Ενδείξεις – η «αχίλλειος πτέρνα» του κρεοπωλείου

22 December 2015

Ενδείξεις – η «αχίλλειος πτέρνα» του κρεοπωλείου

Η σωστή αναγραφή όλων των απαραίτητων ενδείξεων στις πινακίδες που υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχουν σε κάθε βιτρίνα κρεοπωλείου εξακολουθεί να είναι η «αχίλλειος πτέρνα» του επαγγέλματος. Είτε από έλλειψη χρόνου, είτε από αμέλεια, είτε ακόμα και εσκεμμένα φαίνεται ότι σε πολλά κρεοπωλεία η επισήμανση των προϊόντων είναι το ζητούμενο.

 

Γράφει ο Γιώργος Κατερίνης
Δημοσιεύτηκε στη στήλη "Από το τέλος", στο τεύχος Νο 33 του περιοδικού Meat News

Ρίχνοντας μια ματιά στα απολογιστικά στοιχεία που ανακοίνωσε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή για ελέγχους που διενήργησε το τρίμηνο Αυγούστου-Οκτωβρίου στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής ανακαλύψαμε οκτώ (8) κρεοπωλεία ανάμεσα στα συνολικά 220 καταστήματα που βρέθηκαν να έχουν παραβάσεις. Δεν γνωρίζουμε πόσος ήταν ο συνολικός αριθμός των κρεοπωλείων που ελέγχθηκαν, ώστε να μπορούμε να κάνουμε και στατιστική αναγωγή, παρόλα αυτά οφείλουμε να επισημάνουμε το είδος της παράβασης: τα επτά στα οκτώ κρεοπωλεία στα οποία επιβλήθηκε πρόστιμο βρέθηκαν με έλλειψη ενδείξεων προέλευσης, ή αναγραφή παραπλανητικής ένδειξης. Ένα ακόμα κρεοπωλείο βρέθηκε να διαθέτει έτοιμο κιμά, χωρίς να είναι προσυσκευασμένος.
Τα πρόστιμα (από 500 έως 2000 ευρώ για τις περιπτώσεις παραπλανητικής ένδειξης) δεν είναι και μικρά για να τα αγνοήσει ο κλάδος. Αυτό που σίγουρα δεν πρέπει να αγνοήσει είναι η επισήμανση στο σχετικό δελτίο τύπου της Γραμματείας ότι ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο για καλύτερη εποπτεία της αγοράς σε συνεργασία με τις υπηρεσίες ελέγχου των Περιφερειών και άλλων συναρμόδιων Υπουργείων.
Είναι γνωστό το πρόβλημα με τους πολλαπλούς ελέγχους που δέχεται ο κλάδος της εμπορίας κρέατος από τις πιο διαφορετικές υπηρεσίες. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει και να αγνοούνται οι βασικές υποχρεώσεις, τις οποίες επιβάλλει η νομοθεσία. Στις παραπάνω περιπτώσεις παραβάσεων πρόκειται για βασική υποχρέωση που προκύπτει τόσο από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, όσο και από ελληνικούς νόμους και κανονιστικές διατάξεις, όπως είναι οι αποκαλούμενες ΔΙΕΠΠΥ (που αντικατέστησαν τις παλιές αγορανομικές διατάξεις), βάσει των οποίων διενεργούν ελέγχους οι Διευθύνσεις Εμπορίου.
Στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας παρουσιάζουμε μια έκθεση που έδωσαν στη δημοσιότητα πρόσφατα ευρωπαϊκές καταναλωτικές οργανώσεις. Με αυτή την έκθεση οι καταναλωτικές οργανώσεις κατηγορούν την ευρωπαϊκή βιομηχανία κρέατος για έλλειψη σωστής επισήμανσης στα προϊόντα που παράγει και επικεντρώνουν σε ένα «αίτημα»: ζητούν ειλικρίνεια.
Η καχυποψία των καταναλωτών για τα τρόφιμα που πωλούνται στην αγορά είναι δικαιολογημένη και οφείλεται στα διάφορα διατροφικά σκάνδαλα, ή σκάνδαλα παραπλάνησης που έχουν συμβεί στο παρελθόν. Η παραπάνω έκθεση δεν αφορά ευτυχώς τη χώρα μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά. Αν στην Ευρώπη οι καταναλωτές κατηγορούν συσκευασμένα είδη, στη χώρα μας υπάρχει μια διευρυμένη καχυποψία για την προέλευση των τροφίμων.
Οι λεγόμενες «ελληνοποιήσεις» είναι στο στόχαστρο όχι μόνο των Ελλήνων παραγωγών, αλλά και των καταναλωτών, όπως φάνηκε από πρόσφατη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με οργανώσεις προστασίας καταναλωτών.
Το αίτημα για «ειλικρίνεια» είναι ένα στοίχημα που καλείται να κερδίσει το παραδοσιακό κρεοπωλείο. Ο επαγγελματίας οφείλει να διαχειριστεί προς όφελός του τις ανασφάλειες των καταναλωτών. Το προϊόν που πουλά είναι νωπό, είναι ποιοτικό και εκτίθεται στα μάτια των πελατών. Οι ακριβείς ενδείξεις είναι αυτές που θα επιβεβαιώσουν την «ειλικρίνεια» του κρεοπώλη και θα δυναμώσουν το δεσμό του με τους πελάτες του.

22 December 2015