Χρήστος Βικάτος: Η ταμειακή μηχανή δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα της «ελληνοποίησης»
Related Articles
Τη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Παραδοσιακών Κρεοπωλών Πειραιά και Νήσων κατέλαβε στα μέσα Σεπτεμβρίου ο Χρήστος Βικάτος, μετά την παραίτηση του Νίκου Παπαλαμπόπουλου. Έμπειρος συνδικαλιστής ο ίδιος, αφού συμμετέχει στη διοίκηση του Συνδέσμου εδώ και χρόνια, ενώ είναι και μέλος της διοίκησης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, αλλά και έμπειρος στο επάγγελμα, όντας τρίτης γενιάς κρεοπώλης και έχοντας πλάι του ήδη την τέταρτη γενιά και μάλιστα στο ίδιο κατάστημα. Με την ευκαιρία αυτή, ζητήσαμε από τον κ. Βικάτο να μας παραχωρήσει την παρακάτω συνέντευξη, στην οποία παραθέτει όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το κρεοπωλείο και εκφράζει την αισιοδοξία του για το μέλλον του κλάδου.
Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη - δημοσιεύτηκε στο τεύχος Οκτωβρίου 2018 (Νο 64) του περιοδικού Meat News
Meat News: Κύριε Βικάτε, ποια είναι βασική σας προτεραιότητα ως επικεφαλής πλέον του Συνδέσμου;
Χρήστος Βικάτος: Δίνουμε μεγάλη σημασία στην ανανέωση με νέα άτομα, θέλουμε να επανδρώσουμε το σωματείο με νέα μέλη και να κατανοήσουν γιατί πρέπει να έρχονται στο σωματείο. Ήδη στη διοίκηση υπάρχουν νέοι συνάδελφοι και θα κληθούν να αναλάβουν μετά τη δική μου θητεία, που δεν είναι μεγάλη. Υπάρχουν πολλοί νέοι σήμερα στα κρεοπωλεία και αυτοί είναι που έχουν να δώσουν νέες ιδέες.
Έχουμε χαρακτηριστεί ως παραδοσιακά κρεοπωλεία, που σημαίνει ότι υπάρχει μια εμπειρία, μια τεχνογνωσία, η γνώση επιλογής της ποιότητας, η αμεσότητα με τον πελάτη. Κάθε κρεοπωλείο αναπτύσσει όμως και τα δικά του διαφορετικά χαρακτηριστικά και αυτή είναι η επιτυχία μας ως κλάδος. Αν μπορούν να το αντιληφθούν αυτό τα νέα άτομα που εργάζονται στον κλάδο και πλαισιώσουν το σωματείο, που είναι ενεργό, έχει δύναμη και το αποδεικνύει συνέχεια, πιστεύω ότι το επάγγελμα θα έχει μια καλή πορεία.
Υπάρχουν βέβαια πολλά προβλήματα, αλλά η δράση του σωματείου με την προσέλκυση και των νέων συναδέλφων θα μπορέσει να λύσει μέσω της Ομοσπονδίας πολλά από αυτά.
Meat News: Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζετε;
Χρήστος Βικάτος: Είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός και ο «κακός» συνάδελφος. Η έλλειψη κανόνων στην αγορά έχει πολλές πτυχές. Είναι η παραπλανητική διαφήμιση – προσφορά. Κάποτε υπήρχαν κανόνες, πολλές φορές σκληροί, που σκοπό είχαν την προστασία των καταναλωτών. Μερικές φορές λειτουργούσαν εκδικητικά και άδικα για τον κρεοπώλη. Όμως τώρα τι έχουμε;
Παρουσιάζεται για παράδειγμα μια διαφήμιση που λέει «κιμάς του χασάπη 400 γρ. + 100 γρ. δώρο». Τι σημαίνει «κιμάς του χασάπη», πόσο κοστίζει το κιλό; Ο καταναλωτής μπερδεύεται, υπάρχει και η οικονομική δυσχέρεια και είναι ακόμη πιο επιρρεπής στην παραπλάνηση. Κι όμως δεν υπάρχει καμία δίωξη για τέτοιες παραπλανητικές διαφημίσεις.
Άλλη πτυχή. Υπάρχουν επιχειρήσεις που αποδίδουν στους εργαζόμενούς τους ένα τμήμα του μισθού σε κουπόνια που εξαργυρώνονται από μεγάλα σούπερ μάρκετ. Τα χρήματα αυτά λείπουν από την αγορά των μικρών καταστημάτων, όπως είμαστε κι εμείς. Κατευθύνουν δηλαδή τους εργαζόμενους σε συγκεκριμένες αγορές. Αυτό γίνεται στην πόλη μας, ακόμα και από μεγάλες ναυπηγικές εταιρείες, που απασχολούν πολλούς εργαζόμενους.
Το κρεοπωλείο, λοιπόν, βάλλεται. Βλέπετε, μας επέβαλαν την αναγραφή της προέλευσης στην ταμειακή μηχανή. Θα μπορούσαν να μας πουν ότι το επιβάλλουν για τεχνικούς –φορολογικούς ελέγχους και όχι για την προέλευση, θα ήταν πιο λογικό. Αλλά τώρα μέσα στο καλοκαίρι πολλοί συνάδελφοί μας αδυνατούν να καταβάλλουν αυτό το κόστος.
Χρειάζεται να μπουν κανόνες στην αγορά. Από τον υγιή ανταγωνισμό όλοι θα ωφεληθούν: πρώτα ο πελάτης, ο κρεοπώλης, ο παραγωγός, αλλά και το κράτος. Με τον αθέμιτο ανταγωνισμό επωφελούνται οι κερδοσκόποι και μόνο.
Meat News:Πιστεύεις ότι η επιλογή για την αναγραφή της προέλευσης του κρέατος στην ταμειακή μηχανή δεν βοηθά στην πάταξη των «ελληνοποιήσεων»;
Χρήστος Βικάτος: Δόθηκεμεγάλη διάσταση στην αναγραφή στην ταμειακή μηχανή, έγινε νόμος του κράτους και εφαρμόστηκε, ασχέτως αν είχαμε μέχρι τώρα δυο υποχρεωτικές αναγραφές της προέλευσης στα κρεοπωλεία. Ο καταναλωτής γνωρίζει πλέον τι θέλει και επιλέγει βάσει των αναγκών του. Έχει αποκτήσει άποψη και ξεχωρίζει το σωστό κρέας, άσχετα από την προέλευσή του. Έχει προτίμηση για παράδειγμα στο μοσχαράκι γάλακτος Ολλανδίας, στη μοσχαρίσια μπριζόλα Γαλλίας που είναι μαλακή, ή στο συκώτι γάλακτος Ολλανδίας.
Η αξία του Έλληνα παραγωγού φαίνεται από την ποιότητα που θα παράξει και όχι από τον χαρακτηρισμό του προϊόντος του ως «ελληνικό». Υπάρχουν φιλότιμες προσπάθειες από παραγωγικές μονάδες τόσο στο χώρο της πτηνοτροφίας και της χοιροτροφίας, αλλά και στην βοοτροφία που πραγματικά με την ποιότητα του προϊόντος τους κατέχουν σταθερή και άξια θέση στην αγορά.
Εδώ θα πρέπει να σκύψει ο κρατικός παράγοντας, να στηρίξει τις προσπάθειες αυτές να ενδυναμώσουν και να αναπτυχθούν. Ο παραδοσιακός κρεοπώλης αυτό αναζητά για να κάνει την διαφορά, το ελληνικό ποιοτικό κρέας.
Θεωρώ, λοιπόν, άστοχη την αναγραφή της προέλευσης στην ταμειακή μηχανή και δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα της ελληνοποίησης. Όλοι γνωρίζουμε πού γίνονται τα «βαφτίσια». Η ενεργοποίηση του «Άρτεμις» και ο σωστός χειρισμός στην καταγραφή της εγχώριας παραγωγής θα λύσει το πρόβλημα και όχι η ταμειακή μηχανή του κρεοπώλη. Η ταξινόμηση των ελληνικών χοιρινών για παράδειγμα πότε θα γίνει;
Εμείς πάνω απ’ όλα θέλουμε να πουλάμε το σωστό κρέας στην σωστή τιμή. Έτσι σεβόμαστε τον πελάτη μας και το αποδεικνύουμε συνεχώς.