Νίκος Μπαλαμπανίδης: Ενότητα, συμμετοχή και πλάνο τριετίας για την επόμενη μέρα
Related Articles
Όραμα, οργάνωση, σχεδιασμός, είναι οι κύριες έννοιες που σου μένουν μετά από μια χειμαρρώδη συζήτηση με τον νέο πρόεδρο του Σωματείου Κρεοπωλών Ν. Θεσσαλονίκης, τον Νίκο Μπαλαμπανίδη. Ο ίδιος ξεκινά τη θητεία αυτή με όρεξη και πλάνο τριετίας στο οποίο, όπως λέει, καταγράφονται προβλήματα, ελλείμματα και ενδεδειγμένες λύσεις. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο κ. Μπαλαμπανίδης εξηγεί το σχέδιο και τους άξονες επί των οποίων θα κινηθεί μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της Διοίκησης του σωματείου, ενώ επίσης παρουσιάζει και αναλύει το τρίπτυχο «ποιότητα, εξυπηρέτηση, εξειδίκευση», το οποίο θα οδηγήσει τον κλάδο των κρεοπωλών στην επόμενη μέρα. Περαιτέρω, για το σύνολο του τομέα κρέατος, υπογραμμίζει ότι «το κοινό καλό» προϋποθέτει αφενός διαφάνεια σε όλα τα στάδια διακίνησης, και αφετέρου να μπουν στο περιθώριο οι προσωπικές φιλοδοξίες και συμφέροντα.
Συνέντευξη στον Χρήστο Πραμαντιώτη. Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Φεβρουαρίου 2022 (Νο 101)
Meat News: Δεχθείτε τα συγχαρητήριά μας για την ανάδειξή σας στη θέση του προέδρου στο Σωματείο Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης, και τις ευχές μας για δημιουργική και παραγωγική θητεία. Αλήθεια, περιγράψτε μας με δύο λόγια τι θα σήμαινε κατά τη γνώμη σας «δημιουργική και παραγωγική θητεία».
Ν. Μπαλαμπανίδης: Καταρχάς θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους μία καλή και δημιουργική χρονιά, σας ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας, και αφού η ερώτηση αφορά την ευχή που δίνω σε όλους, δηλαδή τη δημιουργική χρονιά, ας κάνουμε μία ανάλυση επί αυτού. Με την ανάληψη των καθηκόντων της, κάθε καινούργια διοίκηση αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, είτε από τα προβλήματα που χρονίζουν είτε από καινούργια πράγματα που πρέπει να γίνουν με γνώμονα πάντα την εξέλιξη και το καλό του κλάδου.
Η κάθε εποχή έχει τις δικές της απαιτήσεις και η ιστορία έχει δείξει ότι ανάλογα με τις εξελίξεις των καταστάσεων αλλάζουν και τα δεδομένα – και μάλιστα τόσο γρήγορα που θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε αλλά και να τα επιλύουμε, αν γίνεται, άμεσα ή σε βάθος χρόνου ώστε να μην χρονίζουν και να μην διογκώνονται. Εφόσον δημιουργήσεις άμυνες με μία συσπειρωμένη ομάδα και παράλληλα με τη χάραξη στρατηγικής, έχοντας ως γνώμονα την επίλυση όλων αυτών των προβλημάτων που ταλανίζουν τον κλάδο και δίνοντας παράλληλα κατευθύνσεις για καινοτόμες αλλαγές, θα έρθει η εξέλιξη και η εξυγίανση στον χώρο του κρεοπωλείου και περαιτέρω των κρεοπωλών.
Αυτό αποτελεί για μένα, με δυο λόγια, δημιουργική και παραγωγική θητεία, ώστε όταν παραδώσεις στο τέλος της θητείας τη διοίκηση να υπάρχει θετικό πρόσημο!
Meat News: Ας πάμε λοιπόν πιο αναλυτικά. Ποια είναι τα βασικά ζητήματα με τα οποία πιστεύετε ότι αναμετριέστε ως πρόεδρος ενός ιστορικού και πολυπληθούς σωματείου; Τι έχετε να αντιμετωπίσετε;
Ν. Μπαλαμπανίδης: Εδώ ανοίγουμε ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο και θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες! Αλλά ας ξεκινήσουμε από τα πιο σημαντικά. Πρώτο και κύριο είναι το νομοθετικό κομμάτι – πιο αναλυτικά, υπάρχουν πάρα πολλοί νόμοι σε ό,τι αφορά το κρεοπωλείο, οι οποίοι είναι απαρχαιωμένοι, δηλαδή έχουν συνταχθεί από το ’60 ή το ’70 και δεν συμβαδίζουν με το σύγχρονο κρεοπωλείο. Επίσης, υπάρχουν και πιο σύγχρονοι νόμοι, οι οποίοι δυστυχώς νομοθετήθηκαν από ό,τι φαίνεται χωρίς να ληφθεί υπόψη η εξειδικευμένη άποψη κάποιων ειδικών του κλάδου, με αποτέλεσμα η εφαρμογή τους να μη συνεισφέρει κάτι θετικό αλλά να παρουσιάζει μόνο προβλήματα.
Το δεύτερο κομμάτι είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Ελεγχόμαστε από πάρα πολλούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, με αποτέλεσμα να υπάρχει ποικιλομορφία στις απόψεις και στον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύεται μια νομική διάταξη από την ελεγκτική αρχή. Ελεγχόμαστε σε χίλια μύρια πράγματα, και όπως καταλαβαίνετε είναι φύσει αδύνατο, όσο και να προσπαθούμε, να γνωρίζουμε όλα τα νομοθετικά πλαίσια που πολλές φορές μας φέρνουν υπόλογους σε καταστάσεις που ούτε εμείς οι ίδιοι γνωρίζουμε. Έτσι, το επόμενο βήμα είναι να εκθέσουμε αυτή την κατάσταση στους αρμόδιους ζητώντας να ελεγχόμαστε από μία αρχή ώστε εμείς να ξέρουμε τι να τηρούμε και αυτοί να ξέρουν σε τι μας ελέγχουν. Επίσης ένα πολύ μεγάλο θέμα που πρέπει να το δούμε, όχι μόνο εμείς αλλά και η εκάστοτε κυβέρνηση, είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός που λαμβάνει χώρα το τελευταίο διάστημα από τις υπεραγορές και από διάφορες μορφές καρτέλ στη χειρότερή του μορφή.
Τα προβλήματα όμως δεν είναι μόνο τα παραπάνω, και σίγουρα δεν είμαστε οι πλέον αρμόδιοι να τα επιλύσουμε στο έπακρον: υπάρχουν διάφορα προβλήματα που όχι μόνο δεν επιλύονται αλλά διογκώνονται και σίγουρα θα δημιουργηθούν και νέα. Ως πρόεδρος, λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερόμενα και έχοντας συμβουλευτεί αρμόδιους και ειδικούς που μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυσή τους, έχω καταρτίσει ένα πλάνο τριετίας όπου αναγράφονται αναλυτικά όλα τα προβλήματα και οι λύσεις κατά το μέγιστο δυνατό. Παράλληλα, έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι προοπτικές που θα μπορούσε να έχει το σωματείο για την εξυγίανση και την επίλυση των κακώς κειμένων που αφορούν την υγιεινή και τον τρόπο λειτουργίας των κρεοπωλείων.
Meat News: Σε ποιους άξονες θα κινηθείτε προκειμένου να προσεγγίσετε και να πετύχετε τους άμεσους και μεσοπρόθεσμους στόχους που θέτει η Διοίκηση για τους κρεοπώλες της περιοχής σας;
Ν. Μπαλαμπανίδης: Το βασικό και κύριο είναι να υπάρχει ενεργή συμμετοχή από όλα τα μέλη του σωματείου. Η πλήρης ενημέρωσή μας από αυτούς για τα προβλήματα που αφορούν το χώρο του κρεοπωλείου, καθώς και η συλλογή προτάσεων σε ό,τι έχει σχέση με τον κλάδο και την εξέλιξή του είναι ένα πρώτο βήμα για να πιάσουμε το νήμα από την αρχή. Στη συνέχεια, η επιμόρφωση των μελών είτε με σεμινάρια θεωρητικά είτε πρακτικά, θα είναι ένα καλό δεύτερο βήμα για να προχωρήσουμε στην εξέλιξη, που είναι ο βασικός μας γνώμονας. Και τρίτον η ενημέρωση των καταναλωτών είναι κάτι για το οποίο υπάρχει άμεση ανάγκη, καθώς στην εποχή μας η παραπληροφόρηση και τα Social δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις.
Εμείς σαν σωματείο θα πρέπει, ειδικά σε θέματα που αφορούν το κρέας, να επικοινωνήσουμε και να εξηγήσουμε με απλά λόγια στο καταναλωτικό κοινό –ως τεχνογνώστες που είμαστε– την ποιοτική ταξινόμηση του κρέατος και τις διαφοροποιήσεις ως προς την ποιότητα και την ηλικία, εκπαιδεύοντάς το σε ό,τι έχει να κάνει με τις διατροφικές του συνήθειες.
Meat News: Γίνεται όλο και περισσότερο φανερό ότι στην εποχή μας ο συνδικαλισμός σε έναν κλάδο επαγγελματιών κρίνεται και από την ικανότητά του να βλέπει μπροστά και να βοηθά τους συναδέλφους να βλέπουν από καλύτερες θέσεις το μέλλον του επαγγέλματος. Εξηγήστε μας πώς βλέπετε εσείς το μέλλον του επαγγέλματος και τη θέση του παραδοσιακού κρεοπώλη σε αυτό.
Ν. Μπαλαμπανίδης: Στις περισσότερες περιπτώσεις η ανάληψη καθηκόντων από το εκάστοτε διοικητικό συμβούλιο γίνεται από ανθρώπους που πραγματικά θέλουν να προσφέρουν και να εκσυγχρονίσουν τον κλάδο που εκπροσωπούν. Η διοίκηση έχει την υποχρέωση να συλλέγει όλα τα στοιχεία που χρειάζεται, να χαράζει στρατηγική και να δείχνει τον δρόμο και στα υπόλοιπα μέλη που εκπροσωπεί, με αίσθημα ευθύνης και σοβαρότητας.
Τώρα για το μέλλον του κλάδου και για την εξέλιξή του: όταν ακολουθηθεί το τρίπτυχο «ποιότητα, εξυπηρέτηση και περαιτέρω εξειδίκευση», θα έχει πεδίο δόξης λαμπρό. Η ποιότητα έχει να κάνει με την πρώτη ύλη (κρέας), τον τρόπο επεξεργασίας, τη συντήρηση και τον τρόπο κοπής για να φτάσει στον τελικό αποδέκτη – καταναλωτή έτσι όπως αρμόζει, τηρώντας όλες τις προϋποθέσεις υγιεινής και συντήρησης. Η εξυπηρέτηση είναι ακόμη πιο πολύπλοκο κομμάτι, όχι όμως ακατόρθωτο, γιατί έχει να κάνει με συμπεριφορά, τεχνογνωσία, ταχύτητα και, το σημαντικότερο όλων, παρουσίαση. Τέλος η εξειδίκευση, με δυο λόγια, είναι π.χ. η διαφοροποίηση στα παρασκευάσματα κρέατος, όπως χωρίς γλουτένη, διαίτης, χωρίς αλλεργιογόνα κ.ά. που απευθύνονται σε διάφορες κοινωνικές ομάδες λόγω διαφοροποίησης διατροφικών συνηθειών.
Όλα αυτά είναι απλά παραδείγματα που ανοίγουν ένα μεγάλο σεντόνι για να σημάνουν μόνο την αρχή της επόμενης μέρας που έχει ήδη χαραχτεί από το σωματείο μας.
Meat News: Με ποιους τρόπους μπορεί να βοηθήσει ένα σωματείο σε μια τέτοια προοπτική;
Ν. Μπαλαμπανίδης: Με την υπάρχουσα κατάσταση και με τους στόχους που έχουν δρομολογηθεί είναι φανερό ότι η αντιμετώπιση των προβλημάτων σε θέματα που αφορούν τα κρεοπωλεία και το λιανικό εμπόριο θα πρέπει να ακολουθηθεί μία κοινή γραμμή από όλα τα μέλη. Η ιστορία μάς έχει δείξει ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, οι κρεοπώλες της Ευρώπης το αντιμετώπισαν πολύ πριν από εμάς και κατάφεραν να το επιλύσουν με τρόπους κοινών δράσεων, όπως: κοινή χάραξη στρατηγικής, κινήσεις εξωστρέφειας, επιμόρφωση των κρεοπωλών, ανάδειξη της ποιότητας και, το βασικότερο όλων, η συμμετοχή και η σύμπνοια απόψεων με κύριο γνώμονα τις προτεραιότητες που επιβάλλουν τα σημεία των καιρών. Όλα αυτά, αν υλοποιηθούν και από εμάς, μόνο καλό μπορούν να προσφέρουν ώστε να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα της εξυγίανσης και της αναβάθμισης του επαγγέλματος!
Meat News: Ας βάλουμε στη συζήτησή μας και μία ακόμη διάσταση. Τα τελευταία χρόνια της πανδημίας νομίζω ότι τα κρεοπωλεία είχαν την ευκαιρία να κερδίσουν πόντους στη λιανική αγορά κρέατος. Έχετε κι εσείς την ίδια εντύπωση; Αν ναι, πιστεύετε ότι τελικώς εκμεταλλεύθηκαν όσο θα μπορούσαν αυτή την ευκαιρία;
Ν. Μπαλαμπανίδης: Όντως ζήσαμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση: μετά από σχεδόν μία δεκαετή ύφεση ήρθε να προστεθεί και η πανδημία. Δυστυχώς, για κάποιους κλάδους ήταν καταστροφικό, ενώ για κάποιους άλλους ήταν μια μεγάλη πρόκληση για να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις που επέβαλε αυτή η νέα τάξη πραγμάτων. Η απαγόρευση των μετακινήσεων σε συνάρτηση με τον φόβο της πολυκοσμίας είχε ως αποτέλεσμα ένα κομμάτι του πελατειακού κοινού να επισκεφθεί τα κρεοπωλεία της γειτονιάς, κάτι που δεν το είχε κάνει πριν για πολλούς και διάφορους λόγους.
Οι πληροφορίες που έχουμε από συναδέλφους αλλά και η δική μας εμπειρία δείχνουν ότι στα καταστήματα της γειτονιάς υπήρχε αύξηση των πελατών και σε μεγάλο βαθμό η επισκεψιμότητα συνεχίζει να είναι αυξανόμενη. Αυτό δείχνει ότι πράγματι είχαμε την ευκαιρία, όπως την αναφέρετε, να αναδείξουμε την ποιότητα των προϊόντων μας, την αμεσότητα και μία πιο ανθρώπινη πλευρά, που είχε χαθεί το τελευταίο διάστημα, σε σχέση με κάποιες άλλες πολυεθνικές επιχειρήσεις που επισκέπτονταν οι εκάστοτε πελάτες. Το ευχάριστο είναι ότι οι καταναλωτές που μας επισκέφθηκαν, σε μεγάλο βαθμό παρέμειναν και συνεχίζουν να ψωνίζουν από τα κρεοπωλεία της γειτονιάς γιατί πιθανότατα αντιλήφθηκαν τη διαφορά στην ποιότητα και την εξειδίκευση σε ένα τρόφιμο που είναι βασικό για την ελληνική κοινωνία, το κρέας.
Θεωρώ ότι η ελληνική οικογένεια δίνει ακόμη μεγάλη βάση στην εστία και όσο υπάρχει σιγουριά για την ποιότητα των προϊόντων που προσφέρουμε για την οικογένεια, τους φίλους και τους συγγενείς τους, θα έχουμε την ευκαιρία να αναδειχτούμε ακόμη περισσότερο και να αποδείξουμε ότι αξίζουμε την εμπιστοσύνη του ελληνικού καταναλωτικού κοινού.
Meat News: Παραδοσιακά, οι σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών κρίκων στην αλυσίδα του κρέατος, περνούσαν άλλοτε φάσεις έντασης και άλλοτε φάσεις συνεννόησης. Από την εμπειρία σας και τη θέση σας στην αλυσίδα αυτή, περιγράψτε μας τα βήματα που θεωρείτε αναγκαία προς ένα λειτουργικό μοντέλο αυτής της αλυσίδας προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων αλλά και του καταναλωτή.
Ν. Μπαλαμπανίδης: Αυτό είναι ένα κεφάλαιο που αφορά όλους τους επαγγελματίες και όλους όσους ασχολούνται με τη διατροφική αλυσίδα του κρέατος. Για όλους τους κρίκους αυτής της αλυσίδας και τις μεταξύ τους σχέσεις, ο στόχος πρέπει να είναι κοινός: εννοώ τον τελικό αποδέκτη, τον καταναλωτή, ο οποίος βλέπει τελικά το αποτέλεσμα στο πιάτο του, κρίνει και συγκρίνει. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή για να φτάσουμε στον τελικό προορισμό, δηλαδή το πιάτο του καταναλωτή.
Πρώτο και κύριο είναι όλη αυτή η αλυσίδα να δουλέψει σωστά με πλήρη διαφάνεια. Για να φτάσει να ενημερωθεί ο καταναλωτής ποια βαθμίδα ποιοτικής ταξινόμησης κρέατος θα επιλέξει να έχει στο πιάτο του, θα πρέπει να υπάρχει ιχνηλασιμότητα. Αυτό μπορεί να γίνει με έναν και μόνο τρόπο, την πλήρη διαφάνεια σε όλα τα στάδια της διακίνησης του κρέατος που ξεκινάει από τον στάβλο και καταλήγει στο πιάτο. Θα πρέπει άμεσα και ουσιαστικά να εφαρμοστεί η ιχνηλασιμότητα μέσω του συστήματος ΑΡΤΕΜΙΣ, που υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια αλλά για πολλούς και διάφορους λόγους δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά. Επίσης, αν και υπάρχουν κρεοσκοπικά μηχανήματα σε όλα τα σφαγεία, δεν εφαρμόζεται ούτε η ποιοτική ταξινόμηση στα τεμάχια του κρέατος, με αποτέλεσμα όλη η διακίνησή του να έχει καταστεί… νεφελώδης.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι αν θέλουμε πραγματικά να εξελίξουμε και να εξυγιάνουμε τον κλάδο και περαιτέρω ό,τι αφορά το κρέας, θα πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη και να αφήσουμε τις προσωπικές φιλοδοξίες και τα προσωπικά συμφέροντα. Θα πρέπει να κοιτάξουμε το κοινό καλό για να επέλθει μία συμφωνία φορέων που εμπλέκονται σε όλο αυτό το κομμάτι, ώστε να μην καταπατούνται οι κανόνες που αφορούν την ποιότητα, τις διαφανείς διεργασίες διακίνησης και να παταχθούν φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού και παραπληροφόρησης που θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Όλα αυτά θεωρώ ότι είναι ένας θεμέλιος λίθος για να υπάρχει ένα καλύτερο αύριο και για εμάς, αλλά και για τους επερχόμενους συνεχιστές αυτού του επαγγέλματος-λειτουργήματος που επιλέξαμε να κάνουμε!