Η αγορά τροφίμων από το Διαδίκτυο ήρθε για να μείνει – Έρευνα ΙΕΛΚΑ

09 September 2020

Η αγορά τροφίμων από το Διαδίκτυο ήρθε για να μείνει – Έρευνα ΙΕΛΚΑ

Παγιώνονται οι online αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών που πήραν μεγάλη ώθηση από την περίοδο του λοκντάουν λόγω κορωνοϊού, όπως φαίνεται από νέα έρευνα που παρουσίασε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών – ΙΕΛΚΑ.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν:

  • Σταθεροποίηση της πελατειακής βάσης των online αγοραστών στο 50% των χρηστών διαδικτύου (σε σχέση με 20% το 2019)
  • Σταθεροποίηση των online αγοραστών τροφίμων με ενίσχυση της χρήσης πλατφορμών πολλαπλών καταστημάτων
  • Το 83% προτιμά την παράδοση κατ’ οίκον για τα προϊόντα που αγοράζει διαδικτυακά

Πώς αγοράζουν τρόφιμα

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι παραμένει ένα ποσοστό 9% που αγοράζει μέσω τηλεφωνικής παραγγελίας από συνοικιακό κατάστημα (κρεοπωλείο, οπωροπωλείο κλπ.), αλλά και ένα λίγο χαμηλότερο ποσοστό (5%) που αγοράζει από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ. Εν τούτοις, είναι σαφής η προτίμηση (13%) της χρήσης πλατφορμών πολλαπλών καταστημάτων τροφίμων.

Πιο συγκεκριμένα, η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού παρουσιάζει νέα αύξηση φτάνοντας στο 38%, με σημαντική αύξηση να καταγράφεται την περίοδο μετά την παύση του λοκντάουν και τη χαλάρωση των μέτρων. Σε σχέση με τις παραγγελίες τροφίμων από ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ και άλλα μέσα καταγράφεται επίσης μία παγίωση του σχετικού κοινού με ενίσχυση του ρόλου που παίζουν πλέον οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες πολλαπλών καταστημάτων. Οι τρεις εναλλακτικές –ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ, τηλεφωνική παραγγελία, πλατφόρμα πολλαπλών καταστημάτων– υπολογίζεται να χρησιμοποιούνται από το 25% του κοινού έναντι 29% τον Μάιο, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό.

Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμάει να αγοράσει εξ αποστάσεως προϊόντα σουπερμάρκετ έχει μειωθεί από 14% τον Απρίλιο σε 7% τον Αύγουστο, ενώ το ποσοστό που φοβάται να επισκεφθεί το κατάστημα έχει μειωθεί από 22% σε 7%, κάτι που δείχνει ότι η επιλογή να αγοράσει το κοινό μέσω διαδικτύου δεν έχει τόσο πολύ να κάνει πλέον με την αποφυγή της επίσκεψης στο κατάστημα, αλλά περισσότερο με την άνεση και την ευκολία που παρέχουν αυτές οι υπηρεσίες.

Όσον αφορά τις εναλλακτικές λύσεις της παραλαβής από το κατάστημα και της παράδοσης κατ’ οίκον, με μεγάλη διαφορά οι καταναλωτές προτιμούν την δεύτερη με ποσοστό 57% έναντι 17% της πρώτης, ενώ το 26% προτιμάει και τα δύο. Η παράδοση κατ’ οίκον θεωρείται πιο εύκολη από το 62%, πιο εξυπηρετική από το 53%, πιο ασφαλής για την υγεία από 49% και συνολικά καλύτερη από το 46%. Αντίθετα η υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα θεωρείται πιο γρήγορη από το 45% και πιο οικονομική από το 38%. Αν και μόνο μία μειοψηφία προτιμά την παραλαβή από το κατάστημα, το ποσοστό του 17% μαζί με το 26% που προτιμάει και τις δύο – σύνολο 43% – είναι επαρκές για να προβληματίσει τις επιχειρήσεις του κλάδου σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρέχουν.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η μετά το λοκντάουν εποχή χαρακτηρίζεται από υψηλότερη διείσδυση των διαδικτυακών αγορών, παράλληλα όμως σημειώνεται ότι οι εξελίξεις τόσο σε σχέση με την εξάπλωση της πανδημίας (αύξηση κρουσμάτων), όσο και σε σχέση με τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό δύνανται ακόμα να επηρεάζουν σημαντικά τις εξελίξεις. Συνοπτικά:

  • το κοινό του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου σταθεροποιείται σε επίπεδα 50% των χρηστών διαδικτύου
  • οι ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων από σχεδόν ανύπαρκτα ποσοστά παγιοποιούν σημαντική πελατειακή βάση,
  • η ήδη ώριμη αγορά της ηλεκτρονικής παραγγελίας έτοιμου φαγητού συνεχίζει να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς

Σημειώνεται ότι το ΙΕΛΚΑ και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποιούν κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών, με δείγμα 750 ατόμων στα τέλη Αυγούστου 2020 με θέμα τις online αγοραστικές-καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών λόγω της εμφάνισης του ιού COVID-19 στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η σημαντική αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτών λόγω κορωνοϊού κατά την περίοδο του λοκντάουν παγιώνεται και αποτελεί τη νέα κανονικότητα.

Την επιστημονική επιμέλεια της μελέτης έχουν οι Δρ Λευτέρης Κιοσές (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και ο Καθ. Γεώργιος Δουκίδης (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου – ELTRUN).

[Φωτογραφία από Megan Rexazin από το Pixabay]

09 September 2020
Banner
Banner