Ανεφάρμοστο το μέτρο για την αναγραφή ενδιάμεσων τιμών στο κρέας

20 November 2025

Ανεφάρμοστο το μέτρο για την αναγραφή ενδιάμεσων τιμών στο κρέας

Τις απόψεις της ΠΟΚΚ για το νομοσχέδιο περί αναγραφής της τιμής παραγωγού και λιανικής στα ταμπελάκια αναπτύσσει επιστολή που απέστειλε προς τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο και τον γενικό γραμματέα Σωτήρη Αναγνωστόπουλο το προεδρείο της, βάσει των αποφάσεων του Δ.Σ. της ΠΟΚΚ που συνεδρίασε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη. Η επιστολή την οποία υπογράφει ο πρόεδρος Σάββας Κεσίδης και ο γενικός γραμματέας Γιώργος Ψαρρός, είναι η δεύτερη σχετική που στέλνει η ΠΟΚΚ και έχει ως εξής:

Αξιότιμε κ. Υπουργέ & κ. Γενικέ,

Σε συνέχεια της από 06-11-2025 επιστολή μας, που σας αποστείλαμε αυθημερόν, ενόψει της διαβούλευσης του Σχεδίου Νόμου για τη Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, στην οποία εκφράζαμε τον δικαιολογημένο προβληματισμό μας για την δυνατότητα ή μη της εφαρμογής του άρθρου 47 του Σχεδίου Νόμου για την αναγραφή της πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής των πωλούμενων προϊόντων μας στα καταστήματα – κρεοπωλεία και ενόψει της εισαγωγής του Σχεδίου Νόμου στη Βουλή προς ψήφιση, παραθέτουμε τα ακόλουθα:

Σαφώς, επαναλαμβάνουμε αυτό που τονίσαμε εξαρχής στην παραπάνω επιστολή μας, ότι μας βρίσκετε σύμφωνους με οποιοδήποτε μέτρο, το  οποίο βοηθάει στην καλύτερη ιχνηλασιμότητα των πωλούμενων προϊόντων και στη σωστή πληροφόρηση του καταναλωτή, ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ:

ΜΕ ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΜΒΟΛΙΜΟ ΑΡΘΡΟ, το άρθρο 47, στο Νόμο ίδρυσης και λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, μόνο σε επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου νωπών προϊόντων, δηλαδή στο τελικό στάδιο πώλησης στον τελικό καταναλωτή, δεν πατάσσονται τυχόν φαινόμενα αισχροκέρδειας ή αθέμιτου κέρδους, αλλά και ούτε ρυθμίζονται οι τιμές πώλησης των νωπών προϊόντων αυτών και δη του κρέατος. Το γεγονός αυτό δε μπορούν να προνοήσουν, ούτε να θεραπεύσουν, οι Υπουργικές Αποφάσεις που θα εκδοθούν σε εκτέλεση του νόμου τούτου, αναφορικά με πρακτικά και πραγματικά προβλήματα που θα ανακύψουν και αν τελικά δύναται ο κρεοπώλης, εκ των πραγμάτων (όχι γιατί ο ίδιος προσπαθεί να αποφύγει), να αναγράφει την πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής πώλησης του κρέατος από τον παραγωγό στο κρεοπωλείο και εξηγούμαστε:

1. Το μεγαλύτερο μέρος των λιανοπωλητών- κρεοπωλών, σε ποσοστό πλέον του 90%, δεν προμηθεύεται το κρέας που πωλούν στα κρεοπωλεία τους από τον παραγωγό- κτηνοτρόφο, δηλ. δεν διαπραγματεύονται οι ίδιοι την τιμή του σφάγιου από τον παραγωγό – κτηνοτρόφο, έτσι ώστε να γνωρίζουν την τιμή αγοράς του από τον παραγωγό ή να διαπραγματευτούν μία καλύτερη τιμή αγοράς του, αλλά αγοράζουν το κρέας που πωλούν στα καταστήματά τους από τον έμπορο χονδρικής πώλησης κρέατος, που και αυτός με τη σειρά του μπορεί να το αγόρασε από μεγαλύτερη εταιρεία χονδρικής πώλησης κρέατος ή να το εισήγαγε από άλλη εταιρεία, οπότε καθίσταται αδύνατη η γνώση στον κρεοπώλη της διαμόρφωσης της τιμής του κρέατος από τον πρώτο- αρχικό αγοραστή του κρέατος, μέχρι να φτάσει στο κρεοπωλείο του.

2. Το μεγαλύτερο ποσοστό του βόειου κρέατος που πωλείται στα καταστήματα λιανικής πώλησης κρέατος (κρεοπωλεία, υπεραγορές, τμήματα κρεοπωλείου σε σούπερ- μάρκετ), πλέον ποσοστού 80%, το αγοράζει ο κρεοπώλης από εμπόρους χονδρικής πώλησης κρέατος, που και αυτοί με τη σειρά τους το αγοράζουν από εταιρείες χονδρικής πώλησης κρέατος της Ε.Ε. Οι εταιρείες αυτές χονδρικής πώλησης κρέατος της Ε.Ε., αγοράζουν τις ποσότητες του βόειου κρέατος από τα διάφορα σφαγεία ή άλλες τυχόν πολυεθνικές εταιρείες πώλησης κρέατος, ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ ούτε από τη νομοθεσία της Ε.Ε., αλλά ούτε από τη νομοθεσία του Κράτους – Μέλους, να ΑΝΑΓΡΑΦΟΥΝ την πορεία διαμόρφωσης της τιμής του σφάγιου ή του τεμαχίου κρέατος. Πώς λοιπόν θα μπορεί ο κρεοπώλης να αναγράψει στο ταμπελάκι λιανικής πώλησης κρέατος την πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής του τεμαχίου κρέατος που πωλεί όταν δε θα γνωρίζει ούτε την αρχική τιμή, ούτε την διαμόρφωσή της μέχρι να φθάσει στην προθήκη – ψυγείο πώλησής του;

3. Το κάθε τεμάχιο κρέατος που εκτίθεται στην βιτρίνα- ψυγείο του κρεοπωλείου προς πώληση στον τελικό καταναλωτή, για να φθάσει από το σφάγιο που αγοράζεται από τον κρεοπώλη, στο τεμάχιο προς πώληση, εν πρώτοις αποστεώνεται, δηλ. απορρίπτεται ένα μεγάλο μέρος του σφάγιου, μεταποιείται τεμαχιζόμενο και διαιρούμενο σε διάφορα τεμάχια κρέατος διαφορετικής ποιότητας και αξίας το κάθε ένα. Το κάθε ένα από αυτά τα τεμάχια «καθαρίζεται» από λίπη, τένοντες, χόνδρους κ.λπ., έτσι ώστε να φθάσει στην τελική του μορφή για την τελική πώληση, δηλ. απόρριψη και άλλου μέρους του σφάγιου. Θα προστεθεί σε όλη αυτή τη «φύρα» του εμπορεύματος και το αποδεκτό και προσήκον ποσοστό κέρδους για την επιβίωση υγιούς επιχείρησης και βιοπορισμό του κρεοπώλη, οπότε θα υφίσταται εκ των πραγμάτων μία σεβαστή απόκλιση στην τιμή αγοράς από τον έμπορο χονδρικής στο τελικό τεμάχιο κρέατος στο κρεοπωλείο.

4. Στην περίπτωση των παρασκευασμάτων κρέατος, που πωλούνται στο κρεοπωλείο, χρησιμοποιούνται  για την παρασκευή τους και άλλα υλικά, πλην του κρέατος, που διαμορφώνουν την τελική τιμή πώλησης του παρασκευάσματος. Θα έχουμε δηλαδή την υποχρέωση να αναγράφουμε και την διαμόρφωση της τιμής του κρεμμυδιού, της πιπεριάς, του μπέικον… Το αυτό πρέπει να εφαρμοστεί, όχι μόνο στα νωπά τρόφιμα, όπως ορίζει το άρθρο 47 του Σχεδίου Νόμου, αλλά και στον πωλητή λιανικής χυμού πορτοκαλιού, δηλαδή να αναγράφει τη διαμόρφωση της τιμής του χυμού από το πορτοκάλι που αγοράζει από το χωράφι, από το γεωργό, μέχρι την συσκευασία του πωλούμενου χυμού πορτοκαλιού. Το αυτό στους αρτοποιούς, δηλαδή για την διαμόρφωση της τιμής της τυρόπιτας από την αγορά του σταριού ή του άλευρου, του γάλακτος ή του τυριού ή του βούτυρου, από τον παραγωγό στο ράφι τους προς πώληση. Με όλα τα παραπάνω παραδείγματα, αποδεικνύεται ότι το άρθρο 47 του Σχεδίου Νόμου, με όσες εφαρμοστικές Υπουργικές αποφάσεις και να εκδοθούν, δηλαδή η εφαρμογή του σε προϊόντα που υφίστανται μεταποίηση , είναι μη εφαρμόσιμη.

5. Καλείται ο πωλητής κρέατος λιανικής, ο κρεοπώλης, ήτοι ο τελευταίος κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας κρέατος, να μεριμνά και να αναγράφει στο ταμπελάκι αναγραφής της τιμής λιανικής, όλη την πορεία διαμόρφωσης της τελικής αυτής τιμής. Επιβάλλεται, κατ’ ουσία, στον κρεοπώλη όχι μόνο ένα πρόσθετο διοικητικό βάρος, με τον πέλεκυ επιβολής διοικητικού προστίμου, αλλά καθιστά τον κρεοπώλη τοποτηρητή και ελεγκτή των τιμών λιανικής πώλησης κρέατος, μεταφέροντας σ’ αυτόν την ελεγκτική αρμοδιότητα που ασκείται αποκλειστικά από τους κρατικούς φορείς, δίνοντάς του αυθαίρετα και καταχρηστικά και την ιδιότητα του ελεγκτή και του ελεγχόμενου.

6. Πιστεύουμε ότι πρέπει να εξετάσετε εκ νέου και όχι μόνο με ένα αποσπασματικό άρθρο σε Σχέδιο Νόμου ίδρυσης Ανεξάρτητης Αρχής και να νομοθετηθεί μία πρακτικά εφαρμόσιμη θεσμοθέτηση διαμόρφωσης τιμής σε όλο το φάσμα της εμπορίας κρέατος, ενός προϊόντος που απαιτεί μεταποίηση και όχι μόνο στην λιανική πώληση, που αποδεδειγμένα θα έδινε σαφείς πληροφορίες και στον καταναλωτή, αλλά και στον ελεγκτικό μηχανισμό.

Κατόπιν των ανωτέρω και στο πλαίσιο εισαγωγής και ψήφισης του Νόμου αυτού από την Βουλή των Ελλήνων, δέον όπως απαλειφθούν από το Σχέδιο Νόμου τα άρθρα 47 έως 50 του νόμου αυτού, που χρήζουν ενδελεχούς έρευνας και νομοθέτησης ή να ληφθεί πρόνοια στον υπό ψήφιση νόμο, να μην συμπεριλαμβάνεται το κατάστημα – κρεοπωλείο στην Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί, σε εκτέλεση του νόμου αυτού.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συμπληρωματική πληροφορία-  διευκρίνηση ή ακόμα και συζήτηση προκειμένου να συμβάλλουμε θετικά στη βελτίωση του υπό ψήφιση Νόμου.

20 November 2025
Banner
Banner