ΣΕΚ: Βελτιωτικές προτάσεις στο ν/σ του ΥΠΑΑΤ για κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, ΕΛΓΟ και ΕΛΓΑ

24 July 2020

ΣΕΚ: Βελτιωτικές προτάσεις στο ν/σ του ΥΠΑΑΤ για κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, ΕΛΓΟ και ΕΛΓΑ

Παρατηρήσεις και προτάσεις επί του νομοσχεδίου «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις», το οποίο συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής, διατυπώνει με δημόσια παρέμβασή του ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας - ΣΕΚ.

Ένα από τα βασικά σημεία που απασχολεί τον ΣΕΚ είναι βέβαια το πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.

Για το θέμα αυτό ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι «Μεταξύ των χρόνιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι και αυτά των αδειοδοτήσεων σταβλικών εγκαταστάσεων.

Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι η αιτιολογική έκθεση του ν. 4056/2012, που είχε κατατεθεί σε διαβούλευση επεσήμαινε ότι υπάρχουν κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις (περίπου το 85%) χωρίς άδεια ίδρυσης και λειτουργίας και στις 16.9.2016 στην εισηγητική έκθεση για την τροποποίηση των διατάξεων του ν. 4056/2012 αναφέρεται ότι το 80% περίπου των υφιστάμενων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς τη σχετική άδεια εγκατάστασης.

Από τα ανωτέρω συνεπάγεται το συμπέρασμα ότι παρότι έχουν ψηφιστεί αρκετοί νόμοι και τροποποιήσεις νόμων στην κατεύθυνση της επίλυσης του θέματος αυτού τα περισσότερα προβλήματα παραμένουν άλυτα μέχρι σήμερα».

Στις κατ’ άρθρο παρατηρήσεις ο ΣΕΚ υπογραμμίζει ότι:

Α) Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία εξειδίκευση στη διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας, ανάλογα με το είδος της κατασκευής και τη μορφή των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, όπως πρόχειρα καταλύματα ζώων, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, οι οποίες κατασκευάζονται σύμφωνα με εγκεκριμένους τύπους κ.α).

Για παράδειγμα στα πρόχειρα καταλύματα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εξαιρούνταν η κατάθεση έκθεσης Γεωτεχνικού Συμβούλου. Με το παρόν νομοσχέδιο δεδομένου ότι η κατάταξη γίνεται με βάση τη δυναμικότητα (αριθμός εκτρεφομένων ζώων) η ζωοτεχνική μελέτη είναι απαραίτητη σε όλες τις κατηγορίες.

Προτείνεται:

Για την περίπτωση των πρόχειρων καταλυμάτων που αφορούν την εξυπηρέτηση της εκτατικής μορφής κτηνοτροφίας και των μετακινούμενων κτηνοτρόφων να υπάρξει εξειδίκευση με απλούστευση των διαδικασιών και των απαραίτητων δικαιολογητικών και να έχουν τη δυνατότητα οι κτηνοτρόφοι για επεμβάσεις μικρής κλίμακας για την καλύτερη των λειτουργία των εκμεταλλεύσεών τους.

Β) Στο πλαίσιο της Ζωοτεχνικής μελέτης του άρθρου 106 απαιτούνται αρχιτεκτονικά σχέδια των κτιριακών εγκαταστάσεων για όλες τις κατηγορίες ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων (υποκατηγορίες Α1 και Α2, κατηγορίας Β και κάτω των ορίων της Κατηγορίας Β).

Προτείνεται:

Για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, οι οποίες κατασκευάζονται σύμφωνα με εγκεκριμένους τύπους κτηνοτροφικών στεγάστρων με σκελετό θερμοκηπίου καθώς και εκείνες που κατασκευάζονται σύμφωνα με εγκεκριμένα πρότυπα, να μην απαιτούνται στη ζωοτεχνική μελέτη δικαιολογητικά, όπως τα αρχιτεκτονικά σχέδια, εφόσον υπάρχει έγκριση κατασκευής ή βεβαίωση απαλλαγής.

Η έγκριση ίδρυσης να ισχύει για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα παράτασης έως 5 έτη στις περιπτώσεις των νέων αγροτών που πραγματοποιούν πρώτη εγκατάσταση».

Περαιτέρω, σχετικά με τις κυρώσεις για περιπτώσεις παραβάσεων, ο ΣΕΚ αναφέρει:

«Στο άρθρο 10 προβλέπονται αυστηρές διοικητικές κυρώσεις σε όσες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις διαπιστώνεται παράβαση ή παράλειψη τήρησης των όρων και περιορισμών κ.α. χωρίς να δίνεται η δυνατότητα ένστασης στον κτηνοτρόφο.

Προτείνεται:

- Να παραμείνουν σε ισχύ α) το άρθρο 11 του νόμου 4056/2012, ώστε να δίνεται δυνατότητα ένστασης στον κτηνοτρόφο κατά των αποφάσεων της Αρμόδιας Aδειοδοτούσας Aρχής καθώς και β) η παράγραφος 2 του άρθρου 3 του νόμου 4056/2012 η οποία προβλέπει ότι οι αποφάσεις της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας Περιφερειακής Ενότητας υπόκεινται στην ένσταση του άρθρου 11.

- Άρθρο 10, παράγραφος 1. ββ: Εφόσον κατά τη λειτουργία των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων καταγραφούν παραβάσεις που δεν επισύρουν τη διακοπή της λειτουργίας των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων και είναι δυνατή η άρση τους θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στον κτηνοτρόφο για εκτέλεση βελτιωτικών εργασιών, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, χωρίς την επιβολή προστίμου σε βάρος του φορέα της κτηνοτροφικής εγκατάστασης.

- Άρθρο 10, παράγραφος 6: Σε περιπτώσεις που ο φορέας της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης αιτείται στην αρμόδια ΔΑΟΚ την αλλαγή κατεύθυνσης της εκμετάλλευσής του και την ενασχόλησή του με άλλο τομέα της ζωικής παραγωγής να μην πραγματοποιείται διακοπή της ηλεκτροδότησης της κτηνοτροφικής εγκατάστασης».

Εκπροσώπηση στον ΕΛΓΟ-Δήμητρα

Επιπλέον, τον ΣΕΚ απασχολεί και το άρθρο του ν/σ που αναφέρεται στον ΕΛΓΟ. Στο σημείο αυτό ο Σύνδεσμος προτείνει «να προστεθεί διάταξη με την οποία να ορίζεται η εκπροσώπηση στη σύνθεση του Δ.Σ του ΕΛΓΟ- ΔΗΜΗΤΡΑ των αγροτών και κτηνοτρόφων δια μέσου των φορέων τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα σημαντικό μέρος των εσόδων του Οργανισμού (μερικά εκατομμύρια ευρώ) προέρχεται από τις εισφορές που καταβάλλονται από τους κτηνοτρόφους και τις μονάδες επεξεργασίας και εμπορίας κτηνοτροφικών προϊόντων.

Σημειώνεται ότι το 2008 (κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας) με το νόμο 3698 (ΦΕΚ 198 Α) είχε οριστεί στο άρθρο 15 ότι στο εννεαμελές ΔΣ θα συμμετέχει 1) Ένας εκπρόσωπος των κτηνοτρόφων που προτείνεται από την ΠΑ.Σ.Ε.ΓΕ.Σ., με τον αναπληρωτή του. 2) ένας εκπρόσωπος των κτηνοτρόφων που προτείνεται από το Σύνδεσμο Ελληνικής Κτηνοτροφίας (Σ.Ε.Κ.), με τον αναπληρωτή του».

Αποζημιώσεις ΕΛΓΑ

Για το ζήτημα του καθορισμού ανώτατου ορίου καταβολής αποζημιώσεων από τον ΕΛΓΑ ο ΣΕΚ προτείνει «να προστεθεί διάταξη μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν οι κτηνοτρόφοι προς τον ΕΛΓΑ που είναι περίπου 18 εκ €, αφού οι αποζημιώσεις τους δεν ξεπερνούν τα 10 εκ. €».

Κατά τα λοιπά, ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας έχει να προτείνει και προσθήκες διατάξεων στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα:

«Α) Να τροποποιηθεί το Π..Δ. 24/5/1985 που αναφέρεται ότι στα Γεωργοκτηνοτροφικά, Γεωργοπτηνοτροφικά κτίρια το ποσοστό κάλυψης του γηπέδου που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τριάντα τοις εκατόν (30%) της επιφανείας του με συντελεστή δόμησης του γηπέδου που δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,9. Προτείνουμε να παραμείνει μόνο συντελεστής δόμησης 0,6 γιατί δημιουργούνται προβλήματα με βάση την κάλυψη του οικοπέδου στην μεν πρώτη περίπτωση έχουμε 1200 τ.μ. ενώ με συντελεστή δόμησης 0,6 έχουμε 2.400 τ.μ

Β) Να ληφθεί μέριμνα για τις υπάρχουσες μέχρι σήμερα αυθαίρετες σταβλικές εγκαταστάσειςγια τις οποίες δεν είχαν εκδοθεί αποφάσεις εξαίρεσης να έχουν το δικαίωμα νομιμοποίησης καθώς πολλά κτίσματα λόγω της οικονομικής κρίσης δεν έχουν οικοδομική άδεια. Παράλληλα να ισχύσει ο νόμος 4495/2017 Άρθρο 120 για τις Αυθαίρετες κατασκευές σταυλικών εγκαταστάσεων».

24 July 2020
Banner
Banner