμάς. Δεν έρχονται οι επαγγελματίες πλέον στον χώρο μας. Και δεν έρχονται, γιατί τα κρέατα πηγαίνουν στον χώρο τους και μάλιστα αφιλοκερδώς. Για να επισκεφτεί κάποιος στο κατάστημά μας, πρέπει να έρθει ειδικά για μας. Ευτυχώς έχουμε συγκεκριμένο πελατολόγιο και σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς είναι μια σοβαρή υπόθεση.
Διατηρούμε κυρίως τηλεφωνική επαφή, λόγω του σέρβις αλλά και των ανθρώπων που παραδίδουν προϊόντα στους χώρους των κρεοπωλείων, σε όλη την Ελλάδα και στην Αττική όπου υπάρχει ανάγκη.
Meat News: Το κρεοπωλείο συνεχίζει να εξοπλίζεται, να εκσυγχρονίζεται; Ποια εικόνα έχεις;
Ι. Σαγιάς: Όσοι είναι στο κλείσιμο της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, σκέφτονται πολύ να κάνουν επενδύσεις. Αλλά οι νέοι άνθρωποι κάνουν. Δεν είναι δυνατόν εάν δεν επενδύσεις σε νέα μηχανήματα, να προχωρήσεις και να σταθείς και να αντιστέκεσαι απέναντι στα σούπερ μάρκετ. Τα σούπερ μάρκετ, κακά τα ψέματα, έχουν όλους τους εξοπλισμούς: μία μηχανή vacuum, μία ψυχόμενη κρεατομηχανή, ένα πριόνι… Αυτά τα εργαλεία παλιότερα φάνταζαν ως πολυτέλεια. Σήμερα όμως η επεξεργασία και η πώληση του κρέατος γίνεται με άλλους τρόπους. Τώρα θα το καθαρίσουν, θα το μαρινάρουν… Έχουν όλες τις γεύσεις και τα υλικά που χρειάζονται. Εμείς διαθέτουμε ετοιμοπαράδοτα ό,τι χρειάζεται ο επαγγελματίας, από τη μικρή σακοράφα, μέχρι τον μεγάλο μπριζολοκόφτη.
Meat News: Τα κρεοπωλεία, λοιπόν, εκσυγχρονίζονται. Διατηρούν και τη δυναμικότητά τους;
Ι. Σαγιάς: Θεωρώ πως ναι, τη διατηρούν γιατί το κρέας ήταν και συνεχίζει να είναι η καθημερινή τροφή του ανθρώπου. Οι ανάγκες είναι πάρα πολλές και τα κρεοπωλεία έχουν μεγάλη κατανάλωση. Βεβαίως, οι επαγγελματίες κρεοπώλες έχουν επιβαρυνθεί και με πολλά έξοδα, κάτι που το γνωρίζουμε πολύ καλά και προσπαθούμε να είμαστε όσο μπορούμε πιο προσιτοί στις τιμές μας, γιατί πράγματι τους κυνηγάνε «θεοί και δαίμονες». Δεν μπορούν να τα φέρουν βόλτα. Το ρεύμα, τα αναλώσιμά τους είναι ακριβά, για να μπορούν να πουλήσουν το κρέας σε μια τιμή που βρίσκεται σχεδόν σε διατίμηση.
Meat News: Ως επιχείρηση συμμετέχετε σε εκθέσεις, επισκέπτεστε οίκους του εξωτερικού. Η εικόνα που έχετε από το εξωτερικό σε σχέση με την Ελλάδα, ποια είναι;
Ι. Σαγιάς: Η Ελλάδα έχει εκσυγχρονισθεί. Από τότε που ξεκίνησα να επισκέπτομαι χώρες όπως Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία ή όπου αλλού υπάρχει έκθεση, βλέπω μεγάλη διαφορά. Τα ελληνικά καταστήματα πλέον έχουν γίνει «σαλόνια». Δεν είναι όπως ήταν παλιότερα, ένα τσιγκέλι, ένα ψυγείο και μια χάρτινη ταμπέλα που έγραφε «Κρέατα εντός ψυγείου». Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Τα κρέατα είναι εκτεθειμένα στις βιτρίνες, διαλέγει ο πελάτης αυτό που θέλει κι όχι αυτό που θέλει ο κρεοπώλης. Έχει πάψει πια αυτή η παλιά «παγαποντιά» που είχαν οι κρεοπώλες, να προσπαθούν να ξεγελάσουν τον πελάτη με χίλιους δυο τρόπους. Ο σημερινός κρεοπώλης είναι πιο σωστός και μπορώ να το πω απόλυτα γιατί έχω ζήσει και τους μεν και τους δε και βλέπω πως υπάρχει μεγάλη διαφορά.
Οι νέοι άνθρωποι που μπαίνουν στο επάγγελμα είναι άνετοι και μορφωμένοι. Μπαίνοντας ένας πελάτης σε ένα κρεοπωλείο, έχει τον προσωπικό πωλητή του. Αυτό διαπιστώνω εγώ, την προσωπική επαφή που έχει ο πελάτης με τον κρεοπώλη του.
Meat News: Είπατε ότι βασικό ρόλο στη σχέση που έχετε χτίσει με τους επαγγελματίες παίζει το σέρβις που έχετε. Αν δεν κάνω λάθος σε αυτό τον τομέα είσαστε σχεδόν μονοπώλιο
Ι. Σαγιάς: Σε ό,τι αφορά το σέρβις των μαχαιριών, χωρίς να θέλω να ευλογήσω τα γένια μου, είμαι στο είδος αυτό από το 1956. Στην υπηρεσία του τροχίσματος μαχαιριών από το 1971. Ο μεσαίος γιος μου είναι σ’ αυτόν το χώρο από το 1995. Ο ανιψιός μου από το 1983. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, πως αυτοί οι άνθρωποι όλοι, μαζί κι εγώ, έχουμε μια σημαντική εμπειρία. Γι’ αυτό παροτρύνω τους επαγγελματίες να μη δίνουν τα εργαλεία τους γύρω-γύρω. Μπορεί να κάνει τη δουλειά του κάποιος πρόχειρα, αλλά το πρόχειρο είναι πάντα πρόχειρο.
Κλείνοντας θέλω να υπογραμμίσω πως προσπαθούμε να κρατήσουμε τις τιμές, γιατί ο κλάδος των κρεοπωλών είναι «κουρασμένος». Έχουν μεγάλο κύκλο εργασιών, με πολλά προϊόντα που χρησιμοποιούν, με πολλά έξοδα και εμείς είμαστε κοντά τους.