Η ακριβεία συνεχίζει να είναι το πρώτο θέμα που απασχολεί τους καταναλωτές και μια νέα δημοσκόπηση της Opinion Poll για τον τηλεοπτικό σταθμό Action24 το αποδεικνύει, καθώς το 61,1% των ερωτηθέντων κρίνουν την ακρίβεια ως το βασικό πρόβλημα της κοινωνίας. Όμως και η Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων σε μελέτη της εκτιμά ότι το 2023 οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν στην Ελλάδα και τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, ενώ τα κέρδη αυξήθηκαν. Όπως χαρακτριστικά αναφέρει η μελέτη, στην Ελλάδα ο πραγματικός μισθός μειώθηκε 0,2% ενώ τα πραγματικά κέρδη αυξήθηκαν 5,9%. Οι μεγαλύτερες μειώσεις μισθών καταγράφονται σε Τσεχία (4,6%) και Ιταλία (2,3%) ενώ οι μεγαλύτερες αυξήσεις κερδών σε Σλοβακία (7,9%) και Ρουμανία (6,9%).
Εν τω μεταξύ, έχουμε μείωση 9,2% στον γενικό δείκτη τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Σεπτέμβριο φέτος, συγκριτικά με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, έναντι αύξησης 25,2% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2022 με το 2021, γεγονός που καθορίζει τις τιμές στο ράφι.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση αυτή στον λεγόμενο «εισαγόμενο πληθωρισμό» οφείλεται:
α. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός Ευρωζώνης κατά 13,1%.
β. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες Ευρωζώνης κατά 0,1%.
Να σημειωθεί ότι αύξηση 3,4% παρουσίασε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο εφέτος, από άνοδο 1,6% τον Σεπτέμβριο και έναντι αύξησης 9,1% τον Οκτώβριο πέρυσι. Εάν εξαιρεθεί η πολλή μεγάλη μείωση της τιμής στο φυσικό αέριο μέσα σε ένα έτος (60,5%), τα είδη διατροφής ανατιμήθηκαν περαιτέρω κατά 9,9%, με τις τιμές στα έλαια και λίπη να αυξάνονται 26%. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι σε μηνιαία σύγκριση ο πληθωρισμός αυξήθηκε 0,6%, με το ελαιόλαδο να ανατιμάται κατά 14,1%.
Διαρκείς ανατιμήσεις
Συγκεκριμένα, μεταξύ Οκτωβρίου 2023 και Οκτωβρίου 2022, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (3,7%), Κρέατα- γενικά (8,3%), Ψάρια- γενικά (6,9%), Γαλακτοκομικά και αβγά (7%), Έλαια και λίπη (26%), Φρούτα- γενικά (20,5%), Λαχανικά- γενικά (12,3%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,2%), Λοιπά τρόφιμα (9,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (7,3%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (14,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (6%).
Εκτός από την ανατίμηση κατά 14,1% στο ελαιόλαδο, νέες αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε μηναία βάση και σε: Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (1,8%), Κρέατα- γενικά (0,6%), Γαλακτοκομικά και αβγά (2,4%), Φρούτα νωπά (8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (1,6%), Καφέ (1,9%), Ένδυση και υπόδηση (0,6%), Ενοίκια κατοικιών (0,3%), Φυσικό αέριο (3,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (12,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (4,2%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (0,2%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,5%).
Όμως, μειώθηκαν οι τιμές σε: Λαχανικά νωπά (2,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,4%), Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (5%) και Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (9,3%).
Στα σούπερ μάρκετ, παρ’ όλα αυτά, ο τζίρος τους έτρεξε με ποσοστό 9,9% στο 9μηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Circana, γεγονός που οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις.
Οι πωλήσεις στα τρόφιμα είναι αυξημένες κατά 9,9%, όπως και στα καθαριστικά και είδη οικιακής φροντίδας ενώ στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας αύξηση φτάνει το 9,7%.
Την ίδια ώρα ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (pl) είναι σταθερά διψήφιος και φτάνει στο εξεταζόμενο διάστημα σε 12,6% έναντι 8,9% που είναι ο ρυθμός ανάπτυξης για τα επώνυμα προϊόντα.
Related Articles
Η ακριβεία συνεχίζει να είναι το πρώτο θέμα που απασχολεί τους καταναλωτές και μια νέα δημοσκόπηση της Opinion Poll για τον τηλεοπτικό σταθμό Action24 το αποδεικνύει, καθώς το 61,1% των ερωτηθέντων κρίνουν την ακρίβεια ως το βασικό πρόβλημα της κοινωνίας. Όμως και η Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων σε μελέτη της εκτιμά ότι το 2023 οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν στην Ελλάδα και τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, ενώ τα κέρδη αυξήθηκαν. Όπως χαρακτριστικά αναφέρει η μελέτη, στην Ελλάδα ο πραγματικός μισθός μειώθηκε 0,2% ενώ τα πραγματικά κέρδη αυξήθηκαν 5,9%. Οι μεγαλύτερες μειώσεις μισθών καταγράφονται σε Τσεχία (4,6%) και Ιταλία (2,3%) ενώ οι μεγαλύτερες αυξήσεις κερδών σε Σλοβακία (7,9%) και Ρουμανία (6,9%).
Εν τω μεταξύ, έχουμε μείωση 9,2% στον γενικό δείκτη τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Σεπτέμβριο φέτος, συγκριτικά με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, έναντι αύξησης 25,2% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2022 με το 2021, γεγονός που καθορίζει τις τιμές στο ράφι.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση αυτή στον λεγόμενο «εισαγόμενο πληθωρισμό» οφείλεται:
α. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός Ευρωζώνης κατά 13,1%.
β. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες Ευρωζώνης κατά 0,1%.
Να σημειωθεί ότι αύξηση 3,4% παρουσίασε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο εφέτος, από άνοδο 1,6% τον Σεπτέμβριο και έναντι αύξησης 9,1% τον Οκτώβριο πέρυσι. Εάν εξαιρεθεί η πολλή μεγάλη μείωση της τιμής στο φυσικό αέριο μέσα σε ένα έτος (60,5%), τα είδη διατροφής ανατιμήθηκαν περαιτέρω κατά 9,9%, με τις τιμές στα έλαια και λίπη να αυξάνονται 26%. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι σε μηνιαία σύγκριση ο πληθωρισμός αυξήθηκε 0,6%, με το ελαιόλαδο να ανατιμάται κατά 14,1%.
Διαρκείς ανατιμήσεις
Συγκεκριμένα, μεταξύ Οκτωβρίου 2023 και Οκτωβρίου 2022, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (3,7%), Κρέατα- γενικά (8,3%), Ψάρια- γενικά (6,9%), Γαλακτοκομικά και αβγά (7%), Έλαια και λίπη (26%), Φρούτα- γενικά (20,5%), Λαχανικά- γενικά (12,3%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,2%), Λοιπά τρόφιμα (9,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (7,3%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (14,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (6%).
Εκτός από την ανατίμηση κατά 14,1% στο ελαιόλαδο, νέες αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε μηναία βάση και σε: Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (1,8%), Κρέατα- γενικά (0,6%), Γαλακτοκομικά και αβγά (2,4%), Φρούτα νωπά (8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (1,6%), Καφέ (1,9%), Ένδυση και υπόδηση (0,6%), Ενοίκια κατοικιών (0,3%), Φυσικό αέριο (3,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (12,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,2%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (4,2%), Τριτοβάθμια εκπαίδευση (2,8%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (0,2%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,5%).
Όμως, μειώθηκαν οι τιμές σε: Λαχανικά νωπά (2,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,4%), Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (5%) και Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (9,3%).
Στα σούπερ μάρκετ, παρ’ όλα αυτά, ο τζίρος τους έτρεξε με ποσοστό 9,9% στο 9μηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Circana, γεγονός που οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις.
Οι πωλήσεις στα τρόφιμα είναι αυξημένες κατά 9,9%, όπως και στα καθαριστικά και είδη οικιακής φροντίδας ενώ στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας αύξηση φτάνει το 9,7%.
Την ίδια ώρα ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (pl) είναι σταθερά διψήφιος και φτάνει στο εξεταζόμενο διάστημα σε 12,6% έναντι 8,9% που είναι ο ρυθμός ανάπτυξης για τα επώνυμα προϊόντα.
Πηγή: news247.gr