Βασίλης Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος Κρεοπωλών Ν. Αχαΐας: Προκλήσεις και στρατηγικές για την ανάπτυξη του κλάδου

24 September 2024

Βασίλης Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος Κρεοπωλών Ν. Αχαΐας: Προκλήσεις και στρατηγικές για την ανάπτυξη του κλάδου

Ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος εκλέχθηκε πρόεδρος του Συλλόγου Λιανοπωλητών Κρεοπωλών Πατρών & Προαστίων Ν. Αχαΐας τον περασμένο Ιούνιο. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε αναφέρεται στις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κρεοπώλες σήμερα, από τις οικονομικές πιέσεις έως την υψηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αποκαλύπτει πώς εξασφαλίζουν την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων τους, τις αλλαγές στις καταναλωτικές προτιμήσεις και τους στόχους του κλάδου για το μέλλον.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στη Λόλα Σκαλτσά. Δημοσιεύτηκε στο Meat News Νο 129 (Σεπτέμβρις 2024)

Meat News: Κύριε Παναγιωτόπουλε ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι κρεοπώλες στην Ελλάδα;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Κατά καιρούς ο κλάδος μας έχει αντιμετωπίσει και συνεχίζει να αντιμετωπίζει μεγάλες αλλά και μικρότερες προκλήσεις, ενώ το γεγονός πως ακόμα είμαστε παρόντες σημαίνει ότι μπορούμε και τις ξεπερνάμε. Συνεχίζουμε πάντα πιο δυνατοί αφού «ό,τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό». Το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζουμε δύο ταυτόχρονες προκλήσεις: Η μία έχει να κάνει με την άδικη φορολόγηση στο σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών και η άλλη το μεγάλο κόστος που πληρώνουμε στην ηλεκτρική ενέργεια. Τα κρεοπωλεία είναι πολύ ενεργοβόρα καταστήματα, έτσι και η παραμικρή αύξηση επηρεάζει κατά πολύ το λειτουργικό κόστος.

Meat News: Πώς εξασφαλίζετε την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων κρέατος που διαθέτετε, στους πελάτες σας;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Η ποιότητα και η ασφάλεια των προϊόντων μας είναι κάτι που χαρακτηρίζει πλέον τα συνοικιακά κρεοπωλεία. Η εξέλιξη μας και στους δύο αυτούς τομείς τα τελευταία χρόνια είναι μεγάλη. Η ποιότητα εξασφαλίζεται από την εμπειρία μας επί του πεδίου, την εξειδίκευση και την ενασχόληση αποκλειστικά μόνο με το κρέας και όχι με χιλιάδες άλλα προϊόντα, όπως γίνεται σε άλλα σημεία πώληση κρέατος. Η ασφαλής διάθεση των προϊόντων μας είναι πρωτεύων στόχος μας. Σχεδόν το σύνολο των κρεοπωλείων είναι σύγχρονα και διαθέτουν πλήρη εξοπλισμό που είναι απαραίτητος για την ασφαλή φύλαξη, επεξεργασία και διάθεση των προϊόντων μας. Επίσης, όλοι μας έχουμε λάβει θεωρητική εκπαίδευση και κατέχουμε άδεια κρεοπώλη. Έτσι, με το σύνολο των γνώσεων που έχουμε αποκτήσει μπορούμε να εγγυηθούμε την ασφάλεια αλλά και την ποιότητα στα προϊόντα που διαθέτουμε στους καταναλωτές. Η ενημέρωση από τον Σύλλογό μας αλλά και από τις αρμόδιες υπηρεσίες είναι συνεχής σε θέματα που αφορούν τον κλάδο μας και την ασφάλεια στο σύνολο των υπηρεσιών μας. Ο σκεπτόμενος καταναλωτής βλέπει την προσπάθεια που καταβάλουμε καθημερινώς για τη δική του σωστή εξυπηρέτηση και γι’ αυτό το λόγο όλο και περισσότεροι καταναλωτές μας εμπιστεύονται.

Meat News: Ποια είναι τα πιο δημοφιλή είδη κρέατος που προτιμούν οι Έλληνες καταναλωτές; Έχουν αλλάξει οι προτιμήσεις τα τελευταία χρόνια;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει αρκετά. Πλέον, σε πρώτη ζήτηση είναι κρέατα άπαχα αλλά πλούσια σε πρωτεΐνες. Την πρωτιά την έχουν κερδίσει τα λευκά κρέατα, όπως το κοτόπουλο και η γαλοπούλα. Επίσης, διάφορες μυϊκές ομάδες του μοσχαρίσιου κρέατος που μπορούν να ψηθούν σε σχάρα ή σε μαντέμι έχουν πλέον μεγάλη ζήτηση και αφορούν κυρίως πιο «μερακλήδες» πελάτες. Όμως και το χοιρινό κρέας, που δικαίως χαρακτηρίζεται το «ψάρι της ξηράς», αρχίζει να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις του καταναλωτή. Σε αρκετά μεγάλη ζήτηση είναι πλέον και τα παρασκευάσματα κρέατος που σχεδόν όλοι οι συνάδελφοι φτιάχνουν στα καταστήματά τους. Προσφέρουν μία γευστική πρόταση έτοιμη για μαγείρεμα που απαλλάσσει τη νοικοκυρά από το χρόνο παρασκευής του γεύματος, ενώ είναι σίγουρη για το γευστικό και ποιοτικό αποτέλεσμα.

Meat News: Πώς επηρεάζουν οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες την αγορά κρέατος στην Ελλάδας;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Η στενή οικονομική κατάσταση που, στη μεγάλη του πλειοψηφία, όλος ο λαός της χώρας έχει έρθει, δημιούργησε δύο διαφορετικές ομάδες καταναλωτών κρέατος. Η μία προτίμησε να μειώσει τη σχεδόν καθημερινή κατανάλωση κρέατος, αλλά συνεχίζει να αγοράζει ποιοτικό κρέας. Η άλλη περιόρισε μεν την κατανανάλωση κρέατος αλλά συνεχίζει να αγοράζει φτηνό κρέας. Εάν, όμως, δούμε τις αυξήσεις που έχει δεχτεί το κρέας στον τελικό καταναλωτή σε σχέση με το σύνολο των άλλων προϊόντων είναι από τις μικρότερες. Αυτό συμβαίνει γιατί όλοι οι συνάδελφοι κρεοπώλες έχουμε απορροφήσει μεγάλο τμήμα των αυξήσεων, περιορίζοντας κατά πολύ τα περιθώριά κέρδους μας.

Meat News: Ποιες είναι οι πιο σημαντικές τάσεις που παρατηρείτε στον κλάδο σας;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Οι τάσεις που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια είναι πως οι καταναλωτές έχουν επιστρέψει στα παραδοσιακά κρεοπωλεία αναζητώντας ποιοτικά κρέατα από ελληνικές και ευρωπαϊκές φάρμες, τη μεγάλη ποικιλία αγνών παρασκευασμάτων που προσφέρουμε, διάφορες νέες κοπές κρέατος, κρέατα αργής ωρίμανσης και βεβαίως κρέατα ελληνικής προέλευσης παραδοσιακής εκτροφής με την ιδιαίτερη και μοναδική γεύση που προσφέρουν.

Meat News: Πώς αντιμετωπίζετε τον ανταγωνισμό από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι ανταγωνιστής πλέον είναι ο ίδιος μας ο εαυτός. Αυτό συμβαίνει διότι η ποιότητα, η εξυπηρέτηση και η προσωπική επαφή με τον πελάτη, σε συνδυασμό πλέον με την αδυναμία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ για προσφορές κάτω του κόστους, έχει ως αποτέλεσμα τα συνοικιακά κρεοπωλεία να έχουν υψηλή ποιότητα σε σταθερά προσιτές τιμές. Οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται πλέον ότι τα κρεοπωλεία ακολουθούν ένα διαφορετικό δρόμο από αυτό των σούπερ μάρκετ˙ τον δρόμο της ποιότητας, της προσωπικής επαφής και της ανθρωπιάς στη δύσκολη στιγμή τους – που τα τελευταία χρόνια είναι συχνές αυτές οι στιγμές.

Meat News: Πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση και η επιμόρφωση των κρεοπωλών για τον κλάδο; Ποιες δεξιότητες και γνώσεις θεωρείτε απαραίτητες για έναν επιτυχημένο κρεοπώλη σήμερα;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Η θεωρητική εκπαίδευση σε όλα τα επαγγέλματα είναι πολύ βασική. Είναι το μέσο με το οποίο μπορείς να εξελίσσεσαι συνεχώς και να ξεπερνάς αρκετές δυσκολίες στην πράξη. Ισχύει και σε εμάς το «διά βίου μάθηση» γιατί πρέπει να είμαστε διαρκώς ενημερωμένοι για τις εξελίξεις στον τομέα του κρέατος. Ο κρεοπώλης εκτός από τεχνίτης είναι και έμπορος, αλλά και πωλητής. Αυτά τα τρία ξεχωριστά πράγματα απαιτούν: α) γνώσεις σε θέματα υγιεινής, τεχνικές ικανότητες, β) γνώση οικονομικών, μάρκετινγκ και γ) γνώσεις διαπροσωπικών σχέσεων για να μπορείς να επικοινωνείς με το πελάτη.

Meat News: Ποιοι είναι οι στόχοι σας για τον Σύλλογό σας τα επόμενα χρόνια;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Το βασικό μας μέλημα είναι να αυξηθούν τα μέλη μας αλλά και τα ήδη υπάρχοντα να γίνουν πιο ενεργά. Ταυτόχρονα, θα φροντίσουμε ο Σύλλογός μας να γίνει γνωστός στην περιοχή μας μέσα από κάποιες δράσεις που έχουμε σχεδιάσει. Θέλουμε, επίσης, να γίνουμε ανταποδοτικοί στην τοπική κοινωνία μας προσφέροντας αγαθά με χρήματα που θα συγκεντρώνουμε από τα μέλη μας. Ακόμα, έχουμε επινοήσει να δημιουργήσουμε ένα εγχειρίδιο λειτουργίας των καταστημάτων μας ώστε να επιτυγχάνετε ο αυτοέλεγχος. Συνοπτικά, υπάρχουν αρκετές προτάσεις που εξετάζονται, αλλά όλα αυτά απαιτούν την ενεργή συμμετοχή από τα όλα τα μέλη μας.

Meat News: Πώς βλέπετε την εξέλιξη του κλάδου των κρεοπωλών στην Ελλάδα, στο άμεσο μέλλον;

Βασίλης Παναγιωτόπουλος: Για να έχουν μέλλον τα κρεοπωλεία είναι απαραίτητο και η Πολιτεία να μας δώσει τα «όπλα» για να προχωρήσουμε. Πρέπει και εμείς να μπορούμε να καταψύχουμε τα παρασκευάσματα μας, να μπορούμε να παράγουμε κρεατοπαρασκευάσματα και να έχουμε άδεια τυποποίησης. Αυτά είναι λίγα από τα βασικά αιτήματά μας και φυσικά υπάρχουν πολλά ακόμα. Μόνο με τη βοήθεια της Πολιτείας και τη στήριξή της ο κλάδος μας θα διανύσει μια πολύ καλή θετική πορεία στο μέλλον.

24 September 2024