Tα ακραία καιρικά φαινόμενα επηρεάζουν αρνητικά την ελληνική μεταποίηση

11 December 2023

Tα ακραία καιρικά φαινόμενα επηρεάζουν αρνητικά την ελληνική μεταποίηση

Related Articles

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν στις αρχές του φθινοπώρου στη χώρα, επηρέασαν τον ρυθμό των παραγγελιών προς τους κατασκευαστές, με αποτέλεσμα η μειωμένη ζήτηση και η υποτονική αγοραστική δύναμη να μετατεθεί και στη μεταποίηση της εγχώριας αγοράς. Αλλά υποχώρηση παρουσίασαν και οι νέες παραγγελίες εξαγωγών εξαιτίας των ίδιων λόγων με την εγχώρια αγορά, δηλαδή τις δύσκολες συνθήκες ζήτησης στις βασικές αγορές. Οι πλημμύρες που έγιναν εκείνη την περίοδο του Σεπτεμβρίου ήταν καταλυτικές για τις αλυσίδες εφοδιασμού και την παραγωγή, της οποίας ο ρυθμός επιβραδύνθηκε σημαντικά.

Αρνητική επίπτωση στις συνολικές νέες πωλήσεις είχε επίσης η περαιτέρω υποχώρηση των νέων παραγγελιών εξαγωγών. Οι δύσκολες συνθήκες ζήτησης σε βασικές αγορές εξαγωγών άρχισαν να επηρεάζουν το ενδιαφέρον για αγαθά του ελληνικού μεταποιητικού τομέα, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες αύξησαν τα επίπεδα παραγωγής τους με βραδύτερο ρυθμό στο τέλος του τρίτου τριμήνου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, παράλληλα με τη λιγότερο σημαντική ζήτηση, οι εταιρείες παρατήρησαν επίσης ότι οι ζημιές που προκάλεσαν οι πλημμύρες είχαν επηρεάσει τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις δυνατότητες παραγωγής. Αν και τους επόμενες μήνες έγιναν προσπάθειες από τις εταιρείες να αναπληρωθεί ο μειωμένος ρυθμός παραγωγής, ακόμα και με επιπλέον εργαζόμενους, εντούτοις δεν στάθηκε δυνατόν να φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Ελλείψεις και μη διαθεσιμότητα υλικών

Να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου υπάρχει αύξηση των χρεώσεων εκροών, από τους Έλληνες κατασκευαστές. Η αύξηση των τιμών πώλησης ήταν μάλλον μέτρια, ενώ το κόστος εισροών μετακυλήθηκε κυρίως στους πελάτες. Υπάρχουν, μάλιστα, περιπτώσεις εταιρειών που αναφέρουν ελλείψεις στα υλικά αλλά και μη διαθεσιμότητα στα υλικά, καταστάσεις που έχουν προκληθεί εξαιτίας των καιρικών συνθηκών της δεδομένης εποχής. Εάν, δε, αναφέρουμε και το ενεργειακό κόστος, τότε υπάρχει ακόμα ένα θέμα στις τιμές εισροών.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας, όπως αναφέρει ο ιστότοπος της «Ναυτεμπορικής», η Siân Jones, οικονομολόγος στην S&P Global Market Intelligence, σημείωσε πως «ο ελληνικός τομέας μεταποίησης έχασε τη δυναμική ανάπτυξης τον Σεπτέμβριο, καθώς ο συνδυασμός της εξασθενημένης ζήτησης από το εξωτερικό και των ακραίων καιρικών φαινομένων επηρέασε αρνητικά το ενδιαφέρον των πελατών του εσωτερικού και του εξωτερικού και άσκησε πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού». «Οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν μόλις οριακά και με τον βραδύτερο ρυθμό από την έναρξη του έτους, με αποτέλεσμα την ηπιότερη αύξηση της παραγωγής» ανέφερε, συμπληρώνοντας πως «οι υποτονικές συνθήκες ζήτησης του μεταποιητικού τομέα σε όλη την Ευρώπη άρχισαν να έχουν επιπτώσεις και στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η ασθενέστερη αύξηση των νέων πωλήσεων είχε ως αποτέλεσμα οι εταιρείες να καταγράψουν περιορισμένη δραστηριότητα προσλήψεων και η απασχόληση να σημειώσει οριακή αύξηση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. … Σύμφωνα με αναφορές, τους τελευταίους μήνες οι αλυσίδες εφοδιασμού δέχθηκαν πίεση λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων και η διαθεσιμότητα υλικών περιορίστηκε. Το κόστος εισροών εξακολούθησε να αυξάνεται με έντονο ρυθμό, παρά την ασθενέστερη συνολική ζήτηση για εισροές και τη χρησιμοποίηση των αποθεμάτων από την πλευρά των εταιρειών, γεγονός το οποίο ώθησε τους κατασκευαστές να αυξήσουν τις τιμές πώλησης για πρώτη φορά από τον Απρίλιο».

Πηγή: naftemporiki.gr

11 December 2023
Banner
Banner