Τι περιμένει η αγορά κρέατος από τη νέα χρονιά

25 January 2015

Τι περιμένει η αγορά κρέατος από τη νέα χρονιά

Στελέχη της αγοράς καταθέτουν τις εκτιμήσεις τους

 

Μικρή κατανάλωση, στροφή στα φθηνότερα είδη, χαμηλές τιμές θα είναι τα χαρακτηριστικά της αγοράς κρέατος και το 2015, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της. Όσο για την ελληνική παραγωγή κρέατος δεν αναμένεται κάποια αντιστροφή στη φθίνουσα συμμετοχή που έχει στην συνολική κατανάλωση κρέατος στη χώρα μας. Ερωτηματικό παραμένει το πώς θα επηρεαστεί η αγορά κρέατος από τις αναδιαρθρώσεις που παρατηρούνται στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης και οι οποίες αλλάζουν δραστικά τη σημερινή εικόνα του λιανικού εμπορίου. Πάντως για την ώρα εξακολουθεί να υπερισχύει η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα παραδοσιακά κρεοπωλεία, γεγονός που επιβεβαίωσε και μια έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα το Επιμελητήριο Ηρακλείου, στην οποία καταγράφηκε ποσοστό 64% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι προτιμούν για τις αγορές τους τα κρεοπωλεία του νομού.

 

Ρεπορτάζ: Γιώργος Κατερίνης

Δημοσιεύτηκε στο Meat News, τ.23, Ιανουάριος 2015

 

Λάμπης Φλωρίδης, Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ: Ζούμε το τέλος του ελληνικού εμπορίου

 

-Πώς βλέπετε να κινηθεί το 2015 η αγορά κρέατος σε σχέση με την φετινή χρονιά;

Αναμένεται να συνεχιστεί και το 2015 η υποκατανάλωση, η οποία έχει καταγραφεί και αυτή τη χρονιά. Και αυτό γιατί συνεχίζεται η λιτότητα στην ελληνική κοινωνία. Η έλλειψη ρευστότητας στρέφει τον καταναλωτή σε πιο φθηνές λύσεις. Φέτος τα Χριστούγεννα για παράδειγμα θα κινηθούν όλα τα φθηνά κρέατα: σπάλα χοιρινή που είναι σχεδόν τζάμπα, γαλοπούλα, κοτόπουλο και γενικώς όλα τα κρέατα διότι σήμερα το κρέας είναι το πιο οικονομικό και το πιο καλό καταναλωτικό αγαθό για την διατροφή μας.

Τα αρνιά και τα κατσίκια έγιναν εξαγωγή. Η ελληνική κτηνοτροφία σώθηκε από τις αγορές της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, οι οποίες απορρόφησαν μεγάλες ποσότητες και έδωσαν πολύ καλές τιμές. Έτσι η ελληνική παραγωγή βρίσκεται σε καλά επίπεδα, αφού έπιασε τιμές 4,50 – 5,30 ευρώ για τα αρνιά και 5,50 – 6,30 ευρώ για τα κατσίκια.

Έγινε σοβαρή προσπάθεια από μια ομάδα επιχειρηματιών και αντιπροσώπων του κλάδου μας και δημιουργήθηκε μια έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στην χώρα μας. Με την έλλειψη ρευστότητας της ελληνικής αγοράς, αν δεν υπήρχαν αυτές οι εξαγωγές, θα έμεναν αδιάθετα πάρα πολλά αρνιά και κατσίκια και σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα τιμών.

 

-Αναμένετε να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στη διακίνηση του κρέατος;

Βλέπουμε ένα πόλεμο των πολυεθνικών εταιρειών στο λιανικό εμπόριο (βλέπε Carrefour, Delhaize, Lidl). Οι τράπεζες για να διασφαλίσουν τα χρήματά τους, υποδεικνύουν στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν και τις οδηγούν σε συγχωνεύσεις. Έτσι βλέπουμε πολλούς επιχειρηματίες σε διαφόρους κλάδους εμπορίας, να πωλούν το μερίδιό τους στην αγορά για να σωθούν. Αυτό σημαίνει και το τέλος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του ελληνικού εμπορίου. Έχουν ξεχωρίσει οι όμιλοι οι οποίοι συνεχίζουν τις εξαγορές. Μόνο μερικές ελληνικές εταιρείες έχουν παραμείνει και αυτές αναγκάζονται να κάνουν εξαγορές για να διατηρήσουν τα μερίδια τους στην αγορά.

 

-Τι σημαίνουν αυτές οι αλλαγές για τον κλάδο σας;

Όλες οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις για να αντεπεξέλθουν προσπαθούν να εισέλθουν στην εισαγωγή, τον τεμαχισμό και την τυποποίηση. Άρα τρέχουμε να τους προλάβουμε και όσοι από εμάς έχουν κάνει επενδύσεις μπορούν να ανταποκριθούν στην πρόκληση των καιρών μας. Αυτό οδηγεί σε εξαφάνιση των εμπορικών επιχειρήσεων του κρέατος και την επιβίωση ελάχιστων.

 

-Για τα παραδοσιακά κρεοπωλεία ποια είναι η εκτίμησή σας;

Ο κλάδος των κρεοπωλείων θα πρέπει να εναρμονιστεί και να εκσυγχρονιστεί με πολλή προσωπική εργασία, πολύ καλές τιμές, με φαντασία και με εξεύρεση νέων χειροποίητων προϊόντων και παρασκευασμάτων.

______________

 

Χρήστος Πιρπιρής, αντιπρόεδρος Ένωσης Εμπορικών Αντιπροσώπων Κρέατος: Η «σύγχυση» σε ευρωπαϊκό επίπεδο ευνοεί τον καταναλωτή

 

-Πώς βλέπετε να κινηθεί το 2015 η αγορά κρέατος σε σχέση με την φετινή χρονιά;

Από το 2009 όταν άρχισε να μαστίζει την πατρίδα μας η οικονομική κρίση, η συμπεριφορά της αγοράς κρέατος είναι άμεσα και ευθέως συναρτημένη με την παθογένεια των νέων δυσμενών οικονομικών συνθηκών. Το 2015 ανατέλλει με πολιτική ρευστότητα, της οποίας η κατάληξη θα καθορίσει εν πολλοίς τους όρους σύμφωνα με τους οποίους θα κυμανθεί η αγοραστική ικανότητα του μέσου Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος παρεμπιπτόντως είναι ο στυλοβάτης και ακρογωνιαίος λίθος της «πραγματικής» οικονομίας. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η «σύγχυση» η οποία επικρατεί σε όλη την εμπορική αλυσίδα (φάρμες – σφαγεία – traders – εισαγωγείς) φαίνεται να συνεχίζεται και στις αρχές του νέου έτους, διατηρώντας τις τιμές των προϊόντων σε χαμηλά επίπεδα (ιδιαιτέρως στα χοιρινά και κοτόπουλα) ευνοώντας τον καταναλωτή, εφόσον βέβαια μετακυλύεται η μείωση αυτή και στο τελικό προϊόν. Θεωρώ ότι η εν λόγω «σύγχυση» πιθανόν να μας επιφυλάξει και ανακατατάξεις σε εταιρείες του εξωτερικού οι οποίες αντιμετωπίζουν και αυτές πρωτόγνωρες συνθήκες για τα δεδομένα του ευρωπαϊκού χώρου.

 

-Εκτιμάτε ότι θα υπάρξουν διακυμάνσεις στις τιμές;

Όσο διατηρείται η υφιστάμενη κατάσταση, δεν προβλέπονται θεαματικές αλλαγές και διακυμάνσεις. Επιπροσθέτως, όπως όλοι γνωρίζουμε, κομβικής σημασίας ρόλο διαδραματίζει η συμπεριφορά του Ρωσικού παράγοντα, αναμένοντας να επηρεάσει σημαντικά τις τιμές αλλά και τις ποσότητες του κρέατος – και όχι μόνο – αν και εφόσον μπει εκ νέου στο παιχνίδι των εισαγωγών από τον ευρωπαϊκό χώρο

 

-Αναμένετε κάποια αλλαγή στην κατανάλωση συγκεκριμένων ειδών κρέατος;

Ως παρεπόμενο όλων των προαναφερθέντων, στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών δεν αναμένεται κάποια σημαντική αλλαγή, με σταθερό προσανατολισμό σε φθηνά προϊόντα, αναζήτηση προσφορών και πολύ μεγάλη συγκράτηση στα θέματα των ποσοτήτων συγκριτικά με καταστάσεις τις οποίες βιώσαμε κατά το παρελθόν.

 

-Θεωρείτε ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην αγορά, όσο αφορά την διακίνηση του κρέατος;

Αναμφίβολα, το εμπόριο και η διακίνηση του κρέατος δεν πρόκειται να σταματήσουν ποτέ. Θεωρώ, ότι o μεγαλύτερος όγκος διακίνησης θα συνεχίσει να γίνεται από τους εισαγωγείς, οι οποίοι έχουν τον πρώτο και κυριότερο λόγο στον τομέα αυτό καθώς και τα Super Markets. Πέραν τούτου, είναι επισφαλές επί του παρόντος να εικάσουμε το αν θα τεθούν κάποιοι νέοι όροι από την πολιτεία σχετικά με το θέμα αυτό και επιπλέον αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό, το γεγονός των επικείμενων ανακατατάξεων στο χώρο της αγοράς. Απομένει τελικώς να σταθεροποιηθεί η πολιτική κατάσταση και να εξετάσουμε την διαμορφωθείσα πραγματικότητα για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τα νέα δεδομένα.

______________

 

Ιωάννης Τσέρνος, πρόεδρος Ένωσης Εμπόρων Κρέατος και Ζώντων Ζώων Μακεδονία – Θράκης - Θεσσαλίας: Δεν περιμένω σημαντικές αλλαγές

 

-Πώς βλέπετε να κινηθεί το 2015 η αγορά του κρέατος σε σχέση με την φετινή χρονιά;

Η αγορά του κρέατος αναμφισβήτητα κινείται τα τελευταία χρόνια σε πτωτικά επίπεδα, συνεπεία των νέων οικονομικών δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί καθώς και της επακόλουθης εξ αυτών εξασθένισης των οικονομικών δυνατοτήτων του ελληνικού νοικοκυριού. Με βάση τα στοιχεία και τις προβλέψεις, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε ελληνικό επίπεδο, εκτιμώ ότι κατά το 2015 η αγορά του κρέατος θα συνεχίσει να κινείται στα ίδια επίπεδα με το 2014, παρουσιάζοντας ενδεχομένως μικρές διαφοροποιήσεις βελτίωσης, ως παροδικές εξάρσεις. Γενικώς διατηρώ συγκρατημένη αισιοδοξία.

 

-Εκτιμάτε ότι θα υπάρξουν διακυμάνσεις στις τιμές και σε ποια είδη κρέατος;

Σε γενικές γραμμές οι τιμές του κρέατος παρουσιάζουν σταθερότητα. Οι όποιες διακυμάνσεις στις τιμές οφείλονται κυρίως αφενός μεν στις εξελίξεις που διαμορφώνονται στον ευρωπαϊκό χώρο αλλά και την Ελλάδα, αφετέρου δε στις διαφοροποιήσεις που εμφανίζει η αγορά στην προσφορά και τη ζήτηση ανά εποχή. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο και κυρίως μετά τους περιορισμούς που έθεσε η Ρωσία προς τα ευρωπαϊκά προϊόντα, οι τιμές σε κάποια είδη, όπως για παράδειγμα στο χοιρινό και το κοτόπουλο, διαμορφώνονται σε επίπεδα ελαχίστων δεκαετίας.

 

-Αναμένετε κάποια αλλαγή στην κατανάλωση συγκεκριμένων ειδών κρέατος;

Τα νέα οικονομικά δεδομένα έχουν οδηγήσει κατά κύριο λόγο τους καταναλωτές στην συχνότερη κατανάλωση πιο οικονομικών προϊόντων, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για κρέατα, όπως το χοιρινό και το κοτόπουλο. Αντίθετα, εποχιακά και κυρίως κατά τις εορταστικές περιόδους, παρουσιάζεται αύξηση και στα άλλα είδη, όπως το βόειο κρέας και το κρέας αμνοεριφίων. Θεωρώ ότι και κατά το 2015 η κατανάλωση θα κινηθεί στους ίδιους άξονες.

 

-Θεωρείτε ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην αγορά, όσο αφορά την διακίνηση του κρέατος;

Η πολυετής δραστηριοποίηση μου στον χώρο του εμπορίου, μου έχει διδάξει ότι η αγορά επιζητά σταθερές και αξιόπιστες εμπορικές σχέσεις. Δεν περιμένω σημαντικές αλλαγές όσον αφορά την διακίνηση του κρέατος.

_________________

 

Τα κρεοπωλεία θα εξακολουθήσουν να παίζουν καθοριστικό ρόλο

 

Παρά τη μείωση της κατανάλωσης τα κρεοπωλεία εξακολουθούν να διατηρούν την πελατεία τους και να διακινούν τον μεγαλύτερο όγκο κρέατος. Αυτό μας μεταφέρουν οι Σάββας Κεσίδης και Λευτέρης Ντουράκης, γενικός γραμματέας και αντιπρόεδρος αντίστοιχα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών.

Μειωμένη θα είναι η κατανάλωση και το 2015, μας λέει ο κ. Κεσίδης, λόγω της αδυναμίας του καταναλωτή και του μειωμένου εισοδήματος που έχει. Μάλιστα προσδιορίζει αυτή τη μείωση σε ποσοστό 10-20% έχοντας την εμπειρία των τελευταίων ετών. «Δεν προβλέπεται να υπάρξουν διακυμάνσεις στις τιμές, επειδή ήδη τα ποσοστά κέρδους και του παραγωγού και του εμπόρου και του κρεοπώλη είναι τόσο πολύ συμπιεσμένα που δεν παίρνει άλλο. Εκτός αν υπάρξει κάτι πολύ σημαντικό που να αφορά όλη τη χώρα και επηρεάσει και τις τιμές στο κρέας. Αυτό που αναμένω είναι να αυξηθεί η κατανάλωση χοιρινού και πουλερικών ως πιο φθηνά κρέατα σε σχέση με το βόειο και τα αμνοερίφια. Αυτό το είδαμε και το 2014, που η παραγωγή του χοιρινού και των πουλερικών έχει αυξηθεί, γιατί έχει παραπάνω ζήτηση, ενώ έχει πέσει η ζήτηση στο μοσχάρι».

«Έχω την αίσθηση ότι το 2015 η αγορά του κρέατος θα είναι καλύτερη από το 2014», λέει ο κ. Ντουράκης και το στηρίζει στο γεγονός ότι πλέον έχουμε μάθει να διαχειριζόμαστε την κρίση. «Ο καταναλωτής έχει στραφεί σε κρέατα που κοστίζουν φθηνότερα. Με πρώτο το χοιρινό και δεύτερο το κοτόπουλο. Τα ακριβά κομμάτια κρέατος δεν τα έχει στην καθημερινότητά του. Αυτή είναι η δική μου εμπειρία. Δεν νομίζω να υπάρξει κάποια αλλαγή στις τιμές, γιατί ήδη είναι πολύ χαμηλές».

Όσο αφορά τις αλλαγές στην αγορά ο Σ. Κεσίδης αναφέρει ότι η μείωση της κατανάλωσης οδηγεί και σε ανάλογη έξοδο επαγγελματιών από την αγορά. Όπως λέει χαρακτηριστικά το 2014 στο νομό Θεσσαλονίκης έκλεισαν 45 κρεοπωλεία. «Ήδη έχουμε συμπιέσει τόσο το κέρδος μας που δουλεύουμε μόνο για ένα μεροκάματο. Αν το κρεοπωλείο με το τζίρο που κάνει δεν βγάζει τα έξοδά του αναγκαστικά θα κλείσει. Ενώ το σούπερ μάρκετ ή κάποια πολυεθνική, ή κάποιοι έμποροι που έχουν και λιανική, έχουν τη δυνατότητα να πωλούν σε χαμηλότερες τιμές, αφού το προϊόν τους έρχεται πιο φθηνό. Μάλιστα βάσει νόμου μπορούν να πωλούν ακόμα και κάτω του κόστους. Αλλά αυτοί δεν έχουν μόνο έναν κωδικό στο μαγαζί τους, έχουν χιλιάδες και χρησιμοποιούν ως κράχτη το κρέας για να μπει ο κόσμος στο μαγαζί τους». Όπως υποστηρίζει «το ίδιο το κράτος αφήνει ανεξέλεγκτες τις μεγάλες επιχειρήσεις και τις πολυεθνικές που στο βωμό του κέρδους κάνουν κάθε είδους προωθητική ενέργεια για να βάλουν τον καταναλωτή στο κατάστημά τους, τονίζοντας πάντα στη διαφήμιση ότι έχουν ελληνικό και σημειώνοντας μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων».

«Ο κόσμος θέλει να τους προσφέρεις ένα ποιοτικό κρέας και θέλει λογική τιμή, δηλαδή θέλει σωστή σχέση ποιότητας και τιμής. Αυτό βγαίνει ως συμπέρασμα και από την έρευνα που κάναμε», τονίζει ο Λ. Ντουράκης, παραθέτοντας στοιχεία από έρευνα που πραγματοποίησε το Σωματείο Κρεοπωλών Ηρακλείου. «Εκτιμώ ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων έχουν κάνει τις διορθωτικές κινήσεις εκείνες που πρέπει και θα κρατήσουν την πελατεία τους. Δουλεύοντας σωστά, δουλεύοντας ποιοτικά με ένα συρρικνωμένο κέρδος τα κρεοπωλεία δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Προσπαθούν και βρίσκουν το καλύτερο κρέας για τον πελάτη τους γιατί όλοι οι πελάτες είναι προσωπικοί τους γνωστοί».

____________________

 

Τι έδειξε έρευνα καταναλωτών στο Ηράκλειο

Το 64% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα που πραγματοποίησε το Επιμελητήριο Ηρακλείου δήλωσε ότι προτιμά τα κρεοπωλεία, έναντι 15% που ψωνίζει από κρεαταγορές και αλυσίδες κρέατος, 11% από σούπερ μάρκετ και 10% από φίλο ή συγγενή παραγωγό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο και Νοέμβριο με ερωτηματολόγιο και τηλεφωνικές συνεντεύξεις και παρέχει σημαντικά συμπεράσματα για τους κρεοπώλες. Μερικά από αυτά:

  • Κυριότερο κριτήριο για την αγορά κρέατος είναι η ποιότητα (37,31%), ενώ η τιμή εν μέσω κρίσης είναι το δεύτερο σε σειρά κατάταξης κριτήριο (20,6%).
  • Το 56% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δεν έχει μειώσει σημαντικά την κατανάλωση κρέατος τα τελευταία δυο χρόνια
  • Το 55% των ερωτηθέντων απάντησε ότι καταναλώνει κρέας δυο με τρεις φορές την εβδομάδα και το 29% σχεδόν κάθε μέρα
  • Το 76% των καταναλωτών πιστεύει ότι το ελληνικό κρέας είναι ανώτερο από το εισαγόμενο, ενώ ίδιο ποσοστό θα πλήρωνε ακριβότερα για να ψωνίσει ελληνικό κρέας
  • Το 45% απάντησε ότι δεν μπορεί να ξεχωρίσει το ντόπιο από το εισαγόμενο κρέας.

_____________________

 

Βασίλης Μεγαλοβασίλης, πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχανικών Σφαγείων: Τα σφαγεία πλήττονται από την μείωση της κτηνοτροφίας

 

Μειωμένες θα είναι οι σφαγές τον επόμενο χρόνο, προβλέπει ο πρόεδρος των σφαγείων Βασίλης Μεγαλοβασίλης. Αιτία η φετινή έξαρση του καταρροϊκού πυρετού στα προβατοειδή, αλλά και η μείωση του αριθμού των βοοειδών λόγω του μελιταίου.
«Δεν υπάρχει κίνητρο για να αυξηθεί το ζωικό κεφάλαιο. Αν θέλεις να αυξήσεις το κτηνοτροφικό προϊόν πρέπει να δώσεις κίνητρα. Τα χρόνια της κρίσης η πτώση στα σφαγεία είναι της τάξης του 35%. Το ρωσικό εμπάργκο, αλλά και οι εναλλακτικές αγορές, κυρίως από την Πολωνία με τα πολύ φθηνά προϊόντα που εξάγει σε βάκουμ, έχουν κατακλύσει την αγορά με κρέας». Ανάμεσα στα κίνητρα που θα μπορούσαν να δώσουν ανάσα στον κλάδο, όπως μας λέει, είναι και η ταξινόμηση των χοιρινών, που όμως δεν προχωρά, παρότι ήδη 11 σφαγεία έχουν προμηθευτεί τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο τα 135 σφαγεία που λειτουργούν στη χώρα μας είναι ένας υπερβολικός αριθμός, αφού είναι περισσότερα και από τους… εμπόρους. Και φυσικά η αναδουλειά οδηγεί σε έναν κακό ανταγωνισμό. Όσο υπάρχει έλλειψη ζωικού κεφαλαίου, όπως μας λέει, δεν μπορεί να ανακάμψει το σφαγείο: «Ο κλάδος μας πλήττεται περισσότερο από όλους. Έχουν επενδυθεί εκατομμύρια ευρώ από εμάς και το κράτος για σφαγειοτεχνικές υποδομές και τα ελληνικά σφαγεία τηρούν πλέον τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Αλλά όσο καταρρέει ο πρωτογενής τομέας καταρρέουμε μαζί κι εμείς».

_____________________

 

Παναγιώτης Πεβερέτος, πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας: Ύψιστης σημασίας η αύξηση της εγχώριας παραγωγής κρέατος

 

Σε ότι αφορά την εγχώρια παραγωγή δεν έχει δρομολογηθεί καμία από τις δράσεις που επανειλημμένα έχουμε προτείνει και καταθέσει στα αρμόδια υπουργεία, οι οποίες θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη στον τομέα του κρέατος, θα αυξήσουν το βαθμό αυτάρκειας της χώρας μας και θα μειώσουν την εξάρτηση από τις εισαγωγές.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο προβλέπεται αύξηση της παραγωγής βόειου κρέατος προκύπτουσα από την αύξηση του αριθμού των γαλακτοπαραγωγών αγελάδων, εν αναμονή της κατάργησης των γαλακτοκομικών ποσοστώσεων. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι το κρέας των πουλερικών είναι το μοναδικό κρέας για το οποίο η παραγωγή και η κατανάλωση προβλέπεται να αυξηθούν σημαντικά λόγω των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε σχέση με άλλα κρέατα, όπως οι προσιτές τιμές και το χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

Στην αγορά υπάρχουν πάντα οι απρόβλεπτοι παράγοντες, όπως το πρόσφατο ρωσικό εμπάργκο στις εισαγωγές τροφίμων από τις χώρες της Ε.Ε. Για παράδειγμα οι παραγωγοί χοιρινού κρέατος της Ε.Ε. σε διάστημα 5 μηνών έχασαν περίπου 580 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο αυτό που έχει ύψιστη σημασία για τη χώρα μας είναι η αύξηση της εγχώριας παραγωγής κρέατος. Ας μην ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο έλλειμμα στο εμπορικό αγροτικό ισοζύγιο παρατηρείται στις κατηγορία των κρεάτων. Τα εισαγόμενα κρέατα προέρχονται ως επί το πλείστον από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες διαθέτουν μεγάλες παραγωγικές μονάδες με χαμηλό κόστος παραγωγής. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες, αποτελούν τους μεγαλύτερους προμηθευτές βόειου κρέατος της ελληνικής αγοράς και το 50% του χοιρινού κρέατος που εισάγεται στην Ελλάδα προέρχεται από τις Κάτω Χώρες.

Η ελληνική κτηνοτροφία, η ελληνική παραγωγή μπορεί και πρέπει να αλλάξει σελίδα, να αξιοποιηθεί ως οικονομικός προνομιακός τομέας, να αναδειχθούν τα κτηνοτροφικά προϊόντα της Ελλάδας σε συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας.

Εμείς λέμε ΝΑΙ, οι προοπτικές ανάκαμψης για μια κτηνοτροφία βιώσιμη, κερδοφόρα και ανταγωνιστική είναι απόλυτα εφικτές και αυτό μπορεί να γίνει με μια σειρά από μέτρα και παρεμβάσεις σε τέσσερις κρίσιμους τομείς: την τόνωση της ρευστότητας και τη ρύθμιση των χρεών των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, τη μείωση του κόστους παραγωγής, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τον έλεγχο της αγοράς και το χτύπημα των ελληνοποιήσεων.

________________________

 

Θανάσης Πούλος, ΗΛΕΙΑΚΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΣΦΑΓΕΙΑ ΑΕ: Η αγορά θα κινηθεί οριακά ανοδικά

Η αγορά, σε σχέση με τη φετινή χρονιά, αναμένω ότι παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις θα κινηθεί οριακά ανοδικά ως συνέπεια μιας γενικότερης μακροοικονομικής ανάκαμψης που αν επιβεβαιωθεί θα συμβάλλει και στην τόνωση της κατανάλωσης, δεδομένης της προτίμησης του Έλληνα για κατανάλωση κρέατος.

Διακυμάνσεις θα συνεχίσουν να υπάρχουν στις τιμές, με πτώση των τιμών χοιρινών εξωτερικού (και αναγκαστικά και των ελληνικών) αλλά και των μοσχαριών λόγω εμφανίσεως χωρών με βελτίωση στην παραγωγή τους, όπως λ.χ. η Πολωνία στην εκτροφή λιμουζίν μοσχαριών που αναγκαστικά θα παρασύρει και παραδοσιακές χώρες, όπως η Γαλλία.

Η κατανάλωση έχει ήδη κινηθεί προς το φθηνότερο κοτόπουλο και χοιρινό ενώ εκτοπίζεται σταθερά -ειδικότερα από τη νέα γενιά- η κατανάλωση αρνιού που διασώζεται (ευτυχώς!) ως είδος από τις εξαγωγές προς την Ιταλία, Ισπανία κ.λπ. που φαίνεται ότι εκτιμούν το πράγματι ποιοτικό ελληνικό αρνί.

Η διακίνηση του κρέατος θα «πέφτει» συνεχώς όλο και σε λιγότερα χέρια λόγω της οικονομικής αδυναμίας των μικρών μονάδων να αντεπεξέλθουν και των εξοντωτικών εκπτώσεων από τα σουπερμάρκετ. Αυτή η τακτική προκαλεί εξοικείωση των καταναλωτών με το νωπό κρέας από ξένες χώρες σε βάρος του ελληνικού (για λόγους που δεν είναι του παρόντος το ελληνικό είναι πιο ακριβό αλλά αδιαμφισβήτητα πιο ποιοτικό και γευστικό).

Όλο και πιο δύσκολα το ελληνικό κρέας θα βρίσκει οδούς για την προώθησή του σε αγορές, αφού θα συνθλίβεται από τις χαμηλές τιμές που θα «επιβάλλονται» στον παραγωγό και την καλλιεργημένη σύγχυση που τείνει να επιβληθεί στον καταναλωτή, ότι δηλαδή πρέπει να αγοράζει κρέας απρόσωπα.

Προσωπική μου εκτίμηση και θέση είναι η πολλαπλά επαναλαμβανόμενη ενίσχυση και στήριξη της ελληνικής κτηνοτροφίας ως κλάδου που θα δώσει ώθηση σε όλη τη χώρα, με την επιπλέον ευεργετική συνέπεια η Ελλάδα της κρίσης (και ας ακούγεται οξύμωρο) να καταστεί σχετικά αυτόνομη και αυτάρκης σε ανάγκες των κατοίκων της για κρέας. Θα απαιτηθεί, βέβαια, κρατική πρωτοβουλία από τη διαφήμιση της ποιότητας και αξίας των ελληνικών προϊόντων μέχρι τη θεμιτή παρέμβαση στις πολιτικές των αλυσίδων σουπερμάρκετ που φιλοξενούνται στη χώρα μας όχι για να την «αλώσουν» παραγωγικά.

Η κρίση που πλήττει τη χώρα μας ας γίνει αιτία για αυτοκριτική, αναθεώρηση των απόψεων μας και επαναφορά σ’ ένα υγιές μοντέλο παραγωγής που θα κυριαρχεί το ελληνικό κρέας αφού θα προέρχεται από συνειδητοποιημένους επαγγελματίες που τηρούν τις δεσμεύσεις ποιότητας που αναλαμβάνουν, δημόσιους φορείς που μετέχουν ενεργά με υποδείξεις καινοτομίας και διασφάλισης των συμφερόντων της πρωτογενούς παραγωγής από αθέμιτες πρακτικές, αλλά και ενημερωμένους καταναλωτές που θα εμπιστεύονται τα εγχώρια προϊόντα για όλους τους ανωτέρω λόγους.

___________________

 

Νίκος Κορδαλής, Φάρμα Κορδαλής: Αισιοδοξία για το 2015

 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε διαφοροποιήσεις στις αγορές. Όσο εξελισσόμαστε τόσο εξελίσσεται και το κρέας, εξελίσσονται και τα ζώα, χάνονται παραγωγοί που δεν μπορούν να δουλέψουν σωστά. Για μας που κουβαλάμε ζωντανά τα ζώα και τα εκτρέφουμε έχει μεγάλη σημασία το πώς θα τα χειριστείς, με τι θα θρέψεις, τι γνώσεις έχεις.

Εγώ πιστεύω ότι το 2015 θα είναι καλύτερη η αγορά. Αυτό που θα αντιμετωπίσουμε στο επόμενο διάστημα είναι η ζημιά που έγινε από τον καταρροϊκό πυρετό και θα οδηγήσει σε μείωση των κοπαδιών. Από την άλλη υπήρξε αυξημένη εξαγωγή, η οποία θα επηρεάσει την ελληνική αγορά. Όμως αν και οι εξαγωγές έγιναν σε υψηλές τιμές, τα σφάγια επί το πλείστον ήταν μικρά, με αποτέλεσμα στο σύνολο των σφαγών να «λείπουν» πολλοί τόνοι.

Η ζήτηση του αρνιού στην ελληνική αγορά είναι μειωμένη. Ο καταναλωτής έχει στραφεί σε άλλα είδη κρέατος, ενώ έχει μειωθεί πολύ και η κίνηση στις ταβέρνες που κάποτε κατανάλωναν μεγάλο αριθμό αμνοεριφίων.

25 January 2015