Τα αποτελέσματα έρευνας τιμών σε ένα τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρουσίασε χθες το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Η έρευνα αφορά τον Ιούνιο 2016 και κάνει σύγκριση ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Επίσης, όπως μας πληροφορεί το Ινστιτούτο, η σύγκριση τιμών γίνεται με, και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.
Το αποτέλεσμα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι «παρά τις σημαντικές διαχρονικά αυξήσεις ΦΠΑ παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα ελληνικά σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία».
Πιο συγκεκριμένα:
«Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι και οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 9% η Ισπανία, 35% η Γαλλία και 33% η Αγγλία. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να αντιληφθούμε τις πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι τρεις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα - η Ισπανία κατά 20%, η Γαλλία κατά 48% και η Αγγλία κατά 48%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ τον Ιούνιο 2016 είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%) και την Ισπανία (10% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
»[…] Σε κάθε περίπτωση, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια, όπως φαίνεται και στα στοιχεία για τον δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσιεύει η ΕΛ.ΣΤΑΤ.»
Αντικρουόμενα στοιχεία
Στο βαθμό που το μέσο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχει κατρακυλήσει, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και οι τιμές λιανικής στα σουπερμάρκετ θα έτειναν να ακολουθήσουν την πορεία αυτή. Η γενική αίσθηση είναι μάλιστα ότι αυτό δεν γίνεται με μειώσεις τιμών, αλλά κυρίως με προσφορές.
Εν τούτοις, υπάρχουν μερικά σημεία που ζητούν εξήγηση. Για παράδειγμα, τα αναλυτικά στοιχεία που δημοσίευσε προ 15ημέρου η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή (Eurostat) δείχνουν την Ελλάδα να είναι ακριβότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε όλα τα βασικά τρόφιμα (εκτός του κρέατος). Στην έκθεση της Eurostat (που τα αποτελέσματά της για τις τιμές του κρέατος παρουσιάσαμε εδώ) φαίνεται καθαρά ότι η Ελλάδα είναι πιο ακριβή και από την Ισπανία, και από τη Γαλλία και από το Ην. Βασίλειο, στις κατηγορίες «ψωμί και δημητριακά», «ψάρι», «γάλα, τυρί και αυγά». Στην κατηγορία «τρόφιμα γενικά» η χώρα μας είναι δε φθηνότερη από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά ακριβότερη από την Ισπανία. Σημειωτέον ότι τα ίδια στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα είναι η ακριβότερη χώρα της Ε.Ε. (μετά την Κύπρο) στο γάλα, το τυρί και τα αυγά, τα οποία είναι σίγουρο ότι καταλαμβάνουν μια σημαντική θέση στο «τυπικό καλάθι του καταναλωτή». Να λοιπόν μερικά θέματα που ζητούν απάντηση, στο βαθμό που έχουμε μπροστά μας αντικρουόμενα στοιχεία και αντικρουόμενα συμπεράσματα.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλει κανείς να συμπεράνει ότι οι έρευνες που διεξάγονται και δείχνουν την κατάσταση του πληθυσμού και τις καταναλωτικές δαπάνες είναι εξαιρετικά χρήσιμες. Συχνά όμως χρειάζεται περαιτέρω έρευνα προκειμένου τα στοιχεία να αποτελούν πραγματικά εργαλεία.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, χρειάζεται να ερευνηθούν κάποια ακόμη στοιχεία, όπως για παράδειγμα:
- ποιο μέρος του μέσου εισοδήματος ενός νοικοκυριού καταλαμβάνει το «τυπικό καλάθι» στις τέσσερις χώρες που συγκρίνει το ΙΕΛΚΑ;
- πώς συμβιβάζεται η έκθεση του ΙΕΛΚΑ με τις έρευνες που προ πολλών μηνών έκαναν μεγάλη αίσθηση δείχνοντας με στοιχεία και αριθμούς ότι για ομοειδή προϊόντα ίδιων εταιριών, οι τιμές στα σουπερμάρκετ της Ελλάδας ήταν πολύ υψηλότερες από ό,τι σε άλλες χώρες;
Story Highlights
Related Articles
Τα αποτελέσματα έρευνας τιμών σε ένα τυπικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρουσίασε χθες το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Η έρευνα αφορά τον Ιούνιο 2016 και κάνει σύγκριση ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αγγλία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Επίσης, όπως μας πληροφορεί το Ινστιτούτο, η σύγκριση τιμών γίνεται με, και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.
Το αποτέλεσμα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι «παρά τις σημαντικές διαχρονικά αυξήσεις ΦΠΑ παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες οι τιμές του τυπικού καλαθιού στα ελληνικά σουπερμάρκετ σε σχέση με Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία».
Πιο συγκεκριμένα:
«Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι και οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 9% η Ισπανία, 35% η Γαλλία και 33% η Αγγλία. Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να αντιληφθούμε τις πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι τρεις χώρες έχουν ακόμα πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα - η Ισπανία κατά 20%, η Γαλλία κατά 48% και η Αγγλία κατά 48%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ τον Ιούνιο 2016 είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%) και την Ισπανία (10% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
»[…] Σε κάθε περίπτωση, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο χαμηλότερη τιμή (ακόμα και στα φθηνά προϊόντα των τυπικών 20 κατηγοριών), που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια, όπως φαίνεται και στα στοιχεία για τον δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσιεύει η ΕΛ.ΣΤΑΤ.»
Αντικρουόμενα στοιχεία
Στο βαθμό που το μέσο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχει κατρακυλήσει, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και οι τιμές λιανικής στα σουπερμάρκετ θα έτειναν να ακολουθήσουν την πορεία αυτή. Η γενική αίσθηση είναι μάλιστα ότι αυτό δεν γίνεται με μειώσεις τιμών, αλλά κυρίως με προσφορές.
Εν τούτοις, υπάρχουν μερικά σημεία που ζητούν εξήγηση. Για παράδειγμα, τα αναλυτικά στοιχεία που δημοσίευσε προ 15ημέρου η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή (Eurostat) δείχνουν την Ελλάδα να είναι ακριβότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε όλα τα βασικά τρόφιμα (εκτός του κρέατος). Στην έκθεση της Eurostat (που τα αποτελέσματά της για τις τιμές του κρέατος παρουσιάσαμε εδώ) φαίνεται καθαρά ότι η Ελλάδα είναι πιο ακριβή και από την Ισπανία, και από τη Γαλλία και από το Ην. Βασίλειο, στις κατηγορίες «ψωμί και δημητριακά», «ψάρι», «γάλα, τυρί και αυγά». Στην κατηγορία «τρόφιμα γενικά» η χώρα μας είναι δε φθηνότερη από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά ακριβότερη από την Ισπανία. Σημειωτέον ότι τα ίδια στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα είναι η ακριβότερη χώρα της Ε.Ε. (μετά την Κύπρο) στο γάλα, το τυρί και τα αυγά, τα οποία είναι σίγουρο ότι καταλαμβάνουν μια σημαντική θέση στο «τυπικό καλάθι του καταναλωτή». Να λοιπόν μερικά θέματα που ζητούν απάντηση, στο βαθμό που έχουμε μπροστά μας αντικρουόμενα στοιχεία και αντικρουόμενα συμπεράσματα.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλει κανείς να συμπεράνει ότι οι έρευνες που διεξάγονται και δείχνουν την κατάσταση του πληθυσμού και τις καταναλωτικές δαπάνες είναι εξαιρετικά χρήσιμες. Συχνά όμως χρειάζεται περαιτέρω έρευνα προκειμένου τα στοιχεία να αποτελούν πραγματικά εργαλεία.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, χρειάζεται να ερευνηθούν κάποια ακόμη στοιχεία, όπως για παράδειγμα:
- ποιο μέρος του μέσου εισοδήματος ενός νοικοκυριού καταλαμβάνει το «τυπικό καλάθι» στις τέσσερις χώρες που συγκρίνει το ΙΕΛΚΑ;
- πώς συμβιβάζεται η έκθεση του ΙΕΛΚΑ με τις έρευνες που προ πολλών μηνών έκαναν μεγάλη αίσθηση δείχνοντας με στοιχεία και αριθμούς ότι για ομοειδή προϊόντα ίδιων εταιριών, οι τιμές στα σουπερμάρκετ της Ελλάδας ήταν πολύ υψηλότερες από ό,τι σε άλλες χώρες;