Τα… παράπονα των σούπερ μάρκετ
Related Articles
Η ακρίβεια, οι διαδοχικές πολύπλευρες εξωγενείς κρίσεις και οι συνέπειές τους στο εμπόριο και την οικονομία ήταν τα βασικά θέματα που απασχόλησαν το 14ο Συνέδριο του Ιδρύματος Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 30/11/2023.
Στο συνέδριο παρευρέθηκαν πάνω από 300 στελέχη της αγοράς, από αλυσίδες σουπερμάρκετ, αλλά και προμηθευτικές εταιρείες, καθώς και ακαδημαϊκοί και στελέχη επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών στον κλάδο του εμπορίου.
Το Συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους ως ομιλητές ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ο Γεν. Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο Πρόεδρος της Ένωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος, και ο Δημήτρης Μαύρος, Διευθύνος Σύμβουλος της MRB, ανάμεσα σε πολλούς άλλους σημαντικούς ομιλητές, οι οποίοι σκιαγράφησαν το τοπίο της Ελληνικής αγοράς σουπερμάρκετ για το 2024 σε πολλές και σημαντικές θεματικές ενότητες οι οποίες περιλάμβαναν:
- Μακροοικονομικό Περιβάλλον: Πληθωρισμός, κόστη και παραγωγικότητα
- Αλλαγές στις καταναλωτικές και αγοραστικές τάσεις
- Νέα Ψηφιακή Πραγματικότητα: Τεχνητή νοημοσύνη, Data analytics, Κυβερνοασφάλεια και λιανεμπόριο
- Κυβερνητικές Πρωτοβουλίες: Υλοποίηση και Αποτελεσματικότητα
- Βέλτιστες πρακτικές στο Λιανεμπόριο Τροφίμων
- Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη
- Start ups και καινοτομία
O πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ μάρκετ και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΜΕΤΡΟ, Αριστοτέλης Παντελιάδης αναφέρθηκε στο ρόλο και τη θέση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο της ακρίβειας και της πληθωριστικής κρίσης, χρησιμοποιώντας στοιχεία πολλαπλών ερευνών προκειμένου να στοιχειωθετήσει ότι οι αλυσίδες δεν αισχροκερδούν σε βάρος των καταναλωτών. Στάθηκε στο περιορισμένο περιθώριο κερδοφορίας, επικαλούμενος το γεγονός ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων των αλυσίδων την τελευταία πενταετία για το σύνολο των αλυσίδων είχε περιθώριο καθαρού κέρδους 1,47% και οι 5 μεγαλύτερες αλυσίδες περιθώριο 1,3%, όταν διεθνώς ποσοστό κάτω από 3% θεωρείται επισφαλές. Στάθηκε από την άλλη στο γεγονός ότι ο κλάδος έχει επενδύσει 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία, στήνοντας υποδομές και φροντίζοντας τα logistics, θέλοντας να δείξει ότι ο κλάδος δαπανά χρήματα για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου παρουσιάστηκαν και τα στοιχεία δύο εκ των μελετών του ΙΕΛΚΑ. Από τον καθ. Κ. Γεώργιο Δουκίδη, Πρόεδρο και Επιστημονικό Σύμβουλο του ΙΕΛΚΑ σε σχέση με τα βασικά μεγέθη του κλάδου των σουπερμάρκετ το 2023 ενώ κατέγραψε τις προκλήσεις/προτεραιότητες του κλάδου για το 2024, και τον Δρ. Λευτέρη Κιοσέ, Γεν. Διευθυντή του ΙΕΛΚΑ, σε σχέση με το καταναλωτικό προφίλ του Έλληνα το 2023.
Ο κ. Δουκίδης, παρουσιάζοντας τα βασικά μεγέθη του κλάδου, είπε ότι συμβάλλει στο ΑΕΠ με το 3,80% της ετήσιας Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 13 δισ. ευρώ και πληρώνει στα δημόσια ταμεία πάνω από 2,5 δισ. ευρώ σε ΦΠΑ και εργοδοτικές εισφορές. Πανελλαδικά δραστηριοποιούνται πάνω από 50 αλυσίδες, με 3.800 καταστήματα, στα οποία απασχολούνται περισσότεροι από 90.000 εργαζόμενοι και έχουν συνολικά ετήσια μισθοδοσία πάνω από 1,3 δισ. ευρώ. Ο ίδιος μίλησε για μια «κατακερματισμένη αγορά», όπου «μόνο το 58% των πωλήσεων γίνεται μέσω σουπερμάρκετ», καθώς από τα 22,6 δισ. ευρώ ετήσιο τζίρο σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά, τα 13,3 δισ. καρπώνονται οι αλυσίδες και τα 9,3 δισ. όλα τα υπόλοιπα μικρότερα καταστήματα.