Μείωση των δαπανών και φθηνότερες επιλογές τροφίμων για τα Χριστούγεννα, καταγράφουν έρευνες

08 December 2022

Μείωση των δαπανών και φθηνότερες επιλογές τροφίμων για τα Χριστούγεννα, καταγράφουν έρευνες

Related Articles

Οι έρευνες που αφορούν τις αγορές των καταναλωτών ενόψει των Χριστουγέννων, τείνουν όλες στο ίδιο συμπέρασμα: η ακρίβεια οδηγεί στο ψαλίδισμα των δαπανών και στις φθηνότερες επιλογές τροφίμων.

Βεβαίως, ο υψηλός πληθωρισμός και η αβεβαιότητα είναι οι βασικοί λόγοι που ωθούν τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές επιλογές με έρευνες να κάνουν λόγο για περιορισμό δαπανών σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους: Δώρα, ταξίδια, γεύματα κ.λπ.

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ οι καταναλωτές θα είναι πιο προσεκτικοί στις αγορές τους τα εφετινά Χριστούγεννα, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ζωής, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Κατά την τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index, το 89% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα ή, πάντως, να μην αυξήσουν τις δαπάνες τους για τις οικογένειές τους αυτές τις γιορτές, ενώ το 37% των ερωτηθέντων θα αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.

Η κατάσταση αυτή, όπως αναφέρει ο κ. Μαύρος, δεν προκαλεί έκπληξη στο σημερινό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού, όπου το 92% και το 87% των ερωτηθέντων αντίστοιχα ανησυχούν για την οικονομία της χώρας τους και για τα προσωπικά τους οικονομικά.

Εκτός από την οικονομική αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αναφέρουν και τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες ως λόγο μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης στη γιορτινή περίοδο. Το 41% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα αγαθά για περιβαλλοντικούς λόγους.

Η έρευνα της ΕΥ υποδεικνύει πως το ποσοστό των καταναλωτών που κατά τις αγορές τους τοποθετούν πρώτα τον πλανήτη είναι πλέον το ίδιο (25%) με όσων προτάσσουν την προσιτή τιμή. «Βλέπουμε πολλά σημάδια ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών μετακινείται προς πιο βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές» λέει ο κ. Μαύρος και συμπληρώνει ότι «αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπ' ΄όψιν οι επιχειρήσεις».

Η έρευνα ΙΕΛΚΑ

Έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών κατά το διάστημα 9-11 Νοεμβρίου 2022 δείχνει  μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.

Μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

  • Το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
  • Το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του, ενώ το 10% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Η έρευνα της Nielsen

Η πρόσφατη έρευνα της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook», στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα, ασχολείται με τη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά την περίοδο των εορτών. Σύμφωνα με τη μελέτη:

Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, imerisia.gr

08 December 2022
Banner