ΕΠΕ: 3,5 δισ. ευρώ θα στερεί από την αγορά η διασύνδεση των POS με την Εφορία
Story Highlights
- Είναι καταστροφικό, ειδικά στις σημερινές συνθήκες, η όποια ηλεκτρονική εμπορική δραστηριότητα στην ουσία να αφαιρεί από την αγορά το 4% του τζίρου ετησίως απλά και μόνο ως τραπεζικές προμήθειες
- Η φιλοσοφία ενός κεντρικού υπολογιστικού συστήματος έχει αποδεδειγμένα και σε παγκόσμιο επίπεδο αποτύχει
- Είναι άξιο απορίας πώς θα μπορέσει τον υπάρχον σύστημα να υποστηρίξει περίπου 500 εκατομμύρια συναλλαγές ημερησίως
Related Articles
Τα ζητήματα που αφορούν την διασύνδεση της ταμειακής μηχανής και των POS με το TAXIS έχουν τεθεί στη δημόσια συζήτηση και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει σε όλους τους τόνους δηλώσει ότι αυτή είναι η κατεύθυνσή τους. Το θέμα βέβαια, με τη μία ή την άλλη μορφή έχει τεθεί εδώ και 3-4 χρόνια. Εν τούτοις, είναι σαν κάθε φορά να ξεκινά η συζήτηση από την αρχή. Σήμερα, εκτός από την γενική κατεύθυνση της κυβέρνησης δεν ξέρει κανείς πού ακριβώς βρίσκεται το θέμα, αν έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτες, κάποιου είδους προεργασία κλπ.
Το σίγουρο είναι πως η υπόθεση έχει κρυφά σημεία και απαιτεί διεξοδική συζήτηση. Κάτι που δεν διασφαλίζεται από την κυβερνητική διάθεση να προχωρήσει γρήγορα σε νόμους και αποφάσεις.
Σε μια σημαντική παρέμβασή της η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ) σημείωνε προ ημερών ότι οι κυβερνητικές δηλώσεις έχουν ασαφή σημεία και δημιουργούν εύλογες ενστάσεις από την πλευρά του επιχειρηματικού κόσμου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΠΕ, «τα προβλήματα που εντοπίζουμε σε σχέση με το πώς λειτουργεί σήμερα και όπως προδιαγράφεται να εξελιχθεί στο άμεσο διάστημα το πλαίσιο των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της διασύνδεσης ταμειακών μηχανών και POS με το TAXIS, καθώς και της διαμεσολάβησης των τραπεζικών ιδρυμάτων, είναι τα εξής:
-τεχνικά ανέφικτη λύση online διασύνδεσης με τη ΓΓΠΣ
-τεχνικά μη επεκτάσιμη λύση (scalability), δυσκολία στη συντήρηση
-μεγάλο κόστος εγκατάστασης και συντήρησης για τις επιχειρήσεις
-εξαιρετικά μικρό χρονικό περιθώριο μετάβασης στο νέο καθεστώς
-θεσμικά, νομικά και οικονομικά προβληματική εμπλοκή των τραπεζών
-εξαιρετικά μεγάλες τραπεζικές προμήθειες (POS), ως ποσοστό επί του ΑΕΠ
-παραχώρηση τεράστιου όγκου προσωπικών & εμπορικών δεδομένων
-τεράστιος όγκος φορολογικής εργασίας στις τράπεζες (αρμοδιότητα ΓΓΔΕ/ΓΓΠΣ)
-μη ενσωμάτωση υπηρεσιών πληρωμής εντός του TAXIS (εκτός τραπεζών)»
Η ΕΠΕ επισημαίνει ότι η ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ταμειακών μηχανών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς και η υποχρεωτική εγκατάσταση POS διασυνδεδεμένων επίσης online με το TAXIS είναι αναμφίβολα ένα μέτρο που κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Εν τούτοις δημιουργεί σοβαρότατα και αλληλένδετα προβλήματα, σε πολλαπλά επίπεδα:
Ηλεκτρονική διασύνδεση ταμειακών μηχανών με το TAXIS. «Στο συγκεκριμένο εγχείρημα οφείλουμε να αναρωτηθούμε με ποιο τρόπο, με ποιες εφαρμογές και με ποιες τεχνικές λύσεις θα επιβάλλεται και θα πραγματοποιείται η ηλεκτρονική διαβίβαση των αποδείξεων των ταμειακών μηχανών προς το TAXIS. Δηλαδή, ποια πρωτόκολλα, ποιος χρονοπρογραμματισμός και ποια υποδομή σε λογισμικό και υλικό απαιτείται για να υποστηρίξει τον αναμενόμενο τεράστιο όγκο δεδομένων από συναλλαγές που πραγματοποιούνται καθημερινά, σε ολόκληρη τη χώρα, 24 ώρες την ημέρα» αναφέρει η ΕΠΕ, που θεωρεί ως σημαντικότερο πρόβλημα την αξιόπιστη λειτουργία και υποστήριξη ενός τέτοιου συστήματος σε κεντρικό επίπεδο. «Η φιλοσοφία ύπαρξης και υιοθέτησης ενός κεντρικού υπολογιστικού συστήματος έχει αποδεδειγμένα και σε παγκόσμιο επίπεδο αποτύχει. Στη χώρα μας χρησιμοποιείται η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική, η οποία παρουσιάζει τα προβλήματά της την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Είναι ολοφάνερο ότι η ηλεκτρονική υποδομή του TAXIS δυσκολεύεται να υποστηρίξει 200.000 ηλεκτρονικά κατατεθειμένες φορολογικές δηλώσεις ημερησίως. Αναρωτιόμαστε πως θα μπορέσει τον υπάρχον σύστημα, με την υφιστάμενη ηλεκτρονικά διασυνδεδεμένη υποδομή του, να υποστηρίξει περίπου 500 εκατομμύρια συναλλαγές, όπως αυτές υπολογίζεται ότι λαμβάνουν χώρα καθημερινά σε όλη την επικράτεια».
Η λύση που προτείνουν οι «πληροφορικάριοι» είναι η εγκατάσταση κόμβων σε γεωγραφικά κατανεμημένες περιοχές (ίσως ανά ΔΟΥ), με ισχυρά εγκατεστημένα και προστατευμένα υπολογιστικά συστήματα. Είναι η προσέγγιση που εφαρμόστηκε στην εγκατάσταση των τραπεζικών συστημάτων, τόσο των υποκαταστημάτων όσο και των μηχανών αυτόματων συναλλαγών (ΑΤΜ).
«Κατά τη γνώμη μας, αυτή τη στιγμή ένα τέτοιο εγχείρημα μπορεί να υλοποιηθεί σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα μόνο μέσω του ήδη εγκατεστημένου τραπεζικού συστήματος και των τραπεζικών και πιστωτικών ιδρυμάτων. Αυτή είναι και η λύση που πιθανότατα θα προταθεί τελικά ως πλατφόρμα υλοποίησης για την εξυπηρέτηση της καταγραφής δεδομένων για αποστολή ή και επεξεργασία από τις τράπεζες, σε ό,τι αφορά τη διασταύρωση στοιχείων και φορολογικών ελέγχων που απαιτούνται ως βασικές λειτουργίες από το TAXIS.
Η προσέγγιση αυτή είναι άκρως προβληματική, τόσο σε θεσμικό όσο και σε νομικό επίπεδο, γιατί (α) υποχρεώνει τις τράπεζες να υλοποιήσουν διαδικασίες και υπηρεσίες οι οποίες αποτελούν συμβατική υποχρέωση και λόγο ύπαρξης της ΓΓΠΣ και της ΓΓΔΕ, και (β) διαθέτει άνευ ρητής συγκατάθεσης και άνευ όρων το σύνολο των προσωπικών και επιχειρηματικών δεδομένων, καθώς και όλων των εμπορικών συναλλαγών καθημερινά, σε ιδιωτικές εμπορικές οντότητες που μπορούν να τα εκμεταλλευθούν με όποιο τρόπο επιθυμούν. Να σημειωθεί ότι υπάρχει τεράστια διαφορά, θεσμική και νομική (liability), μεταξύ της εκούσιας χρήσης κάποιου εμπορικού προϊόντος μιας τράπεζας, όπως π.χ. μιας πιστωτικής κάρτας για μια αγορά, από την υποχρέωση χρήσης της βάσει Νόμου, όπως π.χ. για να κατοχυρωθεί το αφορολόγητο όριο στην ετήσια δήλωση εισοδήματος».
Εγκατάσταση και διασύνδεση μηχανών POS με την Εφορία. Η εγκατάσταση στην αρχή και η διασύνδεση στη συνέχεια των POS με το Διαδίκτυο και την Εφορία, αποτελεί ένα κόστος αρκετά δαπανηρό για κάθε επιχειρηματία, σημειώνει η ΕΠΕ και υπογραμμίζει ότι «επιπλέον, κάθε πιστωτικό ίδρυμα χρεώνει διαφορετικό ποσοστό προμήθειας ανά συναλλαγή».
«Οφείλουμε σε αυτή την περίπτωση να ενημερώσουμε ότι εφόσον κατά τη χρήση των POS η διαδικασία εμπορικής συναλλαγής πραγματοποιείται διαμέσου κάποιου πιστωτικού ιδρύματος και εν συνεχεία ενημερώνεται η Εφορία, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί τόσο το ποσοστό προμήθειας στη συναλλαγή, όσο και η χρέωση της υπηρεσίας από την τράπεζα προς την Εφορία. Σε αυτή την περίπτωση, η χρέωση αυτή προστίθεται και το τελικό κόστος θα ξεπεράσει το 3-5%, σύμφωνα με τις χρεώσεις που προσφέρονται σήμερα στην τραπεζική αγορά. Εάν δε, οι τράπεζες αναλάβουν την εξ ολοκλήρου διεκπεραίωση των σχετικών συναλλαγών επί του συνόλου του παραγόμενου προϊόντος (ΑΕΠ) είναι σίγουρο ότι η υπηρεσία θα ξεπεράσει το 4%. Με απλούς πολλαπλασιασμούς επί του τρέχοντος ΑΕΠ (περίπου 176 δις. ευρώ) και με συντηρητικό ποσοστό 50% ηλεκτρονικών συναλλαγών επί του συνόλου, οι τράπεζες θα αποκομίζουν τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ επί του ετήσιου εμπορικού τζίρου της χώρας, μόνο από τη συγκεκριμένη διαδικασία, γεγονός που υπερκαλύπτει τις όποιες ετήσιες ανάγκες ανακεφαλαιοποίησής τους. Να θυμίσουμε στη σημείο αυτό ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη συμφωνία με τους διεθνείς πιστωτές της Ελλάδας, αλλά και τους νέους κανόνες της ΕΚΤ για την ενιαία τραπεζική αγορά, οποιαδήποτε τέτοια ανακεφαλαιοποίηση τύπου bail-out απαγορεύεται ρητά. Δεν χρειάζεται φυσικά να αναλυθεί πόσο καταστροφικό είναι για την εγχώρια αγορά, ειδικά στις σημερινές συνθήκες ακραίας έλλειψης ρευστότητας και εμπορικής δραστηριότητας, η όποια ηλεκτρονική εμπορική δραστηριότητα στην ουσία να αφαιρεί από την αγορά το 4% του τζίρου ετησίως απλά και μόνο ως τραπεζικές προμήθειες. Όπως είναι λογικό, η συγκεκριμένη διαδικασία δεν είναι σίγουρα και σε καμία περίπτωση καλοπροαίρετη».
«H ΕΠΕ παραμένει όπως πάντα στη διάθεση κάθε αρμόδιου υπουργείου και δημόσιας υπηρεσίας, σε επίπεδο εμπεριστατωμένης γνωμοδότησης και τεχνικής συνεισφοράς, ώστε οι ρυθμίσεις που θα προταθούν το επόμενο χρονικό διάστημα να είναι ρεαλιστικές, υλοποιήσιμες και φυσικά προς το συμφέρον όλων των πολιτών» καταλήγουν οι «πληροφορικάριοι» στην ανακοίνωσή τους (ολόκληρη θα τη βρείτε εδώ).