Σε Ισπανία, Γαλλία η μερίδα του λέοντος στα προγράμματα προώθησης κρέατος – 2 στα 2 ο ΕΛΓΟ για Φέτα
Story Highlights
- Εγκρίθηκαν οι δύο προτάσεις για προώθηση και προβολή της Φέτας, τις οποίες υπέβαλε ο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ
Related Articles
Πενήντα δύο νέα προγράμματα (του Καν. 1144/2014) που στοχεύουν στην προώθηση ευρωενωσιακών αγροδιατροφικών προϊόντων ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος τροφίμων, από γαλακτοκομικά και ελαιόλαδο μέχρι φρούτα, λαχανικά και κρέατα, αυτά τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα σχεδιάζονται για να βοηθήσουν τους παραγωγούς του ευρωπαϊκού αγροδιατροφικού τομέα να επικοινωνήσουν στην Ευρώπη και σε Τρίτες Χώρες την ποιότητα των προϊόντων τους.
Από τα 52 εγκεκριμένα προγράμματα, τα 32 στοχεύουν σε μη-ευρωενωσιακές χώρες, ενώ 10 επικεντρώνονται ειδικά στα σχήματα ποιότητας της Ε.Ε., που περιλαμβάνουν γεωγραφικές ενδείξεις όπως ΠΟΠ ή ΠΓΕ, καθώς και σε βιολογικές πιστοποιήσεις. Το σύνολο των 52 εγκριθέντων προγραμμάτων υποβλήθηκαν από οργανισμούς που λειτουργούν σε επίπεδο ενός κράτους μέλους, και αφού πέρασαν από τη σχετική αξιολόγηση του Εκτελεστικός Οργανισμός για τους Καταναλωτές, την Υγεία, τη Γεωργία και τα Τρόφιμα (CHAFEA), εγκρίθηκαν και θα απολαύσουν από την Ε.Ε. χρηματοδοτική υποστήριξη που ανέρχεται σε 88 εκατ. ευρώ.
Αργότερα, και πάντως εντός του 2017 αναμένεται να εγκριθούν και τα πολύ-προγράμματα, εκείνα δηλαδή που υπέβαλαν από κοινού οργανώσεις προερχόμενες από περισσότερα του ενός κράτη μέλη.
Τέσσερα ελληνικά προγράμματα
Από την Ελλάδα υποβλήθηκαν αρκετά προγράμματα, 4 είναι όμως αυτά που «πέρασαν» την αξιολόγηση και εγκρίθηκαν. Πρόκειται για:
- Τα 2 προγράμματα του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ για την ΠΟΠ Φέτα (δείτε εδώ τι έγραφε το meatnews.gr τον περασμένο Μάιο). Το ένα πρόγραμμα αφορά προώθηση σε Γερμανία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο, είναι διάρκειας 3 ετών, προϋπολογισμού περίπου 3 εκατ. (εκ των οποίων 2,25 εκατ. από την Ε.Ε.). Το δεύτερο πρόγραμμα του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ για την ΠΟΠ Φέτα το οποίο εγκρίθηκε αφορά προώθηση σε Καναδά και ΗΠΑ. Είναι επίσης τριετούς διάρκειας με προϋπολογισμό 3,47 εκατ. (εκ των οποίων 2,95 εκατ από την Ε.Ε.)
- Το πρόγραμμα που υπέβαλε η Ένωση Συνεταιρισμών Θηραϊκών Προϊόντων για την προώθηση λαχανικών, οίνου, μηλίτη σε ΗΠΑ και Καναδά. Τριετούς διάρκειας και προϋπολογισμού 1,3 εκατ. (1,1 εκατ. από την Ε.Ε.).
- Το πρόγραμμα προώθησης φρούτων σε Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το οποίο υπέβαλε ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού. Τριετούς διάρκειας, με προϋπολογισμό 1,56 εκατ. (1,33 εκατ. από την Ε.Ε.).
Προγράμματα για προώθηση κρέατος
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα προγράμματα που εγκρίθηκαν και αφορούσαν προώθηση κρέατος και προϊόντων του, σάρωσαν οι ισπανικές προτάσεις, αφού 7 προγράμματα προέρχονταν από την Ισπανία. Επιπλέον, προγράμματα για προώθηση κρέατος και προϊόντων του «κέρδισαν» η Γαλλία (5), το Βέλγιο (2), η Ιταλία (2), η Γερμανία (1), η Ρουμανία (1), η Πολωνία (1), η Ουγγαρία (1) και η Ολλανδία (1).
Από τα παραπάνω 21 προγράμματα, τα 11 αφορούν προώθηση κρέατος και προϊόντων του σε Τρίτες Χώρες. πράγμα που δείχνει την τάση των βασικών κρεοπαραγωγών χωρών να αναζητήσουν τις ευκαιρίες τους σε εκτός Ε.Ε. χώρες.
Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι τα υπόλοιπα 10 εγκεκριμένα προγράμματα για προώθηση κρέατος σε αγορές της Ε.Ε., υποβλήθηκαν από οργανώσεις 6 χωρών (Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Ρουμανία, Βέλγιο). Όλα αυτά τα προγράμματα έχουν θέσει ως αγορές-στόχους κυρίως τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, το Βέλγιο, την Ισπανία και την Ολλανδία. Πιο συγκεκριμένα, τα προγράμματα των ισπανικών οργανώσεων στοχεύουν στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ην. Βασίλειο. Τα προγράμματα που κέρδισαν γαλλικές οργανώσεις στοχεύουν στις αγορές της Γερμανίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Σουηδίας. Οι Βέλγοι θα πάνε στην Ολλανδία, οι Ιταλοί στη Γερμανία και τη Γαλλία, οι Γερμανοί στη Γαλλία και στην Ιταλία, οι Ρουμάνοι στην Ισπανία και την Ιταλία.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι (παράλληλα με την τάση των κρεοπαραγωγών χωρών να απευθυνθούν σε αγορές Τρίτων Χωρών), ενδεχομένως βρίσκεται σε εξέλιξη ένας «πόλεμος επικράτησης» ανάμεσα στις βασικές κρεοπαραγωγές χώρες της Ε.Ε. για να κατοχυρώσουν θέσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, εν μέσω κρίσης στον αγροτικό χώρο. Οι μεγάλες χώρες παραγωγής δείχνουν να θέλουν να… εισβάλουν στις αγορές των άλλων μεγάλων χωρών παραγωγής κρέατος και να αποσπάσουν μερίδια της εγχώριας κατανάλωσης.
Ποιοι απορρίφθηκαν
Δέκα οκτώ ήταν οι προτάσεις που αφορούσαν την προώθηση κρέατος και απορρίφθηκαν. Οι 8 προτάσεις που αφορούσαν προώθηση σε χώρες της Ε.Ε. και απορρίφθηκαν, προέρχονταν από οργανώσεις της Γερμανίας (1 πρόταση), Ιταλίας (2 προτάσεις), Βελγίου (1 πρόταση), Ελλάδας (2 προτάσεις), Λιθουανίας (1 πρόταση), Λετονίας (1 πρόταση).
Επιπλέον, απορρίφθηκαν 10 προτάσεις προώθησης κρέατος και προϊόντων του, που στόχευαν σε αγορές χωρών εκτός Ε.Ε.: 2 προερχόμενες από τη Βουλγαρία, 1 από την Ουγγαρία, 1 από την Ιταλία, 1 από την Ελλάδα, 1 από την Κροατία, 1 από το Βέλγιο, 1 από την Ισπανία, 1 από την Ιρλανδία και 1 από τη Λιθουανία.
Τέλος, όσον αφορά τις προτάσεις για προώθηση κρέατος, μη επιλέξιμες κρίθηκαν μία πρόταση από την Ελλάδα που αφορούσε προώθηση αιγοπρόβειου κρέατος σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία και Ιορδανία, καθώς και μία πρόταση από την Πορτογαλία που αφορούσε προώθηση χοιρινού κρέατος στην πορτογαλική αγορά.