Τι μαγειρεύει η Πολωνία;

09 October 2014

Τι μαγειρεύει η Πολωνία;

Ανακατεύει την ευρωπαϊκή τράπουλα το πολωνικό κρέας – Αυξημένο ενδιαφέρον για εξαγωγές στην Ελλάδα

 

Γράφει ο Χρήστος Πραμαντιώτης

Δημοσιεύτηκε στο Meat News, τ.20, Οκτώβριος 2014

 

Όταν τον περασμένο Ιούνιο (τ.17) δημοσιεύαμε σε ένα εκτεταμένο αφιέρωμα τους πίνακες με τα στατιστικά στοιχεία για τις εισαγωγές κρέατος στη χώρα μας, ανάμεσα σε άλλα είχαμε συμπεράνει ότι τα τελευταία χρόνια μερικές ανερχόμενες δυνάμεις κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Μία από αυτές τις δυνάμεις είναι η Πολωνία, που το 2013 έστειλε στην Ελλάδα 33,38% περισσότερο βόειο κρέας σε σχέση με το 2012. Κάποιοι από τους ανθρώπους της αγοράς, μας έλεγαν τότε ότι η Πολωνία έχει καλυτερέψει την ποιότητα του βοδινού που παράγει, την ίδια στιγμή που η χαμηλή τιμή αναδεικνύεται στο μεγάλο της πλεονέκτημα.

Ανάμεσα στους προμηθευτές της Ελλάδας, η Πολωνία φαίνεται ότι κατέχει μια θέση που γίνεται όλο και περισσότερο σημαντική, αφού σε μερικές κατηγορίες κρέατος βρίσκεται είτε στην πρώτη πεντάδα είτε στην πρώτη δεκάδα των προμηθευτών μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2013 η Πολωνία έστειλε στην Ελλάδα 9,5 χιλ. τόνους κρέατος αξίας 28,6 εκατ. ευρώ (Πίνακας 1). Η χώρα μας δηλαδή πήρε από την Πολωνία το 2,6% του κρέατος που εισήγαγε πέρυσι. Στην κατάταξη των προμηθευτών μας, μάλιστα, η Πολωνία κατέχει την 5η θέση στο νωπό βόειο και τη 2η στο κατεψυγμένο βόειο (Πίνακας 2). Είναι προφανές ότι η Πολωνία δεν απειλεί άμεσα τους βασικούς και παραδοσιακούς προμηθευτές κρέατος της (ελλειμματικής σε παραγωγή) Ελλάδας, είναι όμως εξίσου προφανές ότι δεν είναι αμελητέα δύναμη, αφού στην περίοδο 2006-2013 οι εξαγωγές της στη χώρα μας σημείωσαν αύξηση 204,3% στο νωπό βόειο, ενώ η αντίστοιχη αύξηση στο κρέας πουλερικών για την περίοδο 2008-2013 ήταν 383,6%*.

 

Σημαντική παραγωγή

Η Πολωνία είναι η 6η σε σειρά παραγωγός κρέατος ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 2013 παρήχθησαν στα σφαγεία της 3,7 εκατ. τόνοι. Το κρέας είναι ένας σημαντικός τομέας στην οικονομία της χώρας: όπως δείχνουν τα στοιχεία του πολωνικού υπουργείου Γεωργίας, οι εξαγωγές κρέατος, που αποτελούν το 15% του συνόλου των πολωνικών εξαγωγών, αυξήθηκαν 4 φορές από τον καιρό που η Πολωνία εντάχθηκε στην Ε.Ε. Από την ίδια πηγή (πολωνικό υπουργείο Γεωργίας) μαθαίνουμε ακόμη ότι το 2013 οι εξαγωγές κρέατος άγγιξαν τα 1,3 εκατ. τόνους σε ποσότητα και τα 3 δισ. ευρώ σε αξία, αλλά και ότι οι βασικοί εξαγωγικοί προορισμοί του πολωνικού κρέατος είναι η Γερμανία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Τσεχία. Χοιρινό και κρέας πουλερικών είναι τα είδη που κυρίως εξάγονται ενώ η αισιοδοξία που επικρατεί είναι μεγάλη, καθώς οι αναλυτές υπολογίζουν ότι συγκριτικά με το 2013, το 2014 οι εξαγωγές κρέατος πουλερικών θα είναι αυξημένες κατά 13% στους 800.000 τόνους, και οι εξαγωγές βόειου κατά 2% στις 350.000 τόνους.

 

Συναγερμός με το ρωσικό εμπάργκο

Όλα αυτά όμως πριν από το ρωσικό εμπάργκο που επεβλήθη στις αρχές Αυγούστου. Ο αποκλεισμός των αγροτικών προϊόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την αγορά της Ρωσίας, ως αντίμετρα στις οικονομικές κυρώσεις που επέβαλε η Ε.Ε. για τη στάση της Ρωσίας στο Ουκρανικό ζήτημα είναι πιθανόν να αλλάξει τη ροή των πραγμάτων, καθώς η Ρωσία ήταν ένας καλός πελάτης για το πολωνικό κρέας. Είναι ενδεικτικό ότι το 2013 η Πολωνία εξήγαγε στη Ρωσία χοιρινό κρέας αξίας 208 εκατ. ευρώ. Αν συνεχιστεί το ρωσικό εμπάργκο, αυτά θα πρέπει να βρεθούν από κάπου αλλού. Η κατάσταση συναγερμού παραμένει.

 

Χαμηλή εγχώρια κατανάλωση

Πρέπει να σημειωθεί για το τέλος, και μιλώντας για τις πολωνικές εξαγωγές βόειου κρέατος, ότι η χαμηλή τιμή είναι πράγματι ένας σημαντικός παράγοντας διά του οποίου η πολωνική βιομηχανία μπορεί να επεκτείνει τις επιδόσεις της. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη. Οι εξαγωγές είναι μια επίσης σημαντική διέξοδος για την παραγωγή, μια απάντηση στην χαμηλή εγχώρια κατανάλωση. Είναι αρκετό αν πούμε ότι η κατανάλωση βόειου κρέατος εντός Πολωνίας ίσα που φτάνει στο 1/4 της παραγωγής, ενώ ακούγεται εξαιρετικά παράξενο το γεγονός ότι το 2012 ο κάθε Πολωνός κατανάλωσε 1,8 κιλά βόειου, όπως καταγράφει το Κεντρικό Γραφείο Στατιστικής της Πολωνίας – το αντίστοιχο νούμερο για το κρέας πουλερικών είναι 26,6 κιλά.

Επιχειρώντας μια πρώτη γνωριμία, το Meat News απευθύνθηκε σε μερικά από τα σφαγεία της Πολωνίας. Στις ερωτήσεις μας δέχθηκαν να απαντήσουν εκπρόσωποι των εταιριών KOWALCZYK, KABANOS και MARK’S. Τις απαντήσεις τους θα βρείτε στις επόμενες σελίδες.

 

* Όλα τα στοιχεία της ενότητας που αφορά τις ελληνικές εισαγωγές από την Πολωνία προέρχονται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ

____________________

 

Damian Kowalczyk, εταιρεία KOWALCZYK:

Μεγάλη εθνική μας υπόθεση η παραγωγή μοσχαριού

 

Η εταιρία KOWALCZYK είναι ένα μεσαίου μεγέθους σφαγείο που ειδικεύεται σε νεαρά μοσχάρια. Ιδρύθηκε το 1990 ως κρεοπωλείο, γρήγορα άνοιξε και ένα δεύτερο, και τρία χρόνια αργότερα απέκτησε ιδιόκτητο σφαγείο που αρχικά προόριζε την παραγωγή του για τα καταστήματα της εταιρείας. Ως εμπορικό σφαγείο σήμερα προμηθεύει πολλούς συνεργάτες, αλλά κάνει και εξαγωγές. «Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε ειδική παραγγελία που κατευθύνεται στην ελληνική και σε άλλες αγορές» λέει ο Damian Kowalczyk, και τονίζει ότι «η εγχώρια κατανάλωση βόειου κρέατος είναι πολύ μικρή, περίπου δύο κιλά ανά κάτοικο. Ως παραγωγοί, δεν είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό. Αλλά ακόμη και σε αυτή την κατάσταση, εξαιτίας της ποιότητάς μας, μπορούμε να παράγουμε κομμάτια βόειου για μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Εξυπηρετούμε αρκετές αλυσίδες λιανικής. Είναι πολύ μεγάλη πρόκληση για μια εταιρία, αφού πρέπει να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις σε παραγωγή και σε logistics».

Ο ίδιος σημειώνει ότι «το ενδιαφέρον των κτηνοτρόφων για την παραγωγή βόειου κρέατος αυξάνεται. Οι νέοι κτηνοτρόφοι αναλαμβάνουν την εκμετάλλευση από τους γονείς τους και χρησιμοποιούν τα ευρωπαϊκά προγράμματα για να αναπτυχθούν».

 

 

Ποιο νομίζετε ότι είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που χαρακτηρίζει το πολωνικό βόειο κρέας και το καθιστά εξαγώγιμο;

Το μυστικό της επιτυχίας, ζητάτε λοιπόν… Φοβόμουν πολύ αυτή την ερώτηση γιατί δεν προδίδω μυστικά... Ειδικά αν πρόκειται για μια μεγάλη εθνική μας υπόθεση. Μπορώ μόνο να πω εν συντομία: δουλειά, δουλειά, δουλειά.

 

Πέρυσι στην Ελλάδα οι εισαγωγές βόειου κρέατος από την Πολωνία αυξήθηκαν εντυπωσιακά. Πώς συνέβη αυτό;

Εδώ θα σας αποκαλύψω μερικά μυστικά… Οι Πολωνοί κτηνοτρόφοι παράγουν, σε μεγάλη κλίμακα, διάφορες φυλές βοοειδών και τις διασταυρώσεις τους. Τα πάντα φυσικά πιστοποιημένα. Το πολωνικό κρέας μπορεί σήμερα να συγκριθεί με τις γνωστές ράτσες της Γαλλίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας κι έχει το τεράστιο πλεονέκτημα της φυσικής διατροφής. Αυτές οι χώρες ήδη αγοράζουν το πολωνικό βοδινό.

Το πολωνικό βοδινό βρίσκεται ήδη στην πρώτη γραμμή των Ευρωπαίων παραγωγών κι επίσης μπορείτε να το βρείτε σε χαμηλότερη τιμή.

 

Έχετε συναλλαγές με την Ελλάδα; Κι αν ναι, συναντήσατε προβλήματα που είχαν να κάνουν με την οικονομική κατάσταση της χώρας μας, την κρίση χρέους που τη μαστίζει;

Έχουμε ήδη συνεργασία με Έλληνες. Συγχωρήστε με, όμως, δεν μπορώ να αποκαλύψω τους πελάτες μου. Πιθανώς να μην το θέλουν και οι ίδιοι… Αυτοί πάντως είναι εργοστάσια μεταποίησης και δύο εταιρείες διανομής που εφοδιάζουν την αγορά μαζικής εστίασης και ξενοδοχεία. Ευτυχώς δεν έχουμε συναντήσει προβλήματα με ελληνικές εταιρείες – εξασφαλίζουμε τις συναλλαγές μας προκειμένου να κάνουμε τη δουλειά ευχαρίστηση και όχι πρόβλημα.

 

Στην Ελλάδα υπάρχουν επαγγελματίες του κρέατος που πιστεύουν ότι η Πολωνία είναι μια ανερχόμενη ευρωπαϊκή δύναμη στο βόειο κρέας. Πώς το σχολιάζετε; Πιστεύετε ότι το πολωνικό βοδινό είναι τελικά ανταγωνιστικό; Γιατί;

Είναι μια καλή και υπεύθυνη τοποθέτηση, και δουλεύουμε αρκετά πάνω σ’ αυτό το θέμα. Καταρχάς, «τρέχουμε» μερικά προγράμματα προώθησης της κατανάλωσης βοδινού στην πολωνική αγορά, όπως το QMP και το «Φάτε μοσχάρι». Αυτά τα προγράμματα βρίσκονται σε εξέλιξη και συνιστούν την κατανάλωση βόειου κρέατος σαν ένα καλό φάρμακο... Δεύτερον, είμαστε ένα έθνος που αποκτά ευμάρεια και όλο και πιο συχνά πηγαίνουμε στο εστιατόριο για να απολαύσουμε μια εξαιρετικής ποιότητας μπριζόλα, κι όχι μόνο.

Όλο αυτό είναι όμως μια μακρά και επίπονη διαδικασία και πιστεύουμε ότι θα επιτύχουμε. Η εταιρεία μας εμπλέκεται σε αυτά τα προγράμματα.

Επαναλαμβάνω, το πολωνικό βοδινό είναι μοναδικό όχι μόνο σε όρους ποιότητας και υπεύθυνης αντιμετώπισης, αλλά και στην τεχνολογία παραγωγής του.

Θα ήθελα να προσθέσω και πάλι ότι είμαστε ανταγωνιστικοί σε επίπεδο τιμών, οι οποίες είναι χαμηλότερες από ό,τι σε άλλες χώρες της Ε.Ε.

 

Πώς θα μπορούσατε να παρουσιάσετε την εταιρία σας σε 150 λέξεις;

Προσφέρουμε υψηλής ποιότητας και αξίας βόειο κρέας σε τεταρτημόρια, τεμάχια, αλλά και προϊόντα βόειου κρέατος. Παρέχουμε σταθερό εφοδιασμό, ποιότητα και επαναληψιμότητα κι ακόμη ανταγωνιστικές τιμές. Για όλους αυτούς τους λόγους προσκαλούμε όλους τους Έλληνες αξιόπιστους εταίρους για συνεργασία. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας, www.zmkowalczyk.pl, όμως όλες οι καλές επαφές μας άρχισαν από μια εμπορική συνεργασία και μια επίσκεψη στο σφαγείο μας. Πιστεύω ότι αυτές οι συναντήσεις είναι βοηθητικές για να εγκαθιδρύσουμε μια καλή συνεργασία.

_________________

 

Daniel Maciol, εταιρεία KOJS/KABANOS:

Η κρίση έσπρωξε τις ελληνικές επιχειρήσεις στο πολωνικό κρέας

 

Το χοιρινό και το κρέας πουλερικών είναι κυρίαρχα στην πολωνική αγορά κρέατος, και το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής προέρχεται από εγχώριες πηγές, λέει ο Daniel Maciol, από την εταιρεία KOJS/KABANOS. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Meat News, σημειώνει ότι «η Πολωνία είναι σήμερα μοναδική σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Έχουμε 600 χιλιάδες χοιροστάσια. Αυτό δεν βοηθάει να πάρεις την καλύτερη τιμή και καλή ποιότητα. Στη Δανία, που είναι συγκρίσιμη με τη χώρα μας ως προς το επίπεδο σφαγών, υπάρχουν μόνο 7 χιλιάδες εγκαταστάσεις. Έτσι, για να είμαστε πιο αποτελεσματικοί θα πρέπει να ενοποιήσουμε την παραγωγή. Παρόμοια κατάσταση έχουμε και στους άλλους τομείς (κρέας πουλερικών και βόειο). Ακόμη όμως και με τέτοια προβλήματα, μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στην αγορά της Ε.Ε. Αυτό δείχνει ότι η Πολωνία έχει μια τεράστια δυναμική».

Σημειώνει επίσης ότι «οι μακροχρόνιες σχέσεις με Ολλανδούς, Γερμανούς, Ισπανούς συνεργάτες βοήθησαν τις επιχειρήσεις που εξάγουν βόειο, να φτάσουν σε υψηλότατα επίπεδα ποιότητας. Να γιατί οι πολωνικές επιχειρήσεις όπως η KOJS/KABANOS μπορούν να προσφέρουν πολύ καλή ποιότητα βόειου σε πολύ καλή τιμή».

 

Ποια πλεονεκτήματα νομίζετε ότι αποκόμισε ο τομέας κρέατος της Πολωνίας από την ένταξη της χώρας στην Ε.Ε.; Επίσης, ποια πλεονεκτήματα αποκόμισε η εταιρεία σας;

Για να κατανοήσουμε τον πολωνικό κόσμο των επιχειρήσεων (όλα τα μέρη του) πρέπει να ξέρουμε ότι μετά από μακρά περίοδο δύσκολης ιστορίας όταν η Πολωνία κακοποιούνταν από τη Ρωσία/Σοβιετική Ένωση αναπτύξαμε τη γενιά των «πεινασμένων για επιτυχία» ανθρώπων. Άνθρωποι που ήθελαν να μειώσουν τη διαφορά ανάμεσα στην Ανατολή και στη Δύση. Πήραν μια ευκαιρία να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα όταν η Πολωνία εντάχθηκε στην Ε.Ε. Η ένταξή μας στην Ε.Ε. βοήθησε να χτίσουμε ισχυρές επιχειρήσεις και άνοιξε νέες αγορές για τα πολωνικά προϊόντα. Φυσικά η εταιρεία KOJS/KABANOS ήταν μία από τις πρώτες που ωφελήθηκαν από τις νέες ευκαιρίες. Δεν ήταν εύκολο αλλά τώρα μπορούμε με περηφάνια να πούμε ότι το πολωνικό κρέας είναι γνωστό σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και σε πάρα πολλές σε όλο τον κόσμο.

 

Στην Ελλάδα πέρυσι οι εισαγωγές βόειου κρέατος από την Πολωνία αυξήθηκαν εντυπωσιακά. Το ίδιο συνέβη και με το κρέας πουλερικών. Πώς συνέβη αυτό; Οι εισαγωγές χοιρινού αντιθέτως δεν πέτυχαν την ίδια απόδοση. Για ποιους λόγους;

Το έτος 2013 ήταν πολύ καλό για το πολωνικό κρέας στην ελληνική αγορά, εξαιτίας της κρίσης. Η κρίση έσπρωξε τις ελληνικές επιχειρήσεις να ψάξουν για φθηνότερους προμηθευτές. Προσφέραμε καλής ποιότητας κρέας στο καλύτερο επίπεδο τιμής. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος για την επιτυχία του πολωνικού κρέατος στην ελληνική αγορά.

Γιατί το χοιρινό δεν είχε την ίδια επίδοση; Νομίζω ότι το πολωνικό χοιρινό δεν έχει καταφέρει ακόμη να είναι ανταγωνιστικό στην αγορά της Ε.Ε. απέναντι στο γερμανικό, το ολλανδικό και το βέλγικο. Υπάρχουν πολλά ακόμη να κάνουμε σε αυτόν τον τομέα. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που εργάζονται σκληρά για να βελτιώσουν αυτή την κατάσταση.

 

Η Ρωσία είναι ένας μεγάλος εξαγωγικός προορισμός για το πολωνικό χοιρινό. Πώς το ρωσικό εμπάργκο στο ευρωπαϊκό χοιρινό, μερικούς μήνες πριν (σ.σ. η αναφορά είναι στο εμπάργκο των αρχών του έτους), επηρέασε την πολωνική αγορά χοιρινού; Επίσης, πώς επηρέασε την εταιρεία σας και πώς αντιδράσατε;

Το ρωσικό εμπάργκο λίγους μήνες πριν, ήταν πολύ οδυνηρό για το πολωνικό χοιρινό. Η τιμή στα ζώντα ζώα έπεσε δραματικά στην αρχή. Οι Πολωνοί χοιροτρόφοι βίωσαν μια πολύ σκληρή κατάσταση. Η πολωνική κυβέρνηση τους παρέσχε βοήθεια αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό. Μερικοί έχασαν πολλά χρήματα. Για την εταιρεία μας, πρέπει να πω ότι οι περισσότεροι από τους χοίρους που σφάζουμε είναι για τη δική μας παραγωγή. Δεν συνδεόμαστε ευθέως με τη ρωσική αγορά. Έτσι το ρωσικό εμπάργκο μέχρι ενός ορισμένου σημείου βοήθησε την εταιρεία μας (χαμηλή τιμή στα ζωντανά). Ο Πολωνός χοιροτρόφος ήταν το πραγματικό θύμα του ρωσικού εμπάργκο, αυτό είναι σίγουρο.

Η σημερινή κατάσταση είναι ακόμη πιο επικίνδυνη αλλά νομίζω ότι αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε. Η ρωσική συμπεριφορά είναι απαράδεκτη στον 21ο αιώνα. Πρέπει όλοι να κάνουμε τα πάντα για να το σταματήσουμε αυτό. Διαφορετικά, κανείς δεν ξέρει πού μπορεί να μας οδηγήσει.

 

Έχετε στην εταιρεία σας ειδικό προϋπολογισμό για την εκπαίδευση και κατάρτιση των υπαλλήλων σας; Αν ναι, πόσο είναι αυτό ετησίως και για ποιες δράσεις;

Διαθέτουμε περί τα 25.000 ευρώ ετησίως τα οποία δαπανάμε στην κατάρτιση των υπαλλήλων μας. Η εταιρεία μας είναι πολύ γνωστή για την ποιότητα κι έτσι το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού πηγαίνει σε προγράμματα που μας βοηθούν να πιάσουμε υψηλότερα στάνταρ.

 

Πώς θα περιγράφατε την εταιρεία σας σε 150 λέξεις;

Η Kabanos απασχολεί 550 ανθρώπους, και συνεργάζεται με επιχειρηματικούς εταίρους σε όλη την Πολωνία. Χάρη σε αυτό, τα προϊόντα της είναι διαθέσιμα σε κάθε περιφέρεια της χώρας. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 150 οχήματα. Η Kabanos έχει 2 σημεία χονδρικής πώλησης, 10 καταστήματα λιανικής και 2 εστιατόρια. Η εγκατάστασή μας απλώνεται σε εμβαδόν 4.500 τ.μ. Πάνω από 400 τόνοι προϊόντος παράγονται στις σύγχρονες εγκαταστάσεις μας κάθε εβδομάδα. Το ιδιωτικό σφαγείο εγγυάται όχι μόνο ότι το κρέας και τα αλλαντικά προέρχονται από ασφαλή πηγή, αλλά και την υψηλή ποιότητα προϊόντος. Το σφαγείο επεξεργάζεται περίπου: 600 βοοειδή, 3.500 χοίρους και περίπου 420 τόνους πουλερικών τη βδομάδα. Η Kabanos διατηρεί 9 καπνιστήρια, όπου το κρέας εμπλουτίζεται με μυρωδιά από ξύλο οξιάς και σκλήθρας. Τα προϊόντα της Kabanos είναι κάτι περισσότερο από απλό κρέας και αλλαντικό – είναι οι πραγματικοί θησαυροί των πολωνικών λιβαδιών Podhale.

Περισσότερες πληροφορίες: www.kabanos.biz.pl

______________________

 

Michal Marszalkowski, εταιρεία MARK'S:

Η συνεργασία με την Ελλάδα σημειώνει άνθηση

 

Η πολωνική βιομηχανία κρέατος έχει παράδοση. «Άρχισε να αναπτύσσεται από το 1920. Εκείνη την εποχή αναπτύχθηκαν τα πρώτα εργοστάσια κρέατος που παρήγαγαν ζαμπόν και μπέικον και άρχισαν οι εξαγωγές στην Αγγλία και τις ΗΠΑ» λέει στο Meat News o Michal Marszalkowski, ιδιοκτήτης της εταιρείας MARK'S. Όπως όμως αναφέρει ο ίδιος, η εξέλιξή της επιταχύνθηκε στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, εποχή κατά την οποία ξεκίνησαν τη λειτουργία τους πολλά μεγάλα εργοστάσια και η εξαγωγική δραστηριότητα έγινε αναγκαία. Οι κυρίως χώρες που αγόραζαν πολωνικό κρέας ήταν οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης, η Σοβιετική Ένωση και η Ανατ. Ευρώπη. Δίπλα στα εργοστάσια αναπτύχθηκαν σχολές που προετοίμαζαν το προσωπικό των εργοστασίων. «Εκείνη την εποχή είχαμε ήδη ένα άριστο εκπαιδευτικό σύστημα που προετοίμαζε διευθυντές και τεχνολόγους για τη βιομηχανία κρέατος» θυμάται ο ίδιος, και αναφέρει ότι μετά το 1990 σημειώθηκε μια έκρηξη και δημιουργήθηκαν μερικές χιλιάδες επιχειρήσεις κρέατος και σφαγεία, μέχρι και 7.000. Η παραγωγή αυξήθηκε περισσότερο από 100%.

«Σήμερα έχουμε στην Πολωνία 1.200 μικρούς και μεγάλους παραγωγούς κρέατος που έχουν την άδεια να διαθέτουν προϊόντα στην Ε.Ε.» μας πληροφορεί ο κ. Marszalkowski.

 

Ποια θα λέγατε ότι είναι τα πλεονεκτήματα που επέφερε η ευρωπαϊκή ένταξη της Πολωνίας στη βιομηχανία κρέατος της χώρας σας; Ποια ήταν επίσης τα πλεονεκτήματα για την εταιρεία σας;

Τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που αφορούν την ένταξη της Πολωνίας στην Ε.Ε. είναι σημαντικά – όλες οι ευρωπαϊκές αγορές είναι ανοιχτές για το πολωνικό κρέας και για τα προϊόντα του.

Οι πολωνικές εταιρείες προσαρμόστηκαν γρήγορα στις απαιτήσεις της Ε.Ε. γιατί ο νόμος που αφορά την ποιότητα των αγροτικών προϊόντων έχει ξεκάθαρα ορίσει κανόνες για τη σήμανση. Οι αρμοδιότητες των κυβερνητικών οργάνων στο πεδίο της εγγραφής των αγροτικών προϊόντων εφαρμόζονται σε ένα πιστοποιητικό ποιότητας.

Η ένταξη στην Ε.Ε. είχε άμεση επίδραση στις τιμές στην αγορά βόειου κρέατος.

Η επιχείρησή μας δαπάνησε μεγάλα ποσά εξαιτίας της ένταξης στην Ε.Ε.: εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού, υιοθέτηση των υγειονομικών και κτηνιατρικών απαιτήσεων. Επίσης επεκταθήκαμε κατά 30%.

 

Πέρυσι στην Ελλάδα οι εισαγωγές βόειου από την Πολωνία αυξήθηκαν εντυπωσιακά. Γιατί; Αντιθέτως, οι εισαγωγές χοίρειου δεν είχαν την ίδια επίδοση. Γιατί;

Το πολωνικό βόειο εκτιμούν ιδιαιτέρως πολλοί καταναλωτές στη Δυτική Ευρώπη, σε Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία. Έχει φτάσει σε υψηλή θέση στην κατάταξη, είναι πολύ ασφαλές –έχουμε πολύ αυστηρούς κανόνες υγιεινής– και είναι και πολύ γευστικό.

Οι παραγωγοί βοδινού άρχισαν να διαθέτουν το προϊόν τους στην Ελλάδα πολύ πρόσφατα συγκριτικά με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Γερμανία.

Ο λόγος ήταν ότι οι καταναλωτές και οι έμποροι κρέατος στην Ελλάδα δεν ήξεραν το πολωνικό κρέας. Από το 2013 είδαμε ένα θεαματικό ενδιαφέρον για το πολωνικό βοδινό. Η συνεργασία με την Ελλάδα σημειώνει άνθηση, και αυτό φέρνει όφελος και στις δύο χώρες.

Για τη διαφορά που θίγετε σε σχέση με το χοιρινό, μπορώ να σας πω ότι οι τιμές που δίνουν στο χοιρινό το Βέλγιο και η Δανία είναι προς το παρόν αρκετά ανταγωνιστικές.

 

Η Ρωσία είναι ένας μεγάλος εξαγωγικός προορισμός για το πολωνικό χοιρινό. Πώς επηρέασε την πολωνική βιομηχανία χοιρινού κρέατος το ρωσικό εμπάργκο πριν από λίγους μήνες; Επίσης, πώς επηρέασε την εταιρεία σας και πώς αντιδράσατε;

Η ρωσική αγορά είναι κλειστή για το χοιρινό. Η εταιρεία μας δεν πουλούσε χοιρινό στη Ρωσία. Ετοιμαζόμασταν να ξεκινήσουμε, αλλά η υπόθεση με την Αφρικανική Πανώλη των Χοίρων (ASF) και η πολιτική κατάσταση απέτρεψε την εξαγωγή στη Ρωσία.

 

Έχετε στην εταιρεία σας ειδικό κονδύλι για την κατάρτιση των υπαλλήλων σας; Αν ναι, πόσο είναι αυτό ετησίως και για ποιες δράσεις;

Οι υπάλληλοί μας εκπαιδεύονται και εμβαθύνουν τις γνώσεις τους στον τομέα που ο καθένας ασχολείται. Επικεντρώνουμε στη γνώση του υπαλλήλου η οποία συνεισφέρει στην απόδοση της δουλειάς του.

 

Πώς θα παρουσιάζατε την εταιρία σας σε 150 λέξεις;

Η P.P.H.U. MARK'S MARKO-WALICHOWY είναι μια επιχείρηση με μεγάλη παράδοση. Είμαστε στην αγορά 23 χρόνια. Παράγουμε χοιρινό, βόειο, αλλά και μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων όπως: λουκάνικα, ζαμπόν, κρέας σε κονσέρβα, πατέ, μεταποιημένο κρέας, μεταποιημένο κρέας με λαχανικά, έτοιμα γεύματα.

Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις και οι γραμμές παραγωγής μας επιτρέπουν να τηρούμε υψηλές προδιαγραφές και να παράγουμε ασφαλή και υγιεινά τρόφιμα.

Η εφαρμογή διαδικασιών HACCP, IFS and BRC εγγυώνται την αυστηρή τήρηση υγιεινής σε όλα τα στάδια παραγωγής.

Χάρη στην εισαγωγή του συστήματος IFS, αυξήθηκαν οι εξαγωγές μας και το ενδιαφέρον για τα προϊόντα μας στη Γαλλία και τη Γερμανία είναι πολύ υψηλό.

Είμαστε στην κατεύθυνση να αποκτήσουμε το πιστοποιητικό «Ποιότητα και Παράδοση». Αυτό το πιστοποιητικό παίρνουν τα προϊόντα που συνδυάζουν υψηλή ποιότητα διατηρώντας τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής.

Τα προϊόντα μας παίρνουν πολλά βραβεία όπως Χρυσό Μετάλλιο για το χοιρινό κότσι και το ζαμπόν Walichowska.

Επικεντρωνόμαστε στο χονδρεμπόριο και στη λιανική. Έχουμε τη δική μας αλυσίδα καταστημάτων και αποθηκών. Μετά την ένταξη στην Ε.Ε. είναι ορατή η δυναμική ανάπτυξη των εξαγωγών μας. Διαθέτουμε όλα τα αναγκαία πιστοποιητικά για να εξάγουμε στη Δυτική αλλά και στην Ανατολική Ευρώπη.

Είμαστε από τις ισχυρότερες εταιρείες στην Πολωνία που εξειδικεύονται στην εξαγωγή βόειου στις χώρες της Ε.Ε.

Περαιτέρω πληροφορίες: www.marks.biz.pl

 

09 October 2014
Banner