Τελιγιορίδου: Λάθη και ανεπάρκειες στο ν/σ για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις
Related Articles
Παραλείψεις και λάθη έχει το νομοσχέδιο για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, τα οποία θα βρει μπροστά του ο κτηνοτροφικός κόσμος, σύμφωνα με την Ολυμπία Τελιγιορίδου, βουλευτή και Αν. Τομεάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία είναι και εισηγήτρια του κόμματος επί του νομοσχεδίου.
Κατά την ομιλία της η κ. Τελιγιορίδου χαρακτήρισε το θέμα των αδειοδοτήσεων σταυλικών εγκαταστάσεων «πάρα πολύ σημαντικό για την κτηνοτροφική παραγωγή, καθώς η απλοποίηση βοηθάει στον απεγκλωβισμό του κτηνοτροφικού κόσμου από ανασχετικούς και ανασταλτικούς γραφειοκρατικούς παράγοντες».
Ωστόσο αναρωτήθηκε εάν το συγκεκριμένο ν/σ πετυχαίνει τον στόχο του απεγκλωβισμού, σε μια εποχή πράγματι δύσκολη για τον κτηνοτρόφο, «καθώς η πανδημία με τις οικονομικές και κοινωνικές της συνέπειες, η κλιματική κρίση με τις καταστροφές στην παραγωγή και στις υποδομές, η έκρηξη της ακρίβειας στο ρεύμα, στο πετρέλαιο, στα αγροεφόδια, αυξάνουν το κόστος παραγωγής. Και η κυβέρνηση έρχεται με ανεπαρκείς πολιτικές, οι οποίες αποδεικνύονται με το μπάχαλο στις πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ, με το μπάχαλο στην κατανομή του Εθνικού Αποθέματος – που μόλις προχθές αναγνωρίσατε με εγκύκλιό σας που ζητάει την επανόρθωσή του και την ανάκτηση δικαιωμάτων από τους καταχραστές – τις μειωμένες επιδοτήσεις κατά 63 εκατομμύρια ευρώ από τη τελευταία πληρωμή για τη βασική ενίσχυση, καθώς μετά από την αιφνίδια Κοινή Υπουργική Απόφαση πάρα πολλοί κτηνοτρόφοι βρέθηκαν με μειωμένα πόσα, ή και με καθόλου επιδοτήσεις».
Η κ Τελιγιορίδου αναγνωρίζει ότι το νομοσχέδιο έχει θετικά στοιχεία, όμως σε πολλά σημεία είναι «νομικά διάτρητο και πολιτικά ανεπαρκές». Και εξηγεί:
- Από το πρώτο κιόλας άρθρο, στο σκοπό του νομοσχεδίου, θα έπρεπε η απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας να περιλαμβάνει όχι μόνο τη φυσική αλλά και τη μη φυσική παρουσία του προσώπου. Η απουσία αυτή προϊδεάζει για την παράλειψη στο νομοσχέδιο της δημιουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο ΥΠΑΑΤ ίδρυσης και λειτουργίας των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
- Στο επόμενο άρθρο, των ορισμών, υπάρχουν πάρα πολλά προβληματικά σημεία. Ο ορισμός των πρόχειρων κατασκευών που δεν προσδιορίζει ούτε το εμβαδόν ούτε το ύψος, αφήνει αμφιλεγόμενα σημεία για το πώς νοείται μία πρόχειρη εγκατάσταση και επιτρέπει, με την αμφιλεγόμενη διάταξη για τη χρήση του σκυροδέματος που μπορεί να χρησιμοποιείται μεμονωμένα, σε συνδυασμό με το ότι πλέον δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, να οδηγήσει στη χρήση βαρύτερων υλικών για αυτές τις πρόχειρες εγκαταστάσεις αλλά μονιμότερου χαρακτήρα. Αυτό φαίνεται να αποτελεί μία διευκόλυνση των κτηνοτρόφων, αλλά ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους ασφαλείας και αφήνει πολύ σημαντικό αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Χωρίς καμία αδειοδότηση κατασκευής, χιλιάδες τόνοι μπετόν σε όλη τη χώρα.
- Εξαιρούνται από τους λειτουργικούς χώρους οι αποθηκευτικοί χώροι. Κι ενώ πάλι η διάταξη φαίνεται ότι είναι ευνοϊκή, καθώς μειώνει τις αποστάσεις, υποκρύπτει τη δημιουργία προβλημάτων και αντιδικιών ιδιαίτερα σε τουριστικές και αστικές περιοχές της χώρας.
- Στον ορισμό, επίσης, του πρόχειρου καταλύματος υπάρχει μία ασάφεια όσον αφορά τις συνθήκες λειτουργίας μιας μη εκτατικής εκτροφής. Μπορούν, για παράδειγμα, σε ένα πρόχειρο κατάλυμα ακόμη και αν τηρούνται οι συνθήκες ευζωίας να εκδοθούν άδειες πρόχειρων καταλυμάτων σε μικρής δυναμικότητας πτηνοτροφικές επιχειρήσεις, παρόλο που μπορεί να τηρείται η ορθή αλλά μη εκτατική εκτροφή;
- Στους ορισμούς δεν υπάρχει η έννοια των κτηνοτροφικών πάρκων, που χρειάζεται να οριοθετηθούν στους Δήμους της χώρας, ώστε και οι κατάλληλοι χώροι για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις να υπάρχουν αλλά και οι κατάλληλες δημόσιες υποδομές για το ρεύμα, το νερό, την αποχέτευση, τους δρόμους, που θα απαλλάσσουν τους κτηνοτρόφους από γραφειοκρατικά αλλά και οικονομικά βάρη σε μία δύσκολη εποχή.
- Ενώ ορθώς δίνεται η δυνατότητα να λειτουργούν εντός και σε όμορο οικόπεδο με την κτηνοτροφική εγκατάσταση, εγκαταστάσεις ωοσκόπησης, συσκευασίας αυγών αλλά και επεξεργασίας ζωικών υποπροϊόντων - και κυρίως αυτό αφορά το βιοαέριο - δεν προβλέπεται για αυτή την διαδικασία καθετοποίησης της παραγωγής μέσω της μεταποίησης, η διευκόλυνση για τους οικοτέχνες, για τις ομάδες παραγωγών, για τους συνεταιρισμούς. Ακόμη δεν ευνοείται και το να είναι αυτές οι μονάδες σε άλλο όνομα, σε μέλος της ίδιας οικογένειας.
- Αγνοείται το πρόβλημα των ορεινών περιοχών στην έκδοση αδειών ίδρυσης. Εδώ θα μπορούσε να υπάρξει μία μείωση των αποστάσεων 20% στις χαρακτηρισμένες ορεινές κοινότητες, όπως συμβαίνει στα νησιά. Επίσης, δεν προσδιορίζεται ποιος είναι υπεύθυνος για να γίνεται η ζωοτεχνική μελέτη. Εκτιμούμε ότι ο υπεύθυνος της ζωοτεχνικής μελέτης πρέπει να είναι γεωτεχνικός, γεωπόνος ή κτηνίατρος.
- Απουσιάζει η ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη προστασίας των περιοχών Natura αλλά και την ταυτόχρονη ανάγκη ανάπτυξης για μία βιώσιμη αγροδασική οικονομία, όπου ο κτηνοτρόφος θα μπορεί να είναι μέρος αυτού του οικοσυστήματος και φροντιστής του περιβάλλοντος, όπως έχει αποδειχθεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού.
- Είναι αρνητικό ότι καταργείται η υποχρέωση τήρησης της ελάχιστης απόστασης από τα σφαγεία. Αυτό δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα και ενέχει κινδύνους και για τη δημόσια υγεία και για την ευζωία των ζώων και για το περιβάλλον, καθώς θα υπάρχει συγκέντρωση, σε χώρους όπου οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις θα βρίσκονται δίπλα σε σφαγεία, μεγάλων φορτίων αποβλήτων και λυμάτων σε αυτές τις περιοχές. Επίσης, πολύ αρνητικό σε αυτό το άρθρο η απουσία ότι δεν προσδιορίζονται ελάχιστες αποστάσεις από τις πηγές του υδροφόρου ορίζοντα, από τους ταμιευτήρες του πόσιμου νερού και η μόνη αναφορά γίνεται σε ποτάμια συνεχούς ροής.
- Στο άρθρο 11, ένα άρθρο πολύ σημαντικό για τον κτηνοτροφικό κόσμο της χώρας, όπου μειώνεται το πρόστιμο των αυθαιρέτων και δίνεται παράταση για τη νομιμοποίηση τους. Στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι ακόμη και αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα το αντιμετωπίζετε με την μετακύληση σε επόμενο χρόνο.
- Στο άρθρο 14. Ενώ η κυβέρνηση από την αρχή της θητείας της και την προηγούμενη ηγεσία στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έλεγε ότι προχωράει άμεσα στην κατάρτιση της διαχείρισης των σχεδίων βόσκησης φαίνεται πλέον καθαρά ότι μεθοδεύετε την κατάργηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Και το μεθοδεύετε αυτό σε συνεργασία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου με τους «γαλάζιους» Περιφερειάρχες, καθώς η νομοθέτηση της εξουσιοδότησης στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης για επ’ αόριστον παράταση στα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης επιφέρει ουσιαστικά την ακύρωσή τους. Αντί, λοιπόν, η κυβέρνηση να επισπεύσει τις διαδικασίες ολοκλήρωσης των σχεδίων αυτών συμβάλλοντας στην διατήρηση της ακεραιότητας των λιβαδιών, στην ανάκαμψη των υποβαθμισμένων βοσκοτόπων και στην αειφόρο παραγωγή της βοσκήσιμης ύλης και των κτηνοτροφικών προϊόντων, ακυρώνει οποιαδήποτε ορθολογική και βιώσιμη διαχείρισή τους.
- Στο άρθρο 15, επίσης ένα άρθρο ρουσφετολογικό, το οποίο εξηγήσαμε και στις επιτροπές. Οι αλιείς που αλιεύουν ολοθούρια είναι υποχρεωμένοι στο σκάφος τους να φέρουν δορυφορικό σύστημα VMS – ERS. Αυτή η παράταση που δίνετε, ενώ τρέχει το πρόγραμμα χρηματοδότησης και πάρα πολλοί αλιείς το έχουν αξιοποιήσει πληρώνοντας τις εισφορές τους και μη αλιεύοντας σε περιοχές που δεν ελέγχονται, δημιουργείτε με αυτό που φέρνετε σήμερα δύο κατηγορίες αλιέων, με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Οι περισσότεροι αλιείς έχοντας υπόψη την τελική προθεσμία παράτασης συμμετείχαν στο πρόγραμμα και έρχεστε να δικαιώσετε όσους δεν συμμετείχαν και συνέχιζαν να αλιεύουν σε περιοχές ακόμη που δεν επιτρέπεται χωρίς να έχουνε το δορυφορικό σύστημα. Επίσης, να πούμε ότι το είδος των ολοθούριων είναι, πέραν της οικονομικής τους αξίας, ένα απαραίτητο είδος για το θαλάσσιο οικοσύστημα και τον καθαρισμό της θάλασσας. Και εδώ αυτά που ακούστηκαν στις προηγούμενες επιτροπές από κάποιους συναδέλφους νομίζω ότι θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. Πρέπει να υπάρχει ποσόστωση ώστε να μην εξαφανιστεί το είδος.
- Στο άρθρο 16 του ΕΛΓΑ, παρότι νομοθετείτε την αποζημίωση μέχρι το 100% της ασφαλιζόμενης αξίας δεν απαλλάσσετε από το 30% για ζημιές από προανθικό ή ανθικό παγετό. Και βλέπουμε ότι και το 40% της προκαταβολής το πηγαίνετε από μήνα σε μήνα για το πότε θα καταβληθεί στους αγρότες και το παρουσιάζετε και ως πανάκεια όταν εσείς ως αντιπολίτευση το διπλάσιο ποσοστό προκαταβολής που έδινε ο ΣΥΡΙΖΑ στο 70% και 80% το αποκαλούσατε εμπαιγμό.
Κατόπιν αυτών , το κομμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης καταψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο, «που έχει πάρα πολλές παραλείψεις και πάρα πολλά λάθη».
Σημειώνεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε στο νομοσχέδιο δύο τροπολογίες. Η μία αφορά την προσμέτρηση των ενσήμων για τις μονομερείς αναστολές για τους εργαζόμενους σε τουριστικά και επισιτιστικά επαγγέλματα, όπου ζητά να προσμετρούνται τα ένσημα των μονομερών αναστολών του ‘20 και του ‘21 για την επιδότηση της ανεργίας. Και η δεύτερη τροπολογία αφορά στην πρώτη επιδότηση ανεργίας αυτών πάλι των εργαζομένων, όπου πέραν των 50 ημερών εργασίας καλούνται να έχουνε 80 ημερομίσθια κατ’ έτος στα αμέσως προηγούμενα από την έναρξη της επιδότησης δύο έτη και ζητά να προσμετρούνται και εδώ 50 ημερομίσθια.