H αγορά και το «καλάθι του Πάσχα»

31 March 2025

H αγορά και το «καλάθι του Πάσχα»

Η αγορά μπαίνει σε πασχαλινή τροχιά με την ενεργοποίηση του «Καλαθιού του Πάσχα» στις 9 Απριλίου, μια πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να συγκρατήσει τις τιμές βασικών προϊόντων.

Τα αρμόδια υπουργεία υπόσχονται αυστηρούς ελέγχους και επάρκεια αγαθών, ενώ οι καταναλωτές παρακολουθούν με σκεπτικισμό την πραγματική επίδραση των μέτρων.

Ελπίδες στον εμπορικό κόσμο, ανησυχία στους καταναλωτές

Οι επιχειρήσεις αισιοδοξούν ότι η αυξημένη αγοραστική κίνηση λόγω Πάσχα και η καταβολή του δώρου στον ιδιωτικό τομέα θα τονώσουν την αγορά. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές δηλώνουν επιφυλακτικοί, καθώς οι διαδοχικές ανατιμήσεις των τελευταίων μηνών έχουν περιορίσει τις δυνατότητές τους. Σύμφωνα με έρευνες, οι περισσότεροι πλέον αγοράζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, με το 93% να δηλώνει ότι οι υψηλές τιμές στο σούπερ μάρκετ αποτελούν σοβαρό οικονομικό βάρος.

Λύση ή επικοινωνιακή κίνηση;

Το μέτρο, που εφαρμόζεται για τρίτη συνεχή χρονιά, περιλαμβάνει βασικά πασχαλινά αγαθά όπως αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και σοκολατένια αυγά. Παράλληλα, αναμένεται η απόφαση για το «Καλάθι των Νονών» με παιχνίδια και δώρα για παιδιά. Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, οι καταναλωτές δεν είναι πεπεισμένοι ότι αυτά τα «καλάθια» προσφέρουν ουσιαστική οικονομική ανακούφιση, καθώς οι τιμές σε πολλά προϊόντα έχουν ήδη αυξηθεί σημαντικά.

Εντατικοποίηση ελέγχων

Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι θα εντείνει τους ελέγχους, προκειμένου να αποτρέψει αισχροκέρδεια και αδικαιολόγητες αυξήσεις, ιδιαίτερα στα αμνοερίφια. Παρ' όλα αυτά, η πραγματικότητα δείχνει ότι οι τιμές συχνά αυξάνονται πριν από μεγάλες γιορτές, ανεξαρτήτως κυβερνητικών παρεμβάσεων. Το ερώτημα παραμένει αν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα είναι αρκετά αποτελεσματικοί για να συγκρατήσουν τις τιμές ή αν οι καταναλωτές θα βρεθούν και πάλι αντιμέτωποι με μια ακριβή αγορά.

Οι νέες τάσεις στις αγοραστικές συνήθειες

Η οικονομική κατάσταση των πολιτών έχει οδηγήσει σε αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Οι περισσότεροι στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα και επιλέγουν ιδιωτικής ετικέτας είδη, με το 35% να βρίσκει το «Καλάθι του Νοικοκυριού» χρήσιμο, αλλά μόλις το 43% να το χρησιμοποιεί στην πράξη. Παράλληλα, οι προσδοκίες για το 2025 παραμένουν αρνητικές, με τους καταναλωτές να θεωρούν ότι η οικονομική τους κατάσταση είτε θα παραμείνει στάσιμη είτε θα επιδεινωθεί.

Το στοίχημα της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην προστασία του καταναλωτή και τη διατήρηση της αγοράς σε ομαλά επίπεδα. Οι δηλώσεις για «προσιτές τιμές» και «έλεγχο της αισχροκέρδειας» θα δοκιμαστούν στην πράξη τις επόμενες εβδομάδες. Το ερώτημα είναι αν οι πολιτικές αυτές θα αποδώσουν ή αν οι καταναλωτές θα βρεθούν για ακόμα μία φορά αντιμέτωποι με την πραγματικότητα μιας ακρίβειας που δεν ελέγχεται μόνο με εξαγγελίες.
Πηγή: ertnews.gr

31 March 2025
Banner